وصله میلگرد چیست؟ | انواع روشهای اتصال میلگرد کدامند؟

نغمه

1402-12-02 19:46:53

category image: وصله میلگرد چیست؟ | انواع روشهای اتصال میلگرد کدامند؟

در دنیای سازه‌های بتنی، میلگردها رگ‌های حیاتی هستند که استحکام ساختمان و پایداری آن را تضمین می‌کنند؛ اما راز این استحکام بی‌نظیر در چیست؟ چگونه از میلگردهایی که طول یکسانی دارند در بلندین برجها استفاده می‌شود؟ وصله میلگرد، متصل کردن دو یا چند میلگرد فولادی، یکی از راهکار‌های خلاقانه است که با کمک آن می‌توان استحکام سازه را تا چند برابر افرایش داد. از طرفی، در برخی از کاربردها، نیاز است که از میلگردهای با طول بیشتر استفاده شود؛ در این صورت دو میلگرد (معمولا به طول 12 متر) را به هم پیوند می‌دهند یا اصطلاحاً وصله می‌کنند. از آنجا که انواع میلگرد آجدار موجود در بازار برای جبران نیروهای کششی یا فشاری اغلب نمی‌توانند با همان طول استاندارد خود استفاده شوند، در اغلب موارد آنها را به یکدیگر وصله می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با این تکنیک، ادامه مقاله را از دست ندهید!

 

وصله میلگرد چیست؟

به جرات می‌توان گفت که بدون وجود میلگردها، هیچ پروژه ساختمانی قابل اجرا نمی باشد. همانطور که می‌دانید میلگردها در انواع مختلفی تولید می‌شوند. با این حال طول آنها در بیشترین حالت، ۱۲ متر است. آیا سازندگان ساختمان در پروژه های خود به میلگردهایی بیشتر از این طول نیاز دارند؟ جواب مثبت است. گاهی در برخی پروژه‌های آرماتوربندی به میلگردهایی بیشتر از ۱۲ متر نیاز داریم. در واقع این کار به مسلح‌کردن بتن معروف است. برای این کار باید دو یا چند میلگرد را با روش‌های مطمئن به یکدیگر متصل کرد. 

 

به اتصال ۲ یا چند میلگرد به یکدیگر به منظور افزایش طول و ایجاد پیوستگی در آرماتوربندی سازه‌های بتنی وصله میلگرد گفته می‌شود. در صنعت برای این کار از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. وصله کردن میلگرد یک کار کاملاً تخصصی است و باید در چارچوب استانداردهای خاص صورت گیرد. انجام وصله به کاهش هزینه‌های کلی پروژه کمک زیادی می‌کند. به طور کلی اتصال میلگرد مزایای بسیار زیادی دارد که در ادامه مطلب به آن خواهیم پرداخت.

 

 دلایل وصله میلگرد

مهمترین دلیل استفاده از اتصال میلگرد، وجود محدودیت طول آنهاست. با این کار مقاومت کششی یا پیوستگی میلگرد به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. از جمله دلایل وصله میلگرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

  • انتقال مناسب بار و نیروی کششی به میلگردهای مجاور
  • استفاده از میلگردهایی با طول بیشتر در ستون‌ها و تیرهای بلند
  •  بهترین راه حل برای ترمیم و تعمیر سازه
  • نیاز به ایجاد اتصالات خاص در بعضی تیرها و ستون‌ها
  •  افزایش استحکام ساختمان

 

 

 

 

 

انواع اتصال میلگرد

 

انواع روشهای وصله میلگرد (کوپلینگ میلگرد)

در این بخش قصد داریم به معرفی انواع اتصال میلگرد بپردازیم. برای انتخاب هرکدام از این روش‌ها باید به فاکتورهایی مانند قطر میلگرد، نوع نیروهایی که به آن وارد می‌شود و همچنین مشخصات فنی و محیطی توجه کرد.

