میلگرد اپوکسی + کاربردها و مزایای میلگرد روکش اپوکسی

نغمه

1402-10-13 16:00:34

میلگرد اپوکسی + کاربردها و مزایای میلگرد روکش اپوکسی



 

راهنمای مطالب:

میلگرد اپوکسی چیست؟

تاریخچه استفاده از پوشش اپوکسی روی میلگرد

نحوه ساخت میلگرد اپوکسی

کاربردهای میلگرد

مزایای استفاده از میلگرد اپوکسی

قیمت و نحوه خرید میلگرد اپوکسی


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

میلگردها، جزو اساسی‌ترین قسمت‌های یک ساختمان هستند که درون بتن قرار گرفته و باعث بهبود مقاومت آن می‌شوند. در این میان، میلگرد اپوکسی (Epoxy)، یکی از مصالح ساختمانی مدرن و خلاقانه است که چندین برابر میلگردهای فولادی معمولی، مقاومت و ماندگاری دارد؛ به همین دلیل، استفاده از آن، تا حد زیادی می‌تواند امنیت سازه‌های ساختمانی را افزایش دهد. در حقیقت این میلگرد با داشتن یک پوشش مقاوم، مانع از زنگ‌زدگی و اکسایش فولاد می‌شود. در این مقاله قصد داریم به طور کامل به معرفی این محصول ساختمانی بپردازیم و کاربرد، مزایا و معایب آن را بررسی کنیم.

میلگرد اپوکسی (Epoxy)؛ افزایش جادویی مقاومت ساختمان

میلگرد اپوکسی یا green rebar، نوعی میلگرد فولادی آجدار است که با رزین اپوکسی سبز رنگ پوشانده شده است. این پوشش محافظ، میلگرد را در برابر خوردگی، زنگ زدگی و عوامل محیطی ناسازگار مقاوم می‌‌کند. این میلگرد برای پروژه‌‌های ساختمانی که نیاز به دوام و استحکام بالا دارند، مناسب است.

پوشش اپوکسی با ایجاد یک لایه مانع و محافظ بین میلگرد و هوا، جلوی اکسیداسیون و تخریب فولاد را می‌‌گیرد؛ بنابراین در مقایسه با انواع میلگرد، این نوع میلگرد کیفیت مناسب تری دارد. این پوشش، از پوشش گالوانیزه بهتر عمل می‌‌کند؛ زیرا در پوشش گالوانیزه فقط یک لایه نازک فلز را بر روی میلگرد می‌‌چسبانند. برای جلوگیری از زنگ زدگی آرماتور در بتن، لازم است که بتن خشک باشد و رطوبت به داخل آن نفوذ نکند. به همین خاطر، استفاده از پوشش اپوکسی روی میلگرد توصیه می‌‌شود؛ زیرا آنها کاملاً در برابر رطوبت و آب مقاوم هستند.
 

تاریخچه استفاده از پوشش اپوکسی روی میلگرد

میلگردهای اپوکسی از سال 1973 به عنوان راه حلی برای جلوگیری از خوردگی سازه‌های فلزی مورد استفاده قرار گرفتند. در آن زمان، بعد از یک بارش شدید برف و یخ، پل‌ها را با نمک پوشاندند تا بتوانند برف و یخ را ذوب کنند. اما این کار باعث ایجاد ترک‌هایی در سطح آسفالت و پل شد.

در این شرایط، مهندسان نگران ایمنی؛ زیرا نمک ممکن است به داخل پل نفوذ کرده و سازه‌های فلزی را خورد کند. برای حل این مشکل، آنها تحقیقات گسترده‌ای را بر روی مواد مختلف صورت دادند و به این نتیجه رسیدند که پوشش اپوکسی می‌تواند مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و نفوذ آب داشته باشد.

به همین دلیل، استفاده از میلگرد روکش اپوکسی به عنوان گزینه‌ای مناسب برای ساخت و تعمیر پل‌ها شناخته شد.
 

نحوه ساخت میلگرد اپوکسی

مراحل تولید میلگرد فولادی با پوشش اپوکسی به شرح زیر است:

ابتدا سطح میلگرد از هرگونه آلاینده، روغن و اکسید پاکسازی می‌شود. این کار برای افزایش چسبندگی پوشش اپوکسی به زمینه‌ی فولادی ضروری است. در غیر این صورت، پوشش ممکن است به‌آسانی از میلگرد جدا شود. سپس میلگرد در دمای 400 تا 450 درجه‌ی فارنهایت گرم کرده تا آماده‌ دریافت پوشش شود.

در مرحله‌ی بعد، میلگرد از روی یک نازل که پودر اپوکسی را پاشش می‌دهد عبور می‌کند. ذرات پودر با استفاده از الکترواستاتیک به سطح میلگرد متصل می‌شوند. گرمای میلگرد باعث ذوب و واکنش شیمیایی بین ذرات پودر می‌شود و پلیمرهای ترموست را تشکیل می‌دهد.

