نحوه خرید میلگرد از بورس کالا چگونه است؟

نغمه

1403-03-24 01:00:34

category image: نحوه خرید میلگرد از بورس کالا چگونه است؟

بازار بورس همواره یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین بازارهای معامله در حوزه آهن آلات است و خرید و فروش محصولات و مقاطع فولادی در این بازار می‌تواند کم ریسک­‌تر و با سود بیشتری همراه باشد. یکی از دلایل این رویکرد، بالا بودن قیمت میلگرد در بازار آزاد است. به عنوان قیمت میلگرد بناب در بازار آزاد گرانتر از بازار بورس کالا معامله می شود. به همین منظور، عرضه مستقیم قطعات فولادی مانند میلگرد در بازار بورس به‌منظور ثبات قیمت و بهبود شرایط برای خریداران ایجاد شده است. هدف کلی ما از نگارش این محتوا این است که شما آگاهی بیشتری در مورد نحوه خرید میلگرد از بورس کالا کسب کنید.

بورس کالا چیست؟

بازار بورس کالا از سال 1382 در ایران راه‌اندازی شد. فرآیند تحول و تکامل بازار سرمایه با تصویب قانون جدید در آذر ماه 1384 ادامه یافت و باعث شد تا تمامی بازار‌های بورس با هم ادغام شوند. یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سرمایه کشور، سازمان بورس اوراق بهادار است که یکی از زیر مجموعه‌های آن شامل بورس کالا می‌شود. در بورس کالای ایران، انواع کالاها در بخش‌های صنعتی، معدنی، شمش طلا، فرآورده‌های نفتی، پتروشیمی و محصولات کشاورزی معامله می‌شود.

نحوه حضور در بورس کالا

برای ورود به بازار بورس، هر فرد حقیقی یا حقوقی باید یک کارگزار برای ارائه سفارش خرید یا فروش سهم انتخاب کند. پس از انتخاب کارگزاری، باید برای دریافت کد مشتری در بورس کالا اقدام کنند. این کد برای هر شخصی در سازمان بورس ضروری است. مدارک مورد نیاز برای دریافت کد مشتری برای افراد حقیقی شامل فتوکپی شناسنامه، فتوکپی کارت ملی و فرم درخواست کد مشتریان حقیقی است. برای اشخاص حقوقی، فتوکپی روزنامه رسمی ثبت شرکت، آخرین تغییرات شرکت، شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت مدیره شرکت الزامی است.

مراحل خرید میلگرد از بورس کالا

  • انتخاب کارگزار مناسب

برای خرید میلگرد و تیرآهن، اولین گام انتخاب یک کارگزار مورد تایید سازمان بورس اوراق بهادار است. کارگزاران نقش واسط را بین خریداران و فروشندگان ایفا می‌کنند و تمامی امور مربوط به ارائه سفارش، خرید و فروش سهام را انجام می‌دهند.

  • دریافت کد مشتری

پس از انتخاب یک کارگزاری مناسب، برای حضور در سازمان بورس و فعالیت در بازار، نیاز به کد مشتری دارید. این مرحله تنها یک‌بار انجام می‌شود و هر خریدار باید از طریق کارگزاری خود اقدام به دریافت آن نماید.

  • تکمیل فرم درخواست خرید

برای هر بار خرید، باید یک فرم سفارش شامل اطلاعاتی مانند نوع کالا، نام تولید کننده و حداکثر مقدار قیمت خرید را تکمیل کنید. این فرم شامل جزئیات دقیق محصول و حداکثر قیمتی است که خریدار حاضر به پرداخت آن است.

  • بررسی امکان خرید توسط کارگزار

پس از تکمیل فرم، کارگزار امکان خرید شما را بررسی کرده و در صورت نیاز برای عرضه کالا با تولیدکننده رایزنی می‌کند. کارگزار باید اطمینان حاصل کند که کالای موردنظر با شرایط مورد درخواست خریدار در بورس موجود است.

  • واریز پیش‌پرداخت

برای خرید میلگرد، مقدار 10 درصد از مبلغ به‌عنوان پیش‌پرداخت و تضمین تعهدات خریدار به‌حساب کارگزاری واریز می‌شود. این مبلغ تضمینی است که خریدار به تعهدات خود عمل کند و در صورت وقوع جرائم احتمالی، کارگزاری بتواند از این مبلغ استفاده کند. اگر میلگرد جزو محصولات صادراتی باشد، 5 درصد از ارزش کل معامله نیز به‌حساب کارگزاری واریز می‌شود.

  • خرید کالا در تالار بورس

کارگزاران با توجه به نوع درخواست خریدار، در زمان عرضه کالا در تالار بورس با دیگر کارگزاران رقابت می‌کنند. کارگزاران مطابق با نوع درخواست خریدار در میزان، نوع، تعداد و مبلغ میلگرد با دیگر کارگزاران رقابت کرده و در صورت کافی بودن کالا و مناسب بودن قیمت، کالا را خریداری می‌کنند.