    

1. وصله اتکایی

یکی از رایج‌ترین انواع اتصال میلگرد، وصله اتکایی است. در این روش، میلگرد جدید به میلگرد موجود در بتن تکیه داده می‌شود و با استفاده از خاموت به آن متصل می‌شود. وصله اتکایی به طور خاص برای میلگردهای تحت فشار در تیرها و ستون‌ها به کار می‌رود. در این نوع وصله، سطح انتهایی میلگرد جدید به سطح انتهایی میلگرد موجود در بتن تکیه داده می‌شود و با استفاده از خاموت‌های بسته یا مارپیچ به هم متصل می‌شوند. سطح میلگردها برای اتصال مناسب، باید کاملا صاف و گونیا باشد.

 از جمله مهم‌ترین مزایای این نوع وصله می‌توان به اجرای آسان، افزایش بی‌نظیر مقاومت و صرفه‌جویی در هزینه اشاره کرد؛ زیرا این روش به جوشکاری یا اتصالات مکانیکی هرگز نیاز ندارد.

 

پبشنهاد مطالعه: خاموت چیست؟

 

قوانین اجرای وصله اتکایی

برای اجرای انواع اتصال میلگرد اتکایی باید به نکات و قوانین زیر توجه شود:

  •     اجرای وصله اتکایی مطابق با ضوابط و مقررات آیین نامه‌های معتبر مانند ACI 318 و مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران.
  •          انجام وصله اتکایی در محل مناسب و با دقت کافی.
  •         پوشاندن وصله اتکایی به طور کامل با بتن.
  •         زاویه 1.5 درجه بین میلگرد جدید و قدیمی.
  •         فاصله 750 میلی‌متر بین دو وصله اتکایی مجاور.

 

لازم به ذکر است که در قطعات فولادی کششی صرفاً از وصله‌های جوشی یا مکانیکی استفاده می‌شود.

با این اوصاف شاید این سوال برایتان پیش بیاید که مهم‌ترین عامل پیوستگی کدام است؟ آج میلگرد و درگیری آن با بتن، اصلی‌ترین عامل پیوستگی در بتن آرمه محسوب می‌شود. دلیل استقبال گسترده از میلگردهای آجدار به جای میلگردهای ساده هم دقیقاً همین موضوع است. پیشنهاد ما به شما همران گرامی این است که جهت استعلام قیمت روز میلگرد و خرید به صرفه به صفحه قیمت میلگرد وبسایت مراجعه کرده و از کارشناسان فروش در این لاین مشاوره دریافت کنید.

 

یکی از نکاتی که در وصله میلگرد به روش اورلپ باید به آن توجه داشت، تنش‌های پیوستگی است. این تنش‌ها در مواقعی که نیرو در فولاد مسلح‌کننده متغیر باشد، اطراف بتن و میلگرد وجود خواهد داشت. ۳ آزمایش مهم برای تعیین حداکثر تنش‌های پیوستگی و انتقال نیرو از میلگرد به بتن مورد استفاده قرار می‌گیرند که شامل آزمایش تیر، آزمایش بیرون‌ کشیدگی و آزمایش میلگرد درگیر در بتن می‌شوند.

 

2. وصله اورلپ (پوششی)

نحوه استفاده از وصله اورلپ یا پوششی به این شکل است که قسمتهایی از دو میلگرد در مجاورت یکدیگر قرار می گیرند. سپس با استفاده از مفتول با فاصله های یکنواخت به هم متصل می شوند. این نوع اتصال در میلگردهایی که قطرشان زیر 36 میلی متر است صورت می گیرد. چنانچه قطر میلگرد زیاد باشد استفاده از این نوع اتصال مجاز نخواهد بود. در وصله پوششی به دلیل اینکه در طول دو میلگرد همپوشانی ایجاد می کند مقدار مصرف میلگرد را افزایش می دهد. 

نیروهایی که در دو میلگرد وجود دارند توسط تنش پیوستگی وارد بتن شده و به سایر میلگردها منتقل می شوند. نیروی کششی موجود در میلگرد باعث ایجاد تنش فشاری در راستای عمود بر سطح آج میلگرد ایجاد شود. این انتقال و پیوستگی در اثر اعمال عوامل مختلفی اتفاق می‌افتند که عبارتند از:

 

  • اصطکاک بین سطح میلگرد و بتن اطراف آن
  • مهار مکانیکی در اطراف میلگرد (با استفاده از واشر، قلاب یا مهره)
  • چسبندگی شیمیایی بین بتن و فولاد
  • مواجهه برآمدگی‌ها و فرورفتگی‌های میلگرد آجدار در بتن

 

انواع وصله پوششی

در ادامه به معرفی انواع وصله پوششی خواهیم پرداخت.

