روش های تولید میلگرد از شمش

نغمه

1401-11-22 23:13:51

category image: روش های تولید میلگرد از شمش

امروزه در توليد بسياری از محصولات پركاربرد و حياتی از ميلگرد استفاده می شود. شمش يكی از محصولات مهم جهت ساخت ميلگرد در صنايع مختلف می باشد. از اين رو برای داشتن ميلگرد مقاوم و ماندگار بايستی ضمن دانستن روش تولید ميلگرد از شمش، از مناسب ترين نوع شمش استفاده كرد. چرا كه خواص شيميايی و فيزيكی ميلگرد به آن بستگی دارد. معمولا توليد كنندگان برای ساخت ميلگرد از اين ماده، از روش نورد گرم استفاده می كنند. البته روش های ديگری نيز برای توليد ميلگرد از شمش وجود دارد. برای كسب اطلاعات بيشتر در اين خصوص و همچنين انواع شمش های مورد استفاده تا پايان اين مقاله ما را همراهی كنيد.

 

نحوه تبديل شمش به ميلگرد

ما در مقاله میلگرد فولادی به انواع میلگرد و اهمیت آن پرداختیم و دانستیم که میلگرد در صنعت ساختمان سازی و عمران، بیشتر از هر صنعت دیگر نقش بسیار مهمی دارد. اهمیت توليد میلگرد از شمش به دليل كاربرد گسترده آن در توليد سازه های عظيم يا بسيار كوچك می باشد. ميلگردها با توجه به متریال بکار برده شده در آنها با کیفیت های متفاوت تولید شده و در نتیجه قیمت آنها نیز در بازار آهن متفاوت است. در اين خصوص بايد بدانیم كه روش تبديل شمش به ميلگرد در تمامی آنها تقريباً يكسان می باشد. ماده مهم در ساخت ميلگرد، شمش ها هستند. با توجه به كاربرد ميلگرد، از انواع مختلفی از شمش ها استفاده می شود.

برای استعلام قیمت آنلاین میلگرد می توانید به وبسایت آسن یکی از فعالترین فروشگاه فولادی و آهن آلات مراجعه کنید.

در واقع توجه به ضريب تبديل شمش به ميلگرد نيز با در نظر گرفتن كاربرد ميلگرد اهميت دارد. شمش ها علاوه بر فولاد گاهی از لوازم خانگی بسيار قديمی آهنی يا قراضه های آهنی به دست می آيند. در ادامه مراحل اصلی و عمده ساخت ميلگرد از شمش را می توانيد مشاهده نماييد.

  • ابتدا فولاد حاوی كربن يا آلياژ بايستی به مقدار مناسب تهيه شود.
  • سپس برای افزايش خاصيت شكل پذيری فولاد بايد حرارت بسيار بالا به آن وارد گردد.
  • سازندگان بعد از تبديل فولاد به شكل مايع، آن را به شمش تبديل می كنند.
  • برای اين كار، فشار بسيار زيادی با استفاده از غلطک های بزرگ به شمش ها وارد می گردد.
  • سپس از طريق كاليبر كردن شمش های كوبيده شده، ميلگردها توليد می شوند.
  • ميلگردها معمولا به دو صورت آجدار يا ساده مورد استفاده قرار می گيرند. مراحل فوق برای توليد ميلگرد از نوع ساده است. از اين رو توجه نماييد كه برای توليد ميلگردهای آجدار بايستی شيارهای متعددی بر روی آن ايجاد گردند. اين شيارها بعد از شكل گرفتن فولاد توسط دستگاه بر روی ميلگرد به وجود می آيند.
  • همچنين در صورتی كه ميلگرد قرار است بعد از توليد، در معرض رطوبت قرار بگيرد، بايد در مرحله آخر به آن روكش نيز اضافه شود. در واقع ميلگردهای روكش دار ضدزنگ هستند، در نتيجه از مقاومت بيشتری برخوردار می باشند. 

 

نحوه تبدیل شمش به میلگرد

 

انواع روش های توليد ميلگرد از شمش

در متن فوق، عمده ترين روش ساخت ميلگرد از شمش را خدمت شما ذكر كرديم. در اين خصوص بايد بدانيد كه ميلگرد ممكن است از روش های متفاوت ديگری نيز توليد شود. اين روش ها به صورت كلی شامل موارد ذيل می شوند.

