میلگرد سایز 10

مشاوران_شرکت_آسن

مریم محمودی

کارشناس فروش

میلگرد سایز 10

آخرین بروزرسانی:1403/05/04

قیمت ها با احتساب 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند.

سایز

برند

محل تحویل

واحد

قیمت

نوسانات

10میلگرد ظفر بناب

انبار

کیلوگرم

29,300 تومان

0 %
10میلگرد ظفر بناب

انبار

کیلوگرم

28,500 تومان

0 %
10میلگرد آریان فولاد

انبار

کیلوگرم

28,000 تومان

0 %
10میلگرد پرشین

انبار

کیلوگرم

28,100 تومان

-0.35 %
10میلگرد آتیه خلیج فارس

انبار

کیلوگرم

28,100 تومان

0 %
10میلگرد ابهر

انبار

کیلوگرم

27,750 تومان

0 %
10میلگرد ابهر

انبار

کیلوگرم

28,150 تومان

0 %
10میلگرد بافق یزد

انبار

کیلوگرم

29,300 تومان

0 %
10میلگرد سرمد ابرکوه

انبار

کیلوگرم

28,700 تومان

0.7 %
10میلگرد فایکو

انبار

کیلوگرم

28,700 تومان

0 %
10میلگرد هیربد

انبار

کیلوگرم

28,500 تومان

0 %
10میلگرد پردیس آذربایجان

انبار

کیلوگرم

28,750 تومان

0 %
10میلگرد آناهیتا گیلان

انبار

کیلوگرم

28,900 تومان

0 %

توضیحات

قیمت میلگرد 10 

در ساخت خانه برای افزایش استحکام و مقاومت ساختمان از مواد مختلفی می‌شود. یکی از این مصالح که اهمیت بالایی دارد، میلگرد 10 است. بدون استفاده از این آرماتور‌ها ساختمان‌سازی امکان‌پذیر نیست.

میلگرد یک نوع میله فلزی است که در بتن استفاده می‌شود تا مقاومت سازه بتنی افزایش یابد. میلگردها از بابت تفاوت در جنس، سایز و استانداردهای تولید انواع مختلفی دارند که هر یک کاربرد مخصوص خود را دارد. یکی از پرکاربردترین انواع میلگرد از نظر سایز، میلگرد 10 است.

در این مقاله به معرفی میلگرد 10، انواع آن، روش تولید میلگرد 10، کارخانه‌های تولید کننده آن و... پرداخته‌ایم. جهت کسب اطلاعات بیشتر، در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

مشخصات فنی میلگرد 10

میلگرد نوعی پروفیل با سطح مقطع دایره‌ای توپر است که کاربرد بسیار زیادی در ساختمان سازی دارد. آرماتور 10 دارای قطر اسمی D (10 میلی متر) و سطح مقطع 5.78 است. مواد تشکیل‌دهنده میلگرد 10 از فولاد بوده به همین دلیل به آن مش سیم فولادی نیز می‌گویند.

در هنگام تولید میلگرد شمش‌های فلزی در کوره‌ ذوب شده و میلگردهایی بسیار طویل می‌سازند. در هنگام بسته‌بندی و عرضه هر شاخه به قطعاتی به طول 2 تا 12 متری برش داده می‌شود.

وزن هر میلگرد بر اساس طول و قطر آن اندازه‌گیری می‌شود. همچنین فاکتورهایی از قبیل جنس و نوع میلگرد نیز بر وزن آن تأثیرگذار است. وزن هر شاخه میلگرد 10 از 6 تا 7.5 و گاها تا 8 کیلوگرم نیز می‌رسد.

