معرفی کامل انواع استاندارد میلگرد - مجله آسن

فرزانه

1403-01-22 18:16:17

category image: معرفی کامل انواع استاندارد میلگرد - مجله آسن

میلگرد یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین اجزا در صنعت ساختمان است. میلگرد در انواع و سایزهای مختلفی بر حسب استاندارد مورد نظر تولید می‌شود. در کشور ما معمولا از استاندارد ملی و روسی در تولید میلگرد استفاده می‌شود.

استاندارد در حقیقت مجموعه‌ای از قوانین و مشخصات است که باید در تولید میلگرد رعایت شود و تمام تولیدکنندگان موظف به رعایت آن‌ها هستند. میلگرد در سراسر دنیا نیز بر اساس فاکتورها و استانداردهایی تولید می‌شود که بسته به هر کشور نوع استاندارد و مشخصات تعیین شده، متفاوت است. در هر کدام از این استانداردها مشخصات ظاهری، مکانیکی و.. برای میلگرد در نظر گرفته شده است.

استاندارد بودن و کیفیت میلگرد برای صاحبان صنعت و مهندسان بسیار با اهمیت است و در کیفیت سازه و محصول بسیار تاثیرگذار است. در این مقاله به معرفی استاندارد میلگرد، استاندارد میلگرد ایران و جهان، مشخصات میلگرد استاندارد و... پرداخته‌ایم.

استاندارد مناسب برای میلگرد چیست؟

میلگرد باید سایز و ابعاد استاندارد داشته باشد و از لحاظ کشش، خمش و برش کارایی بالایی داشته باشد. استاندارد، مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌ها است که باعث افزایش کیفیت این محصول فولادی می‌شود. در حقیقت استاندارد بودن یک محصول به معنی این است که در تولید محصول باید تمام قوانین و چهارچوب‌های معین شده برای تولید آن کالا رعایت شده باشد.

استاندارد میلگرد ایران در سال ۱۳۶۹ توسط سازمان ملی استاندارد ایران تدوین شد. این استاندارد برگرفته از استانداردهای مرجع اروپا EN، آلمان DIN، ژاپن GIS، آمریکا ASTM  و استاندارد جهانی ISO است. تمام تولید کنندگان میلگرد در ایران موظف به اجرای این استاندارد هستند.

در این استاندارد میلگردها به ۴ دسته تقسیم شده‌اند که با نام‌های A1. A2، A3 و A4 شناخته می‌شوند. شکل ظاهری میلگرد به دو دسته ساده و آجدار دسته‌بندی می‌شود. نوع این آج در میلگردهای آجدار متفاوت است.

انواع استاندارد برای میلگرد در ایران

هر کشور باتوجه به شرایط بومی و اقلیمی خود، مجموعه‌ای از استانداردها را برای تولید میلگرد تعیین می‌کند. در کشور ما هم برای تهیه میلگرد در کارخانه‌ها از استانداردهایی استفاده می‌شود. پرکاربردترین و مهم‌ترین استانداردهای میلگرد ساختمانی در کشور عبارت‌اند از:

استاندارد روسی

این استاندارد برگرفته از GOST 5781 روسیه است و جزو استانداردهای پرکاربرد در کشور ما است. کارخانه ذوب آهن اصفهان از استاندارد روسی استفاده می‌کند و ۴ نوع میلگرد (A1، A2، A3، A4) را با مقاومت کششی ۳۸۰۰، ۵۰۰۰، ۶۰۰۰ و مقاومت تسلیم ۲۳۰۰، ۳۰۰۰، ۴۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع تولید می‌کند.

آیین نامه بتن ایران (آبا)

آیین نامه بتن ایران در اصل کتابی است که توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایران نوشته شده است. هدف آن ارائه حداقل ضوابط و مقرراتی است که با رعایت آن‌ها میزان مناسبی از ایمنی سازه‌ها تامین می‌شود. بر اساس این آیین نامه مقاومت تسلیم آرماتور در چهارچوب‌ها و قاب‌های مقاوم در برابر زلزله، نباید بیشتر از ۴۰۰ مگاپاسکال باشد.

استاندارد میلگرد در ایران

استاندارد میلگرد ایران در سال ۱۳۶۹ توسط سازمان ملی استاندارد ایران تحت عنوان «میلگردهای فولادی گرم نوردیده برای تسلیح بتن - ویژگی‌ها و روش آزمون» تدوین و ارائه شد. این استاندارد بر گرفته از DIN، EN، ژاپن، آمریکا و استاندارد جهانی ISO است. از سال 1371 تمامی تولیدکنندگان در ایران ملزم به استفاده از این استاندارد و اجرای آن شدند.

