چه عواملی در کاهش قیمت میلگرد موثرند؟

نغمه

1402-11-07 23:52:37

چه عواملی در کاهش قیمت میلگرد موثرند؟

کاهش قیمت میلگرد

میلگرد جزء جدایی ناپذیر در پروژهای ساختمان سازی و صنعت است. یکی از مولفه‌های مهم در هزینه تمام شده پروژه‌های کوچک و بزرگ، قیمت میلگرد است. نوسانات روزانه قیمت میلگرد، از مشخصه‌های مهمی است که هنگام خرید، باید مد نظر قرار داد.

عوامل زیادی در کاهش قیمت میلگرد تاثیرگذار هستند. شناخت عوامل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد برای مهندسان و کارفرمایان بسیار مهم است و می‌توانند با در نظر گرفتن این عوامل خرید بهینه و مناسب‌تری داشته باشند.

یکی از مهم‌ترین عواملی که هنگام خرید میلگرد باید در نظر داشت نوسانات روزانه قیمت مواد اولیه در تولید میلگرد است. از همین رو، می‌خواهیم در این مقاله به بررسی عوامل موثر در کاهش قیمت میلگرد و اینکه بهترین زمان خرید میلگرد چه موقعی است بپردازیم.

عوامل کاهش قیمت میلگرد چیست؟

بررسی عوامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت میلگرد، فرآیند پیچیده و سختی است اما با داشتن اطلاعات کافی در مورد عوامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت میلگرد و مد نظر قراردن اصول و نکاتی در هنگام خرید میلگرد، می‌توان خرید مناسب و بهتری داشت. 

کاهش قیمت میلگرد به یکسری عوامل بستگی دارد. عواملی همچون تغییر در میزان عرضه و تقاضا، نوسانات بازار جهانی، تصمیمات دولت در حوزه فولاد و فاکتورهای دیگر بسیاری هستند که همگی می‌توانند باعث کاهش قیمت میلگرد شوند. در این قسمت به معرفی عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد می‌پردازیم:

  • افزایش تولید

زمانی که روند تولید میلگرد در کشور افزایش یابد، منجر به کاهش قیمت میلگرد می شود. در صورتی که توانایی تولید میلگرد در یک کشور رشد کرده و بیشتر شود یا سرمایه‌های مالی جدیدی به بخش تولید میلگرد اضافه شوند، طبعاً قیمت میلگرد نیز کاهش پیدا می‌کند.

  • نوسانات بازار ارز

نوسانات قیمت ارز معمولاً روی تغییر قیمت میلگرد اثرگذاری مستقیم دارند. تحریم‌های اقتصادی که بازارهای مختلف ایران را درگیر کرده است و به خصوص تحریم‌هایی که در حوزه بازار فولاد به وجود آمده‌اند، همگی باعث می‌شوند تا شرایط ناپایداری در بخش صادرات به وجود بیاید.

این ناپایداری، منجر به ایجاد مشکلات مالی برای دریافت پول از کشورهای دیگر شده و باعث می‌شود صادرکنندگان با قیمتی بسیار کمتر از قیمت جهانی میلگرد، آن را به فروش برسانند و در نتیجه قیمت میلگرد کاهش مییابد.

  • کاهش تقاضا در بازار بین‌المللی

کاهش تقاضا در عرضه جهانی میلگرد نیز می‌تواند منجر به کاهش قیمت میلگرد شود. رکود اقتصادی در کشورهای مختلف، باعث کاهش توان مالی افراد و در نتیجه کاهش ساخت و ساز در آن کشور می‌شود. از همین رو قیمت میلگرد نیز تا حد قابل توجهی کم می‌شود. در واقع هر نوع کاهشی که در عرضه و تقاضای بازار یک محصول صورت بگیرد، قیمت آن محصول را کاهش خواهد داد.

  • کاهش هزینه‌های تولید میلگرد

کاهش هزینه‌های تولید، مثل کاهش قیمت انرژی، کاهش قیمت آهن و فولاد، سبب کاهش قیمت میلگرد خواهند شد. از طرفی کاهش قیمت سنگ و یا قراضه آهن، که جزو مواد اصلی ساخت میلگرد محسوب می‌شوند، نیز از تورم در بازار میلگرد جلوگیری کرده و باعث کاهش قیمت آن خواهند شد. پیشرفت شرایط اقتصادی یک کشور می‌تواند زمینه‌ساز، به حداقل رسیدن هزینه‌های تولید تلقی شود.

  • تاثیرات سیاست‌های دولتی

تصمیمات اتخاذ شده از جانب دولت که به تغییر میزان مالیات، تعرفه‌ها یا تغییر برخی مقررات منجر شوند نیز، گاها می‌توانند زمینه ساز کاهش قیمت میلگرد باشند. دولت با کنترل گلوگاه‌های گمرکی، به تصویب رساندن برخی طرح‌های حمایتی و نظارت صحیح روی بازار مصنوعات فولادی می‌تواند از افزایش قیمت بی‌رویه فولاد بکاهد.

