میلگرد آجدار چیست؟ کاربرد انواع میلگرد آجدار

فرزانه

1402-11-25 19:23:48

category image: میلگرد آجدار چیست؟ کاربرد انواع میلگرد آجدار

میلگرد به عنوان مهمترین و بهترین قطعه فلزی مورد نیاز ساختمان دارای انواع مختلفی است. میلگرد، پروفیلی گرد و مستحکم است که از نوع آجدار آن در ساختمان سازی بیشتر استفاده می شود. به دلیل اهمیت این محصولات فلزی در صنعت، تولیدکنندگان و کارخانجات از نظر شکل، استحکام، انواع تجهیزات و ضخامت، انواع میلگردهای مختلف را تولید می کنند و به بازار عرضه می نمایند. استفاده از میلگردهای آجدار در صنایع مختلف به ویژه صنعت ساختمان پیشرفت زیادی ایجاد کرده است. کاربرد میلگرد آجدار در صنعت، روشی اقتصادی و مناسب برای مقاوم سازی ساختمان ها در برابر زلزله است.

در ادامه به بررسی انواع میلگرد آجدار و کاربردهای آن در صنایع مختلف نیز می پردازیم.

معرفی میلگردهای آجدار

برای اینکه میلگرد بکار رفته داخل بتن به آن بچسبد و در بتن نفوذ کند باید سطح آن دارای برآمدگی باشد که به این برآمدگی آج می گویند. میلگرد آجدار بر خلاف میلگرد ساده، شیارها و فرورفتگی‌هایی روی خود دارند. میلگردهای آجدار در 3 گرید A3، A2 و A4 تولید می شوند که هر کدام مشخصات و ویژگی های خاص خود را دارند. این آج یا برآمدگی روی سطح میلگرد باعث می شود که سرعت فرسایش پایینی داشته باشد و عملکرد خوبی در بتن و فولاد نشان دهد. افزایش سطح استحکام کششی و ویژگی های ساختاری نیز تحت تاثیر میلگرد آجدار قرار می گیرد. مشخصات شیمیایی میلگرد آجدار شامل درصد ترکیب شیمیایی عناصر و حداکثر کربن معادل است. مشخصات مکانیکی این نوع میلگرد شامل حداقل مقاومت کششی، حداقل تنش و زاویه خمش است.

میلگرد آجدار

انواع میلگرد آجدار

بر اساس شکل ظاهری، میلگرد آجدار به انواع میلگرد مرکب، دوکی و یکنواخت یا مارپیچ تقسیم بندی می شوند. میلگردهای گرید A2 همان میلگردهای آجدار مارپیچی یا یکنواخت هستند. میلگردهای گرید A3 دوکی شکل و میلگردهای گرید A4 همان میلگردهای مرکب هستند. این میلگردها از نظر آج و سایر ویژگی های فیزیکی با یکدیگر تفاوتهای بسیار زیادی دارند. این تفاوتها باعث شده تا از این نوع میلگرد برای کاربردهای مختلفی استفاده شود.

در ایران از استاندارد ملی ISIRI 3132 در تولید این محصولات استفاده می شود. بر اساس این استاندارد سه نوع میلگرد آجدار وجود دارد که هر گروه از نظر مشخصات، خواص مقاومتی و عملکرد متفاوت هستند. ما قصد داریم این ویژگیها را در بخشهای بعد مورد بحث قرار دهیم.

میلگرد آجدار گرید A2

میلگرد A2 نوعی میلگرد آجدار است که آج مارپیچی دارد و از میلگرد انعطاف پذیر A1 استحکام بیشتری دارد که میلگرد آجدار مارپیچ نامیده می شود. بیشترین استفاده از این محصول در کارهای ساختمانی به ویژه سیلو کردن است و سختی بالاتری نسبت به A1 دارد. از دیگر ویژگی های آرماتورهای آجدار کلاس A2 می توان به میزان تغییر شکل پلاستیک 19% اشاره کرد که میلگردهای آجدار گروه A2 به عنوان میلگردهای نیمه سخت در نظر گرفته می شوند. عدم وجود کربن در این سازه تقویتی باعث افزایش انعطاف پذیری آن می شود.

