نقش آرماتور در ساختمان چیست؟ آشنایی با انواع آرماتوربندی در ساختمان

نغمه

1403-06-24 08:46:50

category image: نقش آرماتور در ساختمان چیست؟ آشنایی با انواع آرماتوربندی در ساختمان

آرماتور که اصطلاحا reinforcement rebar هم نامیده می‌شود به منظور تقویت سازه در کنار بتن استفاده می‌شود. منظور از آرماتور‌بندی چینش میلگرد در کنار بتن است و از آنجایی که مقاومت کششی بتن پایین است این ضعف به کمک میلگرد پوشش داده می‌شود و نقش آرماتور در ساختمان اینحا مشخص می‌شود چون آرماتوربندی در نهایت منجر به استحکام کل ساختمان خواهد شد. آرماتوربندی انواع متعددی دارد بنابراین به منظور آشنایی با انواع آرماتور در ساختمان و همچنین توضیحات بیشتر در مورد آرماتور ساختمان با ما همراه باشید.

  درباره آرماتوربندی بیشتر بخوانید
   

نقش آرماتور در ساختمان

اصلی ترین نقش آرماتور در ساختمان افزایش استقامت سازه، تراکم بتن، جلوگیری از ترک خوردگی بتن و مقاوم ساازی کل ساختمان در برابر آب و آتش و... است. آرماتوربندی ساختمان می‌تواند ایمنی سازه را چندین سطح ارتقاء دهد اما هر پروزه بنابر شرایط خاص خود نوعی از آرماتوربندی را می‌طلبد و نحوه پیاده‌سازی و آرماتوربندی همه ساختمان‌ها یکسان نیست.

عموماً میلگرد‌های آجدار باتوجه به مشخصات فنی و قدرت خمش و کششی مطلوبی که دارند گزینه مناسبی جهت استفاده در آرماتور‌بندی هستند.استفاده از میلگردهای مرغوب و با کیفیت ضامن استحکام ساختمان است.

پیشنهاد می‌کنیم جهت مدیریت بودجه و همچنین اطمینان از کیفیت خرید، مقاطع فولادی مورد نظر خود را مستقیماً از تأمین‌کنندگان معتبر این حوزه تهیه نمایید و این مقاطع را با کمترین هزینه خریداری کنید. جهت استعلام قیمت میلگرد درب کارخانه می‌توانید به کانال قیمت میلگرد آسن مراجعه نمایید و یا با شماره‌گیری تلفن ۸۸۸۸۵۷۲۰ ۰۲۱ از کارشناسان فروش و با حوصله در این زمینه مشاوره خرید دریافت کنید.

مزایای آرماتوربندی

·         تقویت بالقوه مقاومت و استحکام سازه

·         پوشش ضعف مقاومت کششی بتن

·         امکان اجرا از اغلب پروژه‌های عمرانی

·         کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری و جلوگیری از ترک خوردگی بتن

·         افزایش مقاومت سازه در برابر رخداد‌های طبیعی (باران، سیل، زلزله، آتش سوزی و... )

انواع آرماتور در ساختمان

در انتخاب نوع آرماتوربندی و اجرای آن‌ها عوامل متعددی دخیل است از جمله:

·         نوع سازه

·         جنس بتن

·         قوانین ملی و محلی

·         وزن بار‌های وارده بر ساختمان

انواع سازه‌ها بر حسب صنعتی، مسکونی یا تجاری بودن و بر اساس شکل تعداد طبقات و کاربری آن‌ها می‌توانند آرماتوربندی متفاوتی داشته باشند حتی جنس بتن، میزان مقاومت آن و مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز شما نیز می‌تواند در طراحی آرماتوربندی نقش بسزایی داشته باشد چرا که هدف از اجرای آرماتوربندی افزایش مقاومت کششی بتن است.

