معرفی کامل میلگرد کمرکش + کاربرد و نحوه ساخت آن

نغمه

1402-11-25 21:08:34

category image: معرفی کامل میلگرد کمرکش + کاربرد و نحوه ساخت آن

 

میلگرد کمرکش

میلگرد یکی از اصلی‌ترین عناصر در ساخت سازه‌ها و ساختمان‌های مختلف به شمار می‌رود. هدف اصلی از قرار دادن میلگرد، افزایش استحکام و مقاومت کلی سازه است. خود میلگردها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هر کدام برای کاربردی خاص مناسب هستند. میلگرد کمرکش یکی از انواع پرکاربرد میلگرد است که در این مطلب قصد معرفی آن را داریم. به طور کلی، دلیل استفاده از این متریال، کنترل کردن فشار کششی به سازه است. جهت استعلام قیمت روز میلگرد آسن را دنبال کنید.

آنچه در این مطلب می خوانید:  نمایش 

معرفی میلگرد کمرکش

در ابتدای بحث قصد داریم بررسی کنیم که میلگرد کمرکش چیست و برای چه مواردی تولید شده است؟ به صورت کلی، کمرکش‌ یا پشتبندهای افقی، چهار تراش‌های افقی بوده که در فضای پشتی پشتبندهای عمودی قرار می‌گیرند. کمرکش‌های باعث افزایش سختی طولی قالب هم می‌شوند.

بسیاری از عوامل می‌توانند روی ایمنی و مقاومت سازه تاثیرگذار باشند و آن را تهدید کنند. مواردی همچون زمین لرزه، سیل، طوفان شدید و… ممکن است باعث آسیب‌های جدی و گاه هزینه‌زا سازه شوند. در چنین حالتی، افزایش ایمنی و مقاومت سازه، اولین موردی است که باید به فکر طراحان و سازندگان برسد و با استفاده از روش‌های مختلف، سعی در بهبود این موارد داشته باشند. اسکلت ساختمان باید بتواند فشارهای مختلفی که ممکن است توسط عوامل طبیعی و غیرطبیعی به آن وارد شود را تحمل کند. بتن، یکی از موارد پرکاربردی است که در ساخت و سازهای مختلف از آن استفاده می‌شود.

میلگرد کمرکش

اما یکی از ضعف‌های اصلی این ماده، کمبود مقاومت کششی آن است. در چنین شرایطی، وجود میلگرد کمرکش بسیار موثر بوده و می‌تواند با پوشاندن ضعف‌ها، مزیت‌های متعددی به همراه دارد. این متریال در برابر هر نوع فشاری که بر سازه وارد می‌شود انعطاف بسیاری خوبی دارد. کارایی این میلگردها در آن است که فشارهای وارده را خنثی کرده و اجازه وارد شدن آن‌ها به سایر بخش‌ها را نمی‌دهند. بنابراین احتمال شکست و ترک خوردن بخش‌های مختلف نیز شدیدا کاهش پیدا می‌کند. لازم به ذکر است که به این میلگردها، آرماتورهای کششی هم گفته می‌شود.

بررسی ویژگی‌های میلگرد کمرکش

در این بخش به بررسی ویژگی‌های این نوع از میلگردها اشاره می‌شود. تولیدکنندگان میلگرد کمرکش، آن‌ها را از لحاظ طراحی، چگونگی ساخت و خواص مکانیکی موجود، به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌کنند. درحقیقت خواص مکانیکی به مقاومت میلگرد کمرکش اشاره دارد که تا چه میزانی امکان تحمل بار و فشار را دارد.

در زمان تهیه این میلگرد، مشخصات کامل آن در اختیار شما قرار می‌گیرد که مواردی مختلف در آن قید شده است. از جمله این موارد باید به رده‌بندی میلگرد کمرکش بر حسب مدل آن، نوع استاندارد ساخت محصول، مقاومت نهایی میلگرد، مقاومت تسلیم میلگرد، شکل رویه آن و رده‌بندی آن از لحاظ مقدار سختی اشاره کرد. کارخانه‌ها میلگرد‌های کمرکش را در انواع مختلفی می‌سازند که همه افراد بتوانند نوع موردنظر خود را به راحتی خریداری کرده و از آن برای ساخت سازه استفاده کنند. همچنین برخی سازندگان ترکیبات و عناصر موجود که برای ساخت این میلگرد استفاده شده‌اند را نیز در بین مشخصات ارائه‌ شده به مشتری قید می‌کنند.

به طور کلی این نوع میلگرد دارای خواص مختلفی است که در زیر به آن‌ها اشاره شده است:

  • در زمان اعمال بارهای کششی فراوان، ازدیاد طول برای المان رخ می‌دهد؛
  • مقدار توان تحمل کشش وارده بر سازه در میلگرد کمرکش با توجه به روش ساخت و استانداردهای مقاومتی متفاوت است؛
  • این میلگردها باید در پایین‌ترین بخش از خط فرضی تیر نصب شوند؛
  • استفاده از این میلگرد مقاومت و توان کششی بتن را بالا می‌برد؛
  • در بارهای کششی مختلف، خمیدگی و مشکلاتی از این قبیل برای آن ایجاد نمی‌شود.

