بهترین روش‌های تضمینی مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش سوزی

نغمه

1403-06-21 11:31:30

category image: بهترین روش‌های تضمینی مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش سوزی

 آتش‌سوزی از جمله مهم‌ترین صوانحی است که بروز آن در ساختمان‌ها خسارت جانی و مالی شدیدی در پی دارد. به‌خصوص اگر سازه موردنظر از قبل برای این نوع رخداد مقاوم‌سازی نشده باشد، میزان خسارات آن چندبرابر می‌شود. به عنوان مثال حادثه ساختمان پلاسکو یک مثال واضح در این‌باره است که اهمیت موضوع مقاوم‌سازی ساختمان در برابر آتش‌سوزی را نشان می‌دهد. به همین خاطر قصد داریم در این مقاله به معرفی بهترین راهکارهای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها بپردازیم. تمامی این راهکارها، جزو بهترین و مطمئن‌ترین روش‌های موجود در این زمینه محسوب می‌شوند.

بهترین روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر آتش

در حال حاضر راهکارهای گوناگونی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر آتش وجود دارد که عبارت‌اند از:

انتخاب مصالح با کیفیت

در گذشته، استحکام و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها اهمیت بالایی نداشت، تا جایی که حتی برای ساخت‌وساز از مصالح سنتی استفاده می‌شد. متاسفانه مصالح سنتی هم مقاومت بالایی در برابر آتش نداشتند و به‌سادگی گرما را به خود جذب می‌کردند. با این حال، گذشت زمان و بروز حوادث ناگوار اهمیت استفاده از مصالح با کیفیت را برای پیمانکاران آشکار کرد.

در حال حاضر اولین و مهم‌ترین راهکار مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در برابر آتش، استفاده از مصالحی با درجه مقاومت و پایداری بالاست. توصیه می‌شود برای اطمینان از پایداری مصالح در برابر گسترش حریق، تهیه آن‌ها را به افرادی متخصص در این زمینه بسپارید.

استفاده از میلگرد مناسب در سازه بتنی

در قضاوت‌های عمومی ساختمان‌های بتنی مقاوم‌تر از فولاد هستند و به سادگی دچار آتش‌سوزی نمی‌شوند، اما این یک تصور اشتباه است. هرچند که شاید این ساختمان‌ها استحکام بیشتری نسبت به سازه‌های فولادی داشته باشند؛ اما در حرارت‌های بالا درست مانند فولاد دچار آتش‌سوزی می‌شوند. (درواقع آتش در حرارت‌های بالا بتن را هم به راحتی ذوب می‌کنند)  به همین خاطر پیشنهاد می‌شود پیمانکاران مقاوم‌سازی سازه‌های بتنی را نیز جدی بگیرند.

بهترین اقدام برای مقاوم‌سازی این نوع ساختمان‌ها استفاده از میلگرد (برای بررسی قیمت میلگرد درب کارخانه، قیمت میلگرد سلفچگان و قیمت میلگرد ظفر به کانال تلگرام شرکت آسن مراجعه نمایید) ۵.۴٪ در ستون‌های بتن است. همچنین اگر زمانی درصد میلگرد یک ساختمان (در ساختمان‌های بیش از 6 طبقه) از 2.5 درصد تجاوز کند، لازم است روش‌های مقاوم‌سازی خاص‌تری چون پوشش‌های ضد حریق در آن‌ها به کار رود.

مقاوم‌سازی سازه‌های فولادی

سازه‌های فولادی اینرسی پایینی در برابر حریق دارند و در مدتی کوتاه به نقطه بحرانی می‌رسند، بنابراین مقاوم‌سازی آن‌ها در برابر آتش مهم‌تر از سازه‌های بتنی است. برای مقاوم‌سازی این نوع سازه‌ها قوانین خاصی وجود دارد که عبارت‌اند از:

·         ساختمان‌های فلزی 4 طبقه یا کمتر احتیاجی به مقاوم‌سازی ندارند.

·         ساختمان‌های 5 تا 11 طبقه‌ای که سازه فلزی دارند، باید به مدت دوسال در برابر حریق مقاوم‌سازی شوند.

·         ساختمان‌های فلزی 5 طبقهِ دارای سیستم بارنده، نیازی به مقاوم‌سازی ندارند.

·         ساختمان‌هایی با اسکلت فلزی بیش‌از 12 طبقه باید به سیستم ضدحریق 3 ساعته مجهز شوند، تفاوتی هم ندارد سیستم بارنده داشته باشند یا خیر.

·         سازه‌هایی با بیش از 1000 نفر جمعیت بدون توجه به تعداد طبقات به سیستم ضدحریق نیاز دارند.

·         در سازه‌های فلزی یک طبقه با جمعیت بیش‌از 300 نفر و کمتر از 1000 نفر، مقاوم‌سازی نسبت به حریق ضروری نیست. از طرفی سازه‌های فلزی دو طبقه مجهز به سیستم بارنده نیز مقاوم‌سازی نمی‌خواهند.