انواع میلگرد 10 بر اساس رویه

میلگردها نیز مانند دیگر محصولات صنعتی انواع مختلفی دارند. انواع میلگرد 10 از لحاظ ظاهری به 2 دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شود. هر کدام از این میلگردها ویژگی‌های مختص به خود را دارند. در ادامه به ویژگی‌های هر یک از انواع میلگرد 10 می‌پردازیم:

 

1-   میلگرد 10 ساده

این نوع میلگرد سطح صاف و صیقلی دارد. این نوع محصول بیشتر در صنعت به کاربرده می‌شود. وظیفه اصلی این نوع از آرماتور ایجاد استحکام و مقاومت بیشتر در بتن است. البته میلگردهای 10 در ساختمان سازی نیز کاربرد بسیار بالایی دارند.

تغییر شکل در میلگردهای 10 ساده راحت‌تر صورت می‌گیرد، به همین دلیل جوشکاری و آهنگری بر این میلگردها ساده‌تر انجام می‌شود.

2-   میلگرد 10 آجدار

رویه این میلگرد دارای آج است. آج‌ها به شکل‌های مختلفی از جمله مارپیچ، یکنواخت، دوکی شکل و یا مرکب هستند. درصد کربن و قابلیت خم‌پذیری هرکدام با دیگری متفاوت است. میلگرد 10 آجدار از میلگرد‌هایی است که به عنوان خاموت، سنجاقی، رکابی، عصایی و زیگزاگ استفاده می‌شوند.

تفاوت در مواد تشکیل‌دهنده میلگرد 10 آجدار موجب اختلاف در میزان قدرت و استحکام آن می‌شود. با توجه به منطقه، مکان و نوع سازه بایستی از نوع مناسب آن استفاده شود.

انواع میلگرد 10 بر اساس استاندارد

یکی دیگر از فاکتورهای دسته‌بندی میلگرد، دسته‌بندی بر اساس استانداردهای ساخت آن است که در کشورهای مختلف با یکدیگر متفاوت‌ می‌باشند. در ایران بیشتر میلگرد‌های 10 براساس استانداردهای کشور روسیه تولید می‌شوند. بر اساس این استاندارد، میلگردهای تولیدی در 3 دسته به شرح زیر قرار می‌گیرند:

 

1-   میلگرد (A1 (S240

·         دارای تنش تسلیم 240 مگاپاسکال و مقاومت کششی 360 مگاپاسکال

·         مناسب کارهای جوشکاری، آهنگری و...

·         تغییر شکل نسبی 25%

 

2-   میلگرد (A2 (S340

·         دارای تنش تسلیم 340 و 350 مگاپاسکال و مقاومت کششی 500 مگاپاسکال

·         مناسب کارهای جوشکاری، آهنگری و خم‌کاری در موارد ضروری

·         تغییر شکل نسبی 19%

3-  میلگرد A3 (S400) 

·         دارای تنش تسلیم 400 و 420 مگاپاسکال و مقاومت کششی 600 مگاپاسکال

·         مناسب کارهای صنعتی و ساختمانی

·         عملیات جوشکاری نباید روی آن انجام شود

·         تغییر شکل نسبی 14%

4- میلگرد A4 (S500)

·         دارای تنش تسلیم 500 تا 520 مگاپاسکال و مقاومت کششی 650 مگاپاسکال

·         مناسب برای طراحی و ساخت انواع سازه‌های ساختمانی بتن آرمه

·         تغییر شکل نسبی 10%

همانطور که ملاحظه می‌شود تفاوت گریدهای مختلف میلگرد 10 در مشخصات فیزیکی و مکانیکی آن یعنی میزان تنش تسلیم و مقاومت کششی است. تفاوت گریدهای مختلف موجب کاربرد متفاوت آن‌ها می‌شود.

روش تولید میلگرد 10

یکی از فاکتورهای تأثیرگذار بر ویژگی‌های میلگرد روش تولید آن است. روش‌‌های مختلف ویژگی‌های متفاوتی نظیر استحکام، انعطاف‌پذیری و... را به دنبال خواهد داشت. انواع روش‌های تولید میلگرد شامل موارد زیر می‌شود:

 

·         تولید میلگرد به روش نورد گرم

این روش متداول‌ترین روش تولید میلگرد است. کنترل نهایی در روش نورد گرم به صورت دقیق انجام می‌شود. برای تولید آرماتور به این روش ابتدا شمش‌های فولادی وارد کوره شده و تحت دمای 1000 تا 1100 درجه سانتی‌گراد نرم می‌شوند.