میلگرد کمرکش

انواع میلگرد کمرکش

از نظر فیزیکی، میلگرد کمرکش را می‌توان به دو دسته میلگرد ساده و آجدار تقسیم کرد. مدل آجدار دارای برجستگی‌هایی روی سطح خود است و باعث می‌شود آن‌ها در بتن به طور ثابتی قرار بگیرند و تماس مناسبی با بتن را داشته باشند. در این حالت مقاومت کششی بالایی هم ایجاد می‌شود. اما در دسته‌بندی دیگری، میلگردهای کمرکش را به دو دسته دیگر تقسیم می‌کنند که در ادامه به صورت مجزا معرفی شده‌اند.

میلگرد کمرکش دیوار برشی

میلگرد کمرکش دیوار برشی، در بین دیوارهای برشی سازه‌ها قرار می‌گیرند. دیوار برشی به دیواری گفته می‌شود که وظیفه تحمل بارهای جانبی را دارد. مقاومت کل این دیوار، تاثیر بسیاری در امنیت سازه نیز دارد.

میلگرد کمرکش تیر

تیر را به عنوان بخشی مهم و حیاتی در المان‌های موجود در سازه‌ها می‌شناسند. تیرها، وظیفه تحمل کردن تنش‌های نیروهای برشی و لنگر خمشی که به دلیل بارها ایجاد شده‌اند را دارند. تیرهای دارای میلگرد کمرکش به منظور جلوگیری از کمانش سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هرچه ارتفاع ستون بالاتر باشد، ستون لاغرتر خواهد شد. در این ستون‌ها احتمال کمانش بیشتری وجود دارد. به همین دلیل در این ستون‌ها از میلگرد کمرکش استفاده می‌شود. بنابراین چنین میلگردی اجازه می‌دهد که از ستون‌های باریک و لاغر نیز استفاده شده و همچنین مقاومت و استحکام کلی ساختمان هم بالاتر رود. در زمانی که ارتفاع طبقه‌ای از مابقی طبقه‌ها بیشتر است، باید حتما از تیرهای دارای کمرکش استفاده شود. این تیر در میانه ستون قرار می‌گیرد و طول ستون را کمتر می‌کنند. به همین دلیل احتمال کمانش در این سازه‌ها بسیار کاهش پیدا می‌کند و دیگر نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

کاربردهای میلگرد کمرکش

این نوع میلگرد مانند سایر میلگردها، در ساخت و ساز حرف اول را می‌زند. میلگردهای کمرکش برای سازه‌هایی همچون پل، ساختمان‌های بلند و چند طبقه، پروژه‌های عظیم و… مناسب است. همچنین اگر منطقه، جزو مناطق زلزله‌خیز باشد، بسیار مهم است که از چنین میلگردهایی در آن استفاده شود.

جالب است بدانید در ساختمان‌های ژاپنی و کشورهای اروپایی که مقاومت بسیار مناسب مورد انتظار است، از چنین متریالی استفاده می‌شود. بنابراین مهم‌ترین کاربرد این نوع میلگرد، بالا بردن مقاومت و توان کششی سازه است. به هر حال ممکن است سازه تحت شرایط مختلف طبیع و غیرطبیعی، در معرض خطرات مختلفی باشد. اگر در زمان ساخت و ساز به این موارد دقت نشود و سازه بدون ابزار مناسب ساخته شود، به طور حتم در چنین شرایطی احتمال تخریب و آسیب مالی و جانی بسیار بالا است. اما استفاده از ابزار باکیفیتی همچون میلگرد کمرکش، باعث افزایش مقاومت و ایمنی سازه در زمان وقوع حوادثی همچون زلزله، طوفان و هر نوع پدیده‌ای که فشار بالای را به سازه وارد کند می‌شود.

میلگرد کمرکش

جمع‌بندی

در این مطلب در خصوص میلگرد کمرکش و خواص و کاربردهای آن صحبت شد. به طور کلی میلگردها کاربردهای بسیاری در ساخت و ساز دارد و انواع مختلفی از آن‌ها نیز برای قرارگیری در شرایط متفاوت ساخته شده است. این نوع میلگرد هم برای افزایش تحمل و توان کششی سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین در بسیاری از کشورهای مدرن دنیا نیز به عنوان روشی مناسب و کارای برای بالا بردن امنیت و مقاومت ساختمان شناخته می‌شود.

شما این فرصت را دارید که برای تهیه انواع میلگرد با کیفیت بالا و قیمتی مناسب از طریق سایت آسن اقدام کنید و از بالاترین استانداردهای برای ساخت و ساز بهره بگیرید. میلگرد ذوب آهن اصفهان یکی از میلگردهای پرفروش و پر طرفدار در بین سازندگان و مهندسین عمران می باشد. کافیست برای اطلاع قیمت میلگرد ذوب آهن اصفهان وارد صفحه مربوطه شده و یا به منظور طرح سوالات احتمالی، از طریق راه‌های ارتباطی با کارشناسان ما در تماس باشید و مشاوره رایگان دریافت کنید.

آخرین خبرها

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58