بهترین زمان خرید میلگرد چه وقت است؟

نغمه

1402-11-25 18:25:47

category image: بهترین زمان خرید میلگرد چه وقت است؟

اگر از فعالان بازار آهن یا درگیر پروژه‌های ساخت‌وساز باشید، باید بدانید که زمان خرید میلگرد تاثیری بر قیمت آن دارد یا خیر؟ این موضوع برای تمامی خریداران و توزیع‌کنندگان میلگرد اهمیت دارد، زیرا قیمت میلگرد بسته به وزن آن و به صورت روزانه اعلام می‌شود.

علت این موضوع را می‌توان تا حدی به نوسانات بازار آهن و هزینه‌های نهایی برآورد شده در هر سفارش میلگرد، ارتباط داد. اما سوال اصلی اینجاست: چه عواملی بر زمان خرید میلگرد تاثیر‌گذارند؟در این مقاله، پس از بررسی این عوامل، به روش‌های تشخیص بهترین زمان برای خرید این محصول می‌پردازیم.

آشنایی با تاریخچه تولید میلگرد در ایران

تاریخچه تولید فولاد در ایران به دوره‌ای پیش از سال‌های ۱۳۰۹ شمسی باز می‌گردد. اما متاسفانه به دلیل آغاز جنگ جهانی دوم، طرح‌هایی که برای راه‌اندازی صنعت فولاد در ایران در نظر گرفته شده بود، ناتمام ماند. در حال حاضر حدود ۴۵ تا ۵۰ کارخانه و صدها تامین‌کننده در سراسر کشور در زمینه تولید و توزیع میلگرد فعالیت دارند. روش تولید میلگرد در هر کارخانه بر اساس شرایط اقلیمی و نیاز بازار داخلی، انتخاب می‌شود.

در ایران، انواع مختلفی از روش‌های تولید میلگرد در صنایع به کار گرفته می‌شوند که عبارتند از: تولید به روش نورد گرم، نورد سرد، ترمکس و میکروآلیاژی. میلگردهای تولید شده با توجه به روش تولید، نوع و میزان مواد اولیه، در انتها کیفیت متفاوتی دارند.

کیفیت نهایی، یکی از اصلی‌ترین عوامل در قیمت‌گذاری میلگرد است. به عنوان مثال، میلگردهای میکروآلیاژی به دلیل کیفیت بالاتر، قیمت بیشتری دارند. با توجه به تعداد بالای کارخانه‌های تولید میلگرد در ایران و انتخاب روش‌های مختلف تولید توسط آنها، شناخت انواع میلگرد و انتخاب میلگرد مناسب با شرایط خاص پروژه‌ها از اهمیت بسزایی برخوردار است.

بهترین زمان خرید میلگرد

عوامل تاثیرگذار بر تعیین قیمت میلگرد

قیمت میلگرد به عنوان یکی از اصلی‌ترین کالاها در بازار فولاد ایران، تحت تاثیر عوامل متعددی قرار دارد. آگاهی از این عوامل، به بهبود عملکرد در خرید و فروش افراد و مجموعه‌ها منجر خواهد شد. در ادامه مهمترین عوامل موثر در تعیین قیمت میلگرد را مورد بحث قرار می دهیم.

حجم عرضه و تقاضا

یکی از عوامل اصلی و تاثیرگذار بر قیمت هر محصولی در اقتصاد، حجم عرضه و تقاضاست. هر چه حجم تولید و عرضه میلگرد بالاتر رود، به همان نسبت انتظار کاهش قیمت آن را در بازار داریم. در حالی که اگر تولید و به طبع آن عرضه، بنابر افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش هزینه‌های تمام شده تولید و… کاهش یابد، شاهد افزایش قیمت میلگرد در بازار خواهیم بود.

اقتصاد و سیاست

تغییرها و تصمیم‌های سیاسی و اثر آن‌ها بر اقتصاد، قیمت مقاطع فولادی از جمله میلگرد، تیرآهن و دیگر مصالح ساختمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بی‌ثباتی در فضای اقتصادی و سیاسی می‌تواند نوسانات قیمت را افزایش دهد. تحریم‌ها، نابه‌سامانی وضعیت کلان اقتصادی کشور و اخبار مرتبط با این حوزه‌ها، منجر به تغییرات آنی در نرخ ارز می‌شود. تغییرات نرخ ارز نیز در کشور ایران، تغییر قیمت تمامی کالاها و خدمات را به دنبال دارد.