  • کسر کارمزدهای کارگزاری

پس از خرید میلگرد، اطلاعات کالا ازجمله حق‌الزحمه کارگزاری و عوارض بورس توسط کارگزار تنظیم و به خریدار ارسال می‌شود. خریدار فرصت دارد باقیمانده مبلغ را تا ساعت 10 صبح روز سوم کاری به‌حساب بورس واریز کند و فیش بانکی را به کارگزاری تحویل دهد. در غیر این صورت، معامله فسخ شده و خریدار موظف است مبلغی را به‌عنوان کارمزد کارگزار خود و فروشنده پرداخت نماید.

  • تسویه کل مبلغ خریداری‌شده

پس از بررسی خرید و واریز مبلغ باقیمانده، کارگزار کل مبلغ را تسویه و پس از تکمیل مدارک و صدور حواله فروش، آن را به کارگزار فروشنده تحویل می‌دهد. در این مرحله نوع حمل بار و آدرس محل تخلیه توسط خریدار مشخص می‌شود و کارگزار موظف است تمامی مراحل را پیگیری نماید.

نکات مهم پیرامون خرید در بورس کالا

- زمان عرضه محصولات فلزی: زمان عرضه محصولات فلزی مانند میلگرد در بورس کالا ساعت 11:00 روزهای چهارشنبه است.

- قیمت‌گذاری رقابتی: قیمت‌ها به‌صورت رقابتی در بورس کالا تعیین می‌شود.

- تعداد کارگزاری‌های رسمی: تعداد کارگزاری‌های رسمی در بورس کالا حدوداً 90 عدد است.

- مهلت تسویه حساب: خریدار برای تسویه مبلغ به مدت 3 روز کاری فرصت دارد. در صورت تأخیر، مقدار 0.25 درصد ارزش معامله به‌صورت روزانه به‌عنوان جریمه باید به فروشنده بپردازد.

مزایای خرید میلگرد از بورس کالا

- قیمت‌گذاری عادلانه: بر اساس مقدار عرضه و تقاضا.

- اطمینان از اصالت کالا: با توجه به اعتبار تولیدکننده.

- شفافیت قیمت‌ها: امکان مقایسه قیمت میلگرد.

- امکان جریمه خریدار در صورت عدم پرداخت به‌موقع: انصراف از خرید و انجام معاملات آنلاین.

- کاهش آشفتگی بازار: و ثبات قیمت.

نمادهای میلگرد در بورس کالا

در ادامه، نمادهای میلگرد سبد هر یک از کارخانجات تولیدی آورده شده است. ضروری است که پیش از خرید، اطلاعات لازم را نسبت به نماد هر یک از کارخانجات کسب نمایید:

- سبد میلگرد مخلوط: میلگرد مجتمع فولاد ظفر بناب

- سبد میلگرد 14 تا 32 A3: میلگرد آذر فولاد امین

- سبد میلگرد 14 تا 32 A3: میلگرد فولاد آذربایجان

- سبد میلگرد مخلوط: میلگرد جهان فولاد سیرجان

- سبد میلگرد مخلوط: میلگرد کارخانه ذوب‌آهن اصفهان

- سبد میلگرد 14 تا 25: میلگرد مجتمع فولاد صنعت بناب

- سبد میلگرد 14 تا 28 A3: میلگرد مجتمع فولاد خراسان

- سبد میلگرد 14 تا 32 A3: میلگرد صنایع آهن و فولاد سرمد ابرکوه

- سبد میلگرد 14 تا 32 A3: میلگرد صبا فولاد زاگرس

- سبد میلگرد مخلوط: میلگرد فولاد روهینا جنوب

پیش از اقدام به خرید، توصیه می‌شود که اطلاعات کافی و به‌روز را در مورد هر یک از این نمادها و تولیدکنندگان آن‌ها کسب کنید تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

حداقل تناژ خرید میلگرد از بورس کالا

با توجه به وجود دلال‌ها و قیمت‌های نجومی در بازار آهن، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تصمیم گرفت تا عرضه مقاطع فولادی از جمله میلگرد را در بورس کالا انجام دهد. این تصمیم با هدف ایجاد رقابت در قیمت تولیدکنندگان میلگرد و سایر محصولات فولادی و ارائه قیمت‌های عادلانه‌تر به مصرف‌کنندگان اتخاذ شد. عرضه میلگرد و تیرآهن در بورس کالا تنها در روز چهارشنبه هر هفته انجام می‌شود و برای این کار ابتدا باید یک کارگزاری مطمئن پیدا کنید.

کارگزاری به عنوان نماینده شما در روز عرضه عمل کرده و خرید مورد نظر را برای شما انجام می‌دهد. در ابتدا باید قیمت کالای مورد نظر خود را در تابلوی نمایش بورس مشاهده کرده و سپس قیمت درخواستی خود، مشخصات دقیق مقطع و تولیدکننده را در فرم مربوطه وارد کنید. پس از تکمیل فرم، آن را به کارگزاری تحویل داده و پیش‌پرداخت را واریز می‌کنید. برای مثال، برای خرید میلگرد، لازم است بین 10 تا 50 درصد مبلغ کل را واریز نمایید.

