محاسبه قطر میلگرد چگونه انجام می شود؟

فرزانه

1402-11-25 21:05:05

category image: محاسبه قطر میلگرد چگونه انجام می شود؟

 

محاسبه قطر میلگرد

تصمیم گیری در مورد نحوه محاسبه قطر میلگرد برای مهندسان توسعه ساخت و ساز که برای مدت طولانی با این آیتم کار می کنند و کسانی که در این زمینه پویا و فعال هستند؛ بسیار ساده است. اما با در نظر گرفتن اینکه که شما یک مهندس آماتور یا تازه کار هستید و به تازگی وارد این حرفه شده اید؛ نمی توانید به طور ظاهری قطر میلگرد را تعیین کنید. بنابراین در شروع کار، می توانید قطر آن را با یک ابزار و دستگاه درجه بندی کنید تا به مرور توانایی اندازه گیری بصری را داشته باشید. همچنین، پس از تعیین قطر میلگرد، می توانید با استفاده از معادلات خاص، بخش عرضی میلگرد را محاسبه کنید. در ادامه، شما را با نحوه محاسبه قطر میلگرد یا سطح مقطع میلگرد بیشتر آشنا خواهیم کرد.

لازم به ذکر است ما با در اختیار داشتن طیف گسترده ایی از سایزها و انواع مختلف میلگرد نیازهای شما را مرتفع خواهیم کرد. شما می توانید در بازه کوتاهی اقدام به سفارش و خرید میلگرد کنید. در عین حال کارشناسان فروش ما همواره تا پایان فرایند خرید با شما در ارتباط خواهند بود.

این روزها اهمیت نحوه محاسبه سطح مقطع میلگرد ‏ بسیار حائز اهمیت شده است. از طرفی متاسفانه برخی از تولیدکنندگان میلگرد از وزن استاندارد مناسبی برای تولید میلگرد استفاده نمی کنند. با توجه به این موضوع می‌ توان اهمیت و نحوه محاسبه قطر اسمی میلگرد ‏ را بهتر درک کرد. زیرا برخی از تولیدکنندگان به دلیل عدم آگاهی خریداران، به نفع خود این مورد از میلگردها را به بازار عرضه می کنند. متاسفانه این مورد در آینده ضرر های جانی و مالی بسیاری را به همراه خواهد داشت.

آنچه در این مطلب می خوانید:  نمایش 

نحوه محاسبه قطر میلگرد ‏

میلگرد یک نوع میله فولادی شناخته شده است که می‌ توان آن را در اندازه های مختلفی تولید کرد که در ساخت و ساز و همچنین بتن ریزی مصرف بسیار بالایی دارد. به همین خاطر باید مقاومت بالا و قطر استانداردی داشته باشد تا بتن دارای مقاومت چند برابری داشته باشید. میلگرد ها در بتن در مقابل انواع فشارها مقاومت می کند.

بتن در مقابل نیروهای چرخشی و کششی مقاومت کمی دارد و بدون میلگرد نمی ‌تواند در مقابل این فشارها از خود استحکامی نشان دهد. تقویت کننده با افزودن میلگرد و بتن مسلح ایجاد می شود. موارد ذکر شده به این خاطر است که با اهمیت میلگرد در مقابل ترک خوردن و فروپاشی سازه آشنا شوید و کارایی بالایی آن را درک کنید. میلگرد استحکام ساختار پروژه را بالا خواهد برد و با توجه به این موارد میلگردها باعث طول عمر بالای ساختمان خواهد شد و هزینه های پروژه را به طرز چشمگیری کاهش خواهند داد. بنابراین با توجه به موارد ذکر شده از اهمیت استفاده انواع میلگرد در ساختمان ها و در صنعت ساخت و ساز درک خواهیم کرد که قطر و وزن میلگرد در ساخت و ساز بسیار اهمیت دارد. به همین خاطر نحوه محاسبه قطر  میلگرد با توجه به ابزار و محاسبه فرمولی خاصی نیاز دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت. به همین خاطر جدول مربوط به استانداردهای میلگرد ساختمانی در ادامه آورده شده است.