  • وصله پوششی تماسی

در این نوع وصله به عنوان یکی از انواع اتصال میلگرد، سطح مقطع دو میلگرد به طور کامل به هم می‌چسبند و هیچ فاصله‌ای بین آنها وجود ندارد. سپس، با استفاده از سیم مفتول آهنی به یکدیگر بسته می‌شوند.

  • وصله پوششی غیر تماسی

در این نوع وصله، بین دو میلگرد یک فاصله وجود دارد. برای پر کردن این فاصله و جلوگیری از ایجاد حفره، از بتن استفاده می‌شود. طول وصله و فاصله بین میلگردها به عوامل مختلفی مانند قطر میلگرد، نوع میلگرد، عملکرد میلگرد (کششی یا فشاری) و محل قرارگیری وصله بستگی دارد. محل وصله غیر تماسی نیز باید با میلگردهای عرضی عمود بر میلگردهای وصله شونده محصور گردد.

 

3. وصله مکانیکی (کوپلر)

یکی از انواع اتصال میلگرد، وصله مکانیکی است که به آن کوپلینگ یا کوپلر میلگرد نیز گفته می‌شود. این نوع وصله با کمک ابزارهای مکانیکی انجام می‌شود. وصله مکانیکی مقاومت و طول عمر بیشتری نسبت به وصله به روش پوششی دارد. به همین دلیل از این روش برای اتصال میلگردهایی که ضخامت بیشتری دارند استفاده می‌شود.

وصله مکانیکی از ۳ استاندارد کلی پیکربندی، رویه اجرا و الزامات تایید شدن تبعیت می‌کند. در حال حاضر از 3 نوع وصله مکانیکی (خمشی، کششی و فشاری) استفاده می‌شود. برای وصله مکانیکی، ابتدا سطح میلگردها را تمیز کرده و قسمت انتهایی آنها رزوه می‌شود. در مرحله بعد، قطعات مکانیکی اتصال‌دهنده را مطابق با استانداردهای فنی نصب کرده و میلگردها را از سر رزوه شده داخل آنها قرار می‌دهند. از وصله مکانیکی در ستون‌هایی که بار زیادی تحمل میکنند، استفاده می‌شود.

 

انواع وصله مکانیکی

در اینجا به انواع کوپلر میلگرد اشاره خواهیم کرد:

·        کوپلرهای استاندارد: رایج‌ترین نوع کوپلر که از دو قطعه تشکیل شده‌اند: یک بدنه و یک مهره. بدنه روی میلگرد قرار می‌گیرد و سپس مهره برای محکم کردن اتصال سفت می‌شود.

·        کوپلرهای پیچی: این نوع کوپلر شبیه به کوپلرهای استاندارد است، اما به جای مهره از پیچ برای محکم کردن اتصال استفاده می‌کند.کوپلرهای پیچی معمولاً برای میلگردهای با قطر بزرگ‌تر استفاده می‌شوند.

·        کوپلرهای فشاری: برای اتصال میلگردهایی که تحت بار فشاری قرار دارند، طراحی شده است.

·        کوپلرهای کششی: این نوع کوپلر برای اتصال میلگردهایی که تحت بار کششی قرار دارند، طراحی شده است. آنها معمولاً در تیرها و دال‌ها استفاده می‌شوند.

·        کوپلرهای خمشی: برای اتصال میلگردهایی که تحت بار خمشی قرار دارند، طراحی شده است. از این وصله معمولاً در تیرها و دال‌ها استفاده می‌شود.

·        کوپلرهای گیردار: این نوع کوپلر برای اتصال میلگردهایی که باید در جای خود ثابت شوند، طراحی شده است.

 

نکات مهم در اجرای وصله مکانیکی

به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از کوپلر، باید دستورالعمل‌های سازنده را به دقت مطالعه کنید. همچنین در اجرای وصله مکانیکی به قطر میلگرد و نوع بار اعمال شده توجه کنید. بهتر است کوپلر ها را در مکان‌های مناسب سازه نصب کرده و از ابزار استاندارد برای این کار استفاده کنید.

