تفاوت میلگرد A4 و A3 و A2 با میلگرد A1

فرزانه

1402-11-25 19:21:00

category image: تفاوت میلگرد A4 و A3 و A2 با میلگرد A1

 

تفاوت میلگرد A4 و A3 و A2 با میلگرد A1

تفاوت میلگرد A4 و A3 و A2 با میلگرد A1 در چه چیزی است؟ مهم‌ترین تفاوت این مقاطع را می‌توان در شکل ظاهری آن‌ها دانست. به‌ این صورت که میلگرد A1 دارای سطحی کاملا صاف و بدون برجستگی اما سایر مقاطع دارای برآمدگی و آج‌ هستند.

به‌طور کلی باید گفت میلگردهای موجود با توجه به استانداردهای روسی در ۴ گرید مختلف شامل A1، A2، A3 و A4 تولید شده و هر کدام از نظر کاربرد، ساختار شیمایی و مواردی این قبیل با یکدیگر تفاوت دارند.

آنچه در این مطلب می خوانید:  نمایش 

بررسی شناخت انواع میلگرد

پیش از اینکه تفاوت میلگرد A4 و A3 و A2 با میلگرد A1 را بررسی کنیم بهتر است تا حدودی با این مقاطع و انواع آنها آشنا شویم. در واقع میلگرد به مقطعی توپر و طویل گفته می‌شود که با متریال اولیه آن فولاد می باشد و اصلی ترین کاربرد آن افزایش مقاومت سازه است.

میلگرد A1

در استانداردهای روسی که برای تولید انواع میلگرد استفاده می‌شوند نوع اول که گرید A1 نام دارد ظاهری کاملا ساده و بدون آج دارشده است و به همین دلیل آن را با نام میلگرد ساده معرفی می‌کنند.

در تولید این مقطع  فولادی، از کم‌ترین میزان کربن استفاده می‌شود. در میلگرد A1 امکان چوش پذیری و تغییر شکل وجود دارد. مقاومت کششی میلگرد A1 معادل ۳۶۰ مگاپاسکال و حداقل کارکرد آن ۲۴۰ مگاپاسکال است. میلگرد A1 در قطرهای مختلف از ۶ تا ۵۰ میلی‌متر در بازار وجود دارد.

میلگرد آجدار

 برای اینکه میلگرد بتواند اتصال باکیفیت‌تری با بتن داشته باشد معمولا آن را با برجستگی‌هایی که با نام آج شناخته می‌شوند تولید می‌کنند. استفاده از میلگرد آجدار افزایش مقاومت در برابر تیرها، ستون ها و پی است. احتمالا تاکنون متوجه تفاوت میلگرد A4 و A3 و A2 با میلگرد A1 در ظاهر شده‌اید اما بهتر است انواع آن را نیز بشناسید.

انواع میلگرد آجدار

در کنار بررسی تفاوت میلگرد A4 و A3 و A2 با A1 باید انواع این مقاطع را نیز بشناسیم. میلگردهای آجداری که در کشور تولید می‌شوند به‌طور کلی ۳ نوع از این مقطع وجود دارد که به شرح زیر هستند:

میلگرد A2 (مارپیچ)

این نوع میلگردها، آجی مارپیچ دارند که به‌شکل یک‌نواخت یا دوکی رو سطح میلگرد نقش بسته اند. این برجستگیهای مارپیچی بدون قطع شدن تا انتهای میلگرد امتداد دارند. از نظر سختی جنس، نسبت به میلگرد  a1 از مقاومت بیشتری برخوردار است و جزو میلگرد نیمه خشک محسوب می شود. به همین دلیل  جوشکاری روی آن توصیه نمی شود.

مقاومت کششی میلگرد A2 برابر با ۵۰۰ مگاپاسکال و پایین ترین مقاومت تسلیم مجاز آن ۳۴۰ مگاپاسکال است. سایز این نوع میلگرد از  ۸ تا ۴۰ میلی متر است و  پرکاربردترین سایز‌ها ۸، ۱۰ و ۱۴ می باشد. از میلگرد A2 معمولاً در خاموت زنی، مش بندی و دیگر عملیات ساختمان سازی استفاده می شود.

میلگرد A3 (جناغی)

این نوع از میلگرد دارای آج‌های جناغی شکل و یکنواخت است. به این شکل که آج های آن به صورت هفت و هشت کنار هم قرار دارند و به‌دلیل کربن زیاد مقاومت بالا اما انعطاف کم‌تری دارد و در برابر جوش شکننده است. این نوع میلگرد به عنوان میلگردهای اصلی ساختمان و میلگردهای طولی تیر و ستون استفاده می شود.

