نحوه تشخیص سایز میلگرد

فرزانه

1402-11-25 21:06:43

category image: نحوه تشخیص سایز میلگرد

 

 

آیا شما هم به دنبال خرید میلگرد در مدل ها و اندازه های مختلف هستید؟ حتماً می دانید که تشخیص سایز میلگرد مهم ترین عاملی است که روند خرید را تحت تاثیر خود قرار می دهد. میلگرد یک ابزار ساختمان سازی مهم و پر اهمیت به حساب می آید که در موقعیت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. این کالای ضروری در زیر شاخه های متنوعی در بازار عرضه شده و همین مسئله هم باعث شده تا کاربران برای انتخاب میلگرد درست و مناسب با یک سری چالش های خاص مواجه شوند. قیمت روز میلگرد و مشخصات و سایز این محصول از جمله مهم ترین عواملی به حساب می آیند که روند خرید شما را تحت تاثیر خود قرار می دهند. امروز ما قصد داریم تا در مورد نحوه تشخیص سایز میلگرد با شما صحبت کنیم. پس با ما همراه شوید.

آنچه در این مطلب می خوانید:  نمایش 

بررسی جدول سایز میلگرد

مهم ترین مسئله ای که برای خرید میلگرد، شما باید به آن توجه کنید مربوط به سایز این محصول می باشد. تشخیص سایز میلگرد و انتخاب مناسب ترین اندازه میلگرد برای ساختمان سازی به شما اجازه می دهد تا به راحتی و بدون هیچ مشکل خاصی نسبت به رفع نیاز های پروژه اقدام نمایید. در جدول زیر شما می توانید مشخصات میلگرد در انواع سایز های مختلف مشاهده کنید. به خاطر داشته باشید که توجه به سایز می تواند روند ساخت و ساز را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار دهد.

 

سایز میلگرد mm قطر زمینه تلورانس قطر mm وزن طولی (Kg/m) قطر خارجی (mm) سطح مقطع (mm۲) قیمت میلگرد
حداقل حداکثر
۸ ۷.۵

+۰.۳

-۰.۵

۰.۳۶۶ ۰.۴۲۷ ۹ ۵۰.۳ ******
۱۰ ۹.۳ ۰.۸۵۱ ۰.۶۵۳ ۱۱.۳ ۷۸.۵ ******
۱۲ ۱۱ ۰.۸۳۸ ۰.۴۹۱ ۱۳.۵ ۱۱۳ ******
۱۴ ۱۳ ۱.۱۵۲ ۱.۲۷۱ ۱۵.۵ ۱۵۴ ******
۱۶ ۱۵ ۱.۵۰۵ ۱.۶۵۹ ۱۸ ۲۰۱ ******
۱۸ ۱۷ ۱.۹۰۵ ۲.۱۰۰ ۲۰ ۲۵۴ ******
۲۰ ۱۹ ۳.۳۵۲ ۵.۵۹۴ ۲۲ ۳۱۴ ******
۲۲ ۲۱

+۰.۴

-۰.۵

۲.۸۳۸ ۳.۱۲۹ ۲۴ ۳۸۰ ******
۲۵ ۲۴ ۳.۷۰۲ ۴.۰۰۴ ۲۷ ۴۹۱ ******
۲۸ ۲۶.۵

+۰.۴

-۰.۷

۴.۶۴۴ ۵.۰۲۳ ۳۰ ۶۱۶ ******
۳۲ ۳۰.۵ ۶.۰۶۷ ۶.۵۶۲ ۳۴.۵ ۸۰۴ ******

 

به خاطر وجود نوسانات موجود در بازار، امکان مشخص کردن قیمت انواع سایز میلگرد در حال حاضر امکان پذیر نیست. عوامل زیادی هستند که می توانند قیمت نهایی این کالا را تحت تاثیر خود قرار دهند. در صورتی که شما هم به دنبال خرید این محصول هستید حتماً باید مهم ترین عوامل موثر بر روی قیمت نهایی آن را مد نظر قرار دهید تا در این زمینه با هیچ مشکل خاصی مواجه نشوید. برای پیمانکاران و یا علاقه مندانDIY، رصد قیمت آرماتور، کلیدی برای پایبندی به بودجه و به دست آوردن حداکثر بازدهی از پروژه شماست. اولین گام برای صرفه جویی و کاهش در قیمت میلگرد پیگیری قیمت میلگرد به صورت روزانه است.تشخیص سایز میلگرد

انواع روشهای تشخیص سایز میلگرد

حال که مباحث مقدماتی مربوط به جدول سایز میلگرد را پشت سر گذاشتیم، بیایید تا به سراغ راه های موجود در جهت تشخیص سایز این کالا برویم. در حال حاضر راه ها و روش های بسیار زیادی برای تشخیص اندازه میلگرد طراحی شده است. استفاده از برخی ابزارها نحوه تشخیص را آسان نموده است اما در بعضی ار مواقع، تشخیص سایز میلگرد کارگاهی بوده و نیازی به استفاده از ابزار ندارد.

