میلگرد رامکا چیست و چگونه در ساختمان سازی اجرا می‌شود؟

نغمه

1403-02-17 00:24:59

category image: میلگرد رامکا چیست و چگونه در ساختمان سازی اجرا می‌شود؟

تا حالا اسم «میلگرد رامکا» را شنیده‌اید؟ آیا می‌دانید از این میلگردها در چه مواردی استفاده می‌شود؟ در قالب‌بندی ستون‌های بتنی باید خیلی دقت کنیم که قالب میلگرد به ستون چسبیده نشود و فاصله کاور بتنی حفظ شود؛ برای این کار از یک میلگرد به نام میلگرد رامکا استفاده می‌کنند که در پایین ستون (به فاصله 10 سانتی‌متر از سطح) بسته می‌شود. رامکا به عنوان یکی از باکیفیت‌ترین و مقاوم‌ترین انواع میلگرد، نقش بسیار جادویی در ساختمان‌سازی دارد؛ اگر به دنبال آشنایی با این میلگرد هستید، این مقاله به تمام سوالات شما پاسخ می‌دهد. ما قرار است به این سوال پاسخ دهیم که میلگرد رامکا چیست و چه کاربردی دارد؛ در ادامه، نحوه اجرای میلگرد رامکا را بررسی می‌کنیم.

میلگرد رامکا چیست؟

به زبان ساده، میلگرد رامکا یا همان «پاشنه بتن» یکی از انواع میلگرد است که برای تنظیم فاصله میلگردهای ستون با قالب و همچنین قرار دادن تمام ستون‌های عمودی سازه در یک راستا استفاده می‌شود. بهتر است رامکاها با جوشکاری بسته نشوند و به جای آن از مفتول استفاده شود.

رامکا معمولا یک میلگرد سایز 12 یا 10 از نوع آجدار است که در انواع مختلفی مانند کربنی، اپوکسی و بتنی ساخته می‌شود.

 

هشدار: بهتر است بدانید که استفاده از رامکاهای فولادی ممکن است در بلندمدت باعث از بین رفتن قالب بتنی روی آرماتور بندی و خاموت‌ها شود. به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای آن از انواع دیگر استفاده کنند.


میلگرد رامکا چیست

کاربرد میلگرد رامکا چیست؟

در این بخش به کاربردهای مهم میلگرد رامکا در ساختمان‌سازی اشاره می‌کنیم.

⦿  هم‌راستا نگه داشتن ستون‌ها و تیرهای بتنی

رامکاها با قرارگیری در محل تلاقی ستون‌ها و تیرها، آنها را در یک راستا قرار می‌دهند و از کج شدن و انحراف آنها جلوگیری می‌کنند. این امر به افزایش پایداری و استحکام سازه کمک می‌کند.

⦿  تنظیم فاصله میلگردهای ستون با قالب

پاشنه بتن با قرارگیری در بین میلگردهای ستون و قالب، فاصله آنها را ثابت نگه می‌دارد. با این کار، بتن به طور یکنواخت در اطراف میلگردها پخش شده و پوشش بتنی لازم برای آنها تامین می‌شود.

⦿  ایجاد اتصال بین مقاطع بتنی

 رامکاها می‌توانند به عنوان میلگردهای اتصال بین مقاطع بتنی مانند ستون‌ها، تیرها و دیوارها عمل کنند. این ویژگی باعث می‌شود که نیروها بین این مقاطع به طور یکنواخت توزیع شده و از ایجاد ترک و شکستگی در آنها جلوگیری شود.

⦿  تقویت فونداسیون‌ها

 یکی از کاربردهای مهم این میلگرد در فونداسیون است. استفاده از میلگرد رامکا در فونداسیون، به افزایش مقاومت فشاری فونداسیون و جلوگیری از نشست آن کمک می‌کند.

انواع میلگرد رامکا

در ادامه به معرفی برخی از رایج‌ترین انواع میلگرد رامکا می‌پردازیم:

  • رامکا فولاد کربنی (میله‌ سیاه): این نوع رامکا متداول‌ترین نوع رامکا است که در مناطق با رطوبت بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. رامکا فولادی از فولاد کربنی ساخته شده است و به دلیل قیمت مناسب و مقاومت مکانیکی قابل قبول، کاربرد گسترده‌ای دارد.
  • رامکا فولاد ضدزنگ: این نوع رامکا از فولاد ضدزنگ ساخته شده است و به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی، برای استفاده در مناطق مرطوب و یا با مواد شیمیایی خورنده مناسب است.
  •   رامکا اپوکسی: رامکاهای اپوکسی با پوششی از رزین اپوکسی پوشیده شده‌اند که مقاومت آنها را در برابر خوردگی و فرسایش به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. این نوع رامکا برای استفاده در مناطق بسیار مرطوب یا با مواد شیمیایی خورنده مناسب است.