حداقل مقاومت کششی میلگرد A3 برابر ۶۰۰ مگاپاسکال و حداقل مقاومت تسلیم مجاز آن ۴۰۰ مگاپاسکال است. دارای تنش نسبی پلاستیکی ۱۴ درصد بود و در دسته میلگرد خشک یا ترد قرار می گیرد. قیمت میلگرد A3 از کارخانه های معتبر تولید میلگرد در سایت آسن درج شده است.

میلگرد A4 (مرکب)

در تولید این مقطع از فولادی استفاده می‌شود که بالاترین درصد کربن را دارد و آج آن نیز به‌صورت عرضی دوکی‌شکل است. حداقل مقاومت مجاز این میلگرد ۶۵۰ مگاپاسکال و کمترین مقاومت مجاز آن ۵۰۰ مگاپاسکال است.انعطاف‌پذیری و استحکام بالا از ویژگی‌های مهم آن به‌شمار می‌آید و جزو میلگرد سخت محسوب می شود. بیشترین موارد کاربرد این میلگرد در ساختمان سازی است. قیمت میلگرد A4 نسبت به میلگرد A2 و A3 بیشتر است.

انوع آج میلگرد

آج میلگرد برجستگی است که باعث می‌شود انواع میلگرد به‌راحتی با بتن اتصال برقرار کنند و این اتصال در بلندمدت دچار مشکل نشود. آج‌ها در حین فرآیند نورد به‌صورت عرضی یا طولی (موازی محور میلگرد) روی آن به‌وجود می‌آیند.

کاربرد میلگرد A1

یکی از تفاوت های میلگرد ساده(A1) و آجدار را می‌توان در کاربرد آن‌ها مشاهده کرد. با توجه به تفاوت میلگرد A4 و A3 و A2 با میلگرد A1، باید گفت این نوع میلگرد از نظر ظاهر و استحکام درجه سختی پایینی دارد و به همین دلیل کاربردهای آن محدودتر از میلگردهای آجدار است. مهم‌ترین موارد استفاده از این مقطع فولادی عبارت‌اند از:

  • ساخت بلوک بتنی
  • جلوگیری از ایجاد ترک
  • افزایش مقاومت ساختمان

کاربرد میلگردهای آجدار

مهم‌ترین کاربرد میله‌های آجدار در مقاوم‌سازی و افزایش استحکام سازه است. اما با توجه به تفاوت میلگرد A4 و A3 و A2 با A1 باید گفت هرچه گرید میلگرد بالاتر باشد سختی بیشتری نیز دارد و در بخش‌ها یا سازه‌های حساس‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت انواع میلگرد آجدار با یکدیگر

میله‌های آجدار در مدل‌های مختلف تولید می‌شوند و می‌توان آن‌ها را از نظر اندازه، روش تولید، شکل ظاهری و مواردی از این قبل بررسی کرد.

از نظر روش تولید

روش تولید میله‌های آجدار را می‌توان از تفاوت‌های آنها دانست که باعث ایجاد ویژگی‌های مختلف در مقطع می‌شود. انواع روش به‌شرح زیر است:

روش نورد گرم

در این روش مقطع را از بین ۲ غلتک که خلاف جهت یکدیگر هستند رد می‌کنند تا اصطکاک ناشی از چرخش باعث طویل شدن میلگرد و کاهش ضخامت آن شود.

روش نورد سرد

در این روش به‌جای کوره‌های داغ مقطع را در دمایی کم‌تر از تبلور مجدد از بین غلتک‌ها عبور می‌دهند و ازاین‌رو خواص فیزیکی آن افزایش می‌یابد.

روش ترمکس

میلگردهای تولید شده از این روش که در آن مقاطع را از نازل‌های آب عبور می‌دهند، به‌دلیل سردی ناگهانی استحکام سطحی بالایی دارند.

از نظر سایز

در بررسی سایز میلگرد می‌توان گفت میلگردهای ساده از سایز ۵.۵ تا ۲۰ میلی‌متری ساخته می‌شوند. در حالیکه تولید میلگردهای آجدار از سایز ۵.۵ تا ۴۰ میلی‌متر صورت می گیرد.

