کاشت میلگرد در بتن

نغمه

1401-10-04 21:16:32

کاشت میلگرد در بتن

کاشت میلگرد در بتن چگونه است؟

ساخت میلگرد در هنگام ساخت و ساز یکی از پرکاربردترین اصطلاحاتی است که توسط معماران و مهندسین ساخت و ساز استفاده می شود. بتن دومین ماده پر مصرف جهان است که در زمینه ساخت و ساز در سازه های بتنی کاربرد بالایی دارد. کاشت میلگرد از روش های مهم و ضروری در طول دوره احداث سازه های بتنی است که اجزا و سازه های فولادی را به اجزا و سازه های بتنی تبدیل می کند. در این مقاله قصد داریم کاشت میلگرد در بتن، کاشت میلگرد در فونداسیون، نحوه و مراحل کاشت و همچنین مزایا و معایب میلگرد بتنی را مورد بحث قرار دهیم.

کاشت میلگرد در بتن

فرایندی که در آن به وسیله سوراخکاری در ستون ها و فونداسیون، میلگرد اضافه و چسبانده می شود را کاشت میلگرد در بتن می نامند. این کار را برای مقاومت و تقویت بیشتر ساختمان و سازه های بتنی انجام می دهند. کاشت میلگرد در همه بخش های بتنی با ضخامت های مختلف اجرا می شود و ظرفیت تحمل باربری مقطع بتنی را در صورت وجود ضعف در باربری افزایش می دهد. کاشت میلگرد به ما اجازه می دهد تمامی تغییرات اجرا شده در نقشه های اجرایی یا طرح های مقاوم سازی را پیاده کنیم و اتصال بتن جدید به بتن قدیم نیز انجام شود.

کاشت میلگرد در بتن به سه دلیل حائز اهمیت است، نقص در اجرای نقشه، شرایط خاص بهره برداری و تغییر در نقشه اجرایی.

چسب مخصوص کاشت میلگرد در بتن یکی از ارکان اصلی فرآیند کاشت در بتن است.

کاشت میلگرد در بتن

نحوه کاشت میلگرد در بتن

کاشت میلگرد در بتن به چندین روش انجام می شود. در روش سنتی کارگران قسمتی از سازه را خراب می کنند تا بخشی از میلگردهای قبلی خارج شوند و آنها بتوانند آرماتور بندی و خمیر کاشت میلگرد در بتن را اجرا کنند. بتن به دلیل ضربه هایی که حین تخریب به آن وارد می شود ضعیف می شود و احتمال دارد بر اثر همین ضربه های کوچک کاملا تخریب شود. به دلیل این عیوب امروزه این روش سنتی کاربرد چندانی ندارد.

در روش دیگر، بعد از اینکه بتن را با دستگاه مته زنی سوراخ کردند، عمق و قطر سوراخ ها را تعیین می کنند. درون سوراخ های ایجاد شده را توسط دستگاه مکنده و دمنده هوا تمیز می کنند و آنها را با چسب و رزین پر می کنند.

این چسب ها مقاوم هستند و حتی شرایط آب و هوایی قادر به جدا کردن آنها نیست. کاشت میلگرد در بتن، ارتباط بین عناصر بتنی جدید با سازه را به وجود می آورد. در پروژه های ساختمانی به تعداد زیاد کاربرد دارند و از آنها برای مقاوم سازی سازه ها و توسعه سازه های قدیمی نیز استفاده می شود.  

مراحل کاشت میلگرد در بتن

هر پروژه کاشت میلگرد در بتن نیاز به اجرای مراحلی دارد که در زیر آنها را لیست می کنیم.

  1. ایجاد سوراخ های منظم با قطرهای متناسب با میلگرد به وسیله دریل برقی یا دستگاه مغزه گیر (Coring ) و تشخیص عمق نفوذ میلگرد.

  2. پاکسازی سوراخ ها توسط سیستم های دمنده هوا یا برس های مویی.

  3. تزریق چسب مخصوص کاشت میلگرد در بتن و ملات متصل کننده به اندازه کافی در هر سوراخ.

  4. نصب آرماتور در مکان ایجاد شده و سوراخ های چسب خورده به صورت چرخشی و نگهداری تا 24 ساعت.

  5. تمیزکاری مواد اضافی با کاردک یا ابزارهای دیگر.

  6. زمان عمل آوری طبق درجه حرارت محیط و نوع چسب مخصوص کاشت میلگرد در بتن که بعد از گذشت این زمان بارگذاری قابل انجام است.

 

کاشت میلگرد در بتن

 

ضوابط کاشت میلگرد در بتن

هنگام اجرای پروژه کاشت در یک سازه، به محاسبات مهندسی دقیق و بدست آوردن پارامترهایی مانند سوراخ، عمق، چسب و خمیر کاشت میلگرد در بتن نیاز داریم. بنابراین برای استانداردسازی این کار آئین نامه بتن در ایران ضوابطی را تعیین کرده است که مهندسان و طراحان می بایستی آنها را رعایت کنند.