استفاده از پوشش‌های ضد حریق

از دیگر راهکارهای مناسب برای ‌مقاوم‌سازی ساختمان در برابر آتش‌سوزی پوشش‌ ضد حریق است. پوشش ضد حریق نوعی رنگ مقاوم به حرارت است که از ترکیبات نانو کامپوزیت سرامیکی بر پایه آب تولید می‌شود و در حرارت‌های بالا به واسطه تولید ذغال از سطوح زیرین ساختمان‌ها در برابر آتش‌سوزی محافظت می‌کند. 

پوشش ضد حریق یکی از بهترین روش‌های مقاوم‌سازی سازه‌ها به شمار می‌آید؛ زیرا از تخریب ساختمان و ذوب شدن اسکلت فلزی جلوگیری می‌کند. باید بدانید این نوع پوشش انواع گوناگونی هم دارد که از جمله متداول‌ترین مدل آن می‌توان به مدل پاششی اشاره کرد. در این مدل، پیمانکاران با استفاده از تجهیزات مخصوص رنگ‌های ضد حریق را روی اسکلت می‌پاشند و به این صورت مقاومت ساختمان را بالا می‌برند.

از دیگر انواع پرکاربرد پوشش ضد حریق می‌توان به پنل‌ها و بردهای مخصوص این کار اشاره کرد که علاوه‌بر افزایش مقاومت ساختمان در برابر آتش، استحکام سازه در مقابل رطوبت را نیز بالا می‌برند. بردهایی که برای این منظور استفاده می‌شوند، قابلیت اجرا روی تیرهای ساختمان را ندارند، با این حال به دلیل هزینه مناسبشان، در پروژه‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکته مهمی که وجود دارد این است که پوشش‌های ضد حریق برای همه ساختمان‌ها مناسب نیستند، برای مثال ساختمان‌های یک تا سه طبقه اغلب نیازی به این نوع محافظ حریق ندارند. از طرفی کاربرد این نوع پوشش تنها برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری نیست بلکه مکان‌هایی چون انبارها و سوله‌های بزرگ نیز باید از طریق پوشش مناسب، مقاوم شوند. از جمله مهم‌ترین پروژه‌هایی که به پوشش ضدحریق نیاز دارند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         ساختمان‌های چندین طبقه (مسکونی و تجاری)

·         کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولیدی

·         انبارهای بزرگ

·         پالایشگاه‌ها

·         کشتی و سازه‌های دریایی

·         معادن

·         سوله‌ها

·         تونل‌ها

حال که به خوبی با پوشش ضد حریق و کاربرد آن آشنا شدید قصد داریم مزیت‌های مهم این نوع سازه را نیز نام ببریم.

·         دارای چسبندگی عالی

·         ترمیم بسیار راحت و بدون دردسر

·         در شکل ظاهری سازه تاثیری ندارند.

·         مقاومت بالا در برابر رشد قارچ، باکتری و کپک

·         مقاومت مناسب در مقابل ضربات و زنگ‌زدگی

·         عدم تولید گاز سمی در حین آتش‌سوزی

·         هیچ ضرری برای محیط زیست ندارند

شکل هندسی ساختمان

شاید جالب باشد برایتان که بدانید نوع طراحی ساختمان و نحوه به‌کارگیری مقاطع، ستون‌ها، تیرها و کانال‌های آن‌ها، در آتش‌سوزی و افزایش حریق تاثیر مستقیم دارد. این نکته مهمی است که اغلب پیمانکاران به آن توجه نمی‌کنند، از این رو لازم است برای اسکلت‌بندی ساختمان‌ها از افرادی متخصص و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

معرفی انواع پوشش ضد حریق برای مقاوم‌سازی ساختمان در برابر آتش‌سوزی

انواع پوشش‌های ضدحریق عبارت‌اند از:

مواد چسبنده معدنی

اولین نوع پوشش‌های ضدحریق، محصولات معدنی با چسبندگی بالا هستند که قابلیت اشتعال ندارند و در اثر آتش نیز نمی‌سوزند. عملکرد محافظتی این موارد به واسطه هدایت حرارتی نسبتا پایین و جذب انرژی که براثر تبخیر اب دارند بالاست، به همین خاطر در اغلب پروژه‌های مقاوم‌سازی نیز به کار می‌روند.

مواد چسبنده معدنی در دمای بالا هیچ‌ نوع گاز و دود سمی تولید نمی‌کنند؛ از این رو برای استفاده در فضای داخلی ساختمان‌ها نیز گزینه مناسبی هستند. از جمله مهم‌ترین انواع مواد چسبنده ضدحریق نیز می‌توان به اکسی کلراید منیزیم، سیلیکات کلسیم، پوشش‌های سبک کجی، پوشش‌های سبک سیمانی و بتن اشاره کرد.

