تفاوت بریکت و آهن اسفنجی

نغمه

1401-11-19 11:30:49

تفاوت بریکت و آهن اسفنجی

آنچه باید درباره تفاوت بریکت و آهن اسفنجی بدانید

موضوع این مقاله درباره تفاوت بریکت و آهن اسفنجی است. بریکت و آهن اسفنجی از جمله‌ مهمترین محصولات فولادی به شمار می‌آیند و کاربردهای مختلفی دارند. اما در خصوص تفاوت بریکت و آهن اسفنجی لازم به ذکر است که آهن اسفنجی همانطور که از نامش پیداست، دارای ظاهری اسفنجی شکل می‌باشد. آهن اسفنجی تخلخل بسیار زیادی دارد و حجم آن نسبت به بریکت بسیار بیشتر است. اما بریکت فشرده بوده و فاقد تخلخل است و حجم کمتری دارد.

تفاوت بریکت و آهن اسفنجی از نظر فرایند تولید هم یکی دیگر از مهمترین تفاوت‌های این دو ماده به شمار می‌آید. آهن اسفنجی از طریق احیای مستقیم سنگ آهن خام به دست می‌آید و این در حالی است که بریکت حاصل فشرده سازی آهن اسفنجی است. لازم به ذکر است که بریکت آهن اسفنجی بر اساس شیوه‌ تولید به سه دسته بریکت نرم، گرم و سرد تقسیم بندی می‌شود.

نکته‌ دیگری که در خصوص تفاوت بریکت و آهن اسفنجی باید ذکر شود این است که آهن اسفنجی دارای مقدار زیادی رطوبت و اکسیژن می‌باشد که بسیار نامطلوب است. میزان بالای اکسیژن سبب شده تا آهن اسفنجی قابلیت اشتعال بسیار بالایی داشته باشد. در نتیجه در هنگام حمل و نقل باید تمامی نکات ایمنی رعایت شود تا اتفاقی نیافتد. بریکت اما هیچ کدام از این مشکلات را ندارد و شرایط تولید آن به شکلی است که سبب می‌شود اکسیژن و رطوبت اضافی آن حذف شود.

 

تفاوت بريكت و آهن اسفنجي

 

پارامترهای مهم در انتخاب بریکت و آهن اسفنجی

یکی از سوالات مهمی که درباره بریکت و آهن اسفنجی وجود دارد، این است که آهن اسفنجی بهتر است یا بریکت؟ و استفاده از کدام یک توصیه می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که بریکت و آهن اسفنجی هر دو از مهمترین محصولات فولادی هستند و هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند. لذا در هنگام انتخاب این دو محصول، باید مزایا و معایب آن‌ها و کاربردشان را مد نظر قرار داده و با توجه به آن بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

بریکت یکی از محصولات فولادی است که قابلیت ترکیب شدن با موادی مانند کربن و دیگر آلیاژها را دارد و همچنین شرایط نگهداری آن بسیار ساده است. با این وجود، بریکت نسبت به آهن اسفنجی، هزینه‌ی بالاتری دارد. از طرفی آهن اسفنجی فسفر و گوگرد کمتری داشته و فاقد مواد زائد است. با این وجود، آهن اسفنجی دارای ناخالصی زیادی است و زمانی که با فولاد ترکیب می‌شود، زمان ذوب آن را کاهش داده و می‌تواند در فرایند فولاد سازی مشکلاتی را به همراه داشته باشد. در نتیجه بسته به شرایط و نوع ماده تولیدی، هر کدام از این دو ماده کاربردهای مختلفی دارند.

 

آشنایی با روش تولید بریکت آهن اسفنجی

در خصوص روش تولید بریکت لازم به ذکر است که این محصول از احیای مستقیم گندله آهن اسفنجی به دست می‌آید. شیوه تولید و دمای این فرایند سبب شده تا بریکت دارای انواع مختلفی باشد. مهمترین انواع بریکت آهن اسفنجی عبارتند از: بریکت آهن اسفنجی گرم، بریکت آهن اسفنجی سرد و بریکت نرمه.

در روش تولید بریکت آهن اسفنجی سرد، دمای فرایند در هنگام ورود آهن اسفنجی به تجهیزات و ماشین آلات خط تولید، چیزی در حدود دمای محیط است. در فرایند تولید بریکت آهن اسفنجی گرم اما دمای فرایند تولید در حدود 650 سانتی گراد می‌باشد.

در خصوص شیوه تولید بریکت نرمه هم لازم به ذکر است که در طی فرایند تولید نرمه آهن اسفنجی، میزان قابل توجهی ذرات ریز و غبار بریکت آهن تولید می‌شود که به آن بریکت نرمه گفته می‌شود. فرایند تولید بریکت نرمه هم شبیه بریکت آهن اسفنجی سرد است. لازم به ذکر است که در بین این سه نوع بریکت آهن اسفنجی، بریکت آهن اسفنجی گرم از کیفیت بالاتری برخوردار است. دمای بالا در فرایند تولید بریکت گرم سبب شده تا اکسیژن، رطوبت و سایر مواد کم ارزش آهن اسفنجی از آن خارج شده و محصول نهایی از کیفیت بالاتری برخوردار باشد.

