انواع تقسیم بندی فولاد

فرزانه

1401-06-23 00:50:36

category image: انواع تقسیم بندی فولاد

انواع تقسیم بندی فولاد


1-بر اساس شکل

2- بر اساس مقاومت و شکل پذیری

3-بر اساس ویژگیهای شیمیایی

1-معرفی انواع فولادهای ساختمانی بر اساس شکل

تیرآهن

مهمترین و به نوعی پرکاربردترین پروفیل ساختمانی تولید شده از آهن را می‌ توان تیر آهن دانست که سطح مقطعی به شکل حروف انگلیسی I و H دارد. اصلی ترین جزء در ساختمان های اسکلت فلزی، تیر آهن می باشد و به طور کلی می ‌توان ساختمان سازی اسکلت فلزی را بدون وجود تیرآهن غیرممکن دانست.

وظیفه ‌ای که برای تیرآهن ها در ساختمان سازی به عنوان یک جزء سازه ای تعریف شده است، تحمل و انتقال بارهایی است که بر ساختمان وارد می شود.

 

تیرآهن­ها شامل دو بخش کلی هستند:

بال: به­ و کناره­های تیرآهن بال گفته می­شود.

جان: به بخش اصلی تیرآهن که همان قسمت میانی آن است جان می‌گویند.

تیرآهن یکی از مهمترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان است که برای استفاده از آن، لازم است انواع مختلف این محصول، کاربرد و ویژگی‌ها و حتی کیفیت کارخانه‌های تولید کننده این محصول را بشناسید.

 

نبشی

نبشی یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که سطح مقطع آن بصورت دو ضلع عمود برهم بوده و یکی از مهم ترین مصالح و پروفیل های ساختمانی به شمار می رود که به صورت مرکب و تنها در پروژه های عمرانی, ساختمانی و نیز صنعتی استفاده می گردد. نبشـی ها با ۲ مشخصه « اندازه بال ها »و «ضخامت» شناخته می شود. نبشی در واقع پروفیلی است که از روی هم قرار گرفتن دو مقطع آهنی تولید می‌شود.

 

ناودانی

یکی از پروفیل­های ساختمانی که در مقطع باز می­توان به آن اشاده کرد ناودانی است. ناودانی صنعتی و ساختمانی یک پروفیل است که از نظر شکل هندسی شبیه U انگلیسی است. این مقاطع فولادی جنس های مختلفی دارند؛ از جمله آلومینیومی، گالوانیزه و استیل استینلس. سطح مقطع ناودانی از یک جان به صورت افقی و دو بال به صورت عمودی تشکیل شده است. ناودانی­ها به صورت 6 متری و 12 متری در بازار ارائه می­شوند.

ناودانی­ها بر اساس شکل، به دو دسته ساده و مشبک تقسیم می­شوند. هر کدام از این دو دسته، در صنایع مختلفی کاربرد دارند.

 

میلگرد

یکی از مهمترین انواع فولاد ساختمانی، میلگرد است که در جنس‌ها و ابعاد بسیار گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کار اصلی میلگرد انعطاف بخشیدن به بتن ساختمان است. میلگرد قابلیت انعطاف بسیار بالایی دارد و می‌تواند کاملاً خم شود

استفاده از میلگرد در بتن باعث می‌شود سازه ها در برابر نیروی کششی مقاومت بالاتری پیدا کند. به طور کلی میلگرد وظیفه تقویت بتن را برعهده دارد.

 میلگردها در سایزهای گوناگونی و توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌شوند. هر کدام از این شرکت‌های سازنده هم ممکن است استانداردهای خاصی را در تولید محصولات خود رعایت کنند. همین موضوع باعث تفاوت در کیفیت میلگردهای تولید برندهای مختلف می‌شود که باید به آن دقت نمود.

 

 

میلگردها در چند گروه مختلف A1, A2 ,A3 ,A4 تولید می­شوند که در بخش بعد به توضیح کامل آنها خواهیم پرداخت. همچنین میلگردها از لحاظ استاندارد بین المللی نیز به چند مورد از جمله استانداردهای ASTM، JIS، DIN  و ISO طبقه ­بندی می­شوند.

 

میلگرد A1

این نوع میلگردها از درصد کمی کربن ساخته شده‌اند. به همین دلیل، قابلیت انعطاف و شکل پذیری بالایی دارند. در صنعت به این نوع میلگردها، میلگرد نرم هم گفته می‌شود و به طور معمول هیچ گونه آجی بر روی سطح خود ندارند.

 

 

میلگرد A2

این نوع میلگردها دارای سختی بیش‌تری نسبت به میلگردهای A1هستند و بر روی سطح بدنه خود آج‌هایی یکنواخت دارند. در صنعت به این میلگردها نیمه ترد گفته می‌شود.

 

 میلگرد  A3

این میلگردها دارای سختی بالاتری نسبت به دو نمونه قبلی هستند و در نتیجه شکل پذیری کمتری نسبت به آن‌ها دارند. از طرف دیگر، بر روی سطح آنها آج‌هایی به شکل جناق وجود دارد. به همین دلیل، میلگردهای A3 میلگرد جناقی هم نامیده می‌شوند.