خوب است بدانید که رامکاهای فولاد ضدزنگ قیمت بالاتری نسبت به رامکاهای فولاد کربنی دارند، اما طول عمر بیشتری داشته و نیاز به تعمیر و نگهداری کمتری دارند. همچنین رامکاهای اپوکسی قیمت بالاتری نسبت به رامکاهای فولاد کربنی و فولاد ضدزنگ دارند، اما طول عمر آنها خیلی بیشتر است. برای دسترسی فوری به قیمت آنلاین میلگرد، می‌توانید خیلی راحت به کانال تلگرام آسن مراجعه کنید.

نحوه اجرای میلگرد رامکا

 

دلایل استفاده از میلگرد رامکا

چرا از میلگرد رامکا استفاده می‌کنیم؟ یکی از دلایل استفاده از میلگرد رامکا این است که این میلگرد به هم راستایی دقیق ستون‌ها و تیرها کمک می‌کند. نکته مهم دیگر، کاهش صخامت بتن مورد نیاز است. علاوه بر این، این میلگردها نجوه نصب آسانی ددارند و همچنین دقت آرماتوربندی را افزایش می‌دهند.

نحوه نصب میلگرد رامکا

خوب است بدانید که نحوه نصب میلگرد رامکا با توجه به نوع کاربرد آن کاملا فرق می‌کند. از رامکاها در کاربردهای گسترده‌ای مانند بتن‌ریزی ستون، سقف و چاه آسانسور استفاده می‌شود؛ برای هرکدام از موارد اشاره شده، باید به مقررات و ضوابط خاصی توجه کرد.

اجرای رامکای بتنی

رامکای بتنی، در مقایسه با رامکای فلزی، اجرای سخت‌تر و کاربرد محدودتری دارد. فرآیند اجرای آن به شرح زیر است:

·         ریسمون گذاری: در امتداد ستون‌ها، ریسمونی به منظور تعیین فاصله کاور بتن و محل قرارگیری رامکا نصب می‌شود.

·         قالب‌بندی: با استفاده از تخته و آجر یا بلوک، قالب‌بندی به دور ریسمون انجام می‌شود.

·         بتن‌ریزی اولیه: حدود 10 سانتی‌متر بتن در قالب ریخته می‌شود.

·         قرارگیری رامکا: رامکای بتنی در محل تعیین شده و روی بتن اولیه قرار می‌گیرد.

·         بتن‌ریزی نهایی: تا تراز ستون، بتن‌ریزی انجام می‌شود.

نکته مهم: به دلیل اینکه رامکای بتنی بخشی از ستون محسوب می‌شود، دقت در اجرا و بتن‌ریزی آن از اهمیت بالایی برخوردار است.همچنین دقت کنید که نوع بتن مورد استفاده برای رامکا باید مشابه بتن ستون باشد.

اجرای رامکای فولادی

قبل از اینکه برای اجرای رامکای فولادی اقدام کنید، خوب است بدانید که از این رامکا نباید در محیط‌های مرطوب (مثل سواحل و شهرهای نزدیک دریا) استفاده کنید. برای اجرای میلگرد رامکای فولادی، ابتدا محل مورد نظر برای اجرای رامکا را از هرگونه آلودگی و نخاله تمیز کنید و سپس، قالب‌گیری را دقیقا مطابق نقشه انجام دهید.

پس از آن، باید برای برش رامکاها اقدام کنید؛ آنها را براساس طول مورد نیاز برش دهید. برای این کار می‌توانید از دستگاه برش مناسب استفاده کنید تا رامکاها کاملا صاف و بدون خمیدگی برش داده شوند. در مرحله بعد، میلگردهای رامکا را در محل مشخص شده قرار داده و تراز بودن آنها را بررسی کنید.

سپس، با کمک سیم مفتول یا روش‌های مناسب دیگر، آنها را به میلگردهای اصلی ستون فیکس کرده و ثابت کنید. در نهایت، فرایند بتن‌ریزی را به طور یکنواخت در قالب انجام دهید. بهتر است از ویبره برای تراکم بتن استفاده کنید. بتن را تا سطح قالب پر کنید.