پلیمرهای ترموست دارای خاصیت گرماسخت بوده و پایدار هستند. این روش به fusion-bonded شناخته می‌شود و رایج‌ترین روش برای تولید میلگرد با پوشش اپوکسی است.

البته این روش معایب خود را دارد. یکی از معایب این روش، عدم یکنواخت بودن ضخامت پوشش است. در بعضی نقاط، پوشش بسیار ضخیم و در بعضی نقاط دیگر بسیار نازک است. روش دیگر برای تولید میلگرد با پوشش اپوکسی استفاده از روش غوطه‌ور کردن یا Dipping است که در آن میلگرد در حالت سرد در حمام حاوی پودر اپوکسی فرو برده می‌شود.

این روش باعث افزایش چسبندگی و چگال شدن پودر بر روی سطح مقطع محور قطعات فولادی شده و پوشش چسبیده به سطح قطعات فولادی با حفظ خصوصيات فيزيكی و شيميائی خود، يكنواخت و با ضخامت مناسب توليد می كند. البته روش Dipping نسبت به روش fusion-bonded دارای کمترین چسبندگی به سطح قطعات فولادی است.

کاربردهای میلگرد اپوکسی

یکی از ویژگی‌های برجسته میلگردهای اپوکسی، مقاومت زیاد آن‌ها در برابر فرسایش و زنگ زدگی است. این نوع میلگرد بیشتر در مناطق با شرایط آب و هوایی نامساعد کاربرد دارد. ممکن است فکر کنید که پوشش اپوکسی باعث افزایش وزن میلگرد شده و در برخی موارد مناسب نباشد. اما در واقع  اینطور نیست. چون وزن پوشش اپوکسی خیلی کم است و می‌توانید میلگرد اپوکسی را با میلگرد عادی یکسان در نظر بگیرید. بنابراین، کاربرد میلگرد اپوکسی محصور نمی‌شود و در زمینه‌های مختلف قابل استفاده است. برخی از کاربردهای میلگرد اپوکسی عبارتند از:

  • ساخت پل‌ها
  • پوشش کف بزرگراه‌ها
  • ساخت سازه‌های دریایی
  • ساخت پارکینگ‌ها
  • ساخت بنادر
  • ساخت طبقات زیرزمینی ساختمان‌ها
  • استفاده در مناطق ساحلی

 


مزایای استفاده از میلگرد اپوکسی

برخی از مزایای میلگرد اپوکسی عبارت است از:

  • مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی
  • سازگار با محیط زیست
  • قابل خمیدن و جوش دادن

معایب استفاده از میلگرد اپوکسی

البته، همانطور که هر چیز دارای نقاط قوت و ضعف است، میلگرد اپوکسی نیز دارای چالش‌ها و عوامل منفعل است که باید در نظر گرفت. بعضی از این عوامل عبارتند از:

  • حساس بودن پوشش اپوکسی به ضربات و سایش

در صورت بروز هرگونه صدمه به پوشش اپوکسی، خطر آسیب دیدن مقطع فولاد در نقطه صدمه دیده وجود دارد. لذا باید در حین حمل و نقل، نصب و استفاده از محصول، به حفاظت مناسب توجه شود.
 

  • تأثیرپذیری از نور خورشید

پوشش اپوکسید به دليل حساسيت به نور خورشيدی (UV)، در صورت قرار گيی در شرايط نوری طولانی مدت، رنگ و خواص خود را از دست می دهد. بنابراین، باید از میلگرد اپوکسی در محیط‌هایی که در معرض نور خورشید هستند، استفاده نکرد یا از روش‌های محافظتی مانند رنگ آمیزی استفاده کرد.

  • ترک خوردن پوشش در دمای پایین

پوشش اپوکسی در دمای کمتر از 10 درجه سانتی‌گراد، خاصیت کشسانی خود را از دست می‌دهد و ممکن است ترک بخورد. بنابراین، باید از نصب و استفاده از میلگرد اپوکسی در شرایط سرما خودداری کرد.

 

شرایط نگهداری از میلگرد روکش اپوکسی

به عنوان یک قاعده کلی، هر گونه صدمه به لایه اپوکسی میلگرد می‌تواند روی کیفیت آن تأثیر منفی بگذارد و باعث شود که میلگرد زنگ بزند. بنابراین، در هنگام حمل و انبار کردن میلگردهای اپوکسی شده، باید از آنها محافظت کرد و از تماس با اشیاء تیز و سخت خودداری کرد.