وصله‌های مکانیکی باید دارای ظرفیت کششی و فشاری حداقل 1.25 برابر مقاونت تسلیم میلگرد باشند. علاوه بر این، اجرای این نوع وصله باید با مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران و جدیدترین ویرایش آئین نامه ACI318 (فصل طرح لرزه ای) منطبق باشد.

همچنین نحوه انجام آزمایش‌های کنترل کیفیت قطعه اتصال مکانیکی میلگرد باید بر اساس ضوابط استاندارد ASTM A1034 تعیین شود. پس از رزوه‌کاری میلگرد نیز برای جلوگیری از زنگ‌زدگی، باید از پوشش‌های مناسب مانند گالوانیزه یا اپوکسی استفاده شود.

معمولا از وصله مکانیکی در موقعیت‌هایی، مثل موارد زیر استفاده می‌شود:

 

 

  • وقتی که فاصله میلگردها بسیار کم باشد.
  • محل مورد نظر وصله میلگرد، جای مناسبی برای اجرای وصله پوششی نباشد.
  • زمانی که قطر میلگرد زیاد است و نمی‌توان از وصله پوششی استفاده کرد.
  • در صورتی که میلگرد مورد استفاده، چسبندگی کمی داشته باشد.

 

4. وصله جوشی یا فورجینگ

در این روش هم برای وصله میلگردها به یکدیگر از حرارت استفاده می‌شود. در اولین قدم، باید انتهای هر کدام از میلگردها توسط اره سرد برش داده شود. توجه داشته باشید که این میلگردها از جنس فولاد، آهن و کربن هستند. بعد از برش انتهای میلگرد، سطح آنها صاف و صیقلی می‌شود. بعد از این مرحله، میلگردهایی که قطر ۱۰ میلی‌متری دارند در گیره نگهدارنده بسته می‌شوند. این گیره را هم به پمپ هیدرولیک متصل می‌کنند تا با استفاده از روغن مخزن، نیروی فشاری مورد نیاز را تامین کند.

میلگردها در این مرحله با استفاده از ترکیب گازهای اکسیژن و استیلن حرارت داده می‌شوند. توجه داشته باشید که این حرارت پایین‌تر از نقطه ذوب، یعنی دمای ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد انجام می‌شود. حین حرارت دادن به میلگردها، فشار لازم را به آنها اعمال می‌کنند.

وقتی حرارت در نقطه اتصال طولانی می‌شود، ساختار درشت دانه تشکیل خواهد شد. به همین دلیل مقاومت در برابر شکست میلگرد یا چقرمگی آن هم کاهش پیدا می‌کند. بعد از وصله جوشی، قطر ناحیه جوش داده شده، نباید بیشتر از ۱.۴ برابر قطر میلگرد باشد. طول ناحیه برآمده جوش هم نباید از ۱.۱ برابر قطر کمتر باشد. سلامت اتصال در وصله میلگرد به روش جوشی اهمیت بسیار زیادی دارد. برای سنجش سلامت اتصال، از انواع روشهای تست میلگرد استفاده می شود.

به عنوان مثال برای وصله میلگرد با قطر ۱۹ میلی‌متر، دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد لازم است. هر چقدر قطر میلگرد بیشتر شود به دمای بیشتری نیاز خواهید داشت. در مثالی دیگر برای میلگرد با قطر ۲۲ میلی‌متر، دمای گرم شدن باید به ۲۶۰ درجه سانتی‌گراد برسد. در انتهای فرایند وصله جوشی، میلگردها در شرایط عادی به دمای محیط خواهند رسید. برای تعیین دقیق دمای جوش، توصیه می‌شود از کربن استفاده کنید.

 

انواع وصله جوشی

آیین نامه ملی ایران وصله جوشی میلگرد را به دو صورت تعیین کرده است که عبارتند از: 

 

  • اتصال جوشی نوک به نوک خمیری (جوش الکتریکی تماسی)

از این نوع وصله زمانی استثاده می شود که قطر میلگردها از 10 میلی متر برای فولادهای گرم نورد شده و یا 14 میلی متر برای فولادهای سرد اصلاح شده کمتر نباشند. همچنین نسبت سطح مقطع دو میلگرد وصله شونده نباید از یک پنجم تجاوز کند.

