روش اتصال میلگرد بستر به ستون

نغمه

1402-11-02 15:26:36

روش اتصال میلگرد بستر به ستون

روش اتصال میلگرد بستر به ستون

در دنیای ساختمان‌سازی، دیوارها نقشی اساسی در استحکام و پایداری سازه دارند. ترک خوردگی و شکستگی دیوارها، یکی از مشکلاتی است که می‌تواند امنیت ساختمان را به خطر بیندازد. به منظور پیشگیری از این مشکلات، از روش‌های مختلفی برای تقویت دیوارها استفاده می‌شود. یکی از این روش‌ها، استفاده از میلگرد بستر است. میلگرد بستر از مهم‌ترین اجزای سازه‌های بتنی است که نقش مهمی در عملکرد سازه دارد. روش‌های مختلفی برای اتصال این میلگرد به ستون وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در مطلب پیش‌رو، به روش اتصال میلگرد بستر به ستون  خواهیم پرداخت.

درباره میلگرد بستر

زلزله، یکی از بلایای طبیعی است که خسارات جبران‌ناپذیری به ساختمان‌ها وارد می‌کند. برای کاهش این خسارات، روش‌های مختلفی وجود دارد که یکی از آن‌ها، استفاده از میلگرد بستر است.

میلگرد بستر، قطعه‌ای فولادی است که زائده‌هایی روی سطح خود دارد که باعث می‌شود، راحت‌تر به اشیاء دیگر بچسبد. این میلگرد در دیوارهای آجری یا بلوک‌های سیمانی قرار می‌گیرد. بتن، به خودی خود، مقاومت بالایی در برابر نیروهای فشاری دارد، اما در برابر نیروهای کششی، نمی تواند مقاومت چندانی از خود نشان دهد. میلگرد بستر به دلیل قرارگرفتن در میان ملات دیوار تا حد زیادی این مقاومت را افزایش می‌دهد.

به کارگیری میلگرد بستر در سازه، به صورت دو عدد میلگرد آجدار با قطر ۴ تا ۶ میلی‌متر است که در جهت موازی چیده شده و با میلگرد یا میلگردهای ساده که به شکل خرپا یا نردبان بین آن‌ها قرار می‌گیرند، به هم پیوند داده می‌شوند. این میلگردهای موازی باید با فاصله‌ای برابر با ۵.۵، ۱۱ یا ۱۵ سانتی‌متر از قرار بگیرند و با استانداردهای ساختمان مطابقت داشته باشند.

سرهای این میلگردها به وادارهای کنار دیوار متصل شده و باعث اتصال و یکپارچگی رج‌های دیوار می‌شوند. تمام فلزات استفاده شده در ساخت میلگرد بستر، از جمله مفتول‌ها، قلاب‌ها و بست‌ها، باید از نوع ضد زنگ یا گالوانیزه باشند تا از خوردگی و زنگ زدگی ناشی از رطوبت ملات جلوگیری شود. در صورت لزوم، در نقاط جوشکاری شده، از پوشش زینک نیز استفاده کنید.

 

ما در مقاله میلگرد آجدار بصورت کامل ویژگیهای آن مطرح کردیم.

 

اهمیت اتصال میلگرد بستر به ستون

میلگرد بستر که به ستون متصل می‌شود، نقش مهمی در افزایش استحکام سازه و مقاومت کششی آن دارد. این میلگرد از فولاد تهیه شده که یک فلز بسیار مقاوم است و می‌تواند فشار وارده را به راحتی تحمل کند. اگر دیوار دارای بار زیادی باشد، میلگرد جلوی آوار و ریزش آن را می‌گیرد.

همچنین میلگرد بستر با ستون ترکیب شده و بتن مسلح ایجاد می‌کند که در برابر نوسانات جوی هم دوام دارد و رطوبت نمی‌تواند به زیر ساخت‌ها نفوذ کند.

استفاده از این سازه‌های کمکی با رعایت استانداردها، طول عمر ساختمان را بالا می‌برد و ترک خوردگی دیوارها را هم کاهش می‌دهد. اگر اتصال میلگرد به ستون به صورت صحیح باشد، قطعا شما شاهد مقاومت بالاتر بنا خواهید بود.‌ میلگرد از سیم‌های فولادی با ضخامت زیاد ساخته شده که در برابر فشار خم نمی‌شود و با هر شکلی در بستر ستون قرار می‌گیرد. در واقع استفاده از میلگرد بستر و اتصال آن به ستون، ساختمان را در برابر زمین لرزه هم حفظ کرده و از فروریزش محلی ساختمان هم جلوگیری می‌کند.

چون ستون‌ها پایه اصلی ساختمان هستند، وجود میلگرد یا میلگردهای آجدار در آن ها ضروری بوده و به افزایش طول عمر بنا کمک قابل توجهی می‌کند. در واقع این نوع اتصال نیاز به دوغاب ندارد و خود به تنهایی بافت ستون را فشرده و استحکام زیربنا را افزایش می‌دهد. با این کار پیوند دیوارهای دو لایه به بهترین شکل صورت گرفته است.

ضوابط اجرایی میلگرد بستر

برای این‌که مطمئن شوی د اتصال میلگرد به درستی انجام شده، لازم است تا ضوابط میلگرد بستر به شکل صحیح رعایت شود. برخی از این ضوابط را بطور خلاصه در ادامه معرفی می‌کنیم.