 

 

میلگرد  A4

میلگرد‌های A4 سخت‌ترین نوع میلگرد هستند که بر روی سطح آن‌ها آج‌هایی به صورت جناقی قرار گرفته است. منتهی این آج‌ها از دو طرف برعکس یک دیگر هستند که این مورد باعث افزایش چسپندگی میلگرد به بتن می‌شود. در واقع می‌توان گفت با افزایش شماره این میلگردها، درجه سختی‌شان هم افزایش می‌یابد.

 

 

پروفیل قوطی

پروفیل قوطی به مقاطع توخالی گفته میشود که برای ساخت ستون­ها و خرپاها مورد استفاده قرار میگیرند. و انواع صنعتی پروفیل در ساخت قطعات خودرو و... استفاده میشود. قیمت پروفیل با توجه به ضخامت ها و جنس آنها متفاوت است.

 

 

پروفیل Z

پروفیل زد یا پرلین زد یک نمونه از انواع پروفیل‌های باز است و نمونه ای از پرمصرف‌ترین مقاطع فولادی است. طرح ظاهری آن مانند حرف انگلیسی Z می‌باشد و دلیل نامگذاری این مقطع نیز به خاطر شباهتش با همین حرف است.

پروفیل ‌های زد در قاب سقف نصب می ‌گردند، به موازات بام ساختمان قرار می‌ گیرند و کار پشتیبانی از عرشه یا ورق سقف را انجام می ‌دهند. پروفیل ‌های فلزی زد به نوبه خود به وسیله تیرها یا دیوارها پشتیبانی می ‌گردند. به ‌عبارت‌ دیگر، این پروفیل ‌ها را می ‌توان اعضای فریم فولادی ثانویه دانست که هم برای سقف و هم برای دیوار کاربرد دارند و عمدتاً در دیوارها یا سقف پروژه ‌های بزرگ ‌مقیاس مورد استفاده قرار می ‌گیرند. پروفیل ‌های فلزی زد برای کاهش فواصل عبور تیرها طراحی شده ‌اند تا بتوانند بارهای اضافی عرشه سقف را تحمل کنند و نگذارند سقف دچار افتادگی شود یا به اصطلاح شکم ندهد.

 

 

لوله

لوله نوعی مقطع توخالی است؛ عموماً به شکل استوانه و یا اشکال گوناگون ساخته می­شود و از آن برای انتقال مواد قابل جریان، مثل آب، گاز، دوغاب، پودر، توده های جامدی کوچک و استفاده می‌شود.

لوله ها نه تنها برای انتقال مواد قابل جریان به کار می‌روند، بلکه در مواردی، برای ساخت و ساز نیز استفاده می‌شوند؛ چرا که تحقیقات و بررسی‌های تخصصی نشان داده است که مقاطع توخالی همچون این دسته از مصالح ساختمانی، در مواردی به نسبت مصالح دیگر مانند میلگرد و دیگر مصالح توپر، مقاومت و استحکام و سفتی بیشتری از خود نشان می‌دهند.

لوله‌ها اغلب دارای سطح مقطع دایره‌ای شکل هستند ولی به صورت شش ضلعی، مثلث و حتی مربع نیز ساخته می‌شوند و نام آن‌ها تیوب(tube) است. لوله‌های شش ضلعی و مربع از جنس فولاد ساخته می­شوند.

 

 

ورق

امروزه عمده ی محصولات فلزی به‌ صورت ورق فولادی تولید شده که هرکدام برای اهداف خاصی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق از فلزهای مختلف مانند فولادهای ساختمانی،  فولاد های ضد زنگ، آلیاژهای آلومینیوم، مس، برنج و ساخته می­شوند.  ورق‌های فلزی در ابعاد و ضخامت های مختلفی وجود دارند. همچنین دارای سطوح آجدار، خش دار و ورق‌های صاف می­باشند.

از ورق­های فولادی در ساخت بدنه خودروها، کشتی ها و هواپیماها، ساخت انواع سطح های فلزی، ساخت انواع مخازن و تانکرها و استفاده می شود.

ضخامت ورق فلزی یا فلزات ورقه‌ ای، در حدود شش میلیمتر است که هم از طریق نورد گرم و هم از طریق نورد سرد در کارخانه تولید می‌ شوند. عملیات مختلفی را می‌ توان بر روی ورق فلزی اعمال کرد که از میان آنها می‌ توان به پرچ کاری، سوراخ کردن، برش کاری، پرس کردن، چین خوردگی، تراشیدن و غیره اشاره کرد.

 

سپری

از دیگر مقاطع فولادی سپری ها می باشند که در عین سادگی در ساخت و ساز بسیار پرکاربرد می باشند. این محصول فولادی در دسته پروفیل های باز قرار می گیرد که شکلی شبیه به T دارد و از دو ورق کم عرض عمود برهم تشکیل می شود، ورق عمودی را جان سپری و ورق افقی را بال می نامند.

کاربرد استفاده از سپری در ساختمان سازی و صنعت به وفور دیده میشود. به طور عمده این مقطع در ساخت درب و پنجره های مختلف برای اتصالات پل ها به ستون ها، ساخت سازه های فلزی، ستون، اسکلت گلخانه ها، سقف های شیشه ای و خرپا استفاده می شود. خرپا سازه ای صلب از واحدهای مثلثی شکل است که از اتصال اجزای باریک و بلند ساخته شده است.

 

 

سپری ها بطور معمول در ابعاد و ضخامت ۰.۹ تا ۲.۵ می باشد که سایز ۲ میلیمتر آن کاربرد بیشتری در صنایع دارد.

 

 

 

آخرین خبرها

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58