گالوانیزه سرد چیست؟ | چه فرقی با گالوانیزه گرم دارد؟

نغمه

1403-01-09 00:41:47

category image: گالوانیزه سرد چیست؟ | چه فرقی با گالوانیزه گرم دارد؟

اگر شما هم قصد خرید میلگرد به صورت حرفه‌ای را دارید، خوب است بدانید که یکی از فاکتورهای مهم کیفیت میلگرد، عدم زنگ‌زدگی آنها است. زنگ زدگی دشمن همیشگی فلزات است. این پدیده مخرب می‌تواند تا حد زیادی عمر و کیفیت مطلوب میلگرد را کاهش دهد. به همین دلیل، برای جلوگیری از آن، میلگردها را گالوانیزه (Galvanize) می‌کنند.فرایند گالوانیزاسیون، به دو صورت گرم و سرد انجام می‌شود که در این مقاله قصد داریم به بررسی «گالوانیزه سرد»، نحوه انجام و همچنین تفاوت آن با گالوانیزه گرم بپردازیم.

 

کلیات پوشش گالوانیزه 

به زبان ساده، پوشش گالوانیزه روکش فلزی است که برای محافظت از میلگرد یا قطعات فولادی در برابر خوردگی اعمال می‌شود. این پوشش فلزی، معمولا از جنس «فلز روی» یا «Zinc» است که بر روی سطح خارجی فلز پایه مانند انواع فولاد (فولاد کربن‌دار، آلیاژی، ابزار و ...) قرار می‌گیرد.

استفاده از پوشش گالوانیزه یک مانع فیزیکی ایجاد می‌کند تا از فولاد در برابر رطوبت و سایر عناصر محافظت کند. این پوشش همچنین به عنوان یک آند قربانی عمل می‌کند؛ این یعنی هرگونه خراش یا آسیب در مرحله اول به جای فلز پایه، به این پوشش وارد می‌شود. در ادامه به معرفی انواع روش‌های گالوانیزه خواهیم پرداخت.

منظور از گالوانیزه سرد چیست؟

گالوانیزه سرد (Cold Galvanizing)، روشی برای محافظت از فلزات در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی است که بدون نیاز به فرآیند گرمادهی انجام می‌شود. در این روش، از یک پوشش مایع یا اسپری که غنی از روی است، استفاده می‌شود. این پوشش روی سطح فلز اعمال شده و با ایجاد یک لایه محافظ، از آن در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، اکسیژن و مواد شیمیایی مضر محافظت می‌کند.

نکته مهم این است که مقاومت و طول عمر گالوانیزه سرد چندان قابل توجه نیست؛ به همین دلیل اگر می‌خواهید پوشش گالوانیزه برای مدت زمان طولانی روی سطح فلز یا میلگرد بماند، بهتر است به جای گالوانیزه سرد، از روش‌هایی مثل گالوانیزه گرم کمک بگیرید. با این حال، استفاده از گالوانیزه سرد، آسانتر است و مراحل پیچیده‌ای ندارد.


مراحل انجام گالوانیزه سرد

اگر به صورت اصولی، روش گالوانیزه سرد را یاد بگیرید می‌توانید دوام و ماندگاری آن را نیز افزایش دهید. در این بخش، به مراحل انجام گالوانیزه سرد خواهیم پرداخت.

 

مرحله اول: آماده سازی سطح

برای شروع فرایند گالوانیزه سرد، ابتدا باید سطح فلز (یا همان میلگرد) کاملا تمیز شود. برای این کار معمولا از برس سیمی، سمباده یا شوینده مناسب استفاده می‌شود تا هرگونه آلودگی، چربی، زنگ زدگی یا رنگ کاملا از بین برود. در پایان، سطح فلز سطح فلز باید خشک شود.

 

مرحله دوم: اعمال پوشش گالوانیزه سرد

 انواع مختلفی از پوشش‌های گالوانیزه سرد در بازار موجود است. انتخاب نوع مناسب پوشش به عوامل مختلفی مانند نوع فلز، شرایط محیطی و میزان مورد نیاز حفاظت بستگی دارد. قبل از استفاده، پوشش گالوانیزه سرد را به طور کامل هم بزنید تا ذرات روی به طور یکنواخت در آن توزیع شوند. سپس با استفاده از قلم مو، غلطک یا اسپری، پوشش گالوانیزه سرد را به طور یکنواخت روی سطح فلز اعمال کنید.

: ضخامت پوشش گالوانیزه سرد باید مطابق با دستورالعمل سازنده باشد. به طور کلی، ضخامت پوشش باید بین 25 تا 100 میکرون باشد.

 

مرحله سوم: خشک شدن

به طور کلی، پوشش گالوانیزه سرد در عرض 24 تا 48 ساعت به طور کامل خشک می‌شود. بهتر است در حین خشک شدن، از دست زدن یا قرار گرفتن پوشش در معرض رطوبت و گرد و غبار خودداری کنید.