میلگرد آجدار گرید A3

میلگرد A3 با تنش فعلی 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش شکست 6000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع به میلگرد خشک یا ترد معروف است که برای عملیات ساختمانی مناسب بوده و دارای آجهایی بصورت جناغ است. به همین دلیل میلگردهای A3 را میلگرد آجدار جناغی نیز می گویند. ت

میلگرد آجدار گرید A4

ترکیبی از دو نوع میلگرد جناغی و میلگرد مارپیج را میلگرد آجدار مرکب (A4)می نامند. این دسته از میلگردهای تقویت کننده قابلیت جوشکاری ندارند و به عنوان میلگردهای تقویتی اصلی سازه و میلگردهای تقویت کننده طولی تیرها و ستون ها استفاده می شوند. به همین دلیل این نوع میلگرد شکل پذیری کمتری دارد و عمل جوشکاری روی آنها ممنوع است.

تولید میلگرد آجدار با مقاومت بالا از هدر رفتن منابع و همچنین سادگی طراحی و صرفه جویی در پروژه جلوگیری می کند. میلگرد A4 سنگین ترین نوع میلگرد با پله های ضربدری روی سطح است. استفاده از این میلگرد اخیرا در ساخت و ساز رواج بیشتری یافته است و اگر از این محصول در طراحی استفاده کنیم، وزن میلگرد در هر متر مربع حدود 1 تا 2 کیلوگرم کاهش می یابد. بیشترین کاربرد میلگرد A4 در انواع سازه های ساختمانی بتن آرمه به جز دیوارهای برشی و قاب های منحنی است.

 

میلگرد آجدار

انواع آج در میلگردهای آجدار

آج همان برجستگی ها یا دندانه هایی است که باعث می شود میلگرد بیشتر در بتن نفوذ کرده و به آن بچسبد و در نتیجه پیوستگی بهتری را ایجاد کند. این برجستگی ها به صورت طولی یا عرضی روی میلگردها وجود دارد. به طور کلی میلگرد آجدار از دو ردیف آج عرضی و آج طولی برخوردار است. در اینجا انواع آج را در میلگردهای آجدار بررسی می کنیم.

  • آج 340 و آج 350 : این نوع آجها با زاویه 45 درجه و به صورت دوکی شکل یا مارپیچ روی میلگرد A2 قرار گرفته اند.
  • آج 400 و آج 420: این شکل از آج در میلگردهای A3 به صورت دو نیم مارپیچ غیر هم جهت (جناغی) قرار گرفته است.
  • آج 500 و آج 520: میلگردهای A4 دارای آج های عرضی مارپیچی به شکل 7 و 8 هستند. این آج ها با زاویه 35 درجه و 75 درجه روی میلگرد تعبیه شده اند.

بررسی ویژگی های میلگرد آجدار

حالت

نحوه شکل گیری و قرار گرفتن آج ها در طول و عرض میلگرد، حالت آنها را نیز تغییر می دهد. میلگردها بر اساس شکل ظاهری و آجشان حالت های مختلفی از قبیل مارپیچ، جناغی و مرکب دارند.

جنس

انواع میلگرد آجدار از نظر جنس و متریال های به کار رفته در آنها، با یکدیگر متفاوت هستند. به طور کلی انواع جنس میلگردهای آجدار به شرح زیر است:

  • میلگرد کربن دار: میلگردهای کربن دار، رایج ترین انواع میلگرد در ساختمان سازی هستند. این میلگردها از قدرت و استحکام کششی خوبی برخوردار هستند. بزرگترین نقطه ضعف میلگردهای کربن دار، فرسایش و پوسیدگی به مرور زمان است.
  • میلگرد گالوانیزه: این جنس میلگرد آجدار، در برابر فرسایش و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد.
  • میلگرد با پوشش اپوکسی: سازه هایی که در برابر مواد خورنده و شیمیایی قرار می گیرند، باید از این جنس میلگرد آجدار استفاده کنند.
  • میلگرد تقویتی فایبرگلاس پلیمر: این جنس میلگرد آجدار نیز از مقاومت بالایی در برابر سولفات، زلزله، میدان مغناطیسی و... برخوردار است.
  • میلگرد استنلس استیل: این جنس میلگرد ضد اکسیداسیون و زنگ زدگی است.
  • میلگرد اروپایی: این میلگرد دارای خاصیت خم شوندگی است.

