قیمت هر سایز میلگرد در بازار چگونه بدست می‌آید؟

نغمه

1403-06-28 15:38:23

category image: قیمت هر سایز میلگرد در بازار چگونه بدست می‌آید؟

میلگرد یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که بدون وجود آن ساخت‌وساز ممکن نیست. البته از آنجایی که قیمت این محصول همیشه در نوسان است و شرایط تحریم‌ها نیز در هزینه‌های آن اثر مستقیم مشخص دارد، اغلب به سازندگان و مهندسان توصیه می‌شود پیش از شروع پروژه‌های خود برآوردی درست از قیمت میلگرد مصرفی هر پروژه داشته باشند. به این صورت مدیریت بهتری بر هزینه‌ها دارند. حال ما در این مقاله قصد داریم روش محاسبه قیمت هر سایز (8، 16، 32 و غیره) میلگرد را با فرمول‌هایی دقیق ذکر کنیم. با استفاده از این فرمول‌ها می‌توانید هزینه میلگرد هر پروژه خود را به سادگی محاسبه نمایید.

محاسبه قیمت هر سایز میلگرد چطور انجام می‌شود؟

پارامترهای زیادی بر قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارند که عبارت‌اند از:

وزن میلگرد

وزن اولین و موثرترین عامل تعیین قیمت میلگرد است که برای محاسبه آن باید ابتدا سایز میلگردها را محاسبه کرد. به صورت کلی تمامی میلگردهای ایران را براساس استاندارد DIN و با سایز 8 الی 290 میلی‌متر تولید می‌کنند که اغلب نیز سایز 8 تا 32 میلی‌متری آن‌ها پرکاربردتر است. حال نکته مهم اینجاست که وزن میلگرد با سایز آن ارتباط مستقیم دارد، یعنی هرچه سایز بیشتر باشد، وزن میلگرد نیز بالاتر می‌رود و در نهایت قیمت نهایی میلگردها افزایش می‌یابد.

موضوع دیگری که درباره وزن و سایز میلگردها باید بدانید این است که منظور ما از سایز میلگرد، طول آن‌ها نیست؛ بلکه مقصود اصلی مقطع دایره‌ای یا همان قطر میلگردهاست. یعنی وقتی می‌گوییم میلگرد سایز 8 است درواقع در حال صحبت از قطر آن هستیم و نه طولش! افزایش قطر میلگردها موجب مقاومت و سختی بیشتر آن‌ها می‌شود و از آنجایی که میلگردهایی با مقاومت بالاتر قیمت بیشتری دارند، طبیعی است که با افزایش سایز آن‌ها، هزینه‌هایشان نیز ارتقاء ‌یابد. این نکته هم در نظر داشته باشید که تشخیص سایز میلگردها به خصوص سایزهای نزدیک به هم (برای مثال 8 و 16) کار ساده‌ای نیست و از طریق شابلون‌های مخصوص انجام می‌شود.

قیمت شمش

از آنجایی که برای تولید میلگرد از شمش استفاده می‌شود، شمش را می‌توان به عنوان عامل تاثیرگذار بعدی بر قیمت این محصول فولادی در نظر گرفت. فرمول تعیین قیمت شمش در ایران عبارت است از:

قیمت شمش بازار داخلی = قیمت شمش صادراتی در اتحادیه CIS * نرخ ارز نیمایی * 80%

باید بدانید قیمت شمش در هر کشور با فرمولی خاص اندازه‌گیری می‌شود؛ یعنی فرمول ذکر شده در این مقاله تنها مختص کشور ایران است و برای کشورهای دیگر کاربردی ندارد.  

قیمت جهانی میلگرد

عامل موثر دیگر در این موضوع قیمت جهانی میلگرد است که براساس آن میلگردها را به کشورهای دیگر صادر می‌کنند. قیمت جهانی این محصول بر اساس میزان تقاضا و سیاست‌های اقتصادی کشورها تعیین می‌کند؛ به عنوان مثال کاهش تقاضای ایرانیان برای خرید این محصول، باعث شده قیمت جهانی میلگرد در ایران کمتر در کشورهای دیگر باشد.

متریال اولیه

مواد و متریال اولیه هر کارخانه تولید میلگرد با دیگری تفاوت دارد، از این رو محصول نهایی آن‌ها نیز با قیمتی متفاوت به بازار عرضه می‌شود. به عنوان مثال هیچگاه نباید انتظار داشته باشید قیمت میلگرد درب کارخانه با قیمت میلگرد سلفچگان و سایر کارخانه‌ها مشابه یکدیگر باشند، زیرا روند تولید، دستگاه‌ها و حتی متریال آن‌ها یکسان نیست. بنابراین متریال اولیه کارخانه‌ها عامل مهم و موثر دیگر بر قیمت میلگرد است.

