معرفی میلگرد فولاد کربن یا میلگرد سیاه

نغمه

1402-11-25 21:14:12

category image: معرفی میلگرد فولاد کربن یا میلگرد سیاه

 

 

یکی از اصلی‌ترین بخش‌ها و عناصر در ساخت و ساز انواع سازه‌ها، میلگرد است. ممکن است شما نیز در بسیاری از محیط‌ها و شرایط، میلگردها را دیده باشید. حتماً می دانید که میلگردها دارای انواع مختلفی هستند و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. یکی از خواص کلی و عمومی میلگردها، مقاومت کششی بالای آن‌ها است. به همین دلیل در زمان استفاده از موادی با مقاومت کششی پایین، می‌توان از میلگرد‌ها در کنار آن‌ها استفاده کرد که عملکرد کلی سازه بهبود داد. از انواع میلگرد، باید به میلگرد فولاد کربن که در بازار به میلگرد سیاه هم معروف است اشاره کرد. آسن قیمت میلگرد را به صورت لحظه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد تا روند خرید میلگرد با سرعت بیشتری انجام شود. در ادامه به بررسی کامل این نوع ابزار کاربردی می‌پردازیم.

آنچه در این مطلب می خوانید:  نمایش 

میلگرد فولاد کربن چیست؟

یکی از انواع میلگرد، میلگرد فولاد کربن (Plain Carbon Steel) نام دارد. ابزاری بسیار کاربردی و پرمزیت که به جزو جدانشدنی از ساخت و ساز تبدیل شده است. یکی از موارد جالبی که در خصوص این متریال وجود دارد، لقبی است که به آن داده شده است. میلگرد سیاه به ستون فقرات بتن معروف شده است که در ادامه در خصوص دلیل آن نیز صحبت می‌شود. این میلگرد با توجه به نامش، از فولاد کربنی تهیه شده است و از استفاده آن در کنار بتن، بیشترین کاربردها را دارد. چرا که مقاومت کششی بالای آن باعث پوشانده شدن نقص مقاومت کششی ضعیف بتن می‌شود. همچنین به دلیل رنگ سیاه و تیره آن، در بازار به میلگرد سیاه هم معروف شده است. برای ساخت و ساز همواره یکی از گزینه‌های ایده‌آل، استفاده از این نوع میلگرد است.

اهمیت استفاده از میلگرد سیاه در کنار بتن

ساخت و ساز، فرآیندی بسیار مهم و حیاتی است که در صورت عدم توجه به موارد مهم، ممکن است در آینده حوادث خطرناک و مرگباری را در پی داشته باشد. در زمان ساخت انواع سازه و ساختمان، باید این اطمینان را کسب کرد که از بهترین و مقاوم‌ترین متریال‌ها استفاده می‌شود. برای تجهیز و استحکام‌بخشی هرچه بیشتر سازه باید از ابزار مناسب آن استفاده شود. میلگردها ابزاری هستند که وجود آن‌ها در سازه کاملا ضروری است و باعث استحکام می‌شوند. میلگرد را به عنوان اسکلت به منظور استفاده در بتن پیش ساخته‌شده و بتن مسلح به‌کار می‌برند و با توجه به ویژگی های آن، تاثیر مثبتی نیز روی سازه می‌گذارد.

درحقیقت برای استفاده میلگرد در بتن، می‌توان از انواع مختلف آن‌ها استفاده کرد که این انواع در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند. به طور مثال آج داشتن میلگرد باعث آن می‌شود که قدرت قرار گرفتن آن‌ها درون بتن بیشتر شود و همچنین درصد خطر شکسته شدن بتن را کاهش می‌دهند.

یکی دیگر از نقش‌های میلگرد فولاد کربن درون بتن، کاهش ضخامت کلی بتن است. زمانی که از میلگرد استفاده می‌شود، دیگر نیازی به استفاده از بتن ریزی ضخیم نیست. چرا که ساختار آن کاملا سفت و محکم شده است. خاصیت شکنندگی بتن با استفاده از میلگرد سیاه کاملا کاهش می‌یابد.

