معرفی کامل میلگرد ترانس

نغمه

1402-11-25 22:03:26

category image: معرفی کامل میلگرد ترانس

در صنایع ساخت و ساز و ساختمانی، از ابزارها و قطعات مختلفی استفاده می‌شود. میلگرد ترانس یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در این زمینه است که مزایایی همچون تنوع بسیار بالا در شکل و ابعاد دارد. از این نوع میلگرد بیشتر در مکان‌هایی استفاده می‌شود که ظاهر و نما اهمیت بیشتری داشته باشد. دلیل آن نیز ظاهر صاف و کاملاً براق آن است. برای اطلاع از انواع، کاربردها و نحوه ساخت این نوع میلگرد، حتما تا انتها همراه این ما باشید؛ چرا که به طور کامل و جامع در خصوص این متریال پرکاربرد صحبت می‌کنیم. همچنین برای اطلاع از قیمت میلگرد به صفحه مربوطه در سایت آسن مراجعه کنید.

میلگرد ترانس چیست؟

در قدم اول باید بدانید که میلگرد ترانس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد. میلگردهای ترانس انواعی از میلگردها هستند که سطح صیقلی داشته و علاوه بر اینکه در ساخت و ساز کاربرد دارند، به منظور تزئین و زیبایی ظاهری نیز به‌کار گرفته می‌شوند. باید گفت که میلگرد ترانس، نوعی میلگرد کششی با مقاومت و سختی زیاد است که از ویژگی‌های ظاهری خوبی نیز بهره‌ می‌برد. یکی از اصلی‌ترین تفاوت‌های این نوع میلگرد با سایر انواع میلگرد، همین صاف و صیقلی بودن آن است که کاربرد آن را فراتر از استحکام‌بخشی و مقاومت کرده است.

این محصول دارای انواع و مدل‌های مختلفی است که بسته به ساختار آن و همچنین نحوه پولیش زدن، ظاهر و خواص مختلفی برای آن به وجود می‌آید. به صورت کلی میلگرد ترانس را به دو دسته تک پولیش و دو پولیش تقسیم می‌کنند. همچنین این میلگردها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی قابل‌تهیه هستند که بسته به شرایط مورد نیاز می‌توان از آن‌ها بهره گرفت.

انواع میلگرد ترانس

ویژگی‌های میلگرد ترانس در یک نگاه

اما مشخصات این نوع میلگرد چیست؟ همانطور که پیش‌تر اشاره شد اصلی‌ترین و متمایزترین ویژگی این نوع میلگرد ظاهر و زیبایی آن است. اگر ظاهر و زیبایی محیط برای شما اولویت دارد، حتما به سراغ استفاده از چنین متریالی بروید. البته در کنار زیبایی، این میلگردها مقاومت و سختی بسیار بالایی دارند و از این لحاظ نیز خیال شما را راحت می‌کنند. در کنار هم قرار گرفتن دو ویژگی خوب، یعنی زیبایی و مقاومت باعث می‌شود میلگرد ترانس به عنوان محصولی بسیار پرکاربرد و محبوب به شمار برود.

باید توجه کنید که محاسبه وزن میلگرد ترانس مانند دیگر میلگردهای رایج در بازار محاسبه می‌شود و در زمان تهیه آن حتماً باید به این نکته توجه داشته باشید. میلگردهای ترانس در سایزهای ۱۰ تا ۶۰ میلی‌متر و طول ۳ تا ۶ متر عرضه می‌شوند که هر کدام وزن مخصوص خود را دارند. البته نقطه ضعف این نوع میلگرد، قیمت بالای آن نسبت به سایر انواع میلگرد است که می‌تواند به عنوان مانعی در برابر خرید و تهیه آن عمل کند.

چگونگی و نحوه ساخت میلگرد ترانس

میلگرد ترانس چگونه ساخته و تولید می‌شود؟ برای تهیه این متریال از روش ریخته‌گری استفاده می‌شود. به طور جزئی‌تر، این متریال ابتدا با کمک فرآیند نورد گرم تهیه می‌شود و سپس سطح آن پولیش می‌خورد. همین مرحله پولیش خوردن است که سطحی صاف و صیقلی را برای این نوع میلگرد ایجاد می‌کند. برای پولیش، ممکن است از یک مرحله یا دو مرحله استفاده شود. همین تفاوت در پولیش‌زنی، وجه تمایز میلگردهای ترانس از هم است. البته زیرمجموعه‌های دیگری نیز برای آن وجود دارد که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

جالب است بدانید در ایران نیز کارخانه‌های بسیاری مشغول به تولید و تهیه این نوع میلگرد هستند که از بین آن‌ها باید به شرکت ذوب‌آهن اصفهان و فولاد ظفر بناب اشاره کرد. یکی از ویژگی‌های میلگردهایی که در کارخانه ذوب‌آهن تولید می‌شوند، تولید آن‌ها مطابق با استانداردهای روسیه‌ای است.