پس از افزایش دما میلگرد جهت نورد به خط تولید فرستاده می‌شود. در این بخش شمش‌های نرم شده از بین غلتک‌هایی عبور داده می‌شوند تا به قطر استاندارد برسند. به این مرحله که رافینگ می‌گویند در 3 مرحله قطر شمش‌ها کاهش یافته و در عین حال طول آن افزایش می‌یابد. در نورد گرم میلگرد ظرفیت تغییر شکل زیادی دارد.

 

·         تولید میلگرد به روش نورد سرد

سردکاری یا نورد سرد تولید با مقاومت بالا در دمایی پایین‌تر از تبلور مجدد است. میلگردهای تولید شده به این روش فرآیندی همچون نورد گرم را طی می‌کنند با این تفاوت که یک مرحله خنک‌کاری و سرد شدن را نیز می‌گذرانند.

میلگردهای تولید شده به شیوه نورد سرد فولاد سخت‌تری دارند. در این روش تعداد مراحل نورد و تعداد غلتک‌های لازم برای تولید بیشتری نیاز است؛ چرا که در این روش فولاد پیش از انجام فرآیند نرم نمی‌شود.

 با وجود مقاومت تسلیم بالای میلگردهای تولیدی به این روش، از طرفی دیگر انعطاف‌پذیری کمی دارند. استفاده از این نوع میلگرد به دلیل شکل‌پذیری و مقاومت کششی و پیچشی پایینی که دارد در مناطق زلزله خیز توصیه نمی‌شود.

 

·         تولید میلگرد به روش ترمکس (QST)

در این روش پس از گذراندن فرآیند نورد گرم، میلگرد به یک محفظه لوله مانند جهت خنک‌سازی منتقل می‌شود. با سردسازی به سرعت بالا به واسطه آب و روغن سرد، میلگرد به شدت سخت و شکننده می‌شود.

به همین جهت میلگردهای تولید شده به روش ترمکس با وجود اقتصادی و بصرفه بودن از مقاومت پایینی برخوردار بوده و مناسب مناطق زلزله‌خیز نمی‌باشد. البته امکان جوش‌پذیری این نوع میلگرد به‌صورت سر به سر، آن‌ها را مناسب استفاده در انواع پروژه‌های عمرانی کرده است.

 

·         تولید میلگرد به روش آلیاژ سازی (میکرو آلیاژی)

فرآیند تولید میلگرد به روش آلیاژسازی هیچ تفاوتی با فرآیند تولید به شیوه نورد گرم ندارد. تنها تفاوت این 2 روش در این مورد است که در روش آلیاژسازی عناصر آلیاژی نظیر وانادیوم، نیوبیوم، تیتانیوم و... به فولاد اضافه می‌شود.

با اضافه کردن این آلیاژها به فولاد خواص فیزیکی و مکانیکی میلگرد بالا رفته از همین جهت مناسب استفاده در مناطق زلزله‌خیز می‌شود.

هر کشوری بر اساس نیازها و ظرفیت‌های خود، به تولید میلگرد در بخش صنایع می‌پردازد. در ایران نیز با توجه به شرایط متفاوت در شهرهای مختلف و 4 فصل بودن، میلگرد به 2 روش آلیاژسازی و روش ترمکس ساخته می‌شوند.

معمولا کارخانه‌های تولید میلگرد در ایران با حک کردن علائم اختصاری مربوط به هر میلگرد بر روی بدنه آن به روش تولید میلگرد اشاره می‌کنند.

