میلگرد رابیتس کاری چیست و چه تفاوتی با میلگرد معمولی دارد؟

نغمه

1403-05-24 11:00:39

category image: میلگرد رابیتس کاری چیست و چه تفاوتی با میلگرد معمولی دارد؟

رابیتس که ممکن است آن را راویز نیز شنیده باشید، نوعی ورق‌های مشبک فولادی به شمار می‌آید که در ساخت سقف‌های کاذب، به فراوانی کاربرد دارد. این ورق‌ها به‌طور‌معمول از گالوانیزه تشکیل می‌شوند و شبکه‌هایی به نام چشمه در شکل‌های لوزی و دایره دارند. امروزه برای ساخت سقف‌های کاذب علاوه بر ورق‌های فولادی به میلگرد‌های رابیتس نیز نیاز است. اما به‌راستی میلگرد رابیتس کاری چیست؟ این میلگرد را می‌توان نوعی آهن تقویت‌شده در نظر گرفت که از فولاد ساخته می‌شود. میلگرد رابیتس‌کاری می‌تواند بار و وزن بسیاری را تحمل کند. در‌نتیجه استفاده از آن موجب افزایش استحکام انواع سازه و طول عمر مفید ساختمان خواهد شد.

در این بلاگ از آسن به بررسی پاسخ این پرسش مهم می‌پردازیم که میلگرد رابیتس کاری چیست؟ پس تا انتها با ما همراه باشید.

میلگرد رابیتس کاری چیست؟

انواع مختلف میلگرد موجود در بازار، بسیاری از افراد را سردرگم می‌کند و همین امر موجب می‌شود که از خود بپرسند میلگرد رابیتس کاری چیست؟ به‌طور‌کلی امروزه استفاده از میلگرد در صنعت ساختمان‌سازی، اهمیت بسیاری دارد. چرا‌که استحکام سازه را به خوبی افزایش می‌دهد. هر‌یک از میلگرد‌های موجود در بازار، کاربرد‌ها و ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارند. میلگرد رابیتس‌کاری یکی از پر‌کاربرد‌ترین و آشنا‌ترین انواع میلگرد به شمار می‌آید. این نوع میلگرد نوعی آهن تقویت‌شده است که از فولاد ساخته می‌شود و می‌تواند وزن و بار بسیار بالایی را تحمل کند. به عبارت دیگر میلگرد رابیتس‌کاری، کشش بار بالایی دارد.

میلگرد رابیتس‌کاری از متریال‌های مختلف از‌جمله فلزات، فیبر شیشه، فیبر بازالت و پلاستیک ساخته می‌شود و همین امر موجب می‌شود که استحکام بسیار بالایی داشته باشد. همچنین فولاد بکار‌رفته در این میلگرد آن را در برابر حرارت نیز مقاوم می‌سازد.

انواع میلگرد رابیتس‌کاری

کاربرد میلگرد رابیتس‌ تا حد بسیاری وابسته به نوع میلگرد انتخابی است. چرا‌که هر‌یک امروزه کاربرد‌های منحصر‌به‌فردی دارند. در ادامه مهم‌ترین و آشنا‌ترین انواع میلگرد رابیتس را معرفی خواهیم کرد.

میلگرد رابیتس معمولی

این میلگرد با شبکه‌های مربعی خود، پر‌کاربرد‌ترین و آشنا‌ترین نوع میلگرد ساختمان‌سازی به شمار می‌آید. میلگرد رابیتس معمولی امروزه در برند‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود که شما می‌توانید پس از بررسی کامل هر‌یک و مقایسه میان آن‌ها، بهترین و مناسب‌ترین میلگرد را انتخاب کنید.