از دیگر اطلاعات موجود در استاندارد فوق می‌‌توان شرح کامل نمونه‌‌برداری، روش آزمون‌‌ها، روش بسته‌بندی، انواع سایز، اطلاعات لازم برای درج در شناسه، نشانه‌گذاری، گواهینامه فنی و شرایط جوشکاری را نام برد.

استاندارد میلگرد جهان

در سراسر جهان استانداردهای میلگرد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در هر کدام از این استانداردها مشخصات ظاهری، مکانیکی و... برای میلگرد در نظر گرفته شده است. هرکدام از این استانداردها با توجه به مشخصات برای مناطق خاصی پرکاربرد و پر استفاده هستند به طور مثال استاندارد JIS مناسب مناطق زلزله خیز است. در ادامه پرکاربردترین استانداردهای جهانی میلگرد را معرفی می‌کنیم:

 

  • آیین نامه  ACI(318-14)

در آیین نامه بتن آمریکا (ACI) مشخصات و ویژگی مصالح استفاده شده در بتن، ضوابط محاسبات و دیتیل‌های اجرایی اعضای سازه‌ای آورده شده است.

  • استاندارد صنعتی ژاپن (JIS G3112)

 

استاندارد JIS برای تولید میلگرد ساده و آجدار مورد استفاده در بتن، استاندارد G JIS 3132-2020  را در نظر گرفته است. استاندارد JIS به تولید میلگردهای ضد زلزله معروف است. میلگردهای تولید شده بر اساس استاندارد JIS با فرایند آلیاژی به مرحله تولید می‌رسند. فرآیند آلیاژی، سبب ایجاد خواص شیمیایی و مکانیکی یکسان در میلگرد می‌شود.

  • استاندارد ملی روسیه (GOST 5781)

این استاندارد برای میلگرد A1، A2، A3، A4 مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقاومت کششی و تسلیم تولید میلگرد بر اساس استاندارد GOST شامل مقاومت کششی ۳۸۰۰، ۵۰۰۰ و ۶۰۰۰ و مقاومت تسلیم ۲۳۰۰،۳۰۰۰ و ۴۰۰۰ کیلومتر بر سانتی‌متر مربع می‌شود. مشخصات ظاهری میلگرد بر اساس استاندارد GOST، شامل میلگرد نرم، نیمه سخت و سخت تا قطر ۴۰ میلی‌متر است.

 

  • موسسه استانداردهای بریتانیا ( BSI BS4449)

BSI نام اختصاری استاندارد بریتانیا برای تولید میلگرد است. در این موسسه استاندارد BSI 8500-2 برای تولید میلگرد در نظر گرفته شده است. استاندارد بریتانیا روش‌های آزمایش مواد تشکیل‌دهنده و الزامات اساسی برای بتن و مواد تشکیل‌دهنده آن را مشخص می‌کند.

 

  • موسسه استانداردهای آلمان (DIN 488)

استاندارد DIN نام اختصاری استاندارد اروپا (آلمان) برای تولید میلگرد است. این استاندارد هر ۵ سال یکبار به روز رسانی می‌شود. استاندارد میلگرد مورد استفاده در بتن، بر اساس این استاندارد شامل استاندارد DIN488 می‌شود.

این استاندارد معمولا برای مناطق زلزله خیز مناسب نیست و مقاومت میلگرد به دست آمده در این روش بالا نمی‌باشد.

 

  • استاندارد ایالات متحده (NSI/AWS D1/4)

 موسسه بر توسعه و استفاده از استانداردها  نظارت دارد دارد و در سال ۱۹۱۸ تاسیس شده است. در حقیقت این موسسه، عملکرد سازمان‌های استاندارد را کنترل و اعتبارسنجی می‌کند. استاندارد AWS D1.4-D1.4M:2018 در مورد میلگردهای تقویت کننده، مورد تایید این موسسه است.

 

 

  • سازمان بین المللی استاندارد (ISO 6935)

ISO نام اختصاری سازمان جهانی استاندارد کیفیت است. این استاندارد در سال ۱۹۴۶ با ادغام انجمن‌های استاندارد ملی و کمیته هماهنگی استاندارد سازمان ملل متحد تشکیل شد. سازمان بین المللی استاندارد، برای تولید میلگرد استاندارد (ISO 6935-1) را برای میلگرد ساده و استاندارد (ISO 6935-2) را برای میلگرد آجدار در نظر گرفته است.

 

مشخصات میلگرد استاندارد

میلگرد استاندارد باید دارای مشخصاتی باشد که یکی از آن‌ها طول است. طول استاندارد میلگرد با توجه به نوع و کشور سازنده متفاوت است. اما معمولا طول آرماتورهای استاندارد ۱۲ متر است. در میلگردهایی با قطر کمتر از ۱۰ میلی‌متر امکان تولید به صورت کلاف وجود دارد.