پوشش سبک سیمانی

پوشش سبک سیمانی دارای وزن سبک‌تر از بتن بوده و از ترکیب فرج و خلل تهیه شده است. این نوع پوشش ضدحریق از نوع پاششی است و بسته به محل موردنظر می‌تواند 500 تا 900 متر از ساختمان را در بر بگیرد. نکته دیگر اینکه در اغلب موارد از پوشش‌های سبک سیمانی برای محیط‌های خارجی ساختمان‌ها استفاده می‌شود.

پوشش گچی

از دیگر انواع پوشش ضدحریق می‌توان به پوشش گچی اشاره کرد. این نوع پوشش مناسب مقاوم‌سازی فضای داخلی ساختمان‌ها است و به هردو شکل ماشینی و دستی نیز قابل اجرا است. این نوع پوشش با وجود مقاومت بالا، وزن بسیار سبکی هم دارد.

مصالح الیافی

مصالح الیافی نوع دیگری از پوشش‌های ضدحریق هستند که علاوه مقاومت در برابر آتش، عایق حرارتی هم محسوب می‌شوند.

سخن اخر

در این مقاله به بررسی روش‌های مقاوم‌سازی ساختمان در برابر آتش‌سوزی پرداختیم و تلاش کردیم شما خوانندگان عزیز را از اهمیت سرمایه‌گذاری برای این کار آگاه کنیم. متاسفانه هرساله چندین‌هزار نفر از مردم در جان خود را در اثر آتش‌سوزی از دست می‌دهند، از این رو بحث مقاوم‌سازی ساختمان مسئله‌ای بسیار مهم است. تمامی پیمانکاران و سرمایه‌گذاران فعال در این حوزه موظف‌اند پیش از استارت رسمی پروژه‌های خود بودجه لازم برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را فراهم کنند و سازه‌هایی با امنیت بالا را به مردم تحویل بدهند.

شرکت بازرگانی آسن از جمله معتبرترین مجموعه‌های تامین کننده میلگرد در ایران است که خدمات متفاوتی چون برشکاری میلگرد، خمکاری میلگرد، گالوانیزه کردن میلگرد، سایز و رزوه‌زنی میلگرد، انبارداری را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. شما عزیزان می‌توانید برای خرید میلگرد مجموعه آسن یا دریافت مشاوره قبل خرید از این شرکت با شماره تلفن88885720-021 تماس بگیرید یا با رصد کردن دائمی کانال تلگرام  آن‌ها که کانال لحظه‌ای میلگرد است، بهترین زمان را برای خرید این نوع فولاد مشخص و سپس اقدام نمایید.

سوالات متداول

1-    چه راه‌هایی برای مقاوم‌سازی ساختمان در برابر آتش‌سوزی وجود دارد؟

روش‌های گوناگونی برای این کار وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به انتخاب زمین مناسب برای ساخت‌وساز، استفاده از پوشش ضدحریق، میلگرد 5.4 درصد در ستون‌ها و خرید مصالح با کیفیت اشاره کرد.

2-    بهترین و موثرترین روش مقاوم‌سازی ساختمان چیست؟

انواع پوشش ضدحریق بهترین و موثرترین روش برای مقاوم‌سازی ساختمان هستند.

3-    چه کسی وظیفه نظارت برمقاوم‌سازی ساختمان‌ها را دارد؟

پیمانکاران هرپروژه وظیفه دارند بر مقاوم‌سازی ساختمان در حال ساخت نظارت کامل داشته باشند.

 

 

آخرین خبرها

قیمت هر سایز میلگرد در بازار چگونه بدست می‌آید؟

1403-06-28 11:38:07

تیرچه پاشنه بتنی چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟

1403-06-26 11:00:53

نقش آرماتور در ساختمان چیست؟ آشنایی با انواع آرماتوربندی در ساختمان

1403-06-24 11:00:31

بهترین روش‌های تضمینی مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش سوزی

1403-06-21 11:04:14

سازه فلزی و کاهش هزینه ساخت ‌و ساز | مجله آسن

1403-06-17 11:01:02

معرفی بهترین رنگ برای فلزات + مشخصات انواع رنگ فلز |مجله آسن

1403-06-14 11:01:39

افزایش قیمت دلار و دردسرهای افزایش قیمت میلگرد و مصالح

1403-06-13 11:01:55

نحوه اجرای ستون بتنی در ساختمان چگونه است؟ | مجله آسن

1403-06-10 00:00:13

اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟ | مجله آسن

1403-06-07 11:01:27

مشخصات فنی میلگرد از لحاظ مکانیکی و شیمیایی کدامند؟

1403-06-05 23:01:17

6 روش تضمینی تشخیص میلگرد اصل از تقلبی

1403-06-03 11:00:58

سازه نگهبان مهار متقابل یا استرات چیست؟

1403-05-31 11:02:31

حواله میلگرد چیست و خرید حواله میلگرد چگونه است؟

1403-05-29 11:00:36

میلگرد رابیتس کاری چیست و چه تفاوتی با میلگرد معمولی دارد؟

1403-05-24 11:00:13

اسپیسر میلگرد چیست و چه کاربرد و ویژگی هایی دارد؟

1403-05-21 11:00:24