میلگرد فولاد کربن

ویژگی های میلگرد فولاد کربن و مزایای آن

میلگرد فولاد کربن چه ویژگی‌هایی دارد و چرا از آن به عنوان اسکلت ساختمان استفاده می‌کنند؟ به صورت کلی مزایای میلگرد فولاد کربن شامل مستحکم کردن بتن در جای خود، کاهش احتمال شکسته شدن و ترک خوردن بتن، بالا بردن مقاومت کششی و چرخشی بتن، کاهش هزینه‌ها و… است. اما دلایل بسیاری وجود دارد که باعث شده است از این متریال برای ساخت و ساز به طور فزاینده‌ای استفاده شود. میلگردهای فولادی دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام ویژگی مخصوص به خود را دارند. در ادامه ویژگی‌های کلی این متریال پرمصرف مورد بررسی قرار می‌گیرد.

انعطاف‌پذیری مناسب

یکی از ویژگی‌های اصلی انواع میلگرد، انعطاف‌پذیری بالای آن‌ها است که باعث می‌شود فرآیند برش دادن آن‌ها بسیار راحت باشد. درواقع بدون آسیب و به‌راحت‌ترین شکل ممکن این میلگردها برش داده شده و آماده استفاده می‌شوند. همچنین پیچیده شدن آن و ایجاد ساختارهای پیچیده به دلیل همین انعطاف نیز ویژگی دیگر آن‌ها است. با این ویژگی، امکان ریخته‌گری راحت بعد از میلگرد برای بخش‌هایی همچون ستون‌ها و دیوار‌ها به شکلی ساده صورت گیرد.

مقاومت مناسب در برابر زلزله

یکی دیگر از مزایای استفاده از میلگرد فولاد کربن، ایجاد مقاومت مناسب در برابر زمین لرزه است. این فرآیند به دلیل جذب کشش و گشتاور سازه توسط میلگرد است. بنابراین دیگر نگرانی از بابت لرزه‌ها و نیروهای مختلف هم وجود نخواهد داشت. با توجه به قیمت مناسب این متریال می‌توان آن را روشی بسیار مناسب و اقتصادی برای بالا بردن امنیت و استحکام سازه در نظر گرفت. با توجه به قرار داشتن کشور ما در مناقطق زلزله‌خیز، بهتر است که از متریالی مناسب برای ساخت سازه استفاده شود. طبیعتاً هرچه کیفیت متریال به‌کاررفته بیشتر باشد، درنهایت خروجی کار هم رضایت‌بخش‌تر خواهد بود.

قابل بازیافت کردن

ویژگی دیگر میلگرد فولاد کربن، قابلیت بازیافت آن است. به بیان ساده باید گفت که از باقی‌مانده‌های این متریال می‌توان مجدداً استفاده کرد. بنابراین می‌توان میلگردهایی که در ساختمان‌ها استفاده شده‌اند را دوباره بعد از بازیافت استفاده کرد. بعد از بازیافت میلگردهای قدیمی، از آن‌ها برای ساخت میلگردهای جدید استفاده می‌کنند. البته باید گفت کیفیت میلگردهای جدید بستگی به فناوری به‌کار گرفته‌شده برای بازیافت دارد.

تنوع مناسب

به صورت کلی میلگردها تنوع بسیار بالایی دارند و همین باعث می‌شود که بسته به شرایط و نیاز، امکان استفاده از آن‌ها وجود داشته باشد. قطر و ویژگی‌های ظاهری میلگردها کاملا متنوع است و می‌توان از آن‌ها در سازه‌های متفاوتی استفاده کرد. حتما پیش از تهیه میلگرد، با متخصصان این حوزه در خصوص انتخاب نوع و قطر مناسب آن مشورت کنید که بهترین بهره و کارایی را از این متریال داشته باشید.