  • برای ایجاد فضای مناسب بین میلگردهای کاشت شده و درگیری بهتر آرماتور با چسب، کمترین فاصله بین میلگردها نباید از 5 برابر قطر میلگرد کمتر باشد.

  • کمترین تغییر شکل میلگرد انتخابی نسبت به حالت اولیه می بایست از 8 درصد بیشتر باشد.

  • کمترین تعداد میلگردها در اعضای فشاری برای میلگردهای درون خاموت مستطیلی شکل، چهار عدد باشد.

  • برای جلوگیری از نفوذ رطوبت بین خمیر کاشت میلگرد در بتن و چسب، می بایست سنگدانه های بتن به نام کاور بتنی به عنوان محافظ وجود داشته باشد. 

نحوه کاشت میلگرد در ستون

کاشت میلگرد در ستون به دو روش عمودی و افقی انجام می شود. محل قرار گرفتن آرماتور در ستون یکی از نکات اصلی کاشت میلگرد در ستون است. از کاربرد کاشت میلگرد در ستون می توان به اتصال تیر بتنی به ستون، متصل کردن قسمت های جدید به ستون، کاشت میلگرد در ستون جهت ساخت راه پله های شمشیری و امتداد ستون ها در سازه اشاره کرد. عواملی مانند کمترین اندازه بین میلگردها، موقعیت کاشت میلگرد و حفظ پوشش بتنی در کاشت میلگرد در ستون تاثیر فراوان دارند.

کاشت میلگرد در ستون

 

کاشت میلگرد در فونداسیون

هدف از کاشت میلگرد در فونداسیون، یکدست کردن فونداسیون، اصلاح ابعاد در یک یا چند وجه و ازدیاد ارتفاع و مقاومت فونداسیون برای باربری بیشتر است. قبل از انجام عمل کاشت می بایست با در نظر گرفتن نوع باربری و توجه به همه محدودیت های مربوط به کاشت میلگرد، اندازه آن در فونداسیون معین شود.

 برای کاشت میلگرد، بهترین روش سوراخکاری که بسیار مطمئن و امن است، کاربرد سیستم دریلینگ توسط دریل است. عمل سوراخکاری در فونداسیون به صورت افقی اجرا می شود، به همین دلیل نیاز چندانی به شناسایی محل میلگردهای درونی نیست.

کاربرد کاشت میلگرد با چسب

کاشت میلگرد با چسب به صورت تزریقی یا کپسولی انجام می شود. مزیت تقویت سازه ها به وسیله میلگرد و اتصال آنها با چسب، مقاومت بالاتر، کاربرد آسان و راحت و اتصال موقت است. اتصالات چسب میلگرد با پروژه های ساختمان سازی در ارتباط هستند و در هر رشته زیرساختی مورد استفاده قرار می گیرند.

از جمله کاربردهای فراوان کاشت میلگرد با چسب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاربرد در کارهای عمرانی

  • کاربرد در ساخت پل

  • کاربرد در پروژهای جاده ای

  • کاربرد در پروژه های فاضلاب

مزایا و معایب کاشت میلگرد در بتن

از هنگامی که کاشت میلگرد در سازه های بتنی اجرا می شود، از روش های دیگر مقاوم سازی استفاده چندانی نمی شود. دلیل این کار مزایای گسترده کاشت میلگرد در بتن است. هر چند در کنار این مزایا، معایبی هم وجود دارد در زیر به ترتیب مزایا و معایب کاشت میلگرد در بتن را بیان می کنیم.

مزایا:

  1. تغییر ابعاد فونداسیون در دیواره های داخلی و خارجی.

  2. اقدام به احداث دستک ها و توسعه تیرهای کنسولی.

  3. ایجاد جداره های جدید و بزرگتر کردن فضای ساختمان.

  4. تبدیل فونداسیون های منفرد به  نواری و تبدیل نواری به گسترده.

  5. ثابت سازی تاسیسات مکانیکی و افزایش تعداد طبقات ساختمان

معایب:

  1. عدم انعطاف پذیری در کاشت میلگرد.

  2. سنگین بودن مصالح و مشکلات در حمل و نقل آنها.

  3. ایجاد خطا در هنگام کاشت میلگرد.

  4. احتمال بروز خوردگی و پوسیدگی در ورقه های فلزی.

  5. ایجاد تغییر در وزن سازه ها که منجر به تغییر در نیروهای طبیعی سازه ای می شود.

 

جمع بندی

امروزه بطور کلی ساخت و ساز ها گسترش فراوانی دارند و افزایش جمعیت یکی از دلایل اصلی این گسترش است. همانطور که گفتیم، اخیرا برای مقاوم سازی بیشتر ساختمان از روش کاشت میلگرد در بتن استفاده می شود. این پروژه ها با توجه به مزایایی که دارند دارای معایب اندکی نیز هستند که به آنها اشاره شد. به همین دلیل امروزه اکثر مهندسین ساختمان سازی از روش کاشت آرماتور نیز استفاده می کنند. برای خرید مصالح مورد نیاز در کاشت میلگرد می توانید به صفحه قیمت روز میلگرد سایت آسن مراجعه کنید.

آخرین خبرها

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58