سقف کاذب چیست؟ انواع و کاربردهای سقف کاذب

نغمه

1403-05-17 12:35:48

category image: سقف کاذب چیست؟ انواع و کاربردهای سقف کاذب

از انواع سقف کاذب اغلب در معماری داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شود که زیبایی خاصی به فضای داخلی ساختمان می‌بخشد. این سقف‌ها در انواع مختلفی از جمله چوبی، آلومینیوم، پی وی سی، رابیتس، شیشه ای و کامپوزیت وجود دارند. در این مقاله ابتدا در مورد این موضوع که سقف کاذب چیست و چه کاربردی دارد صحبت می‌کنیم و سپس به معرفی انواع آن می‌پردازیم و در نهایت با مزایای این نوع سقف آشنا خواهیم شد.

سقف کاذب به عنوان یک سیستم ساختمانی در زیر سقف اصلی قرار می‌گیرد و انواع مختلفی مانند آکوستیک، رابیتس، پی وی سی، آلومینیومی و ... دارد. انتخاب هر یک از این موارد به کاربرد آنها از نظر زیبایی، معماری و مزایای مورد نظر مانند جلوگیری از صدا یا هدررفت سوخت بستگی دارد.

سقف کاذب چیست؟

این محصول نوعی پوشش سقفی است که با ارتفاع حداقل 8 اینچ زیر سقف اصلی یا زیر دال قرار می‌گیرد و هر شخص با هر سلیقه‌ای می‌تواند مدل مناسب خانه خود را انتخاب کند.

به عبارت دیگر سقف کاذب یکی از عناصر کمکی دکوراسیون داخلی است و نقش مهمی در زیبایی ساختمان و نمای آن ایفا می‌کند. از این سقف هم در خانه‌های جدید و هم در بازسازی خانه‌های قدیمی استفاده می‌شود. سقف‌های کاذب از مواد مختلفی مانند تخته گچی، تخته سه لا، پی وی سی و فلز ساخته شده و در طرح‌های مختلف در بازار موجود می‌باشند.

آشنایی با انواع سقف کاذب

سقف‌های کاذب با توجه به متغیرهایی مانند هزینه، شرایط آب و هوایی، کاربردهای معماری و مصالح مورد استفاده انواع مختلفی دارند، اما با توجه به ساختار سازه به دو نوع اصلی تقسیم می‌شوند. در نوع اول برای دسترسی داشتن به سقف اصلی نیاز به خراب کردن سازه نداریم، ولی در نوع دوم دسترسی به سقف اصلی ممکن نیست مگر با تخریب سقف کاذب. در ادامه‌ی‌ این مقاله به معرفی انواع سقف کاذب خواهیم پرداخت.

 

1.  سقف کاذب رابیتس

سقف رابیتس یکی از سقف‌های قدیمی است که به طور گسترده‌ای در دکوراسیون داخلی و زیبایی استفاده می‌شود. این سقف‌ها شبیه سقف‌های کناف هستند، اما نصب و کاربرد آن‌ها با سقف‌های کنافی متفاوت است.
نصب سقف رابیتسی در زمان نازک کاری ساختمان ضروری است. زیرا پس از ساخت سازه نمی‌توان گفت که گزینه مناسبی برای بازیابی است.

برای ساخت این سقف ابتدا میلگرد را به سقف جوش می‌دهند و سپس فویل‌های مربوط به سقف را نیز به میلگرد جوش خواهند داد. زمان ساخت این نوع سقف نه خیلی کوتاه است و نه خیلی طولانی، در واقع فرآیند تولید آن شامل یک روند عادی می‌شود.

در نهایت پس از اتمام جوشکاری، مرحله گچ کاری آغاز می‌شود و گچ کار ابتدا گچ را روی رابیتس می‌کشد و در نهایت با هنر خود، آن را به شکل دلخواه در می‌آورد.

 

جهت اطلاع از قیمت میلگرد امروز از طریق شماره‌ تلفن 88885720-021 با کارشناسان فروش ما در ارتباط باشید.

 

2.  سقف کاذب چوبی

سقف چوبی به دلیل زیبایی و حس گرمایی که دارد، یکی از پرکاربردترین انواع سقف کاذب است که باعث بهبود عملکرد ساختمان نیز می‌شود. این نوع سقف معمولاً از چوب ساخته می‌شود و با کمی تغییر می‌تواند سبک معماری داخلی ساختمان را منحصر به فرد نماید. در واقع می‌توان گفت که سقف کاذب زیبایی ساختمان را به کمال‌می‌رساند.
سقف چوبی ویژگی‌هایی دارد که سقف‌های دیگر هم دارند و شامل محدودیت خاصی نمی‌شود. به عنوان مثال می‌توان تاسیسات را در آن پنهان کرد و از نظر نورپردازی نیز به خوبی عمل می‌کند.