 

کارخانه‌های تولید کننده میلگرد 10

امروزه کارخانه‌های مختلفی در ایران مشغول به تولید میلگرد 10 هستند. تقریبا تمامی این کارخانه‌ها با رعایت استانداردهای ملی و بین‌المللی به تولید آرماتور پرداخته‌اند. اما تعدادی از این کارخانه‌ها از درصد اعتبار و کیفیت بالاتری برخوردار می‌باشند. در این قسمت به معرفی کارخانه‌های ممتاز تولید میلگرد در ایران می‌پردازیم:

·         شرکت ذوب آهن اصفهان

·         کارخانه فولاد کویر کاشان

·         مجتمع فولاد خراسان

·         کارخانه فولاد میانه

·         فولاد آناهیتا گیلان

·         مجتمع فولاد روهینا

·         شرکت فولاد کوثر اهواز

·         فولاد بافق یزد

·         فولاد ابرکوه یزد

·         مجتمع فولاد شاهین بناب

برترین کارخانه تولید کننده میلگرد در ایران، کارخانه ذوب آهن اصفهان است. دلیل اعتبار بالای این کارخانه نزدیکی بسیار وزن میلگردهای آن با جدول اشتال است.

 

قیمت میلگرد 10 در وبسایت آسن

یکی از مهم‌ترین موضوعات برای سازندگان و پیمانکاران، قیمت میلگرد 10 است. اهمیت این موضوع از این جهت است که میلگرد 10 به طور گسترده و فراوان در ساخت خاموت و مش‌های فولادی و در برخی از موارد در مسلح کردن بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به همین دلیل قیمت میلگرد 10 تأثیر زیادی در بودجه لازم برای ساخت‌وساز می‌گذارد.

واحد محاسبه قیمت میلگرد کیلوگرم است. برای تعیین قیمت هر شاخه میلگرد به نکاتی از قبیل وزن و گرید فولاد مورد استفاده در تولید توجه می‌شود. البته مواردی همچون نرخ تورم، قیمت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا، قیمت جهانی فولاد و... نیز بر تعیین قیمت نهایی میلگرد بسیار تأثیرگذار است.

 

سوالات متداول

 

 

1-     میلگرد 10 بیشتر در چه جاهایی استفاده می‌شود؟

میلگرد ۱۰ یکی از پرکاربردترین انواع میلگرد در صنعت ساختمان سازی است. که در ساخت خاموت، ساخت سقف کاذب، تقویت سازه‌های بتنی و موارد مشابه کاربرد فراوانی دارد.

 

2-  میلگرد 10 دارای چه انواعی است؟

میلگرد 10 جزو میلگرد‌های سبک است و دارای انواع آج دارد و ساده است. میلگرد‌های 10 آج دار می‌تواند شامل، نوعی از آج‌های مختلفی باشد که هر کدام از آن‌ها کاربرد‌ای خاص خود را دارند.

 

3-  آیا روی میلگرد 10 می‌توان جوشکاری انجام داد؟

میلگرد 10 دسته A1 و A2 از میلگرد‌های نرم محسوب می‌شوند که قابلیت جوشکاری دارند. به همین دلیل در صنایع مختلفی نیز ار آن‌های استفاده می‌شود.

 

4-  میلگرد 10 استاندارد باید چه وزنی داشته باشد؟

وزن استاندارد میلگرد 10، 7.39 کیلوگرم است؛ اما این عدد می‌تواند با حفظ مقاومت استاندارد در برابر کشش، اندکی نیز بالا و پایین شود. برای مثال میلکرد 10 آجدار ظفر بناب، 6.2 کیلوگرم وزن دارد.

سوالات متداول

نحوه خرید

سایر موارد

01

مراحل خرید میلگرد از آسن به چه صورت است؟

در سرزمین آسن خرید میلگرد به دو صورت حضوری و تلفنی انجام می شود. برای آسانتر شدن فرایند خرید شما مشتریان گرامی، تمام محصولات به همراه قیمتها هر روز در کانال و وبسایت آسن به روز رسانی می شوند. شما می توانید از طریق شماره تلفن 02188885720 با کارشناسان فروش ما ارتباط گرفته و مشاوره رایگان دریافت کنید.