محاسبه قطر میلگرد

۵ روش محاسبه سطح مقطع میلگرد

با توجه به ابزار بسیار رایجی صورت خواهد گرفت که از نمونه آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  1. به صورت معمولی مهندسان با توجه به اندازه بندهای مختلف انگشتان دست قطر میلگرد را اندازه گیری می کنند. در واقع این آگاهی به آنها بسیار کمک خواهد کرد که با توجه به گذاشتن بند انگشت خود بر روی میلگردها سایز آن را تعیین کنند. اما  توجه داشته باشید که تشخیص دادن میلگرد ۱۸ از ۲۰ به دلایل تفاوت اندازه ۲ میلی متری کمی سخت است. بنابراین این اندازه هم به صورت تخمینی صورت خواهد گرفت که کاملا نمی ‌توان گفت دقیق است.
  2. مورد بعدی از ابزارهای محاسبه سطح مقطع میلگرد که در نحوه محاسبه قطر اسمی میلگرد ‏ استفاده خواهد شد؛ طناب است. طناب ساده ترین ابزاری است که می توان برای محاسبه قطر میلگرد استفاده کرد. با پیچیدن طناب دور محیط دایره شکل میلگرد به راحتی می توان محیط آن را اندازه گیری کرد.
  3. نحوه محاسبه قطر میلگرد ‏ با آچار فرانسه از دیگر ابزارهای محاسبه سطح مقطع میلگرد است. دهانه آچار فرانسه را می توانید باز کنید و روی میلگرد قرار دهید سپس دهانه فرانسه را با کمک متر اندازه گیری کرد.
  4. شابلون از دیگر روش های نحوه محاسبه قطر اسمی میلگرد ‏ است که می‌توان با توجه به شابلون مختص این کار اندازه گیری را انجام داد. می ‌توان مانند قیچی آن را باز کرد و اندازه میلگرد را نشانه گیری کرد.
  5. کولیس یکی از دقیق ترین ابزارهای محاسبه قطر میلگرد محسوب می شود، که شبیه ابزار آچار فرانسوی عمل می کند. با این تفاوت که روی دسته آن یک خط کش تعبیه شده کولیس یک حالت لبه ای مانند چاقو دارد که برای اندازه گیری قطر میلگرد شیاردار یا همان آجدار مورد استفاده قرار می گیرد.

محاسبه قطر میلگرد

برای استفاده نمودن از این نوع ابزار باید با قطر اسمی میلگرد کاملا آشنایی داشته باشید؛ زیرا قطر اسمی میلگرد معادل قطر دایره ای می باشد که می توان مساحت آن را این گونه بیان کرد: مساحت مقطع عرضی میلگرد. شما می‌توانید در برگه شناسایی محصول قطر اسمی میلگرد را مشاهده نمایید زیرا در آنجا درج خواهد شد.

با این وجود تمامی انواع میلگردها قطر اسمی متفاوتی با یکدیگر دارند. برای مثال قطر اسمی میلگرد نوع آجدار با توجه به نوع به سه دسته تقسیم بندی می شود که شامل: قطر اسمی، قطر زمینه ای و قطر خارجی.

در قطر خارجی آج در نظر گرفته می شود اما در قطر زمینه ای حساب نمی شود. برای مثال میلگرد ۱۶ شامل قطر اسمی ۱۶، قطر زمینه ای ۱۵ و همینطور قطر خارجی ۱۸ می باشد.

استفاده از شابلون برای محاسبه قطر میلگرد

فرمول قطر محاسبه میلگرد

با این حساب نحوه محاسبه سطح مقطع میلگرد را با توجه به فرمول محاسبه قطر میلگرد می توان به شکل زیر اندازه گیری کرد. اگر قصد دارید به صورت دقیق قطر میلگرد را  بدست آورید پیشنهاد می کنیم برای محاسبه دقیق و نحوه آن، فرمول زیر را به کار ببرید. به طور کلی برای به دست آوردن قطر دقیق باید وزن آن را در دست داشته باشیم.

 قطر میلگرد= ۷.۸*۳.۴*۲شعاع *طول/۱۰۰۰

انواع میلگرد قطر کلاف
آج دار A2 -340 ۸ تا ۱۶ میلی متر ۱.۵ تا ۲ تن بسته بندی می شود
آج دار A2 -350 ۸ تا ۱۶ میلی متر ۱.۵ تا ۲ تن بسته بندی می شود
آج دار A3-400 ۸ تا ۳۲ میلی متر ۸ تا ۱۶ میلی متر به صورت کلاف ۱.۵ تا ۲ تن بسته بندی می شود.
آج دار A3-420 ۸ تا ۳۲ میلی متر ۸ تا ۱۶ میلی متر به صورت کلاف ۱.۵ تا ۲ تن بسته بندی می شود.
آج دار A4-500 ۸ تا ۳۲ میلی متر شاخه ای  
آج دار A4-520 ۸ تا ۳۲ میلی متر شاخه ای  

 

 

آخرین خبرها

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58