از نظر شکل ظاهر

مهمترین تفاوت میلگرد A4 و A3 و A2 با میلگرد A1 در شکل ظاهری آنها نمایان است. البته گرید a1 به‌دلیل نداشتن آج در این مقایسه بررسی نمی‌شود اما مشخصات ظاهری سایر مقاطع به شرح زیر است:

  • میلگرد A2: از نظر شکل ظاهری باید گفت میلگرد A2 دارای آج‌های عرضی دوکی یا ماری‌شکل نسبت به محور طولی است. همچنین گاهی به‌صورت یک‌نواخت در آن ایجاد می‌شوند.
  • میلگرد A3: در این میلگرد نیز آج‌ها به‌صورت دوکی یا یک‌نواخت نسبت به محور عرضی ایجاد می‌شوند. از نظر تفاوت آن‌ها با گرید A2 باید گفت آج این مقطع به‌صورت ۲ نیم‌مارپیچ غیر هم‌جهت یابه‌عبارتی جناغی است.
  • میلگرد A4: با در نظر گرفتن آج‌های عرضی در میلگرد A4 می توان گفت ظاهری کاملا متفاوت با میگردهای A2 و A3 دارد. آج‌های این مقطع با زوایه ۳۵ و ۷۵ درجه به‌صورت نیم‌مارپیچ که شکل هفت و هشت دارند روی سطح ایجاد می‌شوند.

از نظر خصوصیات مکانیکی

تفاوت میلگرد A4 و A3 و A2 با A1 در خصوصیات مکانیکی با توجه به جدول قابل فهم‌تر است. این جدول را در ادامه مشاهده می‌کنیم.

طبقه‌بندی میلگرد علامت مشخصه آزمون کشش آزمون خمش سرد
حداقل تنش تسلیم حداقل مقاومت کششی حداقل ازدیاد طول نسبی زاویه خمش قطر فک خمش
میلگرد ساده(A1) س۲۴۰ ۲۴۰ ۳۶۰ ۱۵ ۱۸۰ ۲d
میلگرد آجدار(A2) آج ۳۴۰ ۳۴۰ ۵۰۰ ۱۸ ۱۸۰ ۳d
میلگرد A3 آج ۴۰۰ ۴۰۰ ۶۰۰ ۱۶ ۱۸۰ ۵d
میلگردA4 آج ۵۰۰ ۵۰۰ ۶۵۰ ۱۰ ۹۰ ۵d

شکل پذیری میلگرد

هرچه میزان کربن کم‌تر باشد شکل‌پذیری مقطع افزایش پیدا می‌کند پس در بین میلگردهای آجدار باید گفت گرید A2 شکل‌پذیری بهتری دارد.

کاربرد میلگرد

تفاوت میلگرد A4 و A3 و A2 با میلگرد A1 در شکل ظاهری و همچنین ساختاری که دارند باعث شده کاربرد آن‌ها نیز بایکدیگر متفاوت باشد. میلگردهای گرید A2 و A3 در ساختما‌ن‌سازی و بخش‌هایی مانند تیرچه، ستون و دیوارهای برشی کاربرد دارند.

ویژگیهای کششی میلگرد

ویژگی‌های کششی این مقاطع به ما در درک بهتر تفاوت میلگرد A4 و A3 و A2 با A1 کمک می‌کنند. به‌طور کلی کشش میلگرد A4 بیش از سایرین بوده و جدول آن نیز به شرح زیر است:

ویژگی کششی میلگردها
طبقه‌بندی علامت مشخصه استحکام تسلیم بالایی استحکام کششی نسبت استحکام کششی به استحکام تسلیم بالایی میزات ازدیاد طول نسبی A
حداقل حداکثر حداقل حداقل حداقلA5 حداقلA10 حداقلAgt
میلگرد ساده س۲۴۰ ۲۴۰ ۳۶۰ ۱.۲۵ ۲۵ ۱۸
میلگردA2 آج۳۴۰ ۳۴۰ ۵۰۰ ۱۸ ۱۵
آج۳۵۰ ۳۵۰ ۴۵۵ ۵۰۰ B17 ۸
میلگردA3 آج ۴۰۰ ۴۰۰ ۶۰۰ ۱۶ ۱۲
آج ۴۲۰ ۴۲۰ ۵۴۵ ۶۰۰ B16 ۸
میلگردA4 آج ۵۰۰ ۵۰۰ ۶۵۰ ۱۰ ۸
آج ۵۲۰ ۵۲۰ ۶۷۵ ۶۹۰ B13 ۸

خمش میلگرد

این ویژگی به ما نشان می‌دهد مقاومت میلگرد در برابر خم شدن تا چه حد زیاد است. بیشترین عامل تاثیرگذار در ایجاد این ویژگی سایز میلگرد بوده اما به‌طور کلی با توجه به تفاوت میلگرد A4 و A3 و A2 با میلگرد A1 باید گفت میلگرد A1 بیشترین خمش و میلگرد A3 کم‌ترین انعطاف را دارد.