در استاندارد میلگرد قطر میلگردها نیز باید در بازه مشخص شده باشند که هر کشور بازه متفاوتی را در نظر گرفته است اما عموما قطر میلگرد استاندارد بین ۶ تا ۶۰ میلی‌متر است.

میلگرد استاندارد باید ویژگی‌های مکانیکی و کششی مثل مقاومت تسلیم و استحکام کششی و میزان ازدیاد طول استاندارد داشته باشد.

تفاوت استاندارد انواع مدل‌های میلگرد

میلگردها علاوه بر گرید و سایز در نوع هم با یکدیگر متفاوت هستند. میلگرد در حالت کلی به دو دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شود. در این بخش از مقاله به تفاوت‌های میلگردهای A1، A2، A3، A4 می‌پردازیم.

1. میلگرد A1

A1 میلگرد ساده است که سطح صاف و صیقلی دارد و هیچ‌گونه شیار و برآمدگی روی آن وجود ندارد. میلگرد ساده به دلیل خاصیت جوش‌پذیری و تغییر شکل در آهنگری بسیار مورد استفاده است.

2. میلگرد A2

میلگرد A2 میلگرد آجداری است که معمولا برای عملیات ساختمانی و اجرای خاموت‌ها به کار می‌رود. این میلگرد جزو میلگردهای نیمه سخت با آج‌های مارپیچ است. حداقل استحکام تسلیم این میلگرد برابر ۳۴۰ مگاپاسکال و حداقل استحکام کشش آن ۵۰۰ مگاپاسکال است.

3. میلگرد A3

این میلگرد نیمه سخت است و قابلیت تغییر شکل و جوش پذیری کمی دارد. شکل آج‌های این میلگرد مارپیچ است. میلگرد A3 در دو مقاومت تسلیم ۴۰۰ و ۴۲۰ مگا پاسکال تولید می‌شود. میلگرد آج ۴۲۰ پرکاربردترین و رایج‌ترین میلگرد در صنعت ساخت و ساز کشور ما است.

4. میلگرد A4

این میلگلرد به عنوان سخت‌ترین و مقاوم‌ترین میلگرد شناخته می‌شود. این میلگرد از خاصیت تغییر شکل و جوش پذیری خوبی برخوردار است و در ویرایش جدید استاندارد ۳۱۳۲، استفاده از این نوع میلگرد در انواع سازه به جز دیوارهای برشی و قاب خمشی مجاز شمرده شده است.

این میلگرد با مقاومت تسلیم ۵۰۰ و ۵۲۰ مگا پاسکال تولید می‌شود و در حال حاضر کارخانه‌های ذوب آهن اصفهان و فولاد کویر کاشان و روهینا دزفول از بهترین تولیدکنندگان آن در کشور هستند. آج‌های این میلگرد شکل هفت و هشتی دارد که به آن میلگرد مربع نیز می‌گویند.

خرید میلگرد استاندارد از وبسایت آسن

میلگرد یکی از آیتم‌های غیر سازه‌ای و مهم در ساخت و ساز است. میلگرد داخل صفحه دیوارها نصب می‌شود تا مقاومت دیوار و سازه را افزایش دهد. جنس و استاندارد بودن میلگرد بسیار با اهمیت است. تهیه میلگرد مطابق با استاندارد و باکیفیت همیشه یکی از اولویت‌های فعالان در صنعت ساختمان است.

برای خرید میلگرد استاندارد می‌توان هم به صورت غیر حضوری و تلفنی و هم به صورت حضوری اقدام کرد. با توجه به بعد مسافت و به دلیل صرفه‌جویی در زمان توصیه می‌شود میلگرد بستر را از سایت معتبر خریداری کنید. در وبسایت می‌توان مشخصات و قیمت محصول را بررسی و خرید مناسب و بهتری را انجام دهید.

وبسایت آسن انواع میلگرد و آهن آلات را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت عرضه و ارائه می‌کند. برای کسب هرگونه اطلاعات و دریافت مشاوره می‌توانید با کارشناسان مجموعه تماس بگیرید و از مشاوره تخصصی بهره‌مند شوید.

 

جمع بندی

میلگرد از پراستفاده‌ترین آیتم‌ها در صنعت و ساختمان سازی است. تولید میلگرد بر اساس استانداردی انجام می‌شود که این استاندارد در هر کشور بنا به موقعیت بومی و جغرافیایی مشخصات متفاوتی دارد.

در سرتاسر جهان استانداردهای مختلفی وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها DIN، JIS، ISO، GOST  و.. است. در کشور ما نیز استانداردهایی برای تولید میلگرد وجود دارد که مهم‌ترین و پر استفاده‌ترین آن‌ها استاندارد روسی است.