  • تغییرات فصلی

تغییرات فصلی نیز یکی از عوامل کاهش قیمت میلگرد محسوب می‌شوند. از آنجایی که در زمستان، میزان ساخت و ساز کاهش پیدا می‌کند و در واقع تقاضا برای این کالا به حداقل می‌رسد، طبیعتاً از قیمت آن نیز کاسته می‌شود.

  • کاهش قیمت سوخت و حامل‌های انرژی

در صورتی که قیمت سوخت کاهش پیدا کند، هزینه‌های تولید و حمل و نقل میلگرد نیز کاهش یافته و همین موضوع باعث کاهش قیمت میلگرد در بازارهای جهانی می‌گردد.

  •  ابعاد و وزن میلگرد

 اندازه و وزن میلگرد نیز با قیمت آن مستقیماً در ارتباط است. برای مثال میلگردهای A1، A2 و A3 نسبت به میلگردهای A4 مقاومت کمتری داشته و از قیمت کمتری نیز برخوردار هستند. این در حالیست که هر چقدر اندازه و وزن میلگرد بیشتر باشد قیمت خرید آن نیز تبعاً افزایش پیدا می کند. برای مثال قیمت میلگرد 16 نسبت به میلگرد 14 یا 12 بیشتر است. 
 

 


 

مزایای کاهش قیمت میلگرد

کاهش قیمت میلگرد بر روی هزینه تمام شده پروژه و به طور کلی در اقتصاد و صنعت بسیار تاثیرگذار است. در این بخش به تعدادی از مزایای کاهش قیمت میلگرد اشاره می‌کنیم. مهم‌ترین مزایای کاهش قیمت میلگرد عبارت‌اند از:

  • افزایش فعالیت‌ها در زمینه ساخت و ساز
  • کم شدن هزینه‌های ساخت (توسعه پروژه‌های عمرانی)
  • توسعه صنعت میلگرد در داخل کشور
  • افزایش مصرف انرژی و تولید دی‌اکسیدکربن (در پی افزایش ساخت و ساز)
  • افزایش شغل و بهبود شرایط اقتصادی
  • دسترسی آسان به مسکن

به طور قطع عوامل بالا تنها مزایای کاهش قیمت میلگرد نیستند و کاهش قیمت میلگرد مزایای دیگری نیز دارد. ما در این قسمت به مهم‌ترین این مزیت‌ها اشاره کردیم.

معرفی انواع میلگرد

میلگردها بر اساس شکل ظاهری به دو دسته میلگرد ساده و آجدار تقسیم می‌شوند. میلگرد آجدار نیز بنا به نوع آج به ۳ نوع دسته تقسیم می‌شوند. دسته بندی میلگردها در ۴ گرید و به شرح زیر است:

  • میلگرد ساده  A1

در این نوع میلگرد هیچ‌گونه برآمدگی و شیار وجود ندارد و سطحی کاملاً صاف و صیقلی دارد. میلگردهای ساده در سایز ۶ تا ۲۰ میلی‌متر تولید می‌شوند و در ترکیب شیمیایی خود کمترین میزان کربن را دارند. میلگرد A1 قابلیت تغییر شکل و جوش پذیری زیادی دارد.

  • میلگرد آجدار  A2

این نوع میلگرد بر روی خود شیارهای مارپیچی دارد. این نوع میلگرد نسبت به میلگرد A1از مقاومت بالاتری برخوردار است و به میلگرد نیمه سخت معروف است. از میلگرد گرید A2 معمولاً در دیوارهای برشی و خاموت‌ها استفاده می‌شود.

  • میلگرد آجدار A3

نوع آج و شیار روی این میلگرد از نوع جناغی است. این میلگرد به سبب داشتن درصد بیشتر کربن نسبت به میلگرد A2 از مقاومت بالاتری برخوردار است اما قابلیت جوش پذیری و شکل‌پذیری آن کمتر است.

  • میلگرد آجدار A4

میلگرد A4 از فولاد با درجه کربن بالا تولید می‌شود و آخرین درجه سختی را دارد. این میلگرد دارای آج‌های عرضی دوکی شکل می‌باشد. میلگرد آجدار A4  استحکام بالا، انعطاف و قابلیت جوش پذیری خوبی دارد.

بهترین زمان خرید میلگرد چه زمانی است؟

قیمت مقاطع فولادی و میلگرد به صورت روزانه و بر حسب وزن محاسبه و اعلام می‌شود. از آنجا که معمولاً خرید میلگرد بر حسب تن انجام می‌شود، خرید یک بار کوچک میلگرد، وزن بسیار زیادی داشته و قیمت آن به صدها میلیون تومان می‌رسد.

هر چه هزینه‌ها و قیمت در هنگام خرید پایین‌تر باشد، در هزینه‌های خریدار نیز صرفه‌جویی می‌شود. با توجه به عوامل ذکر شده تاثیرگذار در کاهش قیمت میلگرد و نوسانات بازار نمی‌توان به طور دقیق زمان مناسبی را برای خرید میلگرد پیش‌بینی کرد اما می‌توان نوسانات ۳ ماهه اخیر بازار را بررسی و تحلیل کرد و برای خرید تصمیم گرفت.