تفاوت رامکای بتنی با رامکای فولادی

یکی از مهمترین تفاوت‌های رامکای فولادی با بتنی در نوع کاربرد آنها است؛ رامکای بتنی مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد و زنگ نمی‌زند به همین دلیل از آن برای محیط‌های مرطوب و خورنده استفاده می‌شود؛ این در حالی است که رامکای فولادی نباید در مکان‌های مرطوب استفاده شود.

رامکای بتنی قیمت مقرون به صرفه‌تری نسبت به فولادی دارد. از طرفی این رامکا به عنوان عایق حرارتی عمل کرده و باعث کاهش مصرف انرژی در ساختمان می‌شود؛ در مقابل رامکای فولادی عایق حرارتی نیست. با این حال، رامکای بتنی، خیلی سخت‌تر و پیچیده‌تر از رامکای فولادی نصب و اجرا می‌شود و نیاز به تخصص و مهارت بیشتری دارد.  

اسپیسر رامکا چیست؟

اسپیسر رامکا که در برخی موارد به آن فاصله‌نگهدار رامکا یا نگهدارنده رامکا نیز می‌گویند، قطعه‌ای کوچک و پلاستیکی یا فلزی است که بین رامکا و قالب بتن قرار می‌گیرد. این قطعه وظیفه دارد که رامکاها را در محل خود ثابت نگه دارد. از طرفی اسپیسر رامکا باعث تنظیم فاصله بین رامکا و قالب می‌شود. این قطعه کمک می‌کند که رامکا به قالب نچسبد.

انواع اسپیسر رامکا:

  •   اسپیسر پلاستیکی: رایج‌ترین نوع اسپیسر رامکا است که از پلاستیک فشرده ساخته می‌شود. این نوع اسپیسر قیمت پایین و وزن کم دارد و برای پروژه‌های معمولی مناسب است.
  •          اسپیسر فلزی: از فولاد یا آلومینیوم ساخته می‌شود و مقاومت مکانیکی بالایی دارد. این نوع اسپیسر برای پروژه‌های خاص با بارهای سنگین یا محیط‌های خورنده مناسب است.

اجرای رامکا در دیوار برشی

رامکاها در دیوارهای برشی نقش مهمی در تقویت و تثبیت آنها ایفا می‌کنند. رامکاها با ایجاد هم‌راستایی در میلگردهای عمودی و افقی، فاصله میلگردها تا لبه‌های دیوار را تنظیم کرده و از خم شدن و انحراف آنها جلوگیری می‌کنند. دقت کنید که در کاربردهایی که طول دیوار برشی در آنها به بیش از 3 یا 4 متر می‌رسد، باید در هر نیم متر، یک میلگرد رامکا اجرا شود. این موضوع حتی برای دیوارهای برشی که ارتفاع بیشتر از 3 متر دارند نیز صادق است.

نحوه اجرای میلگرد رامکا

 

اجرای رامکا در ستون

نحوه نصب اصولی میلگرد رامکا در ساختمان‌سازی بسیار مهم است؛ زیرا هرگونه خطا و بی‌دقتی باعث مشکلات جدی در ستون‌بندی می‌شود. نصب رامکاها به فاصله 10 سانتی‌متری از سطح زیر ستون انجام می‌شود. طول رامکا نیز باید با طول ستون برابر باشد. در نهایت، میلگردها (4 میلگرد) به کمک سیم مفتول در جای مورد نظر خود قرار می‌گیرند.

 

میلگرد رامکا چیست

نکات مهم در اجرای نصب میلگرد رامکا

بهتر است برای نصب میگرد رامکا به موارد زیر توجه کنید:

  •          از رامکاهای با کیفیت و عاری از هرگونه عیب و نقص استفاده کنید.
  •         رامکاها را به درستی در محل خود قرار دهید و آنها را به طور محکم ثابت کنید.
  •      از فواصل صحیح بین رامکاها استفاده کنید.
  •      قبل از بتن‌ریزی، از صحت اجرای رامکاها اطمینان حاصل کنید.