  • اتصال جوشی ذوبی با الکترود (جوش با قوس الکتریکی)

این نوع وصله برای عناصر غیر سازه ایی مثل اتصال میلگرد همبند، اتصال میلگردهای رامکا در ستون سازه و همچنین مواقعی که از آرماتور به جای مفتول استفاده می شودبه کار می رود. برای اتصال هر نوع فولاد از الکترود متناسب با همان نوع استفاده می شود. وصله جوشی ذوبی با الکترود به سه روش انجام می شود:

  1. اتصال جوشی پهلو به پهلو با جوش از یک رو یا دو رو
  2. اتصال جوشی با وصله جانبی اضافه
  3. اتصال جوشی نوک به نوک با پشت بند

 

انواع وصله جوشی بر اساس استاندارد بین المللی  AWS

برای وصله میلگرد با استفاده از جوش، باید از استاندارد ANSI/AWS D1.4 (تقویت‌کننده‌های سازه‌های فولادی) پیروی کنید. این استاندارد برای انواع اتصال میلگرد به روش جوشی، سه روش را پیشنهاد می‌شود:

  •         اتصال مستقیم سر به سر
  •         اتصال غیر مستقیم سر به سر
  •          اتصال پوششی جوشکاری شده

 

اتصال مستقیم سر به سر

این روش یکی از انواع اتصال میلگرد است که برای میلگردهای با قطر بالا مناسب است. در این روش، دو میلگرد را به صورت افقی یا قائم به هم جوش می‌دهید. بسته به جهت و قطر میلگردها، ممکن است به استفاده از قطعات لوله پشت بند یا جوش‌های شیاری با ظاهر V شکل یا اریب یک طرفه یا دو طرفه نیاز داشته باشید.

 

اتصال غیر مستقیم سر به سر

اتصال غیر مستقیم سر به سر برای وصله جوشی میلگردهای با قطر کم مناسب است. در این روش، دو میلگرد را با استفاده از صفحات یا نبشی های فولادی به هم وصل می‌کنید. باید بتن اطراف اتصال را با فولادهای عرضی تقویت کنید تا از شکاف‌های ناشی از بارگذاری غیر محوری جلوگیری نمایید. بسته به نوع صفحات یا نبشی‌های فولادی، ممکن است به استفاده از جوش‌های شیاری با ظاهر V شکل یا اریب ذوب دو طرفه نیاز داشته باشید.

 

اتصال پوششی جوشکاری شده

یکی از انواع اتصال میلگرد در ساختمان‌ها، اتصال پوششی جوش شده است. این روش زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به جایگزینی اتصال پوششی با میلگرد نیاز داشته باشیم. اتصال پوششی جوش شده دو نوع دارد: اتصال پوششی مستقیم که میلگردهای مجاور را با هم جوش می‌زند و اتصال پوششی غیرمستقیم که میلگردهای دور از هم را با استفاده از یک قطعه فلزی جوش می‌زند.

برای انجام این اتصالات، باید از جوش شیاری ذوبی استفاده کرد. جوش شیاری ذوبی می‌تواند به صورت دو طرفه یا یک طرفه باشد. در صورت دسترسی به هر دو طرف محل اتصال، باید از جوش شیاری دو طرفه V شکل استفاده کرد. در صورت دسترسی به فقط یک طرف محل اتصال و با تایید مهندس ناظر، می توان از جوش شیاری یک طرفه استفاده کرد.

 

مقررات اجرایی وصله جوشی

برای اجرای وصله جوشی باید به مقررات و استانداردهای لازم توجه کرد. از جمله این مقررات می‌توان به آیین نامه ACI 318 اشاره کرد. این آیین‌نامه که توسط موسسه بتن آمریکا منتشر شده است، به عنوان مرجعی بین‌المللی در زمینه طراحی و اجرای سازه‌های بتن آرمه شناخته می‌شود.