تفاوت این نوع سقف به دلیل استفاده از چوب در آن است و چوب می‌تواند تمام یا بخشی از این نوع سقف را تشکیل دهد. از جمله مزایای انواع سقف کاذب چوبی می‌توان به جذب صدا، مواد عایق، مقاومت کافی در برابر آتش و رطوبت و صرفه جویی در مصرف انرژی اشاره کرد.

3.  سقف کاذب آلومینیومی

سقف آلومینیومی نیز یکی دیگر از انواع سقف کاذب است. این سقف از جنس آلومینیوم می‌باشد و دارای سطح یکپارچه بوده که مقاومت خوبی در برابر ضربه و تغییرات دما دارد. در این سقف‌ها اتصالات با ورق گالوانیزه انجام می‌گیرد و برای عایق کاری نیز از پشم شیشه استفاده می‌شود.

سقف‌های آلومینیومی معمولا در ابعاد 60*60 یا 30*30 به فروش می‌رسند و در دسته بندی کلی به دو گروه سقف آلومینیومی با روکش نمایان و سقف آلومینیومی با روکش مخفی تقسیم می‌شوند. از نوع روکش نمایان در مواقعی استفاده میشود که دسترسی به اجسام پشت آن الزامی باشد. در حالی که نوع مخفی آن اجازه دسترسی به اجسام پشت سقف را نمی‌دهد و به دلیل نداشتن ورق مرکزی بسیار زیباتر و شیک تر به نظر می‌رسد.

4.  سقف شیشه‌ای کاذب

شیشه یکی از مصالحی است که در ساخت سقف استفاده می‌شود. سقف‌های شیشه‌ای در مدل‌های مختلفی به بازار آمده و در دکوراسیون مدرن کاربرد فراوانی دارند. بسیاری از مکان‌ها نیاز به نور دارند و کمبود نور امروزه در بسیاری از مکان‌ها مشهود است. برای جبران این کمبود نور از انواع سقف کاذب شیشه‌ای استفاده می‌شود. 

استفاده از سقف‌های شیشه‌ای به عنوان مثال در اتاق تلویزیون، پذیرایی و آشپزخانه می‌تواند تهویه لازم را برای ساختمان شما فراهم کند. سقف شیشه‌ای علاوه بر نورپردازی، ظاهری بسیار زیبا و پرکاربرد نیز دارد و می‌توان گفت یکی از رایج‌ترین کاربردهای سقف شیشه‌ای در لابی هتل‌ها و رستوران‌های مجلل است.

5.  انواع سقف کاذب طلقی

برای نصب سقف طلقی ابتدا باید منبع نور نصب شود. همچنین بسته به فضا باید زیرساخت‌هایی با سایز 60*60 یا کوچکتر تعبیه گردد. در مرحله بعد ورق پلکسی با توجه به سایز یونیت طلق برش داده می‌شود.
ضخامت این ورق‌ها متفاوت است و معمولاً ضخامتی بین 1.6 تا 5 میلی متر دارد. برخی از مکان‌هایی که می‌توان از سقف‌های طلقی در آن استفاده کرد، عبارتند از:

·         دستشویی و سرویس بهداشتی

·         حمام

·         فروشگاه‌ها و مراکز خرید

·         لابی

·         و ...

6.  سقف کاذب آکوستیک

سقف آکوستیک یکی از بهترین سقف‌های عایق صدا محسوب می‌شود و به همین دلیل از جذابیت خاصی برخوردار است. این نوع سقف می‌تواند صداهای موجود در ساختمان را بهبود بخشد. همچنین از ورود و خروج صدا جلوگیری نماید. انواع سقف کاذب آکوستیک از طریق شبکه و به صورت تایل به سقف متصل می‌شود و یا مستقیماً روی سقف نصب می‌گردد.

این سقف می‌تواند انتخاب خوبی برای دکوراسیون‌های مختلف باشد. نصب آن بسیار آسان است و به راحتی نور را منتقل و بازتاب می‌کند. از جمله مکان‌هایی که از سقف‌های آکوستیک استفاده می‌شود، می‌توان به مواردی چون سالن‌های تئاتر و سینما، محیط‌های آموزشی و مساجد، به‌خاطر خواصی که برای بهبود صدا و فضاهای اداری دارند اشاره کرد.

7.  سقف مشبک پی وی سی PVC

سقف مشبک پی وی سی نوعی سقف کاذب است که به صورت شبکه ای ساخته می‌شود. این نوع سقف از سپرهای به هم پیوسته‌ای به نام کلیک تشکیل شده و در شبکه‌ای با اندازههای مختلف ایجاد می‌شود. در واقع سقف‌های مشبک با ترکیب مواد مختلف از جمله PVC ایجاد می‌شوند.

انواع سقف کاذب مشبک پی وی سی در آشپزخانه، حمام، پارتیشن مراکز خرید و ... استفاده می‌شود و کاربردهای فراوانی دارد. این سقف با نورپردازی‌های مختلف قابل استفاده است و دارای الگوهای متنوعی می‌باشد. البته گاهی می‌توان مدل مورد نظر را سفارش داد و روی پارچه طراحی کرد. همچنین این محصول در برابر رطوبت و مایعات مقاومت بالایی دارد و در محیط‌های مختلف قابل نصب است.