  • روش نورد گرم: رايج ترين روش مورد استفاده برای توليد ميلگرد، نورد گرم است. در اين روش بعد از حرارت دادن فولاد، آن را وارد مرحله نورد می كنند. با عبور دادن شمش ها از ميان غلطك ها‌ می توان طول و قطر دلخواه را جهت توليد ميلگردهای مختلف به دست آورد.

  • روش نورد سرد: در اين روش ابتدا فولاد مطابق با مراحل روش نورد گرم در ابعاد مورد نظر شكل داده می شود. تنها تفاوت اين روش با نورد گرم به مرحله خنك كاری مربوط می شود. چرا كه شمش بايستی پس از طی كردن مراحل نورد گرم، سرد شود. البته دقت نماييد كه ميلگرد های ساخته شده به اين روش مناسب نيستند. چرا كه استفاده از اين ميلگرد ها در هنگام وقوع زلزله به دليل كم بودن ميزان مقاومت كششی اصلا مناسب نيست.

  • روش تبديل شمش به ميلگرد از طريق ميكرو آلياژی: اين روش نيز مانند نورد گرم است. تنها تفاوت آن به اضافه كردن آلياژهاي مختلف به تركيبات ميلگرد مربوط می شود. در واقع با اين كار خواص فيزيكی و شيميايی محصول بيشتر می گردد. معمولاً برای مناطق زلزله خيز از ميلگرد های تهيه شده از اين روش استفاده می شود.

  • روش ترمكس: روش ترمكس بسيار مقرون به صرفه می باشد. در واقع ميلگردها در اين روش پس از طی كردن فرآيند نورد گرم، به سرعت و به صورت سطحی خنک می شوند. در نتيجه مركز ميلگرد داغ باقی می ماند. به تدريج با بالا آمدن گرما به مركز، شكل پذيری محصول افزايش می يابد. تركيب آلياژی ميلگردهايی كه به اين روش توليد می شوند،‌ متفاوت تر است. امكان جوش پذيری سر به سر برای ميلگردهای توليد شده از طريق روش ترمكس وجود دارد.

 

نحوه تبدیل شمش به میلگرد

 

چگونه بهترين شمش برای توليد ميلگرد را انتخاب كنيم؟

تا اين لحظه با مراحل تبديل شمش به ميلگرد آشنا شديم. حال نوبت به بررسی معيارهای مناسب جهت انتخاب شمش می رسد. همواره شمش های متنوعی از نظر ظاهر يا ويژگی ساختاری به بازار عرضه مي شوند. برای انتخاب مناسب ترين نوع آن می بايست از تفاوت های عمده اين شمش ها آگاه باشيم. شمش های بيلت از ميزان چگالی بالاتری برخوردار هستند. از اين رو از اين نوع شمش ها در ساخت محصولات صنعتی بهره گرفته می شود. با وجود شباهت های زياد شمش بلوم به نوع بيلت، معمولا شمش بلوم انتخاب مناسب تری برای ساخت ميلگرد است.

همان طور كه می دانيد،‌ با توجه به روش تبديل شمش به ميلگرد، بايستی مواد اوليه مناسب مورد استفاده قرار گيرد. گاهی اوقات اين مواد می توانند جايگزين يكديگر شوند. به عنوان مثال شمش های فولادی در صورت داشتن برخی از سايزهای خاص، به جای شمش بيلت مورد استفاده قرار مي گيرند. همچنين برخی از سايزهای شمش های بلوم برای ساخت ميلگرد صنعتی به كار می روند. به طور كلی در كارخانه های امروزی با توجه به تغيير سايز ها، همواره از انواع شمش های مختلف بهره گرفته می شود.

توجه به قابليت خط نورد يكی از معيارهای مهم انتخاب شمش است. همچنين بايد توجه كنيد كه برای توليد ميلگرد كوچک يا بزرگ از شمش های متفاوتی استفاده می شود. معمولاً ميلگردهای ريز از شمش های دارای ميزان كمی از كربن توليد می گردند. چرا كه انعطاف پذيری يا كشش بيشتری بايستی در ميلگردهای كوچكتر وجود داشته باشد. در مقابل آن، ميلگردهای بزرگتر بايستی از شمش های دارای كربن بيشتر توليد شوند.