همچنین روش کششی، روشی است که برای تولید میلگرد ترانس هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. در کشش، میلگرد به اندازه مناسب و مورد نظر باریک می‌شود. این تکنیک یکی از روش‌های مناسب و راحت برای تولید میلگردهای ترانس است. در این روش، میلگرد ابتدا باید کاملا شسته شده و آلودگی‌های روی آن حذف شود. سپس سر میلگرد تراش خورده و وارد قالب درون دستگاه می‌شوند. در ادامه فرآیند کاهش سطح روی میلگرد انجام می‌شود. تاب‌گیری و بسته‌بندی نیز دیگر مراحل تولید نهایی این محصول هستند.

انواع میلگرد ترانس

انواع میلگرد ترانس

در این بخش به بررسی و معرفی انواع میلگرد ترانس پرداخته می‌شود. علاوه بر دو دسته کلی تک پولیش و دو پولیش، انواع دیگری از این محصول نیز در بازار یافت می‌شود که آنها را معرفی می‌کنیم. برای تهیه انواع این میلگردهای کاربردی، می‌توانید با کارشناسان شرکت آسن در ارتباط باشید.

میلگرد تک پولیش

یکی از انواع میلگرد ترانس نوع تک پولیش است که فرآیند تولید راحت و سریعی دارد. در ابتدا نورد گرم روی آن صورت می‌گیرد و به ابعاد مناسب و مورد نظر می‌رسد. حال برای از بین بردن ناصافی‌ها و بهبود ظاهر، تحت پولیش قرار گرفته و سطح آن صیقلی و براق می‌شود. درحقیقت پولیش زدن این میلگرد باعث زیبایی و افزایش مقاومت آن خواهد شد.

این نوع میلگرد را بیشتر در قطعات هیدرولیکی، سیلندرها، پمپ آب و نفت و … استفاده می‌کنند. یکی از ویژگی‌های میلگرد تک پولیش، تنوع زیاد آن در سایز است. میلگرد تک پولیش از جنس آهن است، اما امکان سفارش متریال‌های دیگر نیز وجود دارد.

میلگرد دو پولیش

از نظر فرآیند تولید، این نوع میلگرد ترانس کاملاً مشابه با نوع تک پولیش است؛ اما تفاوت جزئی بین آن‌ها وجود دارد. این تفاوت مربوط به مرحله پولیش زدن آن‌ها است که سبب تفاوت در نامگذاری هم شده است. بعد از نورد گرم و پولیش ابتدایی که باعث صافی سطح می‌شود، مرحله دیگری نیز برای آماده‌سازی وجود دارد. این میلگرد تحت دو مرحله پولیش‌زنی مختلف قرار می‌گیرد که همین کار باعث می‌شود سطح صیقلی‌تر و زیباتری داشته باشد.

بنابراین از این محصول باید در مکان‌هایی که ظاهر و زیبایی اولویت بالایی دارد استفاده شود. مقاومت این مدل نیز در سطح بالایی قرار دارد و می‌توان از آن در قطعات خارجی ماشین، نمای سازه‌های مختلف و… استفاده کرد.

میلگرد ترانس سنگ خورده

میلگرد سنگ خورده نوع دیگری از میلگرد ترانس است. برای تولید این نوع باید حتماً از دستگاه‌های مخصوصی استفاده شود. برای تهیه و ساخت میلگرد سنگ خورده از دستگاه سنگ سنترلس LIDKOPING که عملکردی بسیار قوی دارد و حساسیت آن هزارم میلی‌متر است، استفاده می‌شود. ضخامت این میلگرد بین ۳ تا ۱۰۰ میلی‌متر است که تلورانس دقیقی دارد و همچنین می‌توان آن را مطابق با سفارش‌های مختلف تهیه کرد. این مدل میلگرد در دو نوع سر زرد یا ST و سر قرمز یا CK قابل‌تهیه است.