 

8.  انواع سقف کاذب کناف

سقف کاذب کناف در زیبایی و طراحی معماری داخلی کاربرد فراوانی دارد و مورد توجه افراد زیادی قرار گرفته است. سقف کناف، همان سقف گچی است و اولین بار در آلمان توسط شرکت کناف تولید شد. به طور کلی این نوع سقف در دو نوع مشبک (طرح دار) و کناف یکپارچه در بازار موجود است. از جمله ویژگی‌های سقف کاذب کناف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

 

·         مقاومت کافی در برابر آتش و رطوبت.

·         مخفی کردن تاسیسات و ابزارآلات مکانیکی

·         عایق صدا و حرارت

·         مقاوم در برابر زلزله

·        پیاده سازی و نصب آسان در انواع سقف کاذب

·         امنیت بالا برای ایجاد مکانی که به زیباترین شکل تزئین شده است.

·         افزایش سطح زیرساخت سازه

·         امنیت و انعطاف پذیری بالا

·         نصب بدون نیاز به جوش

·         سازگاری با محیط زیست و طبیعت

·         سبک وزن بودن

 

جمع بندی

در این مقاله به این پرسش پرتکرار که سقف کاذب چیست پاسخ دادیم و شما را با کاربردهای مختلف این محصول آشنا کردیم. همان طور که بیان شد سقف کاذب انواع مختلفی دارد، از جمله نوع آکوستیک، رابیتس، پی وی سی، آلومینیوم، کامپوزیت و ... که هر کدام ساختار و مزایای خاص خود را دارند. انواع سقف کاذب در مقایسه با سقف‌های معمولی بسیار مقرون به صرفه هستند و زیبایی دلپذیری به فضای شما می‌بخشند. بنابراین برای بهبود ساختار داخلی ساختمان بهتر است تا حد امکان از این سقف‌ها استفاده شود.

 

سوالات متداول

 

1.      سقف کاذب چیست؟

سقف کاذب حفاظی برای سقف اصلی و جایگزینی برای گچ محسوب می‌شود که با استفاده از آن می‌توان تاسیسات، سیم کشی و سایر عیوب را پنهان کرد و در عین حال زیبایی سقف را دوچندان نمود.

2.      پرمصرف ترین سقف‌های کاذب موجود در بازار کدامند؟

سقف کاذب رابیتس و مدل کنافی پرمصرف ترین سقف کاذب در بازار هستند.

3.      چند نوع سقف کاذب در بازار داریم؟

به طور کلی 8 مدل سقف کاذب در بازار داریم که مهمترین آن‌ها عبارتند از: سقف کاذب کناف، آکوستیک، رابیتس، چوبی، آلومینیوم، شیشه ای، PVC و ....

4.      مهمترین مزایای نصب انواع سقف کاذب چیست؟

عایق کردن و ایزولاسیون سقف در برابر خواب و رنگ، اجرای نورپردازی تزئینی و پوشش تاسیسات سیمی از مزایای مهم این سقف‌ها محسوب می‌شود.

 

 

 

    

 

آخرین خبرها

تیرچه پاشنه بتنی چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟

1403-06-26 11:00:53

نقش آرماتور در ساختمان چیست؟ آشنایی با انواع آرماتوربندی در ساختمان

1403-06-24 11:00:31

بهترین روش‌های تضمینی مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش سوزی

1403-06-21 11:04:14

سازه فلزی و کاهش هزینه ساخت ‌و ساز | مجله آسن

1403-06-17 11:01:02

معرفی بهترین رنگ برای فلزات + مشخصات انواع رنگ فلز |مجله آسن

1403-06-14 11:01:39

افزایش قیمت دلار و دردسرهای افزایش قیمت میلگرد و مصالح

1403-06-13 11:01:55

نحوه اجرای ستون بتنی در ساختمان چگونه است؟ | مجله آسن

1403-06-10 00:00:13

اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟ | مجله آسن

1403-06-07 11:01:27

مشخصات فنی میلگرد از لحاظ مکانیکی و شیمیایی کدامند؟

1403-06-05 23:01:17

6 روش تضمینی تشخیص میلگرد اصل از تقلبی

1403-06-03 11:00:58

سازه نگهبان مهار متقابل یا استرات چیست؟

1403-05-31 11:02:31

حواله میلگرد چیست و خرید حواله میلگرد چگونه است؟

1403-05-29 11:00:36

میلگرد رابیتس کاری چیست و چه تفاوتی با میلگرد معمولی دارد؟

1403-05-24 11:00:13

اسپیسر میلگرد چیست و چه کاربرد و ویژگی هایی دارد؟

1403-05-21 11:00:24

ارزیابی عمر مفید ساختمان بتنی | عوامل موثر در عمر ساختمان

1403-05-20 23:00:54