۵ تفاوت میلگرد و مفتول

فرزانه

1402-11-25 21:12:20

category image: ۵ تفاوت میلگرد و مفتول

 

 

میلگرد یا مفتول؛ کدامیک برای سازه بهتر هستند؟ میلگرد و مفتول دو نوع از مهم‌ترین مصالح ساختمانی در زمینه افزایش مقاومت سازه محسوب می‌شوند. هدف اصلی استفاده از میلگرد و مفتول کمک به استحکام ساختمان است، اما تفاوت‌های زیادی هم با یکدیگر دارند. مهم‌ترین تفاوت میلگرد و مفتول چیست؟ در ادامه مطلب تفاوت این دو محصول را بررسی می‌کنیم.

در مورد میلگرد بیشتر بدانید

میلگرد یکی از مهم‌ترین مصالحی است که اگر تجربه کار ساختمانی هم نداشته باشید، حداقل نام آن را شنیده‌اید. اما اساساً میلگرد چه کاربردی دارد؟ از میلگرد برای افزایش مقاومت سازه استفاده می‌شود. بهتر است بگوییم یکی از ارکان مقاومت سازه، میلگرد است. از مهم‌ترین دلایل پیگیری دائم قیمت میلگرد توسط فعالان صنعت ساختمان و سایر صنایع، همین کارایی است.

میلگرد از نظر علمی باعث افزایش مقاومت کششی بتن می‌شود. در واقع بتن و میلگرد ضریب انبساط نزدیکی به یکدیگر دارند. اما این نزدیکی چه تاثیری روی مقاومت سازه دارد؟ در این حالت وقتی بتن دچار انبساط یا انقباض می‌شود، میلگردها فشار را از بتن گرفته و اجازه تغییر بافت را به آن نمی‌دهند.

با مفتول بیشتر آشنا شوید

مفتول هم یکی از انواع مصالح فولادی است که کاربردهای خاص خود را دارد. معمولاً مفتول را از فولاد ضدزنگ و کم‌کربن تولید می‌کنند. مفتول‌ها به صورت شبکه‌ای قرار می‌گیرند و وظیفه اصلی آنها پشتیبانی از سازه بتنی در برابر کشش است. شبکه مفتول در کجا نصب می‌شود؟ بهترین مکان برای قرارگیری این شبکه، روی میلگردها یا دال بتنی است. مفتول‌ها به دلیل اینکه خیلی ساده نصب می‌شوند و طراحی منظمی دارند، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای درک تفاوت میلگرد و مفتول، بهتر است با این مصالح کاربردی بیشتر آشنا شوید. مفتول از نفوذ آب به لایه‌های زیرین جلوگیری می‌کند. به این ترتیب استفاده از شبکه مفتولی که با اصطلاح توری سیمی هم شناخته می‌شود، کمک زیادی به مقاومت سازه خواهد کرد. شبکه مفتولی که جوش داده شده است، یکی از مستحکم‌ترین مصالح در زمینه ساخت و ساز محسوب می‌شود. بنابراین دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که سازندگان در پروژه‌های بزرگ عمرانی، سراغ شبکه مفتولی نروند.

از دیگر کاربردهای مهم مفتول یا شبکه مفتولی در سازه، جلوگیری از تخریب بتن در هنگام ترک برداشتن آن است. دلیل این امر طراحی اصولی و استاندارد مفتول عنوان می‌شود.

تفاوت میلگرد و مفتول

معرفی انواع میلگرد

برای این که پی به تفاوت میلگرد و مفتول ببرید، لازم است که با انواع آنها آشنا شوید. میلگردها هم از آن دسته مصالحی هستند که انواع مختلفی دارند که هر کدام از ویژگی‌های خاصی برخوردارند. به هر حال موادی که برای تولید این دو محصول به کار برده می‌شود، با یکدیگر متفاوت است. در ادامه با انواع میلگرد و ویژگی‌های آنها آشنا خواهید شد.

میلگرد گالوانیزه

میلگردهای گالوانیزه یکی از مقاوم‌ترین انواع میلگردها هستند که از کربن ساخته می‌شوند. میزان مقاومت میلگرد گالوانیزه در برابر انواع آسیب‌های محیطی، از جمله خوردگی و رطوبت نزدیک به ۴۰ درصد بیشتر از سایر میلگردها است. پوششی فلزی روی میلگرد گالوانیزه سوار می‌شود. میلگرد را در مخزنی از مواد مذاب فرو می‌برند تا کاملا گالوانیزه شود.