استحکام تسلیم

برای آگاهی از این ویژگی میلگرد می‌توانید به مشخصه آج آن‌ها توجه کنید اما به‌طور کلی با توجه به جدولی که برای استحکام تنش وجود دارد میلگرد A4 دارای بیشترین میزان استحکام تسلیم و A2 کم‌ترین مقدار است.

ازدیاد طول نسبی

برای به‌دست آوردن طول نسبی باید آزمون کشش میلگرد را انجام دهید. این ویژگی همچنین به میزان انعطاف‌پذیری میلگرد بستگی دارد. میلگردهای A2 با درجه نیمه‌سخت خود از بیشترین انعطاف برخوردار هستند.

خصوصیات شمیایی

مهم‌ترین عنصری که باعث ایجاد تغییر و تفاوت میلگرد A4 و A3 و A2 با میلگرد A1 می‌شود کربن است که در گرید A1 کم‌ترین مقدار و در A4 بیشترین مقدار را دارد. اما با توجه به روش ساخت این مقاطع باید گفت میلگرد A3 شکننده‌تر و غیرقابل جوش است.

از نظر کاربرد

کاربرد این مقاطع در ساختمان‌سازی دیده می‌شود اما با توجه به تفاوت در انعطاف و مقاومتی می‌توان آن‌ها را به‌صورت مجزا مقایسه کرد.

کاربرد میلگرد A2

این مقطع انعطاف‌پذیر با درجه نیمه‌سخت خود بیشترین کاربرد را در ساخت ستون، تیرچه، ساخت خاموت و همچنین در دیوارهای برشی دارد.

کاربرد میلگرد A3

میلگرد استاندارد A3 نیز مانند استاندارد A2 در ساختمان‌سازی و بخش‌هایی مانند ستون‌ها، دیوارهای برشی و تیرهای بتنی کاربردی است.

کاربرد میلگرد A4

این مقطع روش تولید ویژه‌ای دارد و ازاین‌رو برای سازه‌های سنگین یا منطقه‌هایی با شرایط جوی نامتعادل مانند بخش‌های کویری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت میلگرد A3 و A2

از تفاوت میلگرد A2 و A3 باید به جوش‌پذیری، میزان مقاومت و قابلیت شکل‌پذیری آن‌ها اشاره کرد. وجود کربن زیاد در ساختار گرید A3 مقاومت آن را افزایش اما شکل‌پذیری و قابلیت جوش را کاهش داده است.

تفاوت میلگرد A4 و A3

از تفاوت میلگرد A3 و A4 باید به پیشرفته‌تر بودن نحوه ساخت میلگرد A4 و در نتیجه افزایش قابلیت جوش‌پذیری، انعطاف‌پذیری و استحکام آن نسبت به میلگرد A3  اشاره کرد.

خرید میلگرد آجدار

با توجه به تنوع این مقطع برای خرید آن‌ها نباید تنها به قیمت میلگرد توجه کنید بلکه ابتدا باید نسبت به کارایی آن اطمینان به‌دست بیاورید. البته شرکت آسن شما را در تهیه این مقاطع با مناسب‌ترین قیمت و بهترین انتخاب از نظر فنی راهنمایی می کند.

جمع­ بندی

تفاوت میلگرد A4 و A3 و A2 با میلگرد A1 را علاوه‌ بر شکل ظاهر می‌توان در کاربرد، ترکیبات شیمایی، انعطاف‌پذیری و استحکام تسلیم بررسی کرد. میلگرد A1 ظاهری ساده و بدون آج دارد و ازاین‌رو برای اتصال به بتن خیلی مناسب نیست.

میلگردهای A2 تا A4 نیز به‌ترتیب با افزایش کربن مقاومت بالایی به‌دست می‌آورند اما در این بین میلگرد استاندارد A3 جوش‌پذیری ندارد و شکننده‌تر است. شناسایی وجه تمایز بین میلگردها باعث یک خرید به صرفه و حرفه ایی افراد می شود.

آخرین خبرها

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58