انواع میلگرد مصرفی در سازه های بتنی

فرزانه

1402-11-25 20:21:16

category image: انواع میلگرد مصرفی در سازه های بتنی

 

 

میلگرد یکی از مقاطع پرمصرف در سازه‌های بتنی به‌شمار می‌رود که می‌تواند در افزایش استحکام و مقاومت ساختمان تاثیرگذار باشد. اما باید بدانید که انواع میلگرد مصرفی در بتن کدام است؟

بتن به‌طور کلی مقاومت کششی کمی دارد و همین مورد باعث می‌شود تا احتمال شکنندگی آن افزایش پیدا کند. بنابراین؛ به تنهایی نمی‌تواند در برابر فشارهای واردشده به سازه مقاومت کند. به همین دلیل میلگرد برای رفع چنین مشکلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آنچه در این مطلب می خوانید:  نمایش 

انواع میلگرد مصرفی در بتن 

انواع مختلف میلگرد را می‌توان براساس معیارهای مختلفی همچون روش تولید، شکل ظاهری یا گرید، در دسته‌های مختلفی قرار داد و برای هر استفاده از آن‌ها در پروژه‌های ساختمانی باید در ابتدا با انواع میلگرد آشنایی داشته باشید.

انواع میلگرد از لحاظ شکل ظاهری

اگر بخواهیم انواع مختلف میلگرد را براساس شکل ظاهری تقسیم کنیم شامل ۲ گروه ساده و آجدار است که هر کدام از آن‌ها نوع کاربرد و استاندارد تولید خاصی دارند و به شرح زیر هستند.

میلگرد ساده

شکل ظاهری میلگردهای ساده به‌صورت صاف، صیقلی و بدون آج است و بیشتر برای مصارف صنعتی به‌کار می‌رود که در واقع هیچ‌گونه اتصالی با بتن برقرار نمی‌کند و به همین دلیل کارایی خاصی در رابطه با افزایش مقاومت بتن ندارد.

میلگرد آجدار

در مواقعی که روی سطح بیرونی میلگرد برجستگی‌هایی به شکل مختلف ایجاد می‌کنند، با نام آجدار شناخته می‌شود و می‌تواند باعث چسبندگی و اصطحکاک بتن شود که از مهم‌ترین انواع میلگرد مصرفی در بتن هستند.

 

انواع میلگرد از لحاظ گرید

مطابق با استاندارد روسی که برای تولید این نوع مقاطع در نظر گرفته می‌شود، انواع میلگردها را در گریدهای مختلفی قرار می‌دهند که هر کدام مشخصات و ویژگی‌های خاصی دارند.

میلگرد A2

گرید A2 به‌عنوان یکی از انواع میلگرد مصرفی در بتن به‌شمار می‌رود که برجستگی‌هایی به شکل مارپیچ دارد و در دسته فولاد نیمه‌سخت قرار می‌گیرد. در ساختمان‌سازی از این محصول برای کمرکش دیوارهای برشی و ساخت خاموت استفاده می‌کنند.

میلگرد A3

شکل آج‌های ایجادشده روی این نوع میلگرد به‌صورت جناقی هفتی و هشتی بوده که از نظر مقاومت نسبت به گریدهای A1 و A2 در سطح بالاتری قرار می‌گیرد. کاربرد این مدل در ساختمان‌سازی برای میلگردهای طولی تیر و ستون است.

میلگرد A4

شکل آج‌ها بر روی انواع میلگرد مصرفی در بتن که به‌عنوان گرید A4 در نظر گرفته می‌شود، به‌صورت مرکب هستند و از نظر مقاومتی نیز در دسته فولاد سخت قرار می‌گیرد.

در نظر داشته باشید که از نظر هزینه مصرفی برای خرید میلگردهای مورد نیاز ساختمان، به‌طور معمول قیمت روز میلگرد با گرید A4 در مقایسه با مدل‌های دیگر بیشتر است.

میلگرد مصرفی در بتن

انواع میلگرد از لحاظ روش تولید

هر کدام از کارخانه‌های سازنده میلگرد، یکی از روش‌های ساخت شامل نورد گرم و سرد، ترمکس یا میکروآلیاژی را برای تولید این نوع مقاطع به‌کار می‌برند که در نهایت آن‌ها را به‌صورت ساده، آجدار یا کلاف به بازار عرضه می‌کنند.

تولید میلگرد با روش نورد گرم

روش نورد گرم که برای ساخت انواع میلگرد مصرفی در بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، به این صورت است که با اعمال دمای بالا بر روی شمش‌های فولادی آن‌ها را ذوب می‌کنند تا به شکل مورد نظر تبدیل شود.

۲ غلتک که در خلاف جهت یکدیگر حرکت می‌کنند، باعث ایجاد یک مقطع میله‌ای شکل می‌شوند و این کار تا جایی ادامه پیدا می‌کند که میلگردها به قطر مورد نظر برسند.

تولید میلگرد با روش نورد سرد

درصورتی‌که بعد از فرایند نورد گرم روی میلگردها، آن‌ها را در دمای محیط به‌سرعت سرد کنند، با عنوان نورد سرد شناخته می‌شوند که این کار در تغییر ساختار فولاد و افزایش مقاومت محصول نهایی تاثیرگذار است.