سایز

سایز و اندازه میلگرد آجدار بر حسب میلی متر عنوان می شود؛ یعنی میلگرد 16 میلگردی با قطر 16 میلی متر است. سایز 6، 8 و 10 جزو پرکاربردترین میلگردهای آجدار سایز کوچک هستند. سایز 12،16، 18، 20 و 22 پرکاربردترین نوع میلگرد آجدار برای سازه هایی مانند تیر و ستون هستند. همچنین میلگرد 36، 40 و 50 میلگردهای سایز بزرگ هستند که در پروژه هایی مانند سد سازی کاربرد دارند.

روش تولید

میلگرد آجدار بر اساس یک سری استانداردهای مطرح، تولید می شوند. به طور کلی این میلگردها طی فرایند نورد گرم تولید می شوند. شمش های فولادی را در کوره هایی که حرارتشان 1100 درجه است، به صورت مذاب در می آورند. پس از آن با استفاده از یک جک هیدرولیکی آنها را در ردیف های مشخص شده قرار می دهند و داخل کوره می گذارند. در این مرحله با استفاده از یک سری غلتک های مخصوص و طی سه مرحله، با فشار و کشش فولاد به قطر استاندارد می رسد. در نهایت آج زنی انجام می شود.

خصوصیات فیزیکی

خصوصیات فیزیکی میلگرد آجدار به وزن، ابعاد، شکل، سطح، رنگ، استحکام و میزان انعطاف پذیری برمی گردد. بسته به جنس این میلگردها که آهن یا فولاد است، خصوصیات فیزیکی در آنها نیز متفاوت است.

خاصیت خمش

منظور از خاصیت خمش میلگرد آجدار همان میزان انعطاف پذیری آن است. میلگردهای آج 240 انعطاف پذیری بالایی دارند. میلگردهای آج 340 نسبتا منعطف و میلگردهای آج 400 ترد و شکننده هستند. در مقابل میلگردهای آج 500 سخت و شکننده می باشند.

 میلگرد آجدار

مقاومت تسلیمی میلگرد (Rebar yield Strength)

مقاومت یا تنش تسلیمی میلگرد به معنی میزان تنشی است که میلگرد می تواند آن را تحمل کند؛ بدون آن که بشکند. این میزان با عدد و بر واحد پوند بر اینچ مربع یا مگاپاسکال مشخص می شود.

مقاومت کششی میلگرد (Rebar Tensile Strength)

مقاومت کششی میلگرد آجدار یعنی حداکثر نیروی کششی که میلگرد قادر به تحمل آن است. عدد نشان دهنده این مقاومت کششی نشان می دهد که میزان شکنندگی میلگرد چقدر است. این عدد با کیلوگرم بر سانتیمتر مربع یا نیوتن بر متر مربع مشخص می شود.

خصوصیات شیمیایی

خصوصیات شیمیایی میلگرد آجدار بیانگر ترکیبات شیمیایی است. این ترکیبات شیمیایی شامل سیلیسیم، گوگرد، نیتروژن، کربن و... است.

کاربرد انواع میلگرد آجدار

این نوع از مقاطع فولادی، رایج ترین میلگردهای مورد استفاده در صنعت و ساختمان هستند و بخش بزرگی از کار تحمل تنش و انتقال را بر عهده دارند. از جمله کاربردهای مهم میلگرد آجدار در انواع سازه های بتنی مانند پل ها، ایستگاه های اتوبوس BRT، ساختمان ها و برج ها است. میلگردهای تقویت کننده در زمینه های مرتبط با مهندسی خودرو و مکانیک، سدسازی و غیره استفاده می شوند. اما رایج ترین و مهم ترین کاربرد میلگرد آجدار در صنعت ساختمان است. همچنین برای افزایش مقاومت بتن از میلگرد آجدار در سازه های بتنی به روش های مختلف استفاده می شود. میله فولادی آلیاژی A1 در صنعت خودروسازی، هوافضا و ساخت قطعات صنعتی مانند پیچ ​​و مهره استفاده می شود.

