معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

فرزانه

1403-04-02 00:32:38

category image: معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

تیرآهن یکی از مهم‌ترین مقاطع فولادی است که در صنعت و ساختمان‌سازی کاربردهای مختلفی دارد. تیرآهن، نیروهای خمشی و برشی وارد بر سازه را تحمل می‌کند. به‌همین دلیل در ساختمان‌سازی به‌خصوص برای ساختمان‌های چند طبقه اهمیت ویژه‌ای دارد. برای کسب نتیجه بهتر در ساختمان‌سازی، باید درباره بهترین تیرآهن برای ستون اطلاعات لازم را کسب کنید.

به‌عنوان مثال از زمان قدیم، سقف طاق ضربی وجود دارد که بیشتر این نیروها بر عهده تیرآهن است و این تیرآهن‌ها ایمنی و امنیت سازه را بر عهده دارند. انتخاب تیرآهن برای سقف یا ستون به نوع سازه وابستگی دارد. کمک گرفتن از میلگرد در ساخت ستون بسیار مهم است؛ از‌این‌رو، باید از قیمت میلگرد نیز اطلاع داشته باشید. در ادامه به مواردی از انواع تیرآهنهای قابل استفاده برای ستون و سقف اشاره خواهیم کرد.

انواع تیرآهن برای ستون

بهترین تیرآهن برای ستون در سازه های فولادی، تیرآهن‌های با بال‌پهن هستند که مقاومت و استحکام خوبی دارند. این تیر‌آهن‌ها در دو نوع سبک و سنگین در بازار ارائه می‌شوند که انتخاب آن به نوع سازه و ساختمان بستگی دارد. برای سازه‌های عریض، خرپا بهترین نوع تیرآهن برای ستون ساختمان‌ها از جمله پل‌های شهری، سقف کارخانه‌ها، سوله‌های بزرگ و سازه‌های هوافضا است. برای طراحی ستون یک پل، باید به عوامل محیطی توجه کرد. برای پل‌های شهری باید از تیرآهن‌های سبک استفاده شود. بهتر است از تیرآهن بال‌پهن و سبک بهره گرفت.

بهترین سایز تیرآهن برای ستون

تیرآهن‌های بال‌پهن و H که سطح مقطع مربعی دارند، برای ساخت ستون استفاده می‌شوند که اگر ساختمان چند طبقه باشد از ستون یک پارچه استفاده می‌شود. به‌همین دلیل ستون را طوری تنظیم می‌کنند که مقداری از آن از سقف بالا بیرون بزند که ستون بعدی به آن متصل شود. برای ساخت ستون‌ها به‌طور معمول از تیرآهن‌های ۱۴ تا ۱۸ استفاده می‌شود.

تیرآهن دوبل در اجرای ستون

این نوع تیرآهن مناسب اسکلت فلزی است که یکی از بهترین روش‌ها به‌منظور کاهش تنش ساختمانی است. زمانی که تیرآهن دوبل می‌شود، مقاومت آن افزایش پیدا می‌کند. این تیرآهن از کنار هم قرار‌دادن دو تیرآهن ساخته می‌شود که بهترین نوع آن IPE است. تیر‌آهن دوبل با روش‌های زیر به یکدیگر متصل می‌شوند:

  • اتصال دو تیرآهن با یک ورق سرتاسری یا با جوش
  • اتصال با جوش‌های منقطع، اتصال با بست‌های غیر پیوسته (که مجاز نیست)

انواع تیر‌آهن برای سقف

تیر‌آهن‌های سقف را می‌توان بر اساس نقش دسته‌بندی کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است.

شاه‌تیر یا تیر اصلی

شاه‌تیر جز باربر اصلی در سقف به شمار می‌رود که بارهای ایجاد شده در سقف را به ستون‌ها انتقال می‌دهد. مرغوب‌بودن شاه‌تیر بسیار مهم است. به‌طور معمول سازندگان تلاش می‌کنند تا از تیرهای با سایز حدود ۲۰ و ۲۲ استفاده کنند تا بارهای وارد شده را بتوانند به خوبی تحمل کنند.

تیرچه یا تیر فرعی

این نوع تیرآهن سبک بوده و بار سقف را به شاه‌تیرها انتقال می‌دهد. به‌طور مستقیم به تیرهای اصلی اتصال داده نمی‌شود و یک نوع تیرآهن فرعی است که برای سقف استفاده می‌شود.

تیر کلاف

همان تیر افقی است که به دو تیرعرضی در سقف یا خرپایی سقف اتصال داده می‌شود و چون تمامی بار وارده را به خوبی تحمل می‌کند، در سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پرکاربردترین تیرآهنها از نظر سایز برای سقف

لازم به ذکر است که با توجه به موقعیت جغرافیایی و نوع سازه از تیرآهن با سایزهای مختلف می‌توان استفاده کرد. یکی از انواع تیرآهن برای استفاده در ساخت سقف تیرآهن مورب (joist) است که از جنس فولاد و به شکل مستطیلی یا H شکل تولید می‌شود و برای ایجاد ساختار سقفی استوانه‌ای و پایدار قابل استفاده است. در کل تیرآهن هر نوعی که باشد ویژگی‌های خاصی دارد که می‌توان برای ساخت سقف از آن استفاده کرد. به‌عنوان مثال تیرآهن باید از استحکام و مقاومت بالایی در برابر فشار، کشش و خمش برخوردار باشد که این خصوصیات آن را برای استفاده در ساختارهای سقفی ایده‌آل می‌کند. تیرآهن مورب از بهترین نوع تیرآهن برای ساخت سقف است.

