میلگرد تقویتی چیست؟ کاربرد میلگردتقویتی در ساختمان سازی

فرزانه

1402-11-25 20:59:15

category image: میلگرد تقویتی چیست؟ کاربرد میلگردتقویتی در ساختمان سازی

در ساختمان‌سازی مصالح و تجهیزات مختلفی به‌کار گرفته می‌شوند که برخی از آن‌ها نقش بسیار مهمی در فرآیند ساخت و ساز دارند. میلگرد تقویتی یکی از پرکاربردترین این مصالح است که ویژگی‌های این نوع میلگرد باعث می‌شود امکان استفاده از آن در بخش‌های مختلف ساختمان وجود داشته باشد. اگر به دنبال کسب اطلاعات جامع درباره میلگرد تقویتی هستید، در جای درستی قرار گرفتید. در ادامه مطلب به طور مفصل درباره ویژگی‌های این نوع میلگرد و کاربردهای آن صحبت می‌کنیم. همچنین این امکان را فراهم کرده‌ایم که از طریق صفحه قیمت میلگرد از آخرین قیمت این تجهیزات کاربردی اطلاع داشته باشید.

آنچه در این مطلب می خوانید:  نمایش 

میلگرد تقویتی چیست؟

پیش از هر چیز، به معرفی میلگرد تقویتی می‌پردازیم. می‌دانیم که در صنعت ساختمان‌سازی، از مصالح و عناصر بسیاری استفاده می‌شود و هر کدام نقش خاص و کلیدی خود دارند. اما برخی تجهیزات کاربرد بیشتر و اساسی‌تری در روند ساخت و ساز داشته و از این رو توجه به آن‌ها بسیار مهم است. یکی از این مصالح بسیار مهم، میلگرد تقویتی نام دارد.

گفتنی است که بتن و میلگرد تقویتی باید همراه با هم به کار بسته شوند. این میلگردها در انواع مختلفی در بازار وجود دارند که مطابق با شرایط و نیاز سازه باید از ابعاد و تعداد مناسبی از آن‌ها استفاده شود.

ویژگی‌های میلگرد تقویتی

چرا از این نوع میگلرد در سازه‌ها می‌شود؟ برای پاسخ به این سوال باید به بررسی ویژگی‌های این نوع میلگرد پرداخته شود.

بدون شک مهم‌ترین ویژگی میلگرد تقویتی بالا بودن مقاومت کششی آن است. یکی دیگر از ویژگی‌های بسیار مناسب این میلگرد که باعث می‌شود بتوان از آن در شرایط و بخش‌های مختلفی استفاده کرد، قابلیت خم شدن ۱۸۰ درجه‌ای آن است. بنابراین بدون محدودیت حتی در شرایط سخت نیز کار گذاشتن این میلگردها ممکن است. از این رو، این میلگردها را می‌توان در فونداسیون نیز به‌کار برد. این میلگردهای تقویتی در دو نوع آجدار و بدون آج موجود و قابل تهیه هستند. همچنین برای خرید آن‌ها می‌توان به دو شیوه میلگرد کلاف و شاخه‌ای در اندازه‌های مختلف اقدام کرد.

میلگرد تقویتی

کاربردهای آرماتور تقویتی

برای آشنایی بیشتر با آرماتور تقویتی، به بررسی کاربردهای آن در ساختمان‌سازی اشاره می‌شود.

استفاده در تیرچه بلوک

یکی از کاربردهای میلگردهای تقویتی، استفاده از آن‌ها در تیرچه بلوک است. تیرچه بخشی از سازه نام دارد که بار فراوانی را متحمل می‌شود. درون تیرچه‌ها عمدتا از میلگردهای آجدار استفاده می‌شود. اما ممکن است در برخی شرایط نیاز به استفاده از میلگرد تقویتی نیز باشد. در خصوص استفاده از میلگرد تقویتی در تیرچه باید نکاتی را مدنظر قرار دارد. یکی از این نکات آن است که نوع میلگرد باید حتماً آجدار باشد. همچنین میلگرد مورداستفاده باید طول کمتری از تیرچه داشته باشد و در بتن کار شود. نحوه چینش میلگردها و قرارگیری و فاصله آن‌ها نیز نکته مهم دیگری است که نیاز به توجه دارد.

مقدار طول میلگردهای مورداستفاده می‌بایست مطابق با نمودارهای لنگر خمشی مشخص شود. به منظور تقویت سقف‌های تیرچه و بلوکی، باید از میلگردهای آجدار استفاده شود.

استفاده از فونداسیون

کاربرد دیگر آرماتور تقویتی، امکان استفاده از آن در فونداسیون است. فونداسیون که به آن پی ساختمان نیز گفته می‌شود، یکی از بخش‌های بسیار مهم و اصلی در ساختمان است. در واقع وزن کلی سازه در ابتدا به اسکلت وارد شده و سپس این وزن به ستون و فونداسیون می‌رسد. از این رو استحکام و قوی بودن فونداسیون اهمیت بالایی را دارد و در صورتی که استحکام کافی وجود نداشته باشد، امکان تحمل وزن کلی ساختمان نیز وجود ندارد.

برای استفاده از میلگردهای تقویتی در فونداسیون، این میلگردها باید خم شوند یا برش زده شوند و سپس در فونداسیون به‌کار گرفته می‌شوند. برای این منظور آرماتورهای تقویتی در همان زمان که میلگردهای معمولی قرار داده می‌شوند، در فونداسیون جای می‌گیرند. این میلگردها در بخش پایینی فونداسیون، کمی پایین‌تر از ستون‌ها تعبیه می‌شوند.

البته ممکن است گاهی با تشخیص متخصصین، از این میلگردها در بخش بالایی نیز استفاده شود.