کاربرد‌های میلگرد رابیتس معمولی بسیار متنوع و گسترده است که به‌طور‌کلی مهم‌ترین و آشنا‌ترین آن‌ها عبارت است از:

·         ساخت سقف‌های کاذب و دیوار‌های جدا‌کننده

·         انجام رابیتس‌کاری معمولی

·         اجرای پوشش‌های مختلف

میلگرد رابیتس‌کاری سنگین

هنگام بررسی مفهوم میلگرد رابیتس کاری چیست؟ با نوعی میلگرد به نام میلگرد رابیتس سنگین مواجه خواهیم شد. همانطور که مشخص است، این میلگرد نسبت به میلگرد معمولی رابیتس، ضخامت و مقاومت بیش‌تری دارد و برای سازه‌هایی که بار بیش‌تری را تحمل می‌کنند، مناسب و کاربردی است. برای مثال امروزه در ساخت سقف‌های شیب‌دار و نما‌های سنگین به‌کار گرفته می‌شود.

میلگرد رابیتس‌کاری سبک

از دیگر انواع میلگرد موجود در بازار می‌توان به میلگرد رابیتس‌کاری سبک اشاره کرد که با وزن کم و انعطاف‌پذیری بالای خود، در پروژه‌هایی به کار گرفته می‌شود که نیاز به کاهش بار سازه دارند. برای مثال میلگرد رابیتس‌کاری سبک، بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای سقف‌های کاذب و دکوراسیون داخلی است.

میلگرد رابیتس‌کاری گالوانیزه

همانطور که از نام این نوع میلگرد مشخص است، در محیط‌های مرطوب و خورنده نظیر مناطق ساحلی و استخر‌ها کاربرد دارد و آسیب نمی‌بیند.

میلگرد رابیتس PVC

به‌طور‌کلی این نوع میلگرد روی مغز فولادی یا ورق گالوانیزه پوشش داده می‌شود و از سازه در برابر خوردگی محافظت می‌کند. همچنین میلگرد رابیتس‌کاری PVC با طرح و رنگ‌های متنوع خود، جذابیت و زیبایی ساختمان را افزایش می‌دهد.

سایز میلگرد رابیتس‌کاری

حال که به پرسش مهم میلگرد رابیتس کاری چیست؟ پاسخ دادیم، به بررسی این موضوع می‌پردازیم که اصلا از چه سایز میلگردی می‌توان برای رابیتس‌کاری استفاده کرد؟ به‌طور‌کلی رایج‌ترین سایز میلگردی که در رابیتس‌کاری استفاده می‌شود، میلگرد‌های سایز 8 و 10 هستند. مطابق با نظر متخصصان نیز حداقل سایز میلگرد برای رابیتس‌کاری، باید 8 باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که میلگرد انتخابی شما باید بتواند وزن سازه را به خوبی تحمل کند.

هنگام انتخاب سایز میلگرد رابیتس‌کاریف طرح سقف کاذب و وزن را در نظر داشته باشید. همچنین اگر سقف سازه شما از نوع کرومیت یا دال بتنی است، حتما میلگرد رابیتس‌کاری را حین اجرای سقف نصب کنید. چرا‌که در غیر اینصورت نصب اصولی میلگرد غیرممکن خواهد بود.

فاصله میلگرد‌ها در رابیتس‌کاری چقدر است؟

اجرای سقف کاذب با نصب میلگرد رابیتس‌کاری آغاز می‌گردد. در‌نتیجه فاصله میلگرد‌ها از یکدیگر اهمیت بسیاری دارد. به‌طور‌کلی هر چقدر فاصله میلگرد‌ها بیش‌تر باشد، سقف تحمل کم‌تری در برابر فشار‌های ناشی از مصالح مختلف خواهد داشت. حال اگر مدل خاصی در نظر دارید که به مصالح بسیاری نیاز بوده یا اینکه ابعاد سقف کاذب بزرگ است، فاصله میلگرد‌ها را تا حد‌امکان کاهش دهید. به‌طور‌معمول این فاصله نباید از 60 سانتی‌متر بیش‌تر باشد. برای سقف‌های بزرگ با طرح‌های خاص و سنگین نیز این فاصله به 30 سانتی‌متر کاهش می‌یابد.