در این آیین‌نامه، ضوابط مربوط به وصله‌های جوشی شامل موارد زیر است:

  •             الزامات کلی برای وصله‌های جوشی
  •             وصله‌های جوشی با جوش شیاری
  •              وصله‌های جوشی با جوش سر به سر
  •             وصله‌های جوشی با اورلپ

 

برای اجرای وصله جوشی به عنوان یکی از انواع اتصال میلگرد، باید به نکات اجرایی زیر نیز توجه کرد:

  • وصله‌های جوشی باید مطابق با نقشه‌های اجرایی و با نظارت مهندس ناظر اجرا شوند.
  •          جوشکاری باید توسط جوشکار ماهر و با استفاده از تجهیزات مناسب انجام شود.
  •         قبل از جوشکاری، باید میلگردها عاری از هرگونه آلودگی مانند زنگ‌زدگی، چربی و رنگ باشند.
  •       پس از جوشکاری، باید محل جوشکاری به دقت بررسی شود تا از عدم وجود عیوب جوشکاری مانند ترک و سرباره اطمینان حاصل شود.

 

مزایای اتصال جوشی

از جمله مزایای اتصال به روش جوشی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •         افزایش قطر میلگرد در محل اتصال جوشی باعث افزایش مقاومت در آن نقطه می‌شود.
  •         نسبت به روش وصله پوششی، 15 تا 30 درصد کمتر میلگرد مصرف می‌کند.
  •        کاهش مصرف میلگرد منجر به کاهش وزن سازه و هزینه ساخت آن می‌شود.
  •        کاهش آرماتورها در مقطع سازه امکان ویبراسیون بهتر بتن را فراهم می‌کند.
  •         همخوانی محور‌های میلگرد جلوگیری از خروج از مرکزیت در مقطع سازه می‌کند.
  •         این روش کمترین طول وصله را نسبت به سایر روش ها نیاز دارد.

 

پرکاربردترین نوع اتصال میلگرد

پرکاربردترین نوع اتصال میلگرد در ایران وصله پوششی یا اورلپ است. در این روش، همانطور که بیان شد دو میلگرد به طور موازی در کنار یکدیگر قرار داده می‌شوند طوری که به اندازه کافی همپوشانی دارند. سپس، میلگردها با استفاده از سیم مفتول مقاوم به یکدیگر بسته می‌شوند.

 

طراحی وصله مکانیکی

یکی از رایج‌ترین انواع اتصال میلگرد، وصله مکانیکی است که برای طراحی آن ابتدا باید نوع وصله را براساس قطر میلگرد و نوع بار انتخاب کرد. پس از آن، باید ظرفیت وصله را تعیین کرد. برای این کار این نکته را در نظر داشته باشید که ظرفیت وصله مکانیکی باید برابر یا بیشتر از ظرفیت میلگرد باشد. ظرفیت وصله مکانیکی توسط سازنده ارائه می‌شود.

در مرحله بعد، طول وصله مکانیکی مشخص شده و سپس نقشه‌های اجرایی (شامل جزئیات مربوط به نوع وصله، طول آن و محل قرارگیری آن تهیه می‌شوند. در پایان نیز باید اجرای وصله مکانیکی تحت نظارت مهندس ناظر انجام شود.

 

نکات کلی وصله میلگرد

اتصالات میلگرد باید در نقاطی انجام شوند که تنش‌ها و نیروهای وارده بر میلگرد در آن نقاط، کمترین مقدار ممکن باشد و از تجمع وصله‌ها در یک نقطه پرهیز شود. هممچنین در هنگام اتصال میلگردها باید سعی شود تا میلگردهای استفاده شده در یک عنصر به صورت یکدست باشند. علاوه بر این توجه کنید که همه جزئیات مربوط به اتصالات میلگرد باید در نقشه‌های اجرایی آورده شود. طول وصله در میلگردهای ساده نیز باید دو برابر طول وصله مشابه در میلگردهای آجدار باشد. برخی از مهم‌ترین نکات اجرای انواع اتصال میلگرد به شرح زیر هستند:

 