کاربرد در دیوارهای برشی

از دیگر کاربردهای این نوع آرماتور این است که می‌توان از آنها در دیوارهای برشی استفاده کرد. دیوارهای برشی به منظور افزایش استحکام سازه در برابر زلزله و باد و… ایجاد می‌شوند. این دیوارها اغلب به شکل مستقیم به فونداسیون متصل می‌شوند و در قسمت خارجی سازه قرار می‌گیرند.

دیوارهای برشی در دو نوع مونولیتیک و جفت وجود دارند. برای انتخاب این که از کدام نوع از آن‌ها استفاده شود، نظر متخصصین بسیار مهم است. اما نقش میلگرد تقویتی در دیوار برشی چیست؟ این میلگردها در دیوارهای برشی به منظور بالا بردن استحکام کلی و جلوگیری از کمانش به‌کار گرفته می‌شوند.

نکته قابل توجه، مشکل رایج در زمان استفاده از میلگرد تقویتی در دیوار برشی است؛ معمولاً در این شرایط اطراف دیوار بتن‌ریزی کرده و این بتن‌ریزی در کناره‌های پی ساختمان به چشم می‌خورد. اما خوشبختانه برای این موضوع نیز راهکارهایی وجود دارد. یکی از راهکارها استفاده از میلگردهای تقویتی با ضخامت بیشتر بوده و روش دیگر استفاده بیشتر از میلگردهای سراسری اصلی و کاهش تعداد میلگرد تقویتی است.

میلگرد تقویتی

انواع آرماتوربندی میلگرد تقویتی

در انتها به بررسی انواع آرماتوربندی میلگردهای تقویتی اشاره می‌شود. در زیر انواع مختلف آرماتوربندی آورده شده است.

میلگرد ادکا

به منظور آن که تیرچه توانایی تحمل لنگرهای منفی در تکیه‌گاه تیر یکسره و نیروهای برشی را داشته باشد، از این نوع آرماتوربندی استفاده می‌شود. میلگرد ادکا باید بتواند در بخش پایینی کشش ناشی از خمش و در بخش بالایی نیز همین کشش را تحمل کند. گفتنی است که قسمت مایل این میگلرد هم باید کشش برسی را تحمل کند.

میلگرد خرک

از چنین میلگرد تقویتی به منظور کارگذاری دو شبکه میلگرد پشت هم افقی که فاصله معینی از هم دارند استفاده می‌شود. میلگرد خرک در قالب بتن به‌کار گرفته می‌شود. این نوع آرماتور که به آن آرماتور پایه‌دار هم گفته می‌شود برای بستن آرماتورهای بالایی فونداسیون کاربرد دارد و می‌توان آن را جایگزین میلگرد خاموت دانست. این به دلیل آن است که نمی‌توان از خاموت در فونداسیون استفاده کرد.

میلگرد راستا

این نوع میلگرد، میلگردی طویل با لبه‌ای منحنی‌شکل است که به منظور بالا بردن مقاومت کششی بتن به همراه میلگردهای معمولی استفاده می‌شود.

میلگرد خاموت

از نظر کارایی خاموت را می‌توان با نوع خرک مقایسه کرد. اما از این نوع به جای فونداسیون در ستون استفاده می‌شود. درحقیقت برای ستون‌های بلند و جلوگیری از کمانش ستون‌ها، این میلگردها را در طول ستون و در بخش‌های متفاوتی قرار می‌دهند. خاموت تمامی بخش‌های میلگردهای ستون را فرا گرفته و از باز و کج شدن و همچنین شکستگی آن‌ها جلوگیری می‌کند.

میلگرد سنجاقی

از انواع دیگر آرماتوربندی این میلگردها باید به میلگرد سنجاقی اشاره شود. میلگرد سنجاقی، میلگردی کوچک و شبیه به سنجاق بوده که قابلیت اتصال میلگرد خاموت به میلگردهای طولی ستون را به صورت کامل دارد.

میلگرد رکابی

میلگرد رکابی درحقیقت میلگرد خاموتی است که دو انتهای آن باز باشد. کاربرد این نوع میلگرد برای نگهداری میلگردهای طولی و عمودی دیوارهای برشی است.

میلگرد تقویتی

جمع‌بندی

میلگرد تقویتی یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین مصالح مورد‌استفاده در ساختمان‌ها است که در بخش‌های مختلفی کاربرد دارد. قابلیت‌ها و ویژگی‌های این میلگرد به افراد اجازه می‌دهد که به راحتی آن را در بخش‌های مختلف سازه مورد استفاده قرار دهند. با توجه به تنوع این نوع میلگرد و تفاوت اندازه‌ آن‌ها، باید حتما نوع و اندازه آن توسط متخصصین و بر حسب شرایط و ویژگی‌های سازه تعیین شود. برای تهیه میلگردهای تقویتی با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت، می‌توانید از طریق سایت سرزمین آسن اقدام کرده و با کارشناسان ما در تماس باشید.

 

کاربرد اصلی میلگرد تقویتی چیست؟

به دلیل عدم استحکام کششی و خمشی بتن، از میلگرد تقویتی برای بالا بردن استحکام کلی سازه استفاده می‌شود.

میلگرد تقویتی را می‌توان در کدام بخش‌ها استفاده کرد؟

از این نوع میلگرد در تیرچه بلوک، فونداسیون و دیوارهای برشی برای اهداف مختلف استفاده می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی میلگردهای تقویتی چیست؟

بالا بودن مقاومت کششی و همچنین قابلیت خم شدن ۱۸۰ درجه‌ای این میلگردها، از مهم‌ترین ویژگی‌های آن‌ها به شمار می‌رود.

آخرین خبرها

سقف وافل چیست + مشخصات و نحوه اجرا | مجله آسن

1403-05-06 11:07:33

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04