کاربرد‌های میلگرد رابیتس‌کاری

همانطور که میدانید کاربرد‌های هر میلگرد با میلگرد دیگر متفاوت است. از مهم‌ترین کاربرد میلگرد رابیتس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

·         ساخت سقف کاذب: امروزه از میلگرد رابیتس‌کاری به‌عنوان زیر‌ساز سقف‌های کاذب استفاده می‌شود تا به این ترتیب سطحی یکنواخت و مقاوم داشته باشیم. البته لازم به ذکر است که این امر موجب می‌شود که طرح‌های مختلف را نیز بتوان به سادگی اجرا کرد.

·         ساخت دیوار کاذب: برای ایجاد دیوار‌های کاذب، رابیتس اسکلت اصلی است. از این دیوار‌ها با هدف تقسیم فضا، ایجاد انباری یا حتی مخفی کردن تاسیسات استفاده می‌شود.

·         گچ‌کاری و گچ‌بری: از دیگر انواع کاربرد میلگرد رابیتس می‌توان به گچ‌کاری و گچ‌بری اشاره کرد. به عبارت دقیق‌تر این میلگرد به‌عنوان زیر‌ساز برای گچ‌کاری و گچ‌بری‌های پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد و شما می‌توانید به واسطه آن، طرح‌های متنوعی روی سقف و دیوار‌های خود ایجاد کنید.

·         پوشش بتن: امروزه از میلگرد رابیتس برای پوشش‌دادن بتن‌های سیمانی و ایجاد سطح صاف و یکنواخت استفاده می‌شود. همچنین این میلگرد برای تقویت بتن در مناطق با تنش بالا نیز بسیار مناسب و کاربردی است.

·         ساخت المان‌های شهری: یکی‌دیگر از کاربرد میلگرد رابیتس، ساخت المان‌های مختلف شهری و افزایش استحکام آن‌ها است.

·         بهبود و ترمیم ترک‌های ایجاد‌شده در اثر فشار یا گذشت زمان: با استفاده از میلگرد رابیتس شما می‌توانید ترک‌ها را پوشش دهید و از گسترش آن‌ها به خوبی جلوگیری کنید.

·         پوشش تیر‌آهن و آرماتور: رابتس امروزه برای پوشش دادن تیر‌آهن‌ها و آرماتور‌های بتن آرمه استفاده می‌شود تا به این ترتیب چسبندگی بتن به آرماتور و در‌نهایت مقاومت سازه افزایش یابد.

·         عایق‌کاری صوتی و حرارتی: به کمک میلگرد رابیتس شما می‌توانید دیوار‌ها و سقف‌هایی ایجاد کنید که خاصیت عایق‌کاری صوتی و حرارتی دارند.

·         زیبا‌سازی نمای ساختمان و ایجاد طرح‌های دکوراتیو: رابیتس‌کاری بستر مناسبی برای ایجاد طرح‌های دکوراتیو روی دیوار و سقف فرآهم می‌آورد و شما می‌توانید به واسطه آن طرح‌های هندسی، منحنی و حتی حجم‌های سه‌بعدی ایجاد کنید.

از دیگر کاربرد میلگرد رابیتس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         ساخت انواع آلاچیق

·         ساخت سقف شیروانی

·         ساخت آرک و اوپن برای آشپزخانه

·         رابیتس‌کاری دیوار انواع ساختمان

·         ایجاد نوار‌های مخفی نور

مزایا و معایب میلگرد رابیتس‌کاری

حال که با مفهوم میلگرد رابیتس کاری چیست؟ آشنا شدیم، مزایا و معایب آن را بیان می‌کنیم. میلگرد رابیتس یکی از رایج‌ترین و در دسترس‌ترین مصالح ساختمانی است و شما می‌توانید به سادگی آن را تهیه کنید. همچنین برای نصب این نوع میلگرد، افراد متخصص بسیاری در کشور فعالیت دارند و شما می‌توانید با خیال راحت، رابیتس‌کاری ساختمان خود را به آن‌ها بسپارید. از دیگر مزایای استفاده از میلگرد رابیتس در ساختمان‌سازی می‌توان به سرعت اجرای بسیار بالای آن اشاره کرد.