انواع میلگرد ترانس

میلگرد ترانس ۶ پر

در ادامه بررسی انواع میلگرد ترانس، به بررسی میلگرد شش پر می‌رسیم. این مدل از میلگردها، میلگردهای آلیاژی هستند و از فولاد ST37 ساخته شده‌اند. مقاومت، سختی و زیبایی مناسب از ویژگی‌های میلگرد ۶ پر به حساب می‌آید. در خودروسازی و همچنین ساخت ماشین‌آلات، مقاومت بالا در کنار زیبایی حائز اهمیت است. از این رو انتخاب این مدل میلگرد همواره یکی از انتخاب‌های اصلی سازندگان است. البته باید بدانید که مدل ۶ پر به دلیل اینکه مراحل طراحی و ساخت پیچیده‌تری دارد، قیمت بالایی نیز خواهد داشت.

سطح رویی این میلگرد بسیار خوش‌تراش بوده و از درخشندگی بالایی بهره می‌برد. برای تهیه و ساخت این مدل، از استانداردهای مختلفی کمک گرفته می‌شود. بر اساس ویژگی‌های مورد نظر و همچنین شرایط مختلفی همچون شرایط جوی و آب و هوایی، می‌توان این مدل از میلگردهای ترانس را با استانداردهای مختلفی تولید و روانه بازار کرد. اغلب در کشور ما از استانداردهای روسیه‌ای برای ساخت این مدل استفاده می‌شود. همواره به یاد داشته باشید که مشخصات میلگرد مورد نظر خود را از فروشنده بخواهید و او باید پلاک مخصوص هر کالا را در اختیار شما قرار دهد. مشخصاتی همچون عناصر، روش ساخت، استاندارد ساخت و … در این پلاک آمده است.

میلگرد ۴ پهلو

میلگرد ۴ پهلو یکی از متنوع‌ترین میلگردهای ترانس بازار است. درحقیقت تنوع سایزی این میلگرد باعث می‌شود که بتوان از آن در شرایط مختلفی استفاده کرد. از سایز دو تا ۹۰ میلی‌متر می‌توان این نوع میلگرد را در بازار تهیه کرد. از سایزهای بزرگ این نوع که شامل ۱۲ در ۱۲ تا ۹۰ در ۹۰ می‌شود، برای ساخت قطعات و لوازم با دقت و حساسیت بسیار بالا استفاده می‌کنند. این نوع میلگرد برای ساخت و ساز نرده‌ها، پنجره‌ها و درب بین سایز ۶ تا ۱۶ کاربرد دارد که بسته به پروژه، ممکن است هر کدام از این سایزها مورد استفاده قرار بگیرند.

معمولا از میلگرد ۴ پهلو با سایز ۵ و ۶ برای استفاده در تالارها و رستوران‌ها استفاده می‌شود. همچنین میلگرد ۴ پهلو سایز ۸ و ۹ به منظور ساخت گل نرده‌های کوره‌ای به‌کار گرفته می‌شود. به طور کلی در مورد این میلگرد قانون و روند خاصی وجود دارد؛ این روند به این شکل است که هر چه سایز محصول بیشتر شود، مقاومت و سختی آن هم افزایش پیدا می‌کند. از این رو سایز ۱۰ آن را برای ساخت درب و پنجره‌های استفاده می‌کنند.

سایز ۱۲ این میلگرد ترانس هم بیشترین سختی و مقاومت را در بین مدل‌های مختلف دارد و به منظور ساخت درب ساختمانی، نرده‌های ساختمان و سر نیزه‌هایی که به منظور حفاظت و ایمنی به‌کار گرفته می‌شود، استفاده می‌شود. گفتنی است که سایزهای بزرگ‌تر که وزن بیشتری دارند، در حالت خاص و سفارشی قابل‌تولید هستند.

میلگرد ترانس بلبرینگ خور

میلگرد ترانس بلبرینگ خور، از لحاظ شکل و ظاهر مانند مدل سنگ خور است؛ اما تفاوتی نیز در بین آن‌ها دیده می‌شود. تفاوت این دو در بلبرینگ شدن است. ویژگی مثبت این نوع میلگرد، قیمت بسیار مناسب آن است. از این رو در صورت اهمیت داشتن ظاهر و زیبایی، صیقلی بودن سطح، دقت بالا، کیفیت مناسب و بلبرینگ خوردن، تهیه این مدل کاملا ایده‌آل خواهد بود.