 

تفاوت بريكت و آهن اسفنجي

 

مزایای کلیدی بریکت نسبت به آهن اسفنجی

مزیت‌های بریکت سبب شده تا کاربرد بریکت آهن اسفنجی در حوزه‌های مختلف بسیار زیاد باشد. از جمله‌ مهمترین مزیت‌های بریکت نسبت به آهن اسفنجی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • حجم کمتر بریکت نسبت به آهن اسفنجی

  • سهولت انبارداری و حمل و نقل بریکت نسبت به آهن اسفنجی به دلیل رطوبت و اکسیژن کمتر آن

  • سرعت اکسیداسیون پایین‌تر بریکت

  • امکان تنظیم میزان کربن موجود در ساختار بریکت آهن اسفنجی از 0.02 تا 1 درصد

  • امکان آلیاژسازی در حین فرایند تولید و یکنواختی کیفیت بریکت

  • درجه فلزی بیشتر از 96 درصد و کیفیت بالاتر بریکت

  • راندمان بالای فرایند فولادسازی با حضور بریکت به دلیل میزان اکسیژن پایین‌تر آن نسبت به آهن اسفنجی

  • استحکام مکانیکی بالاتر نسبت به آهن اسفنجی

 

اطلاعاتی درباره مهمترین کاربرد بریکت آهن اسفنجی

مزایای قابل توجه بریکت سبب شده تا کاربرد بریکت آهن اسفنجی در حوزه‌های مختلف بسیار گسترده باشد. امروزه از بریکت به عنوان جایگزین قراضه آهن در کوره‌های قوس الکتریکی و کوره‌های القایی استفاده فراوانی می‌شود. به علاوه بریکت در کنورتورهای فولادسازی نیز به عنوان یک جایگزین مناسب برای آهن قراضه جهت خنک کنندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین در مواردی که کیفیت محصول نهایی از اهمیت بالایی برخوردار باشد، از بریکت آهن اسفنجی استفاده می‌شود. استفاده از بریکت به دلیل کیفیت بالاتر سبب کاهش میزان مصرف کک در کوره‌های بلند خواهد شد. در کنار این موارد، یکی دیگر از مهمترین کاربردهای بریکت آهن اسفنجی، در زمانی است که به دنبال تولید فولاد آلیاژی با کربن و ناخالصی کمتر هستید.

تفاوت بريكت و آهن اسفنجي

 

تفاوت قیمت بریکت و آهن اسفنجی در بازار

بدون شک یکی از مهمترین پارامترها در هنگام خرید بریکت و آهن اسفنجی، قیمت این محصولات است. به صورت کلی، به دلیل مزایا و کیفیت بالاتر، بریکت نسبت به آهن اسفنجی قیمت بالاتری دارد. با این وجود، قیمت بریکت و آهن اسفنجی به پارامترهای مختلفی از جمله نوع بریکت، کیفیت بریکت و آهن اسفنجی، شیوه تولید این محصولات فولادی، زمان تولید آن‌ها و مواردی از این دست بستگی دارد.

جمع بندی

در این مقاله درباره تفاوت بریکت و آهن اسفنجی صحبت شد. هم بریکت و هم آهن اسفنجی از جمله‌ی مهمترین محصولات فولادی هستند. آهن اسفنجی دارای ساختاری اسفنجی شکل همراه با تخلخل و اکسیژن و رطوبت بسیار زیاد است اما بریکت که محصول آهن اسفنجی است، فاقد تخلخل بوده و ساختاری فشرده و کم حجم‌تر دارد. لازم به ذکر است که میزان بالای اکسیژن سبب شده تا آهن اسفنجی سریع آتش بگیرد. در نتیجه نگهداری و حمل و نقل آن نسبت به بریکت سخت‌تر است.

تفاوت بریکت و آهن اسفنجی از نظر فرایند تولید از جمله‌ی دیگر تفاوت‌های این دو محصول فولادی به شمار می‌آید. آهن اسفنجی از طریق فرایند احیای مستقیم سنگ آهن خام تولید شده و بریکت از فشرده سازی آهن اسفنجی به دست می‌آید.

از جمله‌ مهمترین مزیت‌های بریکت نسبت به آهن اسفنجی می‌توان به حجم کمتر بریکت، امکان آلیاژسازی در حین فرایند تولید و کیفیت بالاتر بریکت، سرعت اکسیداسیون کمتر، استحکام مکانیکی بالاتر و راندمان بالای فرایند فولادسازی در حضور بریکت اشاره کرد.

آخرین خبرها

سقف وافل چیست + مشخصات و نحوه اجرا | مجله آسن

1403-05-06 11:07:33

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04