اسپیسر میلگرد چیست و چه کاربرد و ویژگی هایی دارد؟

نغمه

1403-05-22 11:47:56

category image: اسپیسر میلگرد چیست و چه کاربرد و ویژگی هایی دارد؟

اسپیسر میلگرد ابزاری است که بین میلگرد و مواد مضر مانند سولفات فاصله ایجاد می‌کند تا از زنگ زدگی سطح بالای میلگرد جلوگیری نماید. این تجهیزات که به عنوان فضا ساز میلگرد نیز شناخته میشوند، از مواد مختلفی مانند فلز، بتن و پلاستیک ساخته می‌شوند. اسپیسرها با افزایش حجم آرماتور علاوه بر کاهش فشار وارده به بتن، سرعت و دقت پروژه ساختمانی را نیز افزایش می‌دهند. قسمتی که مطالعه کردید معرفی مختصری از اسپیسر است، برای اینکه بفهمید اسپیسر میلگرد چیست و با مزایا و انواع آن بیشتر آشنا شوید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

خرید و بررسی قیمت میلگرد از طریق اینترنت یکی از راه‌های خرید این محصول فلزی است که به دلیل کمبود زمان و مکان برای ثبت سفارش رواج پیدا کرده و از طرق گوناگون مورد توجه علاقه مندان و متقاضیان مختلف قرار گرفته است.

اسپیسر میلگرد چیست؟

پرسش اسپیسر میلگرد چیست؟ شاید تنها پرسشی باشد که بخاطر آن به این صفحه مراجعه کرده‌اید. در واقع میلگرد اسپیسر ابزاری است که بین سطح بالایی میلگرد و سطح بتن فاصله ایجاد می‌کند. مهم‌ترین دلیل استفاده از این دستگاه، جلوگیری از تماس سطح میلگرد با مواد شیمیایی و خورنده مانند سولفات‌ها و غیره است. این ابزار از موادی مانند پلاستیک، فولاد و بتن ساخته می‌شود و با اشکال و مدل‌های مختلف مانند هارد فیکس، مینی فیکس، مکس فیکس، گرد خورشیدی یا چرخی تولید می‌گردد.

این دستگاه با حجم دادن به میلگردهای آرماتور ساختمان، سرعت و دقت ساخت سازه را افزایش داده و سازه را در برابر ترک‌ها و آسیب‌های ناشی از حوادث طبیعی مانند زلزله مقاوم می‌کند.

دلیل اصلی استفاده از اسپیسر میلگرد چیست؟

مطالعه مهندسی هر سازه بتن مسلح، اعم از ساختمان، پل، دیوار باربر یا سازه‌های دیگر، محل فولاد را در نقطه خاصی از حجم بتن پیش بینی می‌کند. این امر پوشش مورد انتظار آرماتور فولادی را تضمین می‌نماید و سازه را به ظرفیت تئوری نزدیک می‌کند.

این پوشش معمولا بین 10 تا 100 میلی متر متغیر است. پایداری هر سازه بتنی به گونه‌ای طراحی می‌شود که خواص فولاد و بتن برای دستیابی به بالاترین مقاومت ممکن برای سازه خاص (مانند حفاظت در برابر زلزله) تضمین شود. همچنین برای جلوگیری از خوردگی فولاد در دراز مدت مواردی در نظر گرفته شده است. در غیر این صورت با مشکلات و خطرات ساختمانی مواجه خواهید شد.

اسپیسرهای میلگرد به حفظ موقعیت صحیح میلگرد کمک می‌کنند. بنابراین، آن‌ها در عملی کردن جنبه‌های تئوری ساخت بتن کمک خواهند کرد. آرماتورهای فولادی یک عنصر سازه‌ای خاص (مانند دال یا تیر بتنی) معمولاً باید یکنواخت و در داخل عنصر یکپارچه باشد.

انواع اسپیسر میلگرد

برای ایجاد فاصله دقیق بین قالب و آرماتور بسته به نظر پیمانکار، میزان بار وارده به سازه و نوع ساخت از اسپیسرها در اندازه‌ها، اشکال و مقاومت‌های مختلف استفاده می‌شود. حال که با موضوع اسپیسر میلگرد چیست؟ آشنا شدیم، بهتر است آشنایی مختصری نیز با انواع مختلف این تجهیزات داشته باشیم. با توجه به شرایطی که بیان کردیم، انواع اسپیسرهای بتنی، پلاستیکی و فلزی در بازار موجود است که از پرکاربردترین‌ها هستند. در ادامه این مقاله، مواردی که مفیدتر و پرفروش تر هستند را معرفی خواهیم کرد.