مقررات ملی ساختمان در ایران و همچنین ضوابط و مقررات محلی هم می‌تواند در طراحی و اجرای آرماتوربندی دخیل باشد و در نهایت بار‌های وارده زنده و مرده توسط مهندس ناظر تخمین‌زده می‌شود هم یکی از عوامل مؤثر در انتخاب نوع آرماتوربندی است.

انواع آرماتور در ساختمان براساس جنس

اغلب سازه‌ها با آرماتور‌های فولادی مستحکم می‌شوند اما گاه شاهد اجرای آرماتور‌های فایبرگلاس در پروژه‌های خاصی نیز هستیم. این نوع آرماتوربندی ها استقامتی معادل میلگرد ندارند. از انواع آرماتور در ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.      آرماتور فایبرگلاس

2.      آرماتور فولادی

3.      ضد زنگ

4.      گالوانیزه

5.      اپوکسی

6.      و...

انواع آرماتور ساختمان براساس نوع معماری و چینش میلگرد‌ها

کلیه آرماتور‌ها در دو طبقه‌بندی زیر تقسیم‌بندی می‌شوند و براساس چینش و نوع تعبیه به صورت طولی یا عرضی جایگذاری می‌شوند:

1.      آرماتور طولی

2.      آرماتور عرضی

آرماتور طولی و عرضی مکملی برای یکدیگر هستند. به آرماتور طولی، میلگرد اصلی و به آرماتور عرضی، میلگرد فرعی هم گفته می‌شود و به سایر مقاطع فولادی تغییر شکل یافته که در راستای مقاوم‌سازی هرچه بیشتر آرماتوربندی استفاده می‌شوند، میلگرد تقویتی نام دارند از جمله آن‌ها می‌توان به خاموت و میلگرد حرارتی اشاره کرد.

آرماتور طولی چیست؟

به شاخه‌های میلگرد کار شده در راستای طول یک ساختمان گفته می‌شود که این المان می‌تواند تیر یا ستون باشد. آرماتور طولی همان میلگردی است که در طول ستون و یا تیر جایگذاری شده است به همین دلیل با نام آرماتور اصلی هم شناخته می‌شود تا مقاومت خمشی سازه را به حد نصاب برسانند.

·         اصولاً از میلگرد‌های قطور برای اجرای آرماتور طولی بهره گرفته می‌شود.

·     از میلگرد‌های قطور ۱۰ میلی‌متر الی ۵۰ میلی‌متری به عنوان میلگرد اصلی برای اجرای آرماتور طولی استفاده می‌شود.

آرماتور عرضی چیست؟

همانطور که گفتیم آرماتور طولی و عرضی مکمل یکدیگر هستند. آرماتور‌های طولی در طول المان ساختمانی تعبیه می‌شوند و پس از آن آرماتور عرضی به منظور تقویت هر چه بیشتر به صورت عمود بر میلگرد‌های طولی، قرار می‌گیرند به همین دلیل با نام آرماتور فرعی هم شناخته می‌شوند.

·         قطر میلگرد‌های مورد استفاده جهت اجرای آرماتور عرضی کمتر از آرماتور طولی است.

·         از میلگرد‌هایی با قطر ۶ میلی‌متر تا ۱۲ میلی‌متر به عنوان آرماتور عرضی استفاده می‌شود.

انواع میلگرد تقویتی برای آرماتوربندی در ساختمان

گفتیم که برای مقاوم‌سازی هر چه بیشتر آزماتور ساختمانی از میلگرد تقویتی استفاده می‌شود.

میلگرد‌هایی که در آرماتوربندی ساختمان نقش تقویت‌کننده بر عهده دارند شامل:

·         اتکا

·         حرارتی

·         رکابی

·         خاموت

·         رامکا

·         ممان منفی

·         خرک

·         سنجاقی

مجموعه آسن تأمین‌کننده بنام و معتبر مقاطع فولادی، با ارائه خدمات خمکاری و برشکاری میلگرد پاسخگوی نیاز شما به مقاطع فولادی از جمله انواع میلگرد جهت آرماتوربندی است و شما می‌توانید به صورت نقدی، و در برخی موارد تهاتری محصولات مورد نیاز خود را با بهترین قیمت خریداری کنید. 