فاصله عمودی میلگردها

فاصله عمودی میلگردهای طولی نباید بیشتر از 40 سانتی‌متر باشد. این فاصله به‌گونه‌ای تعیین شده است که میلگردها بتوانند به‌خوبی بارهای وارده را به یکدیگر منتقل کنند.

استفاده از بولت

برای نصب میلگرد بستر، می‌توان از بولت یا تفنگ مخصوص استفاده کرد. بولت، یک قطعه فلزی است که به دیوار متصل می‌شود و میلگرد بستر را در جای خود ثابت می‌کند. تفنگ مخصوص نیز ملات را با فشار زیاد روی میلگرد می‌پاشد. این میلگرد باید حداقل یک و نیم سانتی‌متر در ملات فرو رفته باشد.

کیفیت مناسب مواد فولادی

یکی از مهم‌ترین نکات تولید میلگرد بستر، کیفیت مواد اولیه است به عبارتی، میلگردهای بستر باید از فولاد باکیفیت و بدون عیب ساخته شوند تا مقاومت کافی در برابر بارهای وارده داشته باشند. با رعایت ضوابط نصب میلگرد بستر، می‌توان از ساخت سازه محکم و ایمن اطمینان حاصل کرد. میلگرد بستر با بدنه‌ای آجدار طراحی شده است. این آج‌ها مانند چسب عمل می‌کنند و باعث می‌شود که  دیوار مقاومت زیادی در برابر نیروهای واردشده داشته باشد.

اتصال میلگرد بستر به ستون به چه صورت انجام می‌گیرد؟

اتصال میلگردبستر به ستون از نظر مهندسی عمران اهمیت زیادی دارد، که باید با ظرافت و دقت بالایی انجام گیرد.

اولین مرحله نصب، علامت‌گذاری نقاطی روی ستون است که قرار است میلگرد روی آن‌ها قرار بگیرند. این نقاط باید با توجه به ابعاد دیوار و بارده‌های وارد‌شده تعیین شوند. پس از آن، جای این علامت‌ها سوراخ می‌شود تا میلگرد به خوبی در آن جا بیفتد.

پس از سوراخکاری به کمک بست‌ها و گیره‌ها و قلاب، میلگرد را به ستون متصل می‌کنند. اتصال گیره با استفاده از پیچ های محکم در جای رول پلاک انجام می شود.

طول و ارتفاع دیوار یکی از مواردی که در اتصال میلگرد بستر به ستون باید به آن توجه کرد. اگر ارتفاع دیوار بیشتر از 4 متر باشد باید از وادارهای میانی استفاده شود. کاشت پلیت در محل اتصال واردها از موارد ضروری در این مرحله می باشد. این فرایند با اتصال مفصلی پای وارد و اتصال کشویی بالای وارد انجام می شود.

به منظور جداسازی دیوار از ستون، بین آنها یونولینت یا پشم سنگ ضد رطوبت قرار می گیرد. در مرحله بعد با استفاده از آجر، بلوک و یا دیگر مصالح اجراسازی دیوار انجام می شود. و در نهایت در رج آخر دیوار میلگرد بستر جاگذاری می شود. در این مرحله با استفاده از مصالحی که قابلیت فشرده شدن را دارند، تیر سقف از دیوار جدا می شود. این جدا سازی حداقل 2.5 سانتی متر از زیر تیر انجام می گیرد. 




 

شرایط اجرای دیوارهای بلوکی

در دیوارهای بلوکی چون ملات ماسه آن سیمان می باشد، برای یکدست کردن دیوار از  از میلگرد بستر مورب یا نردبانی استفاده می‌شود.

همچنین برای یکپارچه سازی دیوارهایی که ملات بستر نازکی دارند یا نوارهای مش الیاف، می‌توان از بست‌های فلزی منفصل یا پیوسته استفاده کرد.

اتصال دیوار به زیر سقف

بهتر است در اجرای دیوارهای داخلی رج آخر دیوار یا یکی ماقبل آن با استفاده از میلگردهای بستر یا بست مسلح شود.

محاسبه میلگرد بستر

در مبحث هشتم مقررات ملی ساختمان  برای محاسبه مقدار میلگرد بستر در ساختمان سازی دو روش پیشنهاد شده است:

1. روش محاسباتی

طبق پیوست ششم آیین نامه 2800 مجموع سطوح مقطع مفتول‌های مورد استفاده برابر با 0.0003 سطح مقطع موثر دیوار است.

2. روش تجویزی

به ازای حداکثر هر ۴۰ سانتی‌متر ارتفاع دیوار یک ردیف میلگرد بستر استفاده شود.



 

قیمت میلگرد بستر

عوامل مختلفی روی قیمت میلگرد بستر تأثیرگذار هستند که از جمله آنها می‌توان به کیفیت فولاد، برند تولید کننده و شرایط قیمت دلار اشاره کرد. با این حال، برای اطلاع از قیمت امروز میلگرد، بهتر است این عوامل را درنظر بگیرید و سپس به مراجع معتبر و تامین کننده آهن آلات مراجعه کنید.

جمع‌بندی

در این مقاله سعی کردیم به بررسی روش اتصال میلگرد بستر به سازه ساختمان و نیز اهمیت و مزایای بپردازیم. در پایان خوب است به این نکته اشاره کنیم که اجرای اصولی میلگرد بستر در ساختمان، مهم‌ترین بخش از ساختمان‌سازی است که اگر به آن توجه نشود، ممکن است حوادث ناگواری را به وجود آورد.

 

 

آخرین خبرها

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58