همچنین شما همراهان گرامی برای خرید یا اطلاع از قیمت میلگرد ابرکوه می‌توانید با کارشناسان فروش ما تماس بگیرید. همانطور که قبلا ذکر شد، این تجهیزات از پلاستیک، فولاد و بتن ساخته می‌شوند که در زیر توضیح مختصری از هر یک ارائه شده است:

·         اسپیسر فلزی: اسپیسر فلزی، به گونه‌ای ساخته شده که آرماتور به راحتی بر روی آن قابل نصب باشد. به طور معمول این مدل به شکل مفتولی و گرد تولید می‌شود.

·         اسپیسرهای بتنی: این اسپیسرها دارای ضریب حرارتی مشابه بتن بوده و در برابر مواد خورنده نیز مقاوم هستند. عدم تخلخل و سختی اسپیسر بتنی قیمت آن را نسبت به دو نوع دیگر اسپیسر گرانتر کرده است. این مدل از اسپیسر چسبندگی بالایی دارد و در برابر نفوذ آب نیز مقاوم است.

·         اسپیسر پلاستیکی: این اسپیسر در مقایسه با سایر انواع دیگر اسپیسرها، قیمت پایین تری دارد که باعث استفاده بیشتر از آن می‌شود. اسپیسر پلاستیکی دارای نقاط ضعفی مانند استحکام پایین، چسبندگی کم به بتن، تفاوت میان ضریب حرارتی بین اسپیسر و بتن است و در برابر مواد شیمیایی مقاوم نیست.

انواع طبقه بندی اسپیسر میلگرد چیست؟

اسپیسرهای میلگرد بر اساس نوع تکیه گاه، شکل ظاهری و مقاومت فشاری به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که از مهم ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.      اسپیسر نوع هارد فیکس: دو پیچ روی این مدل از اسپیسر وصل شده است که به ما امکان می‌دهد آرماتور ​​را در آنجا قفل کنیم. از اسپیسر نوع هارد فیکس برای پی‌های ضخیم و سنگین استفاده می‌شود. وزن آن حدود 350 کیلوگرم است و زیر آرماتورهای دیگر قرار می‌گیرد و آن را داخل خود جای می‌دهد.

2.      اسپیسرهای مکس فیکس: اسپیسرهای مدل Max Fix برای استفاده در کف، تیرها و شناژ با وزن سبک طراحی و تولید می‌شوند. مانند اسپیسرهای مدل هارد فیکس، دو پایانه قفل برای قفل کردن آرماتور با اندازه‌های مختلف در این مدل وجود دارد.

3.      اسپیسر ویل فیکس: کاربرد اصلی این اسپیسر سطح عمودی دیوارها هستند. ویل فیکس با قالب‌های موازی از فرو ریختن میلگردها یا پیچیدگی آن‌ها جلوگیری می‌کند. اسپیسر ویل فیکس دارای شیارها و برآمدگی‌هایی است که از لرزش یا حرکت میلگردها در هنگام بسته شدن جلوگیری می‌کند.

4.      مدل کیج فیکس: این اسپیسر نیز مانند مدل ویل فیکس شبیه چرخ ماشین است که در وسط آن قفلی برای جلوگیری از لیز خوردن آرماتورها وجود دارد. تفاوت این نوع اسپیسر با اسپیسر ویل فیکس این است که شاخک یا دندانه ندارد.

 

انواع اسپیسر میلگرد بر اساس سایز

هنگامی که می‌خواهید این ابزار را خریداری کنید، یکی از عواملی که باید در نظر بگیرید اندازه آن است. اسپیسرهای میلگرد از نظر اندازه به 3 دسته زیر تقسیم می‌شوند:

         اسپیسر  3 سانتی متری: از آن‌ها برای ایجاد فاصله 3 سانتی متری بین آرماتور و بتن استفاده می‌شود. این جداکننده‌ها اغلب در بشکه‌های بتنی حجیم استفاده می‌شوند.

         مدل 5 سانتی متری: این ابزار برای ایجاد فواصل 5 سانتی متری و در حجم ریخته گری استفاده می‌شود. اگر اندازه منافذ بزرگ باشد، این اندازه از خوردگی بتن جلوگیری می‌کند؛ زیرا فاصله زیادی بین آرماتور و بتن وجود خواهد داشت.

