لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

نغمه

1403-04-31 23:54:36

category image: لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

یکی از روش‌های معروفی که برای تخمین مقدار میلگرد موردنیاز در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، استفاده از جدول لیستوفر میلگرد است. این جدول در حقیقت نشان‌دهنده مقادیر تخمینی وزن و ابعاد میلگرد موردنیاز (با دقت بالا) است و به عنوان یک نقشه و راهنمای بسیار مفید عمل می‌کند. اگر شما نیز برای یک پروژه ساختمان‌سازی به دنبال خرید میلگرد هستید، نقشه لیستوفر (listofer table) به شما کمک می‌کند که خیلی سریعتر و بدون نیاز به محاسبات پیچیده به اطلاعات موردنیاز خود برای خرید، دست پیدا کنید. در ادامه این مطلب به طور کامل به این سوال پاسخ می‌دهیم که جدول لیستوفر چیست و چه کاربردی دارد.

منظور از جدول لیستوفر چیست؟

به زبان ساده، جدول لیستوفر یا bar bending schedule، سندی است که اطلاعات کاملی درباره میلگردهای به کار رفته در یک پروژه ساختمانی از جمله نوع، قطر، طول، شکل خم، وزن و محل قرارگیری آنها ارائه می‌کند. علاوه بر اینها با کمک این جدول می‌توان محل قرارگیری میلگردها را نیز با دقت بالایی شناسایی کرد.

نکته جالب اینکه با استفاده از لیستوفر می‌توانید برآورد دقیقی از هزینه اجرای پروژه ساختمانی خود داشته باشید. همچنین جدول لیستوفر با تعیین مقدار دقیق میلگرد موردنیاز، از خرید میلگردهای اضافی و اتلاف پول و سرمایه جلوگیری می‌کند؛ بنابراین با داشتن قیمت میلگرد درب کارخانه و سپس استفاده از جدول لیستوفر می‌توانید قیمت نهایی میلگردها را محاسبه کنید.

 

جدول لیستوفر شامل چه اطلاعاتی است؟

هرکدام از ستون‌های موجود در جدول لیستوفر، اطلاعات خاصی را به شما ارائه می‌کند، از جمله اصلی‌ترین ستون‌های این جدول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         موقعیت قرارگیری میلگردها (Poss): در این ستون، موقعیت هر میلگرد با دقت مشخص شده و با یک شماره، علامت‌گذاری می‌شود. این شماره در نقشه معماری ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

·         شکل آرماتورها (Shape): در این ستون، شکل خم میلگردها از نظر یک سر خم بودن یا بدون خم و ... نشان داده می‌شود. علاوه بر این، طول هر خم و سایز قسمت‌های مختلف نیز باید نوشته شده باشد.

·         طول میلگرد (Length): مجموع طول قسمت‌های مختلف آرماتورها که در ستون سوم جدول (ستون shape) آورده شده است.

·         شماره (Number): تعداد نهایی میلگردهای موردنیاز

·         علامت / یا فی: سایز میلگرد با علامت «/» یا همان «فی» در این ستون مشخص می‌شود.

·         وزن میلگرد (Weight): وزن میلگردهای موردنیاز در این ستون آورده می‌شود. این وزن در حقیقت حاصل‌ضرب وزن یک متر میلگرد در طول و سپس، تعداد کل میلگردها است.

با کمک اطلاعات اشاره شده در جدول لیستوفر میلگرد، می‌توانید به راحتی بودجه موردنیاز برای خرید آرماتورها را تخمین بزنید؛ برای مثال، فرض کنید می‌خواهید برای آرماتوربندی پروژه ساختمانی خود از میلگردهای باکیفیت کارخانه سلفچگان استفاده کنید. در این صورت، با داشتن قیمت میلگرد سلفچگان و استفاده از ستون number (تعداد میلگرد موردنیاز) در نهایت، قیمت نهایی میلگردهای تولیدی کارخانه سلفچگان بدست می‌آید.

جدول لیستوفر اسکلت فلزی

لیستوفر اسکلت فلزی یکی از انواع جدول لیستوفر است که به شما کمک می‌کند اطلاعات دقیقی درباره خم و برش میلگردها داشته باشید. علاوه بر این با کمک این جدول می‌توانید مقدار آرماتورهای نهایی موردنیاز را محاسبه کرده و تخمین بزنید.