استفاده از میلگرد رابیتس، علاوه بر مزایای بسیار با معایبی نظیر هزینه‌بر بودن همراه است. همچنین آب و هوا در اجرای این روش بسیار اثر‌گذار است و باید تا حد امکان آن را در فصل‌های پاییز و بهار انجام داد.

 میلگرد رابیتس‌کاری چه تفاوتی با میلگرد معمولی دارد؟

همانطور که در میلگرد رابیتس کاری چیست؟ بیان کردیم، میلگرد‌های رابیتس به‌طور‌معمول در ساخت سقف کاذب استفاده می‌شوند. این میلگرد‌ها از نوع ساده یا گرید A1 هستند، اما در سمت دیگر میلگرد‌های مورد‌استفاده در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، به‌طور‌معمول از نوع آجدار و گرید A3 هستند. البته با این وجود ممکن است در برخی مواقع نیز برای اجرای سقف رابیتس، از میلگرد‌های گرید A2 و A3 استفاده شود. از دیگر تفاوت‌های میان میلگرد رابیتس با میلگرد معمولی می‌توان به سایز آن‌ها اشاره کرد.

به‌طور‌کلی میلگرد رابیتس یکی از مقاطع کاربردی و اصلی در اجرای سقف‌های کاذب است. این نوع سقف‌ها امروزه به دلیل وزن پایین، نوع مصالح مورد‌استفاده و قابلیت اجرا به‌صورت طرح‌های مختلف، طرفداران بسیاری دارند. اگر در رابطه با قیمت میلگرد و افزایش هزینه‌های ساخت و ساز نگران هستید، این نکته را در نظر داشته باشید که قیمت میلگرد درب کارخانه نسبت به قیمت آن در فروشگاه‌های مختلف کم‌تر است و شما می‌توانید به این ترتیب در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید. البته فراموش نکنید که قیمت هر نوع میلگرد با میلگرد دیگر متفاوت است. برای اطلاع از آخرین و جدید‌ترین قیمت انواع میلگرد از‌جمله قیمت میلگرد فایکو تنها کافی‌ست که کانال تلگرام ما را داشته باشید یا انکه به‌صورت منظم وب‌سایت را چک کنید.

نکات مهمی که هنگام استفاده از میلگرد رابیتس‌کاری باید در نظر داشت

استفاده از این میلگرد باید با رعایت اصول خاص انجام بگیرد و رابیتس‌بندی نیز به‌صورت کاملا استاندارد بسته شود. چرا‌که در غیر اینصورت شما باید رابیتس‌ها را به ناچار باز کنید. اولین و مهم‌ترین نکته استفاده از میلگرد رابیتس، توجه به نوع آن است. این نکته را در نظر داشته باشید که میلگرد انتخابی شما باید از جنس فولاد نرمه باشد تا به سادگی خم شود و بتوانید آن را جوش دهید. همچنین اگر وزن بالای سقف موجب شده که میلگردها با فاصله بیش‌تر از 30 سانتی‌متر نصب شوند، باید تعداد پل‌های بیش‌تری استفاده کنید تا شکم ندهند و کیفیت سقف کاهش نیابد.

در‌نهایت برای نصب میلگرد رابیتس‌کاری بهتر است به سراغ متخصصان این حوزه بروید و از تخصص و تجربه وی کمک بگیرید. 

جمع بندی

این میلگرد اصلی‌ترین و آشنا‌ترین متریال برای ساخت و اجرای سقف و دیوار کاذب به شمار می‌آید و استحکام سازه را به خوبی افزایش می‌دهد. این میلگرد را می‌توان نوعی آن تقویت‌شده در نظر گرفت که از فولاد ساخته می‌شود.