همواره برای صاحبان صنعت و مهندسین تهیه میلگرد با کیفیت و استاندارد در اولویت قرار دارد. برای تهیه میلگرد استاندارد باید به مراکز فروش معتبر اینترنتی یا حضوری میلگرد مراجعه و با مقایسه کیفیت و قیمت اقدام به تهیه میلگرد نمود.

 

سوالات متداول

 

1-    آیا میلگرد و آرماتور با هم متفاوت هستند؟

آرماتور و میلگرد هر دو مقاطع فولادی هستند که در ساختمان سازی کاربرد دارند. یکی از تفاوت‌های این دو شکل ظاهری آن‌ها است. در حقیقت اگر روی میلگرد عملیات جوشکاری، برش و خمکاری انجام شود و باعث تغییر شکل در میلگرد شود، به آن آرماتور می‌گویند.

 

2- چه نکاتی را در هنگام خرید میلگرد باید مد نظر قرار داد؟

اولین نکته در خرید میلگرد توجه به کیفیت میلگرد و استاندارد بودن آن است. باید میلگرد را از برند‌ها و کارخانه‌های معتبر خریداری کرد. بعد از انتخاب سایز و نوع میلگرد باید به بعد مسافت نیز توجه کرد. فاصله زیاد مبدا تا مقصد هزینه زیادی را شامل می‌شود و این هزینه بر قیمت میلگرد اضافه خواهد شد.

 

3- کاربرد استانداردهای مختلف میلگرد چیست؟

در ایران میلگرد دارای ۴ دسته است که شامل A1، A2، A3 و A4 می‌شود. این دسته‌بندی نوع آج و درجه استحکام و سختی میلگرد را مشخص می‌کند. استاندارد میلگردها در ایران بر اساس استاندارد ملی و روسی است. میلگرد با استاندارد A1 میلگرد ساده است که فاقد هر گونه آج است و سطح صاف و صیفلی دارد.

میلگرد با استاندارد A2  میلگردی مارپیچ است و قابلیت انعطاف پذیری خوبی دارد و در ساختمان سازی پرکاربرد است. میلگرد A3 از نظر ظاهری، به شکل جناغی است و می‌توان گفت پرکاربردترین نوع میلگرد در صنعت ساخت و ساز است. میلگرد A4 شکل هفت و هشتی دارد که به آن میلگرد مرکب هم گفته می‌شود.

 

4- معادل سازی میلگرد چیست؟

در هنگام پروژه اگر به دلیلی مثل در دسترس نبودن یا موجود نبودن میلگرد در نظر گرفته شده در نقشه ساختمان، مجبور باشیم با سایز میلگرد دیگری آن را جایگزین کنیم باید از معادل سازی استفاده کنیم و این کار را باید به نحوی انجام دهیم که از لحاظ محاسبات و آیین نامه هیچ خللی به سازه وارد نشود.

 

آخرین خبرها

6 علت شکستن میلگرد و راهکارهای برطرف کردن آن | مجله آسن

1403-02-19 11:36:20

منظور از کلاف بندی ساختمان چیست؟ | مجله آسن

1403-02-18 00:50:16

میلگرد رامکا چیست و چگونه در ساختمان سازی اجرا می‌شود؟

1403-02-17 00:24:59

میلگرد انتظار چیست؟ مشخصات و کاربرد میلگرد انتظار در ساخت و ساز

1403-02-15 13:27:38

سیم مفتول چیست؟ + معرفی انواع سیم مفتول | مجله آسن

1403-02-13 01:40:04

6 راه شناسایی میلگرد تقلبی از اصل که باید بدانید

1403-02-12 11:23:37

اورلب میلگرد چیست؟ محاسبه اورلب میلگرد فونداسیون چگونه انجام می‌شود؟

1403-02-10 13:35:00

مشخصات کامل میلگرد A4 + ویژگی ها و کاربرد میلگرد A4

1403-02-09 12:31:27

سیم آرماتور بندی چیست و چه کاربردی دارد؟ | مجله آسن

1403-02-08 01:25:13

همه چیزهایی که درباره استاندارد 3132 نمی‌دانید! مجله آسن

1403-02-06 00:36:10

فونداسیون چیست و انواع فونداسیون (پی) در ساختمان کدامند؟ | مجله آسن

1403-02-05 14:33:37

هزینه راه اندازی کارخانه تولید میلگرد چقدر است؟ | مجله آسن

1403-02-03 16:05:54

پرکاربردترین سایز میلگرد در ساختمان سازی کدام است؟

1403-02-01 23:03:48

میلگرد آلیاژی چیست؟ و چه کاربردی در صنعت دارد؟

1403-01-31 21:39:53

میلگرد ضد زنگ | خواص و کاربرد آن در صنایع مختلف

1403-01-29 18:00:14