 نرخ تورم

تورم به عنوان یکی دیگر از عوامل اقتصادی موثر بر قیمت میلگرد مطرح است. رابطه در هم تنیده بین تورم و نقدینگی، بر قیمت میلگرد تاثیرگذار است. اگرچه حتی در آذرماه سال ۱۴۰۲، رشد نقدینگی را مهارشده اعلام کرده‌اند، اما واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد. متاسفانه عدم توان کنترل این رشد، افزایش تورم و در نتیجه افزایش قیمت‌ مواد اولیه و در ادامه افزایش قیمت میلگرد را در پی خواهد داشت.

تحریم‌ها و اخبار مذاکرات هسته‌ای

تاثیر این عامل بر تمامی ارکان اقتصادی کشور ما به قدری بالاست که باید آن را مجزا از پارامتر سیاست، دوباره بررسی کنیم. تحریم‌ها از یک سو و اخبار توافق یا عدم توافق در مذاکرات هسته‌ای از سوی دیگر، به‌طور مستقیم بر تورم، نرخ ارز، واردات، نرخ تمام شده خرید مواد اولیه و در نهایت نوسانات قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارد. در نتیجه فعالان حوزه عمران و ساخت و ساز باید بهترین زمان خرید میلگرد را با توجه به شرایط مد نظر قرار دهند. پیگیری دقیق نتیجه مذاکرات به خریداران و تولیدکنندگان کمک شایانی در گرفتن تصمیمات بهتر در خصوص زمان خرید میلگرد خواهد کرد.

قیمت جهانی میلگرد

۶۰ درصد تولیدات صنعت فولاد را کشورهای در حال توسعه به عهده دارند. از آنجا که چین به تنهایی ۳۰ درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده، تغییرات نرخ تورم در این کشور، بر قیمت میلگرد در بازار جهانی تاثیرگذار است. از این رو، احتمال رکود اقتصادی در کشور چین، قیمت جهانی فولاد را هدف قرار می‌دهد. به ویژه چین یکی از تامین‌کننده‌های اصلی مواد اولیه در این صنعت است. بنابراین باید اثرات این رکود را در بحث تامین مواد اولیه نیز دنبال کنیم.

به این ترتیب، نوسانات در قیمت‌های جهانی می‌توانند موجب تغییر در واردات مواد اولیه و همچنین قیمت تمام شده میلگرد و صادرات آن شود. این تغییرات تاثیر مستقیمی بر قیمت میلگرد در بازار داخلی دارد.

نوسانات نرخ ارز

همانطورکه در رابطه با تاثیر نوسانات نرخ ارز در قیمت کالاها گفته شد، این نوسان‌ها بر قیمت روز میلگرد نیز تاثیرگذار است. افزایش نرخ ارز باعث افزایش قیمت میلگرد می‌شود. اما جالب این است که به دلیل قانون چسبندگی قیمت با کاهش نرخ ارز، قیمت میلگرد با نرخ کندتری کاهش می‌یابد.

توجه به این عوامل، فهم دقیق و به‌روز از شرایط بازار، به خریداران کمک می‌کند تا در بهترین زمان ممکن میلگرد را از شرکت‌های تامین‌کننده، خریداری کنند.

بهترین زمان خرید میلگرد

بهترین زمان خرید میلگرد را چگونه تشخیص دهیم؟

برای خرید میلگرد در بهترین زمان و با مناسب‌ترین قیمت، نیاز به تحلیل دقیق عوامل مختلف موثر بر بازار دارید. همچنین، تحلیل و پیش‌بینی قیمت میلگرد از طریق بررسی نمودارها و تحلیل‌های تکنیکال نیز می‌تواند به خریداران کمک کند. بررسی دقیق نمودارهای افزایش و کاهش عوامل مختلف بازار، به‌ویژه در بازه‌های زمانی متفاوت می‌تواند به تشخیص روند بازار کمک کند.

به‌علاوه، توجه به زمان اجرای پروژه و فصل ساخت و ساز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بررسی دقیق تقاضا و عرضه در بازار در زمان‌های مختلف سال و مطابق با فصول ساخت و ساز، به تشخیص بهترین زمان برای خرید میلگرد، کمک می‌کند.

جمع‌بندی

برای انتخاب بهترین زمان خرید میلگرد، مهم است که خریداران به دقت اخبار اقتصادی و سیاسی، مذاکرات هسته‌ای، قیمت‌های جهانی میلگرد، نرخ تورم، نرخ ارز و حجم عرضه و تقاضا را مورد توجه قرار دهند. این اطلاعات، راهنمای موثری برای گرفتن تصمیم و اقدام به موقع خرید میلگرد در اختیار آن‌ها می‌گذارد.

آخرین خبرها

سقف وافل چیست + مشخصات و نحوه اجرا | مجله آسن

1403-05-06 11:07:33

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04