میلگرد اروپایی

این نوع میلگردها دارای منگنز بیشتری هستند. بیشتر بودن منگنز نسبت به فولاد، باعث می‌شود که انعطاف‌پذیری بیشتری داشته باشند. معمولا از این محصول در مناطق با رطوبت بالا استفاده نمی‌کنند. دلیل این امر، مقاومت کششی پایین این میلگرد است.

میلگرد سیاه

شاید در وهله اول، تفاوت میلگرد و مفتول از نظر ظاهری مشهود باشد. میلگرد سیاه به دلیل اینکه با کربن بیشتر ساخته می‌شود، رنگ تیره‌تری دارد. با این حال مقاومت کمتری در برابر انواع خوردگی دارد.

میلگرد با روکش اپوکسی

استفاده از پوشش‌ اپوکسی روی فولاد، باعث افزایش مقاومت میلگرد در برابر خوردگی می‌شود. به همین دلیل از میلگرد با روکش اپوکسی در مناطق مرطوب استفاده می‌کنند.

تفاوت میلگرد و مفتول

۵ تفاوت میلگرد و مفتول که نمی‌دانید!

این دو محصول هر کدام ویژگی‌های خاصی دارند و از آنها با اهداف مختلفی استفاده می‌شود. میلگرد و مفتول دو مورد از مهم‌ترین مصالح ساختمانی محسوب می‌شوند که در ادامه به بررسی تفاوت‌های آنها می‌پردازیم.

۱. تاثیر در میزان استحکام سازه

اگر به یک سازه با مقاومت بیشتر نیاز دارید، بهتر است سراغ انواع میلگرد بروید. میلگردها دوام و استحکام بیشتری در برابر انواع آسیب‌ها دارند. با این حال هیچ‌کدام توان جلوگیری از ایجاد ترک در بتن را ندارند.

۲. میزان انعطاف‌پذیری

در این مورد، مفتول‌ها برتری نسبی دارند. چرا که مفتول‌ها ضخامت کمی دارند و نرم‌تر هستند. وقتی شبکه توری مفتول درون سازه قرار بگیرد، بلافاصله شکل سازه را به خود خواهد گرفت.

۳. مقاومت در برابر خمیدگی

طبیعتاً میلگردها به دلیل ضخامت بیشتری که دارند از مقاومت بیشتری در برابر خمیدگی برخوردار هستند. اگر میلگردها به صورت شبکه‌ای در بتن قرار بگیرند، مقاومت آنها افزایش هم پیدا خواهد کرد.

۴. محل قرارگیری

یکی دیگر از مهم‌ترین موارد تفاوت میلگرد و مفتول، محل قرارگیری آنها در سازه است. از این مصالح به صورت جداگانه در سازه استفاده می‌شود. میلگردها در پی ساختمان، ستون‌ها و فونداسیون به کار گرفته می‌شود. در حالی که مفتول را در دال‌های بتنی با عمق ۵ سانتی‌متر قرار می‌دهند.

۵. هزینه تولید

میلگردها با توجه به ضخامت و حجم آلیاژ به‌کار رفته در آنها، وزن سنگین‌تر و در نتیجه قیمت بیشتری هم دارند. همچنین وزن بیشتری دارند که کار را برای نصب هم سخت‌تر می‌کند.

تفاوت میلگرد و مفتول

جمع بندی

مصالح مختلفی در انواع سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. میلگرد و مفتول از جمله مهم‌ترین مصالحی هستند که در سازه‌ها به‌کار گرفته می‌شوند. با وجود اینکه هدف اصلی از به‌کارگیری این دو مصالح افزایش مقاومت سازه است، اما تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در این مطلب ۵ مورد تفاوت میلگرد و مفتول را مورد بررسی قرار دادیم.

 

چند مورد از مهمترین تفاوت میلگرد و مفتول کدامند؟

۱. تاثیر در میزان استحکام سازه

۲. میزان انعطاف‌پذیری

۳. مقاومت در برابر خمیدگی

۴. محل قرارگیری

۵. هزینه تولید

انواع میلگردهای پرکاربرد در صنعت کدامند؟

میلگرد گالوانیزه

میلگرد اپوکسی میلگرد اروپایی میلگرد فولاد کربن میلگرد گالوانیزه  

آخرین خبرها

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58