پارامترهایی که نام بردیم جزو مهم‌ترین عوامل موثر برقیمت میلگرد بودند، اما پارامتر‌های جزئی‌تر دیگری چون بازار ارز، تحریم‌ها، تعرفه‌های قانونی و غیره نیز وجود دارند که می‌توانند بر هزینه نهایی خرید میلگرد تاثیر بگذارند.

 محاسبه قیمت میلگرد با توجه وزن

وزن میلگردها به خوبی می‌تواند نشان‌دهنده سایر ویژگی‌ها و مشخصه‌های فنی آن‌ها باشد، به عنوان مثال وزن بیشتر به معنی متریال با کیفیت‌تر و مقاومت بالاتر است؛ بنابراین بهترین راه محاسبه قیمت میلگردها بررسی وزن آن‌هاست.

فرمول محاسبه وزن میلگرد عبارت‌ است از:

قطر میلگرد به توان دو، ضربدر، طول میلگرد، عدد حاصل، تقسیم بر ۱۶۲

برای استفاده از این فرمول محاسبه قیمت میلگرد باید نکات زیر را در نظر گرفت:

·         منظور از یک شاخه میلگرد، میلگردهایی با ضخامت بالای 8 میلی‌متر هستند که با سایز 6 متر و به صورت شاخه تولید می‌شوند)

·         برای اطلاع از وزن هرشاخه میلگرد باید به جدول اشتال مراجعه کنید.

·         بعد از محاسبه قیمت به روز میلگرد، باید باید وزن یک شاخه را در تعداد کل شاخه‌ها ضرب کنید و وزن کل محموله را به دست بیاورید، سپس وزن کل را نیز ضرب بر قیمت روز میلگرد کنید.

·         با توجه به این فرمول می‌توانید قیمت کل میلگردی که برای یک پروژه لازم است را نیز محاسبه نمایید.

روش محاسبه وزن میلگرد با توجه به سایز

برای محاسبه قیمت هر سایز میلگرد می‌توان فرمول زیر را به کار برد.

وزن یک متر میلگرد:   W= D²/162

·         D: قطر میلگرد

·         W: وزن میلگرد

بعد از محاسبه این فرمول عدد به دست آمده را ضرب بر 12 می‌کنیم تا وزن یک شاخه میلگرد به دست بیاید.

کاربرد جدول اشتال در محاسبه قیمت میلگرد چیست؟

یکی دیگر از روش‌های کاربردی برای محاسبه قیمت هر سایز میلگرد، جدول اشتال است. این جدول از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی صنعت فولاد محسوب می‌شود که با استفاده نمادها و علامت‌های مختلف، ویژگی‌های فنی محصولات فولادی و از جمله میلگردها را مشخص می‌کند. به عنوان مثال در این جدول مقدار معین وزن هر سایز از میلگردها نوشته شده تا افراد از طریق از آن‌ها قیمت میلگرد مورد نیاز برای پروژه خود را محاسبه کنند. در دامه جدول اشتال میلگرد برایتان درج شده است.

U2

cm2/m

W1

cm3

G

kg/m

Flache

cm2

D

mm

314

۰.۰۹۸

۰.۶۱۷

۰.۷۸۵

۱۰

377

۰.۱۷۰

۰.۸۸۸

۱.۱۳

۱۲

408

۰.۲۱۶

۱.۰۴

۱.۳۳

۱۳

440

۰.۲۶۹

۱.۲۱

۱.۵۴

۱۴

471

۰.۳۳۱

۱.۳۹

۱.۷۷

۱۵

503

۰.۴۰۲

۱.۵۸

۲.۰۱

۱۶

565

۰.۵۷۳

۲.۰۰

۲.۵۴

۱۸

597

۰.۶۷۳

۲.۲۳

۲.۸۴

۱۹

628

۰.۷۸۵

۲.۴۷

۳.۱۴

20

برای فهم بهتر عناوین این جدول به پارامترهای زیر توجه کنید.

پارمتر D: نشان‌دهنده قطر یا سایز میلگردها

پارامتر Flache: نشان‌دهنده سطح میلگرد در طول یک متر با واحد مترمربع

پارامتر G: نشان‌دهنده وزن هر متر از میلگرد

پارامتر W: نشان‌دهنده گشتاور مقاوم است که برای تخمین مقاومت پروفیل در برابر تنش های برشی کاربرد دارد.

پارامتر U2: پارامتر مخصوص سطح روکش است که هرچه عدد آن کوچک تر باشد، روکش کم تری برای مقاومت در برابر آتش سوزی نیاز دارد.