با بررسی حرفه‌ای و تحلیل تکنیکی بازار به کمک نمودارها و بررسی عوامل موثر در کاهش قیمت می‌توان حرکت بعدی بازار را پیش بینی نمود. برای دریافت مشاوره تخصصی و تخمین بازار می‌توانید با کارشناسان مجموعه آسن تماس بگیرید و با توجه به دانش و تحلیل آن‌ها در بهترین و مناسب‌ترین زمان خرید میلگرد را انجام دهید

 

خرید میلگرد با بهترین قیمت از وبسایت آسن

از آنجایی که میلگرد از اجزای بسیار مهم و اصلی در ساختمان سازی است باید در خرید میلگرد به نکات زیادی توجه کرد. یکی از مهم‌ترین این نکات کیفیت میلگرد و استاندارد بودن آن است. میلگرد با کیفیت در مقابل جوشکاری و خمکاری مقاومت بالایی دارد و در حین کار دچار شکستگی نمی‌شود و پایداری و مقاومت سازه را دچار اختلال نمی‌کند.

باتوجه به اینکه در بازار میگلردهای متنوع باکیفیت با قیمت‌های مختلفی وجود دارد، باید هوشمندانه به انتخاب میلگرد پرداخت. برای خرید بهترین میلگرد با بهترین کیفیت و قیمت می‌توانید به وبسایت مجموعه آسن مراجعه کنید و با مشاهده و مقایسه قیمت روز انواع میلگرد به راحتی میلگرد مورد نظر را خریداری کنید و تحویل بگیرید.

وبسایت آسن انواع میلگرد و آهن آلات را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت عرضه و ارائه می‌کند. برای کسب هرگونه اطلاعات و دریافت مشاوره می‌توانید با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی آنان بهره‌مند شوید.

جمع‌بندی

میلگرد از المانهای اصلی و پرکاربرد در صنعت است. کاهش قیمت میلگرد به عوامل مختلفی مثل نوسانات قیمت ارز، افزایش عرضه و تقاضا، قیمت مواد اولیه و.. بستگی دارد. از آنجا که کاهش قیمت میلگرد در کاهش هزینه پروژه‌ها تاثیر زیادی دارد، بسیار مهم است که تحلیل مناسبی از شرایط بازار داشت تا بهترین زمان را برای خرید میلگرد انتخاب کرد.

با بررسی عوامل تاثیرگذار بر کاهش قیمت میلگرد و تحلیل تکنیکی 3 ماهه اخیر بازار، کارشناسان می‌توانند بازه زمانی مناسبی را برای خرید میلگرد تخمین بزنند. بهتر است برای خرید میلگرد با مناسب‌ترین قیمت با کارشناسان و متخصصان حرفه‌ای مشورت کرده و سپس اقدام به خرید میلگرد نمایید.

 

سوالات متداول

در این بخش از مقاله به پاسخ به یکسری از سوالات پرتکرار و رایج درباره عوامل موثر در کاهش قیمت میلگرد پرداخته‌ایم که مخاطبین داشته‌اند:

  • آیا در روزهای آینده شاهد کاهش قیمت میلگرد در ایران خواهیم بود؟

پیش بینی و تحلیل قیمت فلزات با توجه به شرایط حاکم در بازار فولاد، آهن و در کل شرایط اقتصادی کشور، کار بسیار دشواری است. در واقع هر لحظه ممکن است قیمت میلگرد دچار کاهش یا افزایش شود و وضعیت بازار تغییر کند.

  • چه طور متوجه شویم که کاهش قیمت میلگرد در انتظار بازار است یا افزایش قیمت؟

پیگیری خبرهای سیاسی، دنبال کردن اخبار مربوط به بازار فولاد، آهن یا سایر بازارهای مالی مثل نرخ ارز، قیمت نفت، مصوبات دولت و... همچنین مقایسه نمودار قیمت میلگرد در ماه‌های مختلف، می‌تواند تا حدی شما را نسبت به آینده قیمتی میلگرد، آگاه نماید.

  • آیا منتظر کاهش قیمت میلگرد در چند روزه آینده باشیم؟

با در نظر گرفتن تورم شدیدی که این روزها در کشورمان مشاهده می‌شود، کاهش قیمت میلگرد در روزهای آینده کمی بعید است. اما از آن‌جایی که در چند روز اخیر شاهد افت قیمت در بازار جهانی فولاد بوده‌ایم، امکان دارد بازار بین المللی بر قیمت میلگرد داخل کشور نیز اثر کوچکی گذاشته و کمی قیمت میلگرد را کاهش دهد.

  • آیا دولت میتواند برای کاهش قیمت میلگرد کاری انجام دهد؟

دولت با مصوباتی که ارائه می‌دهد، می‌تواند تاثیرات قابل توجهی را در بازار فولاد ایجاد کند. برای مثال اگر برق صنایع فولادی را به خوبی تامین نماید، کارخانجات می‌توانند مثل سابق به تولید خود را ادامه بدهند. بدین ترتیب میزان عرضه و تقاضا به تناسب رسیده و کاهش قیمت میلگرد را شاهد خواهیم بود.

 

 

 

 

آخرین خبرها

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58