         اسپیسر 7 سانتی متری: زمانی استفاده می‌شود که پروژه و بتن ریزی سنگین باشد. همچنین در ساخت کانال‌ها و سایر پروژه‌های ساختمانی نیز استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از اسپیسر میلگرد چیست؟ 

مزایای اسپیسر به نوع استفاده از آن بستگی دارد. به همین دلیل استفاده از این قطعه در صنعت ساختمان یک ابزار ضروری و اجباری است. یکی از مزایای اسپیسر نگه داشتن اتصالات در جای خود و محافظت از آن در برابر خوردگی است.

این مشکل به شدت بر استحکام سازه تأثیر می‌گذارد. به طور کلی می‌توان گفت بتن در برابر نیروهای کششی مقاومت چندانی از خود نشان نمی‌دهد. بنابراین برای جبران این عیب، بهتر است از میلگرد استفاده کنید. علاوه بر آرماتور، باید از اسپیسر برای مقاوم ساختن اتصالات در برابر خوردگی استفاده کرد.

اگر برای شما هم سوال شده که کاربرد اصلی و مزیت اسپیسر میلگرد چیست باید بگوییم که استفاده از اسپیسر مزایای زیادی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

         شکاف سطحی یکنواخت روی میلگرد ایجاد کرده و آن را در برابر خوردگی مقاوم می‌کند.

         این محصول بسیار سبک و ارزان است.

         سادگی در نصب و اجرا، به ط

         استفاده از اسپیسر باعث افزایش سرعت کار می‌شود.

         کاهش هزینه‌های ساخت و ساز.

         استفاده از اسپیسر از حرکت آرماتورها جلوگیری می‌کند.

بررسی طول عمر اسپیسر

طول عمر این محصول بسته به عوامل مختلفی از جمله کیفیت مصالح مورد استفاده در ساخت و ساز، شرایط محیطی محل ساخت و ساز و نوع خاص فضای مورد استفاده متفاوت است. به طور کلی، این محصول به گونه‌ای طراحی شده است که بادوام باشد؛ زیرا نقش مهمی در حفظ یکپارچگی سازه بتنی ایفا می‌کند.

عوامل و نکات مهم در انتخاب اسپیسر میلگرد چیست؟

مانند هر محصول دیگری قیمت در انتخاب این ابزار بسیار مهم است. قیمت اسپیسر بستگی به جنس و ابعاد آن دارد. به عنوان مثال قیمت اسپیسر پلاستیکی نسبت به نوع بتنی آن ارزانتر است. همچنین طول عمر این نوع اسپیسر معادل اسپیسرهای بتنی و فولادی است.

علاوه بر این فاصله مجاز بین این تجهیزات نیز بر انتخاب آن تأثیر می گذارد. فاصله بین اسپیسرها باید کمتر از نصف ارتفاع تعیین شده برای آن‌ها باشد. دانستن این موضوع تعداد اسپیسرهای مورد نیاز شما را مشخص می‌کند. محاسبه میزان بار روی اسپیسر نیز تأثیر زیادی در انتخاب نوع و اندازه آن دارد.

درست است که انتخاب اسپیسرهای باکیفیت تاثیر زیادی در به تعویق انداختن خرابی میلگرد دارد، ولی خرید میلگرد باکیفیت هم در این زمینه تاثیرگذار است. به عنوان مثال می‌توانید میلگرد کارخانه‌های خوب کشور مانند میلگرد ذوب آهن را از سایت ما سفارش دهید. قیمت میلگردها در این مجموعه مناسب است و خرید از این طریق به شما کمک می‌کند در هزینه پروژه خود صرفه جویی کنید.

جمع بندی نهایی

در این گزارش در رابطه با این موضوع که اسپیسر میلگرد چیست؟ و چه کاربردی دارد صحبت کردیم و نکاتی را برای شما همراهان گرامی بیان نمودیم. اندازه بازار جهانی بتن در سال 2021 میلادی به 326 میلیارد دلار رسید. پیش بینی میشود این بازار از 340.61 میلیارد دلار در سال 2022 به 481.73 میلیارد دلار تا سال 2029 رشد کند که نشان دهنده CAGR 5.1٪ در طول دوره پیش بینی است.

در این میان استفاده از اسپیسرهای تقویت‌کننده در سازه‌های بتنی امری مشهود است. بدون استفاده از این اجزای کوچک، هیچ بتن ریزی یا آرماتوربندی موفق نخواهد بود. این تکنولوژی و روش ساخت به نزدیک شدن به کاربرد تئوری بتن به ویژه در بحث پوشش بتن الیافی کمک می‌کند. با انتخاب دقیق این ابزار می‌توان به حداکثر کیفیت نظری بتن دست یافت.