عناصر شیمیایی موجود در میلگرد فولاد کربن

با وجود اینکه عنصر اصلی این میلگرد فولاد سیاه، کربن است اما ترکیبات دیگری نیز به عنوان مکمل در این نوع میلگرد وجود دارند. به طور کلی در میلگردها از عناصری همچون کربن، سیلیسیم، منگنز، فسفر، مس، نیتروژن، هیدروژن،گوگرد و اکسیژن استفاده شده است.

بنا بر تعریفی که انجمن آهن و فولاد آمریکا در رابطه با فولاد کربنی مطرح کرده است، شرایطی را برای این نوع میلگرد در نظر گرفته است که بدین شرح می باشد:

  • مقدار مس موجود در میلگرد فولاد کربن کمتر از ۰.۰۴ نباشد.
  • حداکثر میزان عناصری که برای منگنز، سیلسیم و مس تعیین شده است به ترتیب ۱.۶۵ و ۰/۶ درصد می باشد.
  • جهت تکمیل عناصر در میلگرد فولاد کربن از ترکیباتی مانند کروم، آلومنیوم، کبالت، نیکل، مولبیدین، وانادیوم، نیوبیوم، زیرکونیوم و دیگر عناصر مشابه برای ایجاد خواص آلیاژی به فولاد اضافه می شوند.

میلگرد فولاد کربن

انواع میلگرد فولاد کربن

میلگردها در انواع مختلفی تولید می‌شوند و می‌توان آن‌ها را در شرایط مختلفی به‌ کار گرفت. از این رو در ادامه به معرفی دسته‌بندی‌های مختلف میلگرد فولاد کربن پرداخته می‌شود. میلگردها را می‌توان بر اساس شکل ظاهری به سه دسته ساده، آجدار و پیچیده تقسیم کرد.

میلگرد ساده

این نوع میلگرد صورت کاملا صاف و در سایز‌هایی بین ۶ تا ۵۰ میلی‌متر قابل تهیه است. از این نوع میلگرد در شرایط مختلفی استفاده می‌شود. ساخت درز انقباض برای خیابان و فرودگاه یکی از کاربردهای مهم این مدل از میلگردها است. ایجاد درز انقباض باعث جلوگیری از ترک خوردن و شکستن بتن می‌شود.

درواقع درز انقباض در فاصله‌های مشخصی درون بتن قرار داده می‌شوند که از ترک‌خوردگی به طور موثری جلوگیری کنند. به دلیل آن که میلگرد ساده و صاف به راحتی خم می‌شود و بدون تخریب و آسیب برش داده می‌شود، از این نوع میلگرد استفاده می‌کنند. البته یکی از توصیه‌های همیشگی این است که برای ساختمان‌های سنگین و پل‌ها از این نوع میلگرد استفاده نشود. چرا که اتصال و چسبندگی مناسبی بین بتن و میلگرد ایجاد نمی‌شود و این احتمال وجود دارد در فشارهای بسیار بالا، میلگرد از بتن جدا شده و خطرات و حوادث بعدی رقم بخورد.

میلگرد آجدار

برخلاف نوع ساده، میلگرد آجدار سطحی کاملا برشته و زبر دارد. از این رو عیبی که در نوع قبلی به آن اشاره شد در مدل آجدار وجود ندارد و می‌توان آن را به طور کامل و محکم در بتن قرار داد و ثابت کرد. در زمان بتن‌ریزی اتصال مناسبی بین میلگرد و بتن ایجاد می‌شود و درصد این که میلگرد از بتن جدا شود بسیار پایین است. این نوع از مقاطعی با اندازه بین ۶ تا ۵۰ میلی‌متر ساخته شده و آماده استفاده می‌شوند. البته خود این میلگردهای آجدار دارای انواع مختلفی هستند که به طور خلاصه به آن‌ها اشاره می‌شود.

میلگرد آجدار ترمومکانیکی یکی از انواع آن است که در دمای بسیار بالایی ساخته شده و استحکام بالایی را نیز دارند. بنابراین بتن‌هایی که دارای چنین میلگردهایی هستند بسیار مقاوم و محکم هستند.