یک خط کوچک یا خش ریز هم می‌تواند کارآمدی میلگرد را کاهش دهد. علاوه بر این، نور خورشید و دمای محیط نیز می‌توانند بر پوشش اپوکسی تأثیر منفی بگذارند. پوشش اپوکسی در برابر اشعه فرابنفش حساس است و ممکن است تحت تأثیر آن تخریب شود. به همین دلیل، باید از قرار دادن میلگردها در معرض نور خورشید خودداری کرد. همچنین، دمای پایین محیط ممکن است باعث شود که پوشش اپوکسی شکسته شود و ترک بخورد. لذا، باید از استفاده از میلگرد اپوکسی در دمای زیر 10 درجه سانتی گراد اجتناب کرد.

نحوه تعمیر میلگردهای اپوکسی

می‌توان گفت که در مرحله کنترل کیفیت، پوشش میلگرد با دقت مورد نظر قرار می‌گیرد تا هیچ نقصی نداشته باشد. اگر نقصی مشاهده شد باید آن قسمت را از بقیه جدا کنید و برای رفع مشکل به بخش مونتاژ اپوکسی فرستاده شود. برای رفع مشکل این میلگردها لازم است که قسمت خراب شده آن‌ها را کاملا تمیز کنید و دوباره اپوکسی کنید. در غیر این صورت ممکن است تمام میلگرد زنگ بزند و پوشش آن بی‌فایده شود.
 

قیمت و نحوه خرید میلگرد اپوکسی

یکی از عواملی که باعث می‌شود قیمت میلگرد پوشش‌دار بیشتر از میلگرد ساده باشد، استفاده از لایه‌ اپوکسی برای پوشاندن آن است. این لایه باعث می‌شود که مقاومت قطعه در برابر خوردگی و سایش افزایش یابد و در نتیجه عمر آن طولانی‌تر شود. بنابراین هزینه‌های نگهداری و تعمیرات کمتر خواهد شد. از این رو در دوره‌ای طولانی، استفاده از این نوع مقاطع به صرفه‌تر خواهد بود. با این حال برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قیمت آنلاین میلگرد، می‌توانید به سایت‌های معتبر و فروشگاه‌های آنلاین تولیدکنندگان این نوع میلگرد مراجعه کنید.

 

آیا میلگرد اپوکسی، آخرین راه حل است؟

در پایان خوب است به این نکته اشاره کنیم که میلگرد اپوکسی با وجود مزایای زیادی که دارد، به دلیل قیمت بالاتر در مقایسه با میلگرد فولادی، به جز در کاربردهای موردنیاز که به مقاومت بهتر در برابر نیروی کششی و رطوبت نیاز دارند، استفاده نمی‌شود. هرچند کیفیت این میلگرد بسیار بهتر است و امنیت سازه را افزایش می‌دهد. با این حال، استفاده از میلگرد اپوکسی، آخرین راه حل برای استحکام ساختمان نیست. یکی دیگر از انواع میلگرد که میلگرد کامپوزیتی یا میلگرد FRP نام دارد، دستاورد دیگری از مهندسان است که به منظور افزایش استحکام ساختمان ساخته شده است. این میلگرد، نتایج بهتری در زمینه ترمیم مقاومت و استحکام ساختمان از خود نشان داده است. 
 

سؤالات متداول
  1. چه راه هایی برای نگهداری میلگرد اپوکسی وجود دارد؟

میلگرد اپوکسی را با ابزارهای مناسب تمیز نگه دارید، از برخورد و خط و خش جلوگیری کنید، دما و رطوبت محیط را تنظیم کنید و به صورت دوره ای میلگرد را بازدید کنید تا از وضعیت آن مطلع باشید.

  1. آیا استفاده از میلگرد اپوکسی در ساختمان سازی صرفه جویی مالی دارد؟

با اینکه قیمت میلگرد اپوکسی بالاتر از میلگرد عادی است، اما به دلیل ماندگاری و استحکام بالاتر، در بلند مدت هزینه های نگهداری و تعمیرات را کاهش خواهد داد.

  1.  عوامل موثر بر قیمت میلگرد اپوکسی چیست؟

قیمت میلگرد اپوکسی به وزن و سایز آن بستگی دارد. همچنین اپوکسی که بر روی میلگرد پوشش داده شده است هزینه‌ای دارد که باید در نظر گرفته شود. میلگرد اپوکسی خواص فنی بالاتری نسبت به میلگرد فولادی ساده دارد که این نکته را هم باید در محاسبه قیمت لحاظ کنیم.

  1. کدام میلگرد بهتر است؟ فولادی یا اپوکسی؟

مزایا و معایب میلگردهای فولادی و اپوکسی را باید با توجه به نوع پروژه و بودجه مقایسه کنید. میلگرد اپوکسی خواص کششی و ضد خوردگی بالاتری دارد اما قیمت آن هم بالاتر است. میلگرد فولادی ساده قابل دسترس‌تر و ارزان‌تر است اما خواص فنی آن پایین‌تر است.

 

آخرین خبرها

سقف وافل چیست + مشخصات و نحوه اجرا | مجله آسن

1403-05-06 11:07:33

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04