آیا می‌توان قیمت حدودی میلگرد مصرفی هرمتر مربع از یک سازه را پیش از شروع پروژه، تخمین زد؟

به صورت کلی هرمتر مربع از یک سازه حدود 40 الی 60 کیلوگرم میلگرد نیاز دارد که البته می‌توان با در نظر گرفتن این وزن، قیمت حدودی میلگرد تمام شده ساختمان را نیز برآورد کرد. اما نکته مهم اینجاست که این روش محاسبه دقیق نیست و اتلاف هزینه بالایی دارد، به همین خاطر توصیه می‌شود سازندگان برای محاسبه دقیق هزینه هر متر از یک پروژه، از دو فرمول «محاسبه دقیق» و «محاسبه کلی» استفاده کنند. این نکته را هم در نظر بگیرید که چنین محاسباتی هیچگاه کاملا دقیق نیستند؛ زیرا اسکلت ساختمان‌ها علاوه‌بر میلگرد به مصالح فولادی دیگری هم نیاز دارد.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی روش‌های محاسبه قیمت هر سایز میلگرد پرداختیم تا شما عزیزان با استفاده از راهکارهای ذکر شده، هزینه‌ کلی پروژه‌های خود را برآورد کنید. به خاطر داشته باشید با خرید میلگرد از تامین کننده‌های ارزان‌تری چون شرکت بازرگانی آسن، هرینه‌های ساخت‌وساز نیز کاهش می‌یابد. آسن یکی از بهترین شرکت‌های بازرگانی در زمینه تامین میلگرد است که به سراسر ایران ارسال فوری دارد. کارشناسان این مجموعه برای خدمات‌رسانی بهتر به مشتریان، مشاوره رایگان هم دارند به این صورت میزان رضایت خریداران نیز افزایش می‌یابد. شماره تلفن88885720-021 بهترین راه ارتباطی با این مجموعه است؛ همچنین برای اطلاع از قیمت‌های دقیق و بروز آسن می‌توانید به کانال تلگرام آن‌ها مراجعه نمایید. با بررسی کامل کانال لحظه‌ای قیمت میلگرد برآورد دقیق‌تری از هزینه‌های خود خواهید داشت.

سوالات متداول

1-    برای محاسبه قیمت میلگرد باید چه پارامترهایی را در نظر گرفت؟

عوامل مهم و موثر در قیمت میلگرد عبارت‌اند از: وزن، قیمت جهانی میلگرد، نوسانات قیمت شمش، تحریم‌ها، نوسانات قیمت ارز، مواد اولیه و غیره.

2-    مهم‌ترین پارامتری که با استفاده از آن می‌توان قیمت میلگرد را محاسبه کرد کدام است؟

هرچند که عوامل گسترده‌ای بر قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارد، اما وزن پارامتر  اصلی و موثر در این مسئله است و روش محاسبه قیمت میلگردها نیز با توجه به وزن آن‌ها انجام می‌شود.

3-    آیا منظور از سایز میلگردها، طول آن‌ها است؟

خیر، سایز میلگردها با توجه به قطر آن‌ها که بین 8 میلی‌متر تا 290 میلی‌متر محاسبه می‌شود.

آخرین خبرها

قیمت هر سایز میلگرد در بازار چگونه بدست می‌آید؟

1403-06-28 11:38:07

تیرچه پاشنه بتنی چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟

1403-06-26 11:00:53

نقش آرماتور در ساختمان چیست؟ آشنایی با انواع آرماتوربندی در ساختمان

1403-06-24 11:00:31

بهترین روش‌های تضمینی مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش سوزی

1403-06-21 11:04:14

سازه فلزی و کاهش هزینه ساخت ‌و ساز | مجله آسن

1403-06-17 11:01:02

معرفی بهترین رنگ برای فلزات + مشخصات انواع رنگ فلز |مجله آسن

1403-06-14 11:01:39

افزایش قیمت دلار و دردسرهای افزایش قیمت میلگرد و مصالح

1403-06-13 11:01:55

نحوه اجرای ستون بتنی در ساختمان چگونه است؟ | مجله آسن

1403-06-10 00:00:13

اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟ | مجله آسن

1403-06-07 11:01:27

مشخصات فنی میلگرد از لحاظ مکانیکی و شیمیایی کدامند؟

1403-06-05 23:01:17

6 روش تضمینی تشخیص میلگرد اصل از تقلبی

1403-06-03 11:00:58

سازه نگهبان مهار متقابل یا استرات چیست؟

1403-05-31 11:02:31

حواله میلگرد چیست و خرید حواله میلگرد چگونه است؟

1403-05-29 11:00:36

میلگرد رابیتس کاری چیست و چه تفاوتی با میلگرد معمولی دارد؟

1403-05-24 11:00:13

اسپیسر میلگرد چیست و چه کاربرد و ویژگی هایی دارد؟

1403-05-21 11:00:24