میلگرد رابیتس‌کاری و دیگر میلگرد‌های موجود در بازار توسط شرکت‌های بسیاری تولید و عرضه می‌شوند که یکی از آشنا‌ترین و معتبر‌ترین آن‌ها، آسن است. این شرکت با متخصصان با‌تجربه خود، رابیتس‌کاری را برای شما بسیار ساده‌تر و سریع‌تر می‌سازد. میلگرد‌های آسن علاوه بر کیفیت بالا، قیمت مناسب و مقرون به صرفه‌ای دارند و شما با خرید از این مجموعه می‌توانید هزینه‌های ساخت‌و‌ساز را تا حد بسیاری کاهش دهید. همچنین شما می‌توانید پیش از خرید آخرین و جدید‌ترین قیمت محصولات مورد‌نظر خود را به سادگی در کانال تلگرام یا وب‌سایت آسن مشاهده و با توجه به آن در زمان مناسب اقدام به خرید کنید.

 

سوالات متداول

 

 

1_ میلگرد رابیتس کاری چیست؟

این نوع میلگرد نوعی آهن تقویت‌شده است که از فولاد ساخته می‌شود و می‌تواند وزن و بار بسیار بالایی را تحمل کند.

2_ کاربرد‌های میلگرد رابیتس کاری چیست؟

·         ساخت سقف کاذب

·         ساخت دیوار کاذب

·         گچ‌کاری و گچ‌بری

·         پوشش بتن

·         ساخت المان‌های شهری

·         بهبود و ترمیم ترک‌های ایجاد‌شده در اثر فشار یا گذشت زمان

·         عایق‌کاری صوتی و حرارتی

·         زیبا‌سازی نمای ساختمان و ایجاد طرح‌های دکوراتیو

3_ میلگرد رابیتس‌کاری چه تفاوتی با میلگرد معمولی دارد؟

میلگرد‌های رابیتس به‌طور‌معمول در ساخت سقف کاذب استفاده می‌شوند. این میلگرد‌ها از نوع ساده یا گرید A1 هستند، اما در سمت دیگر میلگرد‌های مورد‌استفاده در پروژه‌های عمرانی و ساختمانی، به‌طور‌معمول از نوع آجدار و گرید A3 هستند. البته با این وجود ممکن است در برخی مواقع نیز برای اجرای سقف رابیتس، از میلگرد‌های گرید A2 و A3 استفاده شود. از دیگر تفاوت‌های میان میلگرد رابیتس با میلگرد معمولی می‌توان به سایز آن‌ها اشاره کرد.

 

 

 

 

آخرین خبرها

تیرچه پاشنه بتنی چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟

1403-06-26 11:00:53

نقش آرماتور در ساختمان چیست؟ آشنایی با انواع آرماتوربندی در ساختمان

1403-06-24 11:00:31

بهترین روش‌های تضمینی مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش سوزی

1403-06-21 11:04:14

سازه فلزی و کاهش هزینه ساخت ‌و ساز | مجله آسن

1403-06-17 11:01:02

معرفی بهترین رنگ برای فلزات + مشخصات انواع رنگ فلز |مجله آسن

1403-06-14 11:01:39

افزایش قیمت دلار و دردسرهای افزایش قیمت میلگرد و مصالح

1403-06-13 11:01:55

نحوه اجرای ستون بتنی در ساختمان چگونه است؟ | مجله آسن

1403-06-10 00:00:13

اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟ | مجله آسن

1403-06-07 11:01:27

مشخصات فنی میلگرد از لحاظ مکانیکی و شیمیایی کدامند؟

1403-06-05 23:01:17

6 روش تضمینی تشخیص میلگرد اصل از تقلبی

1403-06-03 11:00:58

سازه نگهبان مهار متقابل یا استرات چیست؟

1403-05-31 11:02:31

حواله میلگرد چیست و خرید حواله میلگرد چگونه است؟

1403-05-29 11:00:36

میلگرد رابیتس کاری چیست و چه تفاوتی با میلگرد معمولی دارد؟

1403-05-24 11:00:13

اسپیسر میلگرد چیست و چه کاربرد و ویژگی هایی دارد؟

1403-05-21 11:00:24

ارزیابی عمر مفید ساختمان بتنی | عوامل موثر در عمر ساختمان

1403-05-20 23:00:54