انعطاف‌پذیری تیرآهن نیز مهم است تا امکان انجام تغییرات و تنظیمات در طراحی ساختار سقفی را داشته باشد. همچنین هر چقدر تیرآهن سبک وزن‌تر باشد، نصب و حمل آن در سازه‌های سقفی آسان‌تر است. برخی از پرکاربردترین انواع تیرآهن برای سقف به شرح زیر است:

  • تیرآهن سایز ۱۲: این نوع تیرآهن با توجه به اینکه سایز مناسبی دارد بیشترین کاربرد را به همراه خواهد داشت. برای پوشش سقف سازه و تیر قابل استفاده است.
  •       تیرآهن سایز ۱۴: علاوه بر پوشش سقف سازه در ساخت ستون و نعل و تیر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع تیرآهن از سایز 12 سنگینتر بوده و با توجه به وزن آن در قسمت‌هایی که نیاز به تحمل نیروی بیشتری است مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  •          تیرآهن سایز۱۶: این نوع از تیرآهن هم در پوشش سقف تاثیر قابل‌توجهی دارد.
  •        تیرآهن سایز ۱۸: با توجه به وزن بالایی که دارد در سازه‌های بزرگ و سنگین قابل استفاده است.
  •         تیرآهن سایز۲۰: این نوع تیرآهن در سقف‌های بزرگ در سازه‌های بزرگ و در طبقات زیرین قابل استفاده است.

بهترین اتصالات برای ستون و سقف

وظیفه نگهداری از شاه‌تیر بر عهده تیرآهن‌هایی است که در ستون استفاده می‌شوند. پس این تیرآهن‌ها باید مقاومت بالایی داشته باشند. پیشنهاد می‌شود که قبل از خرید تیرآهن، وزن کلی ساختمان و نوع خاک محیط بررسی شود. در صورتی که سازه‌ای داشته باشیم که نیاز به سوراخ‌هایی در ستون داشته باشد، باید از تیرآهن‌های لانه زنبوری استفاده کرد. حفره‌های موجود در این تیرآهن‌ها هم آن‌ها را از نظر اقتصادی به صرفه کرده و هم از نظر وزن سبک‌تر هستند.

 

نتیجه‌گیری

پیش از خرید تیرآهن، به وزن کلی ساختمان و نوع خاک آن توجه کنید. تیرآهن‌ها چه در ستون و چه در سقف استفاده شوند، عضو مهمی به شمار می‌روند و ایمنی سازه را تامین می‌‍‌کنند. توجه به نکات طراحی و انتخاب صحیح نوع تیرآهن مصرفی بسیار حائز اهمیت است. برای گرفتن مشاوره و اطمینان خاطر جهت استفاده از انواع تیر‌آهن‌ها، می‌توانید با مشاوران و متخصصان شرکت آسن ارتباط بگیرید. این شرکت محصولات خود را به پایین‌ترین و به قیمت کارخانه عرضه کرده و برای ارسال به سراسر کشور نیز دارند.

 

سوالات متداول

 

1-    سایز‌های مناسب تیر‌آهن برای سقف کدام است؟

سایز 12 تا 20

   2-    بهترین تیرآهن برای ستون کدام است؟

تیر‌آهن بال‌پهن

3-    روش‌های اتصال تیر‌آهن دوبل را نام ببرید.

اتصال دو تیرآهن با یک ورق سرتاسری یا با جوش و اتصال با جوش‌های منقطع، اتصال با بست‌های غیر پیوسته.

4-    انواع تیر‌آهن برای سقف را نام ببرید؟

شاه‌تیر، تیرچه و تیر کلاف

 

 

 

 

آخرین خبرها

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58

علامت میلگرد آجدار در نقشه به چه معناست؟ | مجله آسن

1403-03-26 01:39:48

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا چگونه است؟

1403-03-24 01:00:34

معرفی انواع سقف در ساختمان و مزایا و معایب هر کدام | مجله آسن

1403-03-22 18:43:39

کوچکترین و بزرگترین سایز میلگرد

1403-03-22 00:16:26

فولاد کربن چیست و چه نقشی در صنعت دارد؟ | مجله آسن

1403-03-21 12:38:27

محاسبه قیمت میلگرد چگونه انجام می‌ شود؟ | مجله آسن

1403-03-19 13:43:46

نکات طلایی درباره حمل و نقل میلگرد + انواع روشهای حمل میلگرد

1403-03-17 14:20:50

تفاوت بین فولاد و چدن چیست؟ بررسی مشخصات هر کدام | مجله آسن

1403-03-17 00:46:59

حداقل و حداکثر تعداد میلگرد در هر ستون چقدر است؟ | مجله آسن

1403-03-13 10:41:52