انواع آرماتور‌بندی ساختمان براساس سایز میلگرد

در آرماتور‌های فولادی عموماً از میلگرد‌هایی در سایز ۶ الی ۳۲ میلی‌متر استفاده می‌شود. همانطور که گفتیم از میلگرد با سایز‌های مختلف در انواع آرماتور‌های فولادی استفاده می‌شود و اما باز هم براساس سایز میلگرد انواع مختلفی از آرماتوربندی در ساختمان را داریم که بدین شکل تقسیم‌بندی می‌شوند:

·         آرماتور‌های کلافی

·         آرماتور‌های شاخه‌ای

انواع آرماتور فولادی براساس شکل ظاهری میلگرد

توصیه می شود از میلگردهای آجدار مستحکم در آرماتوبندی در ساختمان استفاده گردد. به طور کلی دو دسته آرماتور وجود دارد:

·         آرماتور‌های فولادی با میلگرد‌های آجدار

·         آرماتور‌های فولادی با میلگرد ساده (بدون آج)

صفر تا صد اهمیت سایز میلگرد در آرماتور‌بندی

آرماتور متشکل از مقاطع فولادی بسیار مستحکم در کنار بتن است. عموماً از میلگرد‌هایی با مقاومت کششی بسیار بالا که آجدار هستند برای این منظور استفاده می‌شود تا ضعف بتن را پوشش دهند و از ترک خوردگی بتن جلوگیری کنند. آرماتور‌ها انواع مختلفی دارند که در هر پروژه بنابر شرایط خاص و ویژه‌ای که دارد یکی از انواع مختلف آرماتور‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

حتی سایز میلگرد‌های استفاده شده در آرماتوربندی بر اساس نوع آن می‌تواند متفاوت باشد بنابراین در هر سازه بنابر شرایط موجود می‌بایست بررسی گردد که چه نوع آرماتوربندی در این پروژه باید اجرایی شود. و سپس مطابق با نوع آرماتوربندی میلگرد و اندازه آن مشخص خواهد شد. تمام این موارد می‌بایست زیر نظر متخصصین این حوزه صورت گیرد و با احتمال ریزش مواجه باشد. 

به صورت کلی در مراحل آرماتوربندی پس از اینکه نوع میلگرد و سایز آن مشخص شد میلگرد‌ها به صورت عمودی و افقی در کنار هم چینش می‌شوند. پس از آن بر اساس روش‌های اتصال که می‌تواند اتصال به روش جوش یا اتصال به روش بست فلزی باشد میلگرد‌ها به یکدیگر متصل خواهند شد. و در آخر یک اسکلت فلزی را تشکیل می‌دهند که بدنه ساختمان است. 

اصول صحیح آرماتور‌بندی ساختمان

انواع آرماتوربندی متفاوت هستند اما اصول اجرایی در همگی آن‌ها یکسان است تا نقش مقاومتی را برای سازه به خوبی ایفا کنند و کوچکترین خلل می‌تواند ضرر‌های مالی و جانی ببار آرود.

1.  طراحی آرماتوربندی: می‌بایست توسط مهندس ناظر صورت گیرد و نوع آرماتوربندی براساس شرایط پروژه، نوع بتن، بار‌های وارده بر ساختمان و عوامل دیگر تشخیص داده می‌شود.

2.      میلگرد مورد استفاده در آرماتور‌بندی: سایز میلگرد، نوع و برند مورد استفاده و سایر جزئیات در نقشه و طراحی آرماتور‌بندی تعیین می‌شود و این جزء مهم‌ترین گام‌ها در آرماتور‌بندی است.