برای محاسبه دقیق وزن و اندازه یک میلگرد، شما باید روش هایی را مورد استفاده قرار دهید که سرعت بالایی دارند. جدا از سرعت، شما باید به دقت روش مورد نظر هم توجه کنید. استفاده از این ابزارها در جهت به دست آوردن سایز، به عنوان برترین راه موجود در جهت محاسبه سایز این کالا شناخته شده است. در ادامه چند مورد از روشهای تشخیص وزن میلگرد را به اختصار برایتان بیان می کنیم:

تشخیص سایز با استفاده از کولیس:

یکی از آلات مهندسی که دقت بالایی در تشخیص سایز میلگرد داردکولیس (calipers) می باشد. با استفاده از کولیس میتوان قطر، طول و عمق میلگرد را به دقیقترین نحو ممکن اندازه گیری کرد. بدین شکل که ابتدا میلگرد را در دهانه کولیس قرار میدهیم و سپس پیچ قفک کننده را پیچانده تا دو سمت دهانه به هم نزدیک شوند. حال اعداد، روی خط کش و غلاف نمایش داده می شوند. سپس باید قسمت اعداد را از روی خط کش و قسمت اعشار را از روی غلاف خواند. در هنگام اندازه گیری میلگرد آجدار به روش کولیس باید قطر اسمی، قطر زمینه و قطر خارجی میلگرد را مورد بررسی قرار داد.استاندارد Din محاسبه وزن هر شاخه میلگرد را اینگونه تعریف کرده است: 

فرض کنید می خواهیم وزن یک شاخه میلگرد ۱۴ را از طریق فرمول فوق بدست آوریم؛

نحوه تشخیص سایز میلگرد

در این فرمول از چگالی فولاد که برابر ۷٫۸ گرم بر سانتی متر مکعب است برای محاسبه وزن میلگرد استفاده شده است. به عنوان مثال برای تعیین تقریبی وزن میلگرد ۱۴ از طریق فرمول باید شعاع آن را به دست‌آورد. این کار با تقسیم عدد ۱۴ بر ۲ انجام می شود. عدد ۷ میلیمتر را به عنوان شعاع میلگرد در فرمول قرار داده و وزن طول ۱ متر از میلگرد را بر حسب کیلوگرم به دست می آوریم.

کولیس

البته که راه های دیگری هم برای محاسبه دقیق سایز این کالا طراحی شده است. مسلماً اکثر این روش ها مزایای زیادی را در خود جای داده اند. استفاده از شابلون های مخصوص را می توان به عنوان سریع ترین روش موجود در جهت اندازه گیری سایز میلگرد در نظر گرفت. با استفاده از شابلون های مخصوصی که ابعاد اولیه میلگرد را بر روی خود قرار داده اند، شما می توانید به راحتی اندازه آن را تشخیص دهید. برخی از مهندسان حرفه ای که با اندازه انگشت خود آشنایی کامل دارند، می توانند از دست هایشان هم برای محاسبه اندازه میلگرد استفاده کنند.

جمع بندی

همانطور که در مقاله مشاهده کردید، تشخیص سایز میلگرد کار راحتی نیست. افراد برای اینکه بتوانند سایز و ابعاد انواع میلگرد را به درستی تشخیص دهند، راه های متنوعی در جلوی پایشان قرار گرفته است هر کدام از این راه ها و روش ها، یک سری مزایا و معایب خاص را نیز در خود جای داده اند. استفاده از کولیس، وزن کردن و به کار گیری شابلون به عنوان محبوب ترین روش های مربوط به محاسبه اندازه میلگرد به حساب می آیند.

پس از محاسبه سایز میلگرد، برای خرید این کالا شما می توانید به ویژگی های کلی و جامع این کالا همچون وزن، قطر و سطح مقطع هم توجه داشته باشید. مسلما هرچه اندازه میلگرد بالا تر رود، ضخامت آن بیشتر شده و قیمتش هم افزایش پیدا می کند. به کار گیری راه های ذکر شده به شما اجازه می دهد تا پروسه محاسبه اندازه میلگرد را در بهترین حالت طی کنید.

آخرین خبرها

شناژ قائم چیست و چه کاربردی دارد؟ | مجله آسن

1403-02-29 01:55:55

راهنمای جامع انتخاب بهترین میلگرد برای تیرچه

1403-02-26 11:04:37

مهمترین تفاوت های اورلب و کوپلر کدامند؟

1403-02-24 10:16:11

جدول وزن میلگرد ظفر بناب | سایز 8، 10، 12، 14، 16، 18

1403-02-23 12:29:34

میلگرد نرمال چیست؟ کاربرد و ویژگی‌های میلگرد نرمال | مجله آسن

1403-02-22 13:29:59

6 علت شکستن میلگرد و راهکارهای برطرف کردن آن | مجله آسن

1403-02-19 11:36:20

منظور از کلاف بندی ساختمان چیست؟ | مجله آسن

1403-02-18 00:50:16

میلگرد رامکا چیست و چگونه در ساختمان سازی اجرا می‌شود؟

1403-02-17 00:24:59

میلگرد انتظار چیست؟ مشخصات و کاربرد میلگرد انتظار در ساخت و ساز

1403-02-15 13:27:38

سیم مفتول چیست؟ + معرفی انواع سیم مفتول | مجله آسن

1403-02-13 01:40:04

6 راه شناسایی میلگرد تقلبی از اصل که باید بدانید

1403-02-12 11:23:37

اورلب میلگرد چیست؟ محاسبه اورلب میلگرد فونداسیون چگونه انجام می‌شود؟

1403-02-10 13:35:00

مشخصات کامل میلگرد A4 + ویژگی ها و کاربرد میلگرد A4

1403-02-09 12:31:27

سیم آرماتوربندی چیست و چه کاربردی دارد؟ | مجله آسن

1403-02-08 01:25:13

همه چیزهایی که درباره استاندارد 3132 نمی‌دانید! مجله آسن

1403-02-06 00:36:10