قبل از خرید این محصول، باید بدانید که در کدام قسمت از سازه می‌خواهید از آن استفاده کنید تا مشخص شود کدام نوع برای کار شما مناسب است. هنگام خرید اسپیسر باید به جنس، وزن، قیمت و کیفیت ساخت آن توجه ویژه‌ای داشت. برای استعلام قیمت این محصولات و همچنین برای اطلاعات بیشتر در مورد این محصولات با کارشناسان ما ​​تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

1-      به طور معمول عمر اسپیسرها چقدر است؟

از نظر عمر سرویس از آنجایی که زمان تجزیه پلاستیک طولانی است، می‌توان گفت که موقعیت پلاستیک تقریباً به اندازه سایر مواد است. ولی به طور کلی اسپیسرهای باکیفیت ساخته شده از مواد مقاوم در برابر خوردگی مانند پلاستیک یا انواع خاصی از فلز، طول عمر بیشتری نسبت به مواد با کیفیت پایین دارند. همچنین نصب صحیح و رعایت استانداردهای ساخت و ساز نیز به تضمین طول عمر این محصول کمک می‌کند.

2-      فاصله قابل قبول در اسپیسر چقدر است؟

فاصله بین این تجهیزات نباید کمتر از نصف ارتفاعی باشد که برای برد در نظر گرفته شده است.

3-      اندازه گیری مقاومت بار این ابزار به چه صورت است؟

قبل از نصب این ابزار در پروژه باید بار روی آن اندازه گیری شده و از مقاومت آن اطمینان حاصل شود. برای این کار اسپیسر زیر فک فشار قرار می‌گیرد و فشار تحمل بار آن اندازه گیری می‌شود.

4-      دلیل استفاده از اسپیسر میلگرد چیست؟

اول از همه، آن‌ها مقرون به صرفه هستند و می‌توان آن‌ها را در مقادیر زیاد خریداری کرد. ثانیا وزن کمی دارند و وزن زیادی به سازه اضافه نمی‌کنند. علاوه بر این اسپیسرها به سادگی بین میلگردها قرار می‌گیرند و برای نصب نیازی به مهارت خاصی ندارند. با این حال، باید دقت کرد که اسپیسرها در فواصل معین و با تراز صحیح نصب شوند.

5-      قیمت میلگرد اسپیسر چقدر است؟

قیمت اسپیسر میلگرد بستگی به نوع پروژه، سایز و نوع مصرف دارد. برای استعلام قیمت روزانه اسپیسرها، با یک خرده فروش مصالح ساختمانی مورد اعتماد تماس بگیرید.

6-      بهترین نوع اسپیسر میلگرد چیست؟

تعیین بهترین نوع میلگرد اسپیسر به عوامل مختلفی از جمله شرایط محیطی، نوع سازه، بودجه پروژه و ترجیح کاربر بستگی دارد. اما به طور کلی می‌توان گفت که اسپیسرهای پلاستیکی، فلزی و بتنی بهترین نوع اسپیسر میلگرد هستند.


 

 

 

 

 

آخرین خبرها

تیرچه پاشنه بتنی چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟

1403-06-26 11:00:53

نقش آرماتور در ساختمان چیست؟ آشنایی با انواع آرماتوربندی در ساختمان

1403-06-24 11:00:31

بهترین روش‌های تضمینی مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش سوزی

1403-06-21 11:04:14

سازه فلزی و کاهش هزینه ساخت ‌و ساز | مجله آسن

1403-06-17 11:01:02

معرفی بهترین رنگ برای فلزات + مشخصات انواع رنگ فلز |مجله آسن

1403-06-14 11:01:39

افزایش قیمت دلار و دردسرهای افزایش قیمت میلگرد و مصالح

1403-06-13 11:01:55

نحوه اجرای ستون بتنی در ساختمان چگونه است؟ | مجله آسن

1403-06-10 00:00:13

اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟ | مجله آسن

1403-06-07 11:01:27

مشخصات فنی میلگرد از لحاظ مکانیکی و شیمیایی کدامند؟

1403-06-05 23:01:17

6 روش تضمینی تشخیص میلگرد اصل از تقلبی

1403-06-03 11:00:58

سازه نگهبان مهار متقابل یا استرات چیست؟

1403-05-31 11:02:31

حواله میلگرد چیست و خرید حواله میلگرد چگونه است؟

1403-05-29 11:00:36

میلگرد رابیتس کاری چیست و چه تفاوتی با میلگرد معمولی دارد؟

1403-05-24 11:00:13

اسپیسر میلگرد چیست و چه کاربرد و ویژگی هایی دارد؟

1403-05-21 11:00:24

ارزیابی عمر مفید ساختمان بتنی | عوامل موثر در عمر ساختمان

1403-05-20 23:00:54