انواع میلگرد آجدار در صنایع هوایی، تجهیزات بیمارستانی، شیمیایی، نفت و پتروشیمی نیز مشتری فراوان دارند. در تولید انواع پیچ، مهره، لولا، شفت بلبرینگ و سایر ابزار و لوازم جانبی نیز از این نوع میلگردها استفاده می کنند.

خرید میلگرد آجدار به چه صورت انجام می گیرد؟

برای خرید میلگرد آجدار می توانید از طریق شرکت های بازرگانی، بنگاه ها و کارخانه اقدام کنید. شما می توانید بر اساس نوع و مقدار محصولی که قصد خرید آن را دارید از یکی از سه روش بالا برای خرید اقدام کنید. دقت داشته باشید که قبل از خرید محصول باید استعلام قیمت و موجودی بگیرید؛ چرا که در بازار نوسانات قیمت وجود دارد. شرکت آسن یکی از مراکز معتبر و شناخته شده در حوزه تامین و فروش میلگرد است و همواره این اطمینان را در قبال اصالت محصولات به مشتریان می دهد که با خیال آسوده خرید خود را انجام دهند.

کاربرد میلگرد آجدار در ساختمان سازی

جمع بندی

با توجه به انواع میلگرد آجدار و کاربرد آنها باید گفت که یکی از مهمترین کاربرد میلگردها در صنعت ساختمان سازی، افزایش مقاومت و کشسانی بتن است. بطور کلی بکار گیری از میلگرد آجدار، ایمنی درساخت و ساز را افزایش می دهد. در نظر گرفتن ویژگیهای میلگرد آجدار با توجه به مطالب بیان شده باعث بهسازی در ساخت و ساز خواهد شد.

آخرین خبرها

6 علت شکستن میلگرد و راهکارهای برطرف کردن آن | مجله آسن

1403-02-19 11:36:20

منظور از کلاف بندی ساختمان چیست؟ | مجله آسن

1403-02-18 00:50:16

میلگرد رامکا چیست و چگونه در ساختمان سازی اجرا می‌شود؟

1403-02-17 00:24:59

میلگرد انتظار چیست؟ مشخصات و کاربرد میلگرد انتظار در ساخت و ساز

1403-02-15 13:27:38

سیم مفتول چیست؟ + معرفی انواع سیم مفتول | مجله آسن

1403-02-13 01:40:04

6 راه شناسایی میلگرد تقلبی از اصل که باید بدانید

1403-02-12 11:23:37

اورلب میلگرد چیست؟ محاسبه اورلب میلگرد فونداسیون چگونه انجام می‌شود؟

1403-02-10 13:35:00

مشخصات کامل میلگرد A4 + ویژگی ها و کاربرد میلگرد A4

1403-02-09 12:31:27

سیم آرماتور بندی چیست و چه کاربردی دارد؟ | مجله آسن

1403-02-08 01:25:13

همه چیزهایی که درباره استاندارد 3132 نمی‌دانید! مجله آسن

1403-02-06 00:36:10

فونداسیون چیست و انواع فونداسیون (پی) در ساختمان کدامند؟ | مجله آسن

1403-02-05 14:33:37

هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد چقدر است؟ | مجله آسن

1403-02-03 16:05:54

پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان سازی کدام است؟

1403-02-01 23:03:48

میلگرد آلیاژی چیست؟ و چه کاربردی در صنعت دارد؟

1403-01-31 21:39:53

میلگرد ضد زنگ | خواص و کاربرد آن در صنایع مختلف

1403-01-29 18:00:14