میلگرد ترانس مفتول

میلگرد ترانس مفتول از دیگر انواع میلگردهای ترانس است. کاربرد این مدل بیشتر برای مناطق و مکان‌هایی است که نیاز به خمکاری و قوس وجود دارد. از نظر ابعاد و اندازه این مدل در محدوده ۳ تا ۱۴ میلی‌متر قطر قرار می‌گیرد. ظاهر بسیار خوب در کنار ویژگی انعطاف‌پذیری و قابلیت خم شدن باعث کاربرد بسیار بالای این مدل از میلگرد ترانس شده است. نرده کشی، پله‌های ساختمان و… از جمله کاربردهای این مدل میلگرد هستند.

میلگرد تسمه

این نوع میلگرد، دارای سطح مقطع مستطیلی و صاف است. میلگرد تسمه از طریق روش‌هایی همچون ماشین‌کاری و نورد تولید می‌شود. گفتنی است که این مدل نیازی به ماشین‌کاری نیز ندارد.

کاربردهای میلگرد ترانس

همانطور که متوجه شدید این میلگرد علاوه بر آن که مقاومت بالا، ظاهر و نمای خاصی نیز دارد. پس برای مکان‌ها و شرایطی که زیبایی در کنار مقاومت بالا مورد نیاز است، استفاده از چنین متریالی انتخاب مناسبی خواهد بود. از این محصول در پمپ‌های آب و نفت، صنعت بلبرینگ سازی، قطعات خارجی خودرو، سیلندرهای هیدرولیکی، ماشین‌آلات صنعتی، نمای ساختمان و سازه‌های مختلف و… استفاده می‌شود.

کاربرد میلگرد ترانس

جمع‌بندی

میلگردها در صنعت ساخت و ساز جایگاه ویژه‌ای دارند و به طور چشمگیری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این میلگردها در انواع بسیاری تولید شده‌‌‌اند که در این مطلب در خصوص یکی از آن‌ها، یعنی میلگرد ترانس صحبت شد. این میلگرد برای شرایطی که نیاز به مقاومت بالا و زیبایی وجود دارد گزینه بسیار مناسبی است. البته برای انتخاب نوع مناسب آن، نیاز به مشورت و مشاوره با افراد متخصص در این حوزه است. کارشناسان سرزمین آسن آماده ارائه خدمات به مشتریان گرامی هستند. این فرصت را دارید که از طریق راه‌های ارتباطی موجود، با ما در ارتباط باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید. شرکت آسن، به عنوان توزیع‌کننده انواع میلگرد بدون واسطه و نماینده کارخانه‌های بزرگ تولید فولاد فعالیت دارد. بنابراین انواع میلگرد را با قیمتی کاملاً به‌صرفه در اختیار شما قرار می‌دهد.

سوالات متداول

1. میلگرد ترانس چیست؟

میلگرد ترانس نوعی از میلگرد است که سطح صیقلی داشته و علاوه بر اینکه در ساخت و ساز کاربرد دارند، به منظور تزئین و زیبایی ظاهری نیز به‌کار گرفته می‌شوند.میلگرد ترانس نوعی میلگرد کششی با مقاومت و سختی زیاد است که از ویژگی‌های ظاهری بسیار خوبی نیز دارد.

2. کاربرد میلگرد ترانس چیست؟

از میلگرد ترانس برای مکان‌ها و شرایطی که زیبایی در کنار مقاومت بالا مورد نیاز است، استفاده می شود. این محصول در پمپ‌های آب و نفت، صنعت بلبرینگ سازی، قطعات خارجی خودرو، سیلندرهای هیدرولیکی، ماشین‌آلات صنعتی، نمای ساختمان و سازه‌های مختلف و... مورد استفاده قرار می گیرد.

3. انواع میلگرد ترانس کدامند؟

میلگرد تک پولیش، میلگرد دو پولیش، میلگرد ترانس سنگ خورده، میلگرد ترانس مفتول، میلگرد تسمه، میلگرد ۴ پهلو، میلگرد ترانس ۶ پر

4. میلگرد ترانس چگونه ساخته می شود؟

این نوع میلگرد توسط فرآیند نورد گرم تهیه می‌شود و سپس سطح آن پولیش می‌خورد. مرحله پولیش زدن، سطحی صاف و صیقلی را برای این نوع میلگرد ایجاد می‌کند. روش دیگر برای تولید میلگرد ترانس روش کششی می باشد. در این روش میلگرد پس از شستن و تمیز شدن سر میلگرد تراش خورده و وارد قالب درون دستگاه می‌شوند. در ادامه فرآیند کاهش سطح روی میلگرد انجام می‌شود. 

آخرین خبرها

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58