 

آشنايی با انواع شمش برای توليد ميلگرد

با توجه به نحوه توليد ميلگرد، انتخاب شمش مناسب از اصلی ترين دلايل ساخت ميلگرد با كيفيت می باشد. در واقع ساختار شيميايی و ويژگی های ظاهری هر كدام از انواع آن در كيفيت نهايی ميلگرد تاثير دارند. معمولاً شمش ها با ميزان بسيار كم كربن، فسفر و گوگرد توليد می شوند. در ادامه انواع مختلف شمش برای ساخت ميلگرد خدمت شما ذكر شده است.

  • بيلت: روش ccm يكی از روش های توليد شمش فولادی است. در صورتی كه شمش بعد طی كردن مرحله ccm به صورت مستقيم وارد مرحله نورد شود، به آن شمش بيلت می گويند.

  • بلوم: سازندگان گاهی برخی از شمش ها را از كنار اسلب برش می دهند. در اين صورت به اين نوع شمش، بلوم گفته می شود.

  • فابريک: گاهی شمش ها در ابعاد بسيار بزرگ ساخته می شوند، سپس وارد مرحله نورد شده و به قطعات كوچكتر تبديل می گردند. اين نوع از شمش ها از نوع فابريک هستند.

 

نحوه تبدیل شمش به میلگرد

 

جمع بندی

همانگونه كه ذكر شد، نوع روش توليد ميلگرد از شمش می تواند در كيفيت نهايی محصول بسيار تاثير داشته باشد. البته قيمت ميلگرد به دست آمده از هر كدام از اين روش ها با يكديگر تفاوت چندانی ندارد. حتی در صورت استفاده از آهن اسفنجی به جای قراضه آهن نيز هزينه محصول چندان افزايش يا كاهش نمی يابد. در نهايت فراموش نكنيد كه معمولاً شمش های توليد شده از روش قوس الكتريكی، دارای كيفيت بهتری می باشند. در واقع در روش قوس الكتريكی، محصولات بيشتر مورد آناليز قرار داده می شوند. كوره های قوس الكتريكی از ظرفيتی به اندازه 1 الی 20 تن برخوردار هستند.

 

آخرین خبرها

بهترین میلگرد در بازار برای ساختمان سازی کدام است؟ |مجله آسن

1403-02-29 23:37:20

شناژ قائم چیست و چه کاربردی دارد؟ | مجله آسن

1403-02-29 01:55:55

راهنمای جامع انتخاب بهترین میلگرد برای تیرچه

1403-02-26 11:04:37

مهمترین تفاوت های اورلب و کوپلر کدامند؟

1403-02-24 10:16:11

جدول وزن میلگرد ظفر بناب | سایز 8، 10، 12، 14، 16، 18

1403-02-23 12:29:34

میلگرد نرمال چیست؟ کاربرد و ویژگی‌های میلگرد نرمال | مجله آسن

1403-02-22 13:29:59

6 علت شکستن میلگرد و راهکارهای برطرف کردن آن | مجله آسن

1403-02-19 11:36:20

منظور از کلاف بندی ساختمان چیست؟ | مجله آسن

1403-02-18 00:50:16

میلگرد رامکا چیست و چگونه در ساختمان سازی اجرا می‌شود؟

1403-02-17 00:24:59

میلگرد انتظار چیست؟ مشخصات و کاربرد میلگرد انتظار در ساخت و ساز

1403-02-15 13:27:38

سیم مفتول چیست؟ + معرفی انواع سیم مفتول | مجله آسن

1403-02-13 01:40:04

6 راه شناسایی میلگرد تقلبی از اصل که باید بدانید

1403-02-12 11:23:37

اورلب میلگرد چیست؟ محاسبه اورلب میلگرد فونداسیون چگونه انجام می‌شود؟

1403-02-10 13:35:00

مشخصات کامل میلگرد A4 + ویژگی ها و کاربرد میلگرد A4

1403-02-09 12:31:27

سیم آرماتوربندی چیست و چه کاربردی دارد؟ | مجله آسن

1403-02-08 01:25:13