مزایای استفاده از میلگرد رامکا

یک سوال مهم در رابطه با پاشنه بتن این است که مزایای میلگرد رامکا چیست و چرا از آن استفاده می‌شود؟ برخی از مزایای میلگرد رامکا عبارت هستند از:

  •        افزایش استحکام و دوام سازه‌های بتنی
  •        جلوگیری از کج شدن و انحراف ستون‌ها و تیرها
  •         تنظیم فاصله میلگردها با قالب
  •        ایجاد اتصال بین مقاطع بتنی
  •        تقویت فونداسیون‌ها
  •        کاهش ضخامت بتن مورد نیاز
  •        مقاومت در برابر انبساط‌های حرارتی

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به یک پاسخ جامع برای سوال میلگرد رامکا چیست، برسیم. در پایان بهتر است به این نکته اشاره کنیم که اگر جانمایی رامکا به خوبی انجام نشود، ممکن است شاهد مشکلاتی جدی از جمله وارد شدن ستون به معبر باشیم. توجه به میلگرد رامکا و همچنین برداشت دقیق نقشه سازه، تا حد زیادی جلوی این کار را می‌گیرد. بنظر شما این مقاله تا چه اندازه به شما برای آشنایی با میلگرد رامکا کمک کرده است؟ آیا روش‌های دیگری برای تنظیم و هم‌راستا کردن ستون‌ها به ذهنتان می‌رسد؟ آنها را برایمان کامنت کنید.

 

سوالات متداول 

 

1-   میلگرد رامکا چیست؟

میلگرد رامکا نوعی میلگرد آجدار است که در بتن مسلح برای هم‌راستایی ستون‌ها و تیرها، تنظیم فاصله میلگردها تا قالب، ایجاد اتصال بین مقاطع بتنی و تقویت فونداسیون‌ها به کار می‌رود.

 

2-    مزایای استفاده از میلگرد رامکا چیست؟

·         افزایش استحکام و پایداری سازه

·         تسهیل اجرا و افزایش دقت آرماتوربندی

·         تنظیم فاصله میلگردها تا قالب و ایجاد پوشش بتنی مناسب

·         ایجاد اتصال صلب بین مقاطع بتنی

·         توزیع یکنواخت بار و جلوگیری از ایجاد ترک در محل اتصال

 

3-   چه تفاوتی بین رامکای بتنی و فلزی وجود دارد؟

رامکای بتنی ارزان‌تر، مقاوم در برابر خوردگی، عایق حرارتی، اما اجرای پیچیده‌تر و مقاومت مکانیکی پایین‌تر

رامکای فلزی اجرای آسان‌تر، مقاومت مکانیکی بالا، اما گران‌تر، حساس به خوردگی و هدایت حرارتی بالا

 

4-   در چه نوع سازه‌هایی از میلگرد رامکا استفاده می‌شود؟

از رامکا در ستون‌ها، تیرها، دیوارها، دال‌ها و فونداسیون‌ها در انواع سازه‌های بتنی مسلح مانند ساختمان‌های مسکونی و تجاری، پل‌ها، سوله‌ها و اسکله‌ها استفاده می‌شود.

 

 

آخرین خبرها

شناژ قائم چیست و چه کاربردی دارد؟ | مجله آسن

1403-02-29 01:55:55

راهنمای جامع انتخاب بهترین میلگرد برای تیرچه

1403-02-26 11:04:37

مهمترین تفاوت های اورلب و کوپلر کدامند؟

1403-02-24 10:16:11

جدول وزن میلگرد ظفر بناب | سایز 8، 10، 12، 14، 16، 18

1403-02-23 12:29:34

میلگرد نرمال چیست؟ کاربرد و ویژگی‌های میلگرد نرمال | مجله آسن

1403-02-22 13:29:59

6 علت شکستن میلگرد و راهکارهای برطرف کردن آن | مجله آسن

1403-02-19 11:36:20

منظور از کلاف بندی ساختمان چیست؟ | مجله آسن

1403-02-18 00:50:16

میلگرد رامکا چیست و چگونه در ساختمان سازی اجرا می‌شود؟

1403-02-17 00:24:59

میلگرد انتظار چیست؟ مشخصات و کاربرد میلگرد انتظار در ساخت و ساز

1403-02-15 13:27:38

سیم مفتول چیست؟ + معرفی انواع سیم مفتول | مجله آسن

1403-02-13 01:40:04

6 راه شناسایی میلگرد تقلبی از اصل که باید بدانید

1403-02-12 11:23:37

اورلب میلگرد چیست؟ محاسبه اورلب میلگرد فونداسیون چگونه انجام می‌شود؟

1403-02-10 13:35:00

مشخصات کامل میلگرد A4 + ویژگی ها و کاربرد میلگرد A4

1403-02-09 12:31:27

سیم آرماتوربندی چیست و چه کاربردی دارد؟ | مجله آسن

1403-02-08 01:25:13

همه چیزهایی که درباره استاندارد 3132 نمی‌دانید! مجله آسن

1403-02-06 00:36:10