  • هر کدام از میلگردها را می‌توان به صورت جداگانه با وصله پوششی متصل کرد. در صورتی که نواحی وصله با یکدیگر تداخل نداشته باشند.
  • فاصله محورهای دو میلگرد، نباید بیشتر از یک‌پنجم طول پوشش لازم باشد.
  • در وصله‌ مکانیکی از کوپلرهای اتصال‌دهنده استفاده می‌شود. کوپلرها در راستای هم و بدون خارج شدن از مرکزیت، میلگردها را متصل می‌کنند.
  • فقط در صورتی باید از وصله مکانیکی استفاده کرد که آئین‌نامه این اجازه را داده باشد.
  • کلیه جزئیات مربوط به وصله میلگرد، باید روی یک نقشه اجرایی پیاده‌سازی شود.
  • نباید وصله‌ها روی یک نقطه تمرکز داشته باشند. بهترین کار اتصال میلگردها در مقاطعی است که تنش‌ها و نیروهای ممکن در کمترین حالت ممکن باشند.
  • طول وصله در میلگردهای آجدار، تقریبا نصف میلگردهای ساده است.
  • وصله میلگرد باید طوری باشد که میلگردهای مصرفی به صورت یکپارچه اتصال پیدا کنند.

 

وصله میلگرد بر اساس چه قوانینی انجام می شود؟

وصله میلگرد براساس قوانین و مقرراتی انجام می‌شود که به طور کلی می‌توان آنها را به دو دسته مقررات ملی ساختمان و آیی‌نامه‌های بین المللی دسته بندی کرد. مقررات ملی ساختمان شامل مبحث نهم مقررات ملی ساختمان ایران و ضوابطی از جمله نوع و ابعاد وصله، روش اجرا، الزامات مربوط به بتن و میلگردها است. در بخش آیین نامه‌های بین المللی نیز، آیین‌نامه‌هایی مانند ACI 318 و IBC اهمیت زیادی دارند. این آیین نامه‌ها توسط مراجع معتبر جهانی مانند موسسه بتن آمریکا (ACI) ارائه شده‌اند.

 

جمع بندی

 

میلگردها معمولا در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند و حداکثر طول آنها ۱۲ متر است. با این حال ممکن است در برخی پروژه‌ها به میلگردهایی بیشتر از این طول نیاز داشته باشیم. در این حالت بهترین کار، وصله میلگرد است. وصله یا اتصال میلگرد با ۴ روش اصلی انجام می‌شود که در این مطلب معرفی شدند. اتصال میلگردها شرایط خاص خود را دارد که باید با آنها آشنا شوید. به هر حال مسلح‌کردن بتن اهمیت زیادی در استحکام سازه دارد. توجه داشته باشید که اتصال میلگرد، باید در چارچوب آئین‌نامه‌ها و استانداردهای تعیین‌شده انجام شود. در غیر این صورت قطعاً پروژه دچار مشکل خواهد شد.

 

سوالات متداول

1. وصله میلگرد چیست؟

به اتصال ۲ یا چند میلگرد به یکدیگر وصله میلگرد می‌گویند که در یک چارچوب استاندارد انجام می شود. وصله میلگرد به مسلح کردن بتن نیز معروف است.

 

2. چند نوع وصله میلگرد وجود دارد؟

 وصله پوششی یا اورلپ - وصله مکانیکی- وصله جوشی با قوس الکتریکی- وصله جوشی تحت فشار با گاز یا فورجینگ

 

3. استانداردهای لازم برای اجرای وصله میلگرد کدامند؟

  • اگر نواحی وصله میلگرد با یکدیگر تداخل نداشته باشند، می توانند بصورت جداگانه با وصله پوششی متصل شوند.

  • فاصله محوردهای دو میلگرد نباید بیشتر یک‌پنجم طول پوشش لازم باشد.

  • کوپلرها باید در راستای هم و بدون خارج شدن از مرکزیت، میلگردها را متصل کنند.

  • کلیه جزئیات مربوط به وصله میلگرد، باید روی یک نقشه اجرایی پیاده‌سازی شود.

  • نباید وصله‌ها روی یک نقطه تمرکز داشته باشند.

  • طول وصله در میلگردهای آجدار تقریبا نصف میلگردهای ساده است.

  • وصله میلگرد باید طوری باشد که میلگردهای مصرفی به صورت یکپارچه اتصال پیدا کنند.

آخرین خبرها

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58