تولید میلگرد به روش آلیاژسازی(میکروآلیاژسازی)

برای ساخت میلگرد مورد نیاز در بتن به روش میکروآلیاژی تمامی مراحل مطابق با روش نورد گرم انجام می‌شود. اما در این حالت از تعدادی آلیاژ مانند تیتانیوم، وانادیوم و نیوبیوم به‌عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند.

اضافه‌کردن انواع آلیاژها باعث افزایش مقاومت میلگرد می‌شود، از طرفی انعطاف‌پذیری و کشش مقاطع نیز در این روش بالاتر می‌رود و می‌توان از این محصولات در سازه‌هایی که نیاز به استحکام بالا دارند استفاده کرد.

تولید میلگرد به روش ترمکس

در روش ترمکس هنگامی که می‌خواهند فرایند سردکردن میلگردها را انجام دهند، از آب یا روغن استفاده می‌شود و در این حالت ابتدا دمای بخش خارجی کاهش پیدا می‌کند. درحالی‌که قسمت داخلی میلگرد هنوز حرارت بالایی دارد.

مشخصات هندسی میلگرد

یکی از مسائل مهمی که در رابطه با انواع میلگرد مصرفی در بتن مد نظر قرار می‌گیرد، مربوط به مشخصات هندسی مقاطع فولادی است که برای چگونگی درگیری با بتن بسیار حائز اهمیت خواهد بود و عبارت‌اند از:

  • قطر زمینه میلگردها را بدون توجه به آج اندازه‌گیری می‌کنند.
  • با در نظر گرفتن آج‌ها نیز قطر بیرونی میلگردها محاسبه می‌شود.
  • از طریق میانگین قطر خارجی و زمینه، قطر اسمی میلگرد اندازه‌گیری می‌شود.

میلگرد مصرفی در بتن

اهمیت استفاده از میلگرد در بتن چیست؟

بتن به‌عنوان یکی از مصالح پرکاربرد در ساختمان‌سازی در نظر گرفته می‌شود و البته به‌دلیل اینکه در برابر نیروهای کششی و شکنندگی، مقاومت کمی از خود نشان می‌دهد، باید با استفاده از فولاد مسلح شود.

زمانی که از میلگرد مصرفی در بتن برای ساخت سازه استفاده می‌شود، می‌توان انتظار داشت که میزان استحکام ساختمان در برابر حوادث طبیعی و فشارهای واردشده افزایش پیدا کند.

از همین رو فعالان حوزه ساخت‌وساز قبل از شروع پروژه، بخشی از بودجه خود را برای خرید میلگرد در نظر می‌گیرند. شما می‌توانید با مراجعه به مراکز معتبر قیمت میلگرد تجارت پردیس آذربایجان را مورد بررسی قرار دهید تا براساس نیاز خود، مدل مناسب را خریداری کنید.

معرفی انواع میلگرد مورد استفاده در بتن

میلگردهای مصرفی در بتن با شکل‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با درنظرگرفتن نوع کاربردی که از این مقاطع انتظار می‌رود، شامل موارد زیر است:

  • میلگرد ادکا: استفاده از این نوع میلگردها به‌منظور تحمل نیروهای برشی و لنگرهای منفی در سازه انجام می‌شود.

میلگرد مصرفی در بتن

  • میلگرد راستا: در میان انواع میلگرد مصرفی در بتن، از این مدل برای بالابردن مقاومت کششی استفاده می‌کنند که با توجه به نوع سازه، تعداد و سایز مورد نیاز برای ستون‌ها مشخص می‌شود.
  • میلگرد خرک: در کف ساختمان و برای اجرای ستون، معمولا ۲ شبکه متوالی افقی از میلگردها به‌صورت خرک به‌کار می‌رود.
  • میلگرد خاموت: در اطراف مقاطعی که به‌صورت راستا قرار می‌گیرند، از میلگردهای خاموت برای جلوگیری از بیرون‌زدگی آن‌ها استفاده می‌شود.
  • میلگرد سنجاقی: میلگردهای سنجاقی می‌توانند اتصال محکم‌تری بین مقاطع راستا و خاموت ایجاد کنند و بیشتر کاربرد این مدل برای ستون و دیوار برشی است.
  • میلگرد رکابی: به‌منظور نگهداری آرماتورهای طولی و عرضی در امتداد یکدیگر برای بتن‌ریزی دیوارها و ایجاد شبکه مش، مدل رکابی استفاده می‌شود.

میلگرد مصرفی در ساختمان

اصول استفاده از انواع میلگرد در بتن چیست؟

برای اینکه استفاده از میلگردها در بتن به‌صورت کاملا ایمن و مطمئن انجام شود، باید تمامی مقررات و ضوابط مربوط به این کار مد نظر قرار گیرد، یکی از مهم‌ترین شرایط برای این کار استفاده از میلگردهای آجدار است.

تمامی مشخصات مربوط به میلگردها مانند سایز، قطر، طول و محل نصب باید براساس نقشه اجرایی و نشریه ۵۵ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به‌طور دقیق انجام شود. توجه به سالم‌بودن میلگردها نیز اهمیت زیادی دارد.

جمع‌بندی

انواع میلگرد مصرفی در بتن شامل نمونه‌های می‌شود که از نظر ظاهری دارای برجستگی‌های مختلفی به‌صورت مارپیچ، مرکب یا جناقی هستند و می‌توانند در مسلح‌سازی بتن و افزایش مقاومت سازه تاثیرگذار باشند.

آخرین خبرها

سقف وافل چیست + مشخصات و نحوه اجرا | مجله آسن

1403-05-06 11:07:33

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04