 

مراحل انجام گالوانیزه گرم

اکنون که با انجام گالوانیزه سرد آشنا شدید؛ با یادگیری روش گالوانیزه گرم، خیلی بهتر متوجه تفاوت این دو روش خواهید شد. ابتدا خوب است بدانید که گالوانیزاسیون گرم، شامل غوطه ور کردن فولاد در حمام مذاب روی است که پیوندی متالورژیکی بین دو فلز ایجاد می‌کند.

یکی از بهترین میلگردهایی که با این روش گالوانیزه می‌شود، میلگرد فایکو است که از کیفیت بالایی برخوردار است. برای کسب اطلاع از قیمت میلگرد فایکو می‌توانید به کانال لحظه ای قیمت میلگرد آسن مراجعه کنید.

قبل از انجام گالوانیزه گرم، باید مانند روش گالوانیزه سرد، فرایند آماده‌سازی سطح و حذف آلودگی‌ها به خوبی انجام شود. پس از آن، میلگردها یا فلز پایه را در یک خمام مذاب از فلز روی با دمای حدود 450 درجه سانتی گراد غوطه ور کرده و برای مدتی آنها را در این شرایط نگه می‌دارند.

مدت زمان غوطه‌ور بودن فلز پایه در این حمام، به ضخامت پوشش و ابعاد میلگردها بستگی دارد. پس از انجام این کار، میلگردها به آرامی خنک‌کاری می‌شوند. در نهایت، پوشش گالوانیزه روی میلگرد از نظر ضخامت و کیفیت، بررسی و تست می‌شود.

 

تفاوت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم چیست؟ در این بخش قصد داریم گالوانیزه سرد را از نظر فاکتورهایی مانند ضخامت پوشش، روش انجام، میزان مقاومت و همچنین طول عمر و هزینه اجرا با هم مقایسه کنیم.

تفاوت از نظر روش انجام

روش انجام گالوانیزه سرد و گرم کاملا با هم فرق می‌کند؛ زیرا در گالوانیزه گرم برخلاف گالوانیزه سرد از غوطه‌ور کردن میلگرد در حمام مذاب استفاده می‌شود.

تفاوت از نظر میزان مقاومت

میزان مقاومت گالوانیزه سرد به مراتب کمتر از گالوانیزه گرم است و به همین دلیل معمولا از آن برای سازه‌هایی که مقاومت آنها اهمیت دارد استفاده نمی‌شود.

تفاوت از نظر طول عمر

طول عمر گالوانیزه سرد به طور قابل توجهی کمتر از گالوانیزه گرم است؛ بنابراین روش سرد در کاربردهای کم اهمیت که نیاز به هزینه زیادی ندارند، بیشتر استفاده می‌شود.

تفاوت از نظر هزینه

گالوانیزه سرد خیلی ارزان‌تر از گالوانیزه گرم است. بخش زیادی از هزینه اجرای گالوانیزه گرم به حمام مذاب و فرایند آماده‌سازی و حمل و نقل مربوط می‌شود.

مزایای گالوانیزه سرد

از جمله مزایای گالوانیزه سرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •      گالوانیزه سرد به راحتی و بدون نیاز به تجهیزات خاص قابل اجرا است.
  •    این روش را می‌توان در محل انجام داد و نیازی به حمل و نقل قطعات به محل گالوانیزه گرم نیست.
  •            گالوانیزه سرد به صورت اسپری، قلم مو یا غوطه وری قابل اجرا است.
  •             فرآیند گالوانیزه سرد به سرعت انجام می‌شود.
  •             زمان خشک شدن پوشش گالوانیزه سرد کوتاه است.
  •             این روش برای پروژه‌هایی که نیاز به سرعت دارند مناسب است.
  •            در صورت آسیب دیدن پوشش گالوانیزه سرد، می‌توان آن را به راحتی ترمیم کرد.
  •           گالوانیزه سرد، طول عمر و دوام بالایی دارد.
  •           این روش، ارزان‌تر از گالوانیزه گرم است.
  •          گالوانیزه سرد بدون نیاز به تجهیزات خاص قابل اجرا است.
  •        سهولت استفاده باعث می‌شود که این روش برای افراد مبتدی و غیر متخصص نیز مناسب باشد.
  •           گالوانیزه سرد در رنگ‌های مختلف موجود است.
  •           گالوانیزه سرد برخلاف گالوانیزه گرم، به فلز پایه آسیب نمی‌رساند.

 

سوالات متداول

1-      منظور از گالوانیزه سرد چیست؟

در روش گالوانیزه سرد، با کمک اسپری یا غلطک و بدون نیاز به گرمادهی، فلز روی به عنوان پوشش، روی سطح فلز پایه اعمال می‌شود.

2-      گالوانیزه سرد یا گرم، کدام بهتر است؟

گالوانیزه سرد، طول عمر و دوام کمتری دارد؛ با این حال نحوه اجرا و همچنین هزینه آن کمتر است.

3-      کاربردهای گالوانیزه سرد چیست؟

از گالوانیزه سرد برای پوشش دادن و مقاوم کردن فلزات پایه و میلگردها در کاربردهای مختلف ساختمان‌سازی و صنعتی استفاده می‌شود.

 

 

 

 

 

 

آخرین خبرها

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58