میلگرد آجدار مقاومت بالا نیز دیگر نوع این میلگردها است که روی خود سطح آجدار و مارپیچ دارند. از این نوع نیز برای انواع بتن استفاده می‌شود و مقاومت بسیار بالایی را نیز ارائه می‌کنند.

مشکلات و اصلاح میلگرد فولاد کربن

با وجود مزایایی که برای میلگرد فولاد کرین وجود دارد، اما محدودیت‌ها و معایبی نیز برای آن دیده می‌شود که البته قابل‌حل هستند. یکی از محدودیت‌های این میلگردها، عدم مقاومت کافی آن‌ها در برابر خوردگی و شرایطی است که ممکن است زنگ‌زدگی اتفاق بیفتد. بنابراین مهم‌ترین ضعف این میلگرد عدم مقاومت کافی در برابر رطوبت و خوردگی است. باید گفت که در صورت زنگ‌زدگی میلگرد، بتن اطراف آن ترک خورده و می‌شکند. برای حل این مشکل اما می‌توان اصلاح سطحی را در دستور کار قرار داد.

اما چگونه می‌توان از این نقص میلگرد سیاه جلوگیری کرد و آن را تبدیل به نقطه مثبت آن کرد؟ میلگرد اپوکسی یکی از روش‌های بسیار مناسب است. درحقیقت این نوع میلگرد همان میلگرد فولاد کربنی است، اما روی خود پوشش اپوکسی دارد. از این رو مقاومت آن در برابر رطوبت و خوردگی افزایش پیدا می‌کند. هیچ تغییری نیز در دیگر خواص آن از جمله استحکام، مقاومت خمشی و… ایجاد نخواهد شد؛ ولی بین ۷۰ تا ۱۷۰ برابر مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدن دارد.

میلگرد فولاد کربن

جمع‌بندی

در این مطلب به بررسی میلگرد فولاد کربن به عنوان یکی از متریال اصلی و پرکاربرد در ساخت و ساز پرداخته شد. این میلگردها دارای خواص بسیار مناسبی هستند که باعث می‌شود بدون جایگزین مناسب، مورد استفاده در بسیاری از بخش‌های سازه قرار بگیرند. البته برای استفاده از آن‌ها در شرایط مختلف و همچنین این که از کدام اندازه و مدل آن‌ بهره گرفته شود، باید حتماً با متخصصان و افراد وارد در این حوزه مشورت کنید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع میلگرد با کیفیت بالا و همچنین دریافت راهنمایی‌های مختلف در این زمینه، از طریق راه‌های تماسی موجود در وب سایت، با کارشناسان مجرب آسن تماس گرفته و در سریع‌ترین زمان ممکن به پاسخ پرسش‌های خود برسید. آسن تامین کننده انواع میلگرد ساده و آجدار بدون واسطه محصولات درجه یک را با قیمتی به‌صرفه در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

میلگرد فولاد کربن چیست؟

میلگرد فولاد کربن که به ستون فقرات بتن نیز  معروف است، از فولاد کربنی تهیه شده است و بیشترین کاربرد آن در کنار بتن است. همچنین به دلیل رنگ سیاه و تیره آن، در بازار به میلگرد سیاه هم نامیده می شود.

میلگرد فولاد کربن چه ویژگیهایی دارد؟

انعطاف‌پذیری مناسب

مقاومت مناسب در برابر زلزله

قابل بازیافت کردن

تنوع مناسب

عناصر تشکیل دهنده میلگرد فولاد کربن کدامند؟

با وجود اینکه عنصر اصلی این میلگرد فولاد سیاه، کربن است اما ترکیبات دیگری نیز به عنوان مکمل در این نوع میلگرد وجود دارند. به طور کلی در میلگردها از عناصری همچون کربن، سیلیسیم، منگنز، فسفر، مس، نیتروژن، هیدروژن،گوگرد و اکسیژن استفاده شده است.

آخرین خبرها

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58