3.      کیفیت مصالح مورد استفاده در آرماتوربندی: آرماتور، ترکیبی از میلگرد‌ها در کنار بتن است و هرچقدر کیفیت مصالح مورد استفاده بالاتر باشد آرماتوربندی اصولی‌تر و در پی آن سازه از استحکام و مقاومت بالاتری برخوردار خواهد بود.

4.      کنترل کیفیت آرماتوربندی: کنترل کیفیت گامی بسیار اساسی و مهم است که اغلب از آن چشم پوشی می‌شود. در این گام ایرادات وارده تشخیص داده می‌شوند به عنوان مثال چنانچه میلگرد‌های مورد استفاده در آرماتور دچار مشکل باشند در این گام تدابیر مربوطه صورت می‌گیرد.

قیمت آرماتور‌بندی

قیمت تمام شده آرماتور‌بندی به طور مستقیم به بتن مورد استفاده و قیمت میلگرد بستگی دارد. بنابراین تهیه مقاطع فولادی با قیمتی مقرون به صرفه و مناسب و پایین‌تر از قیمت‌های واسطه‌گران می‌تواند به طرز قابل توجهی از هزینه‌های مازاد پروژه بکاهد. در صورت عدم توان پرداخت وجوه، پیشنهاد ما خرید اعتباری یا تأمین مقاطع فولادی به صورت تهاتری است. بدین ترتیب با تهاتر میلگرد توان تهیه مقاطع فولادی مورد نیاز پروژه خود را خواهید داشت. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از کارشناسان فروش آسن مشاوره رایگان دریافت کنید.

 

جمع بندی

نقش آرماتور در ساختمان بسیار حیاتی و البته مؤثر است. انواع آرماتور در ساختمان قابلیت اجرایی و پیاده‌سازی دارد اما مهندس ناظر با بررسی شرایط و ضوابط، تشخیص می‌دهد که کدام نوع آرماتوربندی در ساختمان شما می‌تواند اثربخش‌تر باشد. در نظر داشته باشید کیفیت مصالح مورد استفاده به ویژه میلگرد و انتخاب برند صحیح و سایز درست در کیفیت آرماتوربندی نقش مهمی ایفا می‌کند.

آخرین خبرها

قیمت هر سایز میلگرد در بازار چگونه بدست می‌آید؟

1403-06-28 11:38:07

تیرچه پاشنه بتنی چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟

1403-06-26 11:00:53

نقش آرماتور در ساختمان چیست؟ آشنایی با انواع آرماتوربندی در ساختمان

1403-06-24 11:00:31

بهترین روش‌های تضمینی مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش سوزی

1403-06-21 11:04:14

سازه فلزی و کاهش هزینه ساخت ‌و ساز | مجله آسن

1403-06-17 11:01:02

معرفی بهترین رنگ برای فلزات + مشخصات انواع رنگ فلز |مجله آسن

1403-06-14 11:01:39

افزایش قیمت دلار و دردسرهای افزایش قیمت میلگرد و مصالح

1403-06-13 11:01:55

نحوه اجرای ستون بتنی در ساختمان چگونه است؟ | مجله آسن

1403-06-10 00:00:13

اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟ | مجله آسن

1403-06-07 11:01:27

مشخصات فنی میلگرد از لحاظ مکانیکی و شیمیایی کدامند؟

1403-06-05 23:01:17

6 روش تضمینی تشخیص میلگرد اصل از تقلبی

1403-06-03 11:00:58

سازه نگهبان مهار متقابل یا استرات چیست؟

1403-05-31 11:02:31

حواله میلگرد چیست و خرید حواله میلگرد چگونه است؟

1403-05-29 11:00:36

میلگرد رابیتس کاری چیست و چه تفاوتی با میلگرد معمولی دارد؟

1403-05-24 11:00:13

اسپیسر میلگرد چیست و چه کاربرد و ویژگی هایی دارد؟

1403-05-21 11:00:24