نرم افزارهای کاربردی برای تهیه لیستوفر

نحوه تهیه جدول لیستوفر میلگرد چیست؟ برای تهیه لیستوفر روش‌های مختلفی وجود دارد، از جمله استفاده از نقشه و پلان ساختمان و درج دستی اطلاعات داخل جدول! بااین‌حال برای این کار، نرم افزارهای هوشمند و دقیقی وجود دارد که می‌توانید بدون دردسر از آنها استفاده کنید. از جمله این نرم افزارها می‌توان به اکسل، اتوکد و همچنین مترورپلاس اشاره کرد.

از بین این سه نرم افزار، مترورپلاس از همه قوی‌تر و دقیق‌تر عمل می‌کند و شهرت بیشتری دارد. از طرفی کار با آن نیز ساده و راحت است. خروجی نرم افزار متروپلاس، یک فایل اکسل شامل جدول لیستوفر است. با کمک این نرم افزار می‌توانید به راحتی، شکل میلگردها، طول، قطر و ... را وارد کرده و در نهایت یک جدول به فرمت اکسل تحویل بگیرید.

 

جمع بندی

در این مقاله به بررسی کامل جدول لیتوسفر و کاربردها و مزایای آن پرداختیم. بنظر شما آیا این جدول به تنهایی می‌تواند برای محاسبات مقدار میلگرد موردنیاز کاربرد داشته باشد؟ چه ابزارهای دیگری نیاز است؟ لطفا نظرات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

 

 

 

1-    جدول لیستوفر میلگرد چیست؟

جدول لیستوفر میلگرد سندی است که جزئیات مربوط به میلگردهای مورد نیاز برای یک پروژه ساختمانی را مشخص می‌کند. این شامل مواردی مانند قطر، طول، نوع، شکل خم و تعداد هر میلگرد می‌شود.

2-    چه اطلاعاتی در جدول لیستوفر میلگرد ارائه می‌شود؟

·         اطلاعات ارائه شده در جدول لیستوفر میلگرد شامل موارد زیر است:

·         قطر میلگرد

·         طول هر شاخه میلگرد

·         وزن هر شاخه میلگرد

·         تعداد شاخه‌های مورد نیاز از هر قطر

·         نوع میلگرد آجدار و ساده

·         شکل خم هر میلگرد

·         محل قرارگیری هر میلگرد در سازه

3-    مزایای استفاده از جدول لیستوفر میلگرد چیست؟

استفاده از جدول لیستوفر میلگرد مزایای متعددی دارد، از جمله:

·         کاهش ضایعات میلگرد

·         کنترل هزینه‌ها

·         تسریع اجرای پروژه

·         ارتقای ایمنی کارگاه

4-    چگونه می‌توان یک جدول لیستوفر میلگرد تهیه کرد؟

تهیه جدول لیستوفر میلگرد نیاز به دانش فنی و مهارت در خواندن نقشه‌های ساختمانی دارد. مهندسان سازه معمولاً مسئول تهیه این جدول هستند. همچنین نرم‌افزارهای متعددی برای تهیه خودکار جدول لیستوفر میلگرد موجود است که می‌توان از آنها استفاده کرد.

 

 

 

آخرین خبرها

سازه فلزی و کاهش هزینه ساخت ‌و ساز | مجله آسن

1403-06-17 11:01:02

معرفی بهترین رنگ برای فلزات + مشخصات انواع رنگ فلز |مجله آسن

1403-06-14 11:01:39

افزایش قیمت دلار و دردسرهای افزایش قیمت میلگرد و مصالح

1403-06-13 11:01:55

نحوه اجرای ستون بتنی در ساختمان چگونه است؟ | مجله آسن

1403-06-10 00:00:13

اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟ | مجله آسن

1403-06-07 11:01:27

مشخصات فنی میلگرد از لحاظ مکانیکی و شیمیایی کدامند؟

1403-06-05 23:01:17

6 روش تضمینی تشخیص میلگرد اصل از تقلبی

1403-06-03 11:00:58

سازه نگهبان مهار متقابل یا استرات چیست؟

1403-05-31 11:02:31

حواله میلگرد چیست و خرید حواله میلگرد چگونه است؟

1403-05-29 11:00:36

میلگرد رابیتس کاری چیست و چه تفاوتی با میلگرد معمولی دارد؟

1403-05-24 11:00:13

اسپیسر میلگرد چیست و چه کاربرد و ویژگی هایی دارد؟

1403-05-21 11:00:24

ارزیابی عمر مفید ساختمان بتنی | عوامل موثر در عمر ساختمان

1403-05-20 23:00:54

سقف کاذب چیست؟ انواع و کاربردهای سقف کاذب

1403-05-17 23:01:23

بهترین میلگرد برای شناژ کدام است | مجله آسن

1403-05-15 11:00:26

خرپا چیست و چه کاربردی در ساختمان سازی دارد؟

1403-05-13 11:00:00