پس از اینکه کارگزاری در روز عرضه، کالای مورد نظر را برای شما تهیه کرد، سه روز برای تسویه کل مبلغ زمان دارید. در حال حاضر، 86 کارگزاری در ایران فعال هستند و برای انتخاب کارگزاری باید عواملی مانند اعتبار و امکان ارائه خدمات آنلاین را در نظر بگیرید. لازم به ذکر است که سهمیه میلگرد با پروانه ساختمان در بورس کالا برای اشخاص حقیقی حداقل 20 تن است.

خرید میلگرد با پروانه ساخت

یکی از راه‌های آسان و کم هزینه برای خرید میلگرد، خرید این محصول با پروانه ساخت است. برای خرید میلگرد دولتی می‌توانید با استفاده از جواز ساختمان خود اقدام نموده و این محصول را با نرخ مصوب خریداری نمایید. با خرید میلگرد از طریق پروانه ساختمان، تقاضای کاذب از بازار حذف شده و در تنظیم قیمت‌ها بسیار موثر است.

 

نتیجه‌گیری

خرید میلگرد از بورس کالا با توجه به شرایط موجود در بازارهای آزاد، تحت نظارت سازمان بورس اوراق بهادار و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد. این خرید مزایای بسیاری از جمله قیمت‌گذاری عادلانه، شفافیت قیمت‌ها و انجام معاملات آنلاین دارد که می‌تواند به تعادل بازار و کاهش آشفتگی کمک کند. بورس کالا به‌عنوان یک بازار فیزیکی برای عرضه مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌ها به‌منظور تثبیت قیمت کالاها تأسیس شده است و خرید قطعات فولادی مانند میلگرد و آهن در این بازار از قوانین و محدودیت‌های خاصی پیروی می‌کند.

 

 سؤالات متداول

 

 

 

1- چرا میلگرد را از بورس کالا خریداری می‌کنند؟

عرضه مستقیم میلگرد در بازار بورس کالا به‌منظور کاهش آشفتگی بازار، ثبات قیمت و ایجاد شرایط بهتر برای خریداران این محصولات صورت می‌گیرد.

 2- شرایط خرید میلگرد از بورس کالا چیست؟

خریدار برای تسویه مبلغ به مدت 3 روز کاری فرصت دارد. در صورت تأخیر، مقدار 0.25 درصد ارزش معامله به‌صورت روزانه به‌عنوان جریمه باید به فروشنده بپردازد. همچنین، خرید میلگرد در روزهای خاص و در ساعات مشخص انجام می‌شود.

 3- مزایای خرید میلگرد از بورس کالا چیست؟

انجام معاملات آنلاین و رها شدن از سختی‌های بازارهای سنتی، قیمت‌گذاری عادلانه بر اساس میزان عرضه و تقاضا، اطمینان از اصالت کالا با توجه به اعتبار تولیدکننده، شفاف بودن قیمت‌ها، امکان مقایسه قیمت میلگرد، و امکان جریمه فرد خریدار در صورت عدم پرداخت به‌موقع از جمله مزایای خرید میلگرد از بورس کالا است.

 4- مدارک لازم برای دریافت کد مشتری در بورس کالا چیست؟

مدارک لازم برای افراد حقیقی شامل تصویر کپی از صفحات شناسنامه، کارت ملی و فرم درخواست کد مشتریان حقیقی است. برای افراد حقوقی، مدارکی مانند تصویر روزنامه رسمی ثبت شرکت، شناسنامه و کارت ملی اعضای هیئت‌مدیره، تصویر روزنامه آخرین تغییرات شرکت، لیست صاحبان امضا، لیست سهامداران بالای 10 درصد و ارائه شماره‌حساب جاری شخص حقوقی مورد نیاز است.

 

آخرین خبرها

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58

علامت میلگرد آجدار در نقشه به چه معناست؟ | مجله آسن

1403-03-26 01:39:48

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا چگونه است؟

1403-03-24 01:00:34

معرفی انواع سقف در ساختمان و مزایا و معایب هر کدام | مجله آسن

1403-03-22 18:43:39

کوچکترین و بزرگترین سایز میلگرد

1403-03-22 00:16:26

فولاد کربن چیست و چه نقشی در صنعت دارد؟ | مجله آسن

1403-03-21 12:38:27

محاسبه قیمت میلگرد چگونه انجام می‌ شود؟ | مجله آسن

1403-03-19 13:43:46

نکات طلایی درباره حمل و نقل میلگرد + انواع روشهای حمل میلگرد

1403-03-17 14:20:50

تفاوت بین فولاد و چدن چیست؟ بررسی مشخصات هر کدام | مجله آسن

1403-03-17 00:46:59

حداقل و حداکثر تعداد میلگرد در هر ستون چقدر است؟ | مجله آسن

1403-03-13 10:41:52