فرق میلگرد بستر با وال پست چیست؟

نغمه

1402-12-08 00:54:22

category image: فرق میلگرد بستر با وال پست چیست؟

برای افزایش مقاومت دیوارها و سازه در برابر زلزله روش‌های زیادی وجود دارد که بهترین و متداول‌ترین آن‌ها میلگرد بستر و وال پست است. اجرای هر کدام از این روش‌ها معایب و مزایایی دارد که مهندسان و متخصصان در هر پروژه بنا بر فاکتورهایی مثل طراحی، نوع کاربری، بودجه و... ممکن است یکی از این دو روش را انتخاب کنند.

میلگرد بستر نسبت به وال پست مزایای زیادی دارد که می‌توان به مقرون به صرفه‌تر بودن و اجرای راحت‌تر آن اشاره کرد. در مقابل باید گفت وال پست توان بیشتری در برابر فشار وارده دارد. در این مقاله تیم تحریریه مجموعه آسن به معرفی میلگرد بستر و وال پست و تفاوت این دو به صورت کاربردی می‌پردازد.

 

میلگرد بستر چیست و چه کاربردی دارد؟

پیشتر در مقاله دیگری بطور مفصل درباره میلگرد بستر صحبت کردیم. در اینجا قصد داریم به تفاوتهای میلگرد بستر و وال پست و دیگر نکات تکمیلی آن بپردازیم. از میلگرد بستر برای مقاوم سازی سازه‌ها در برابر زلزله استفاده می‌شود. میلگرد بستر از جنس فولاد ضد زنگ است که برای افزایش مقاومت دیوار و سازه، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در حقیقت میلگرد بستر یک جفت مفتول طولی تغییر شکل یافته است که در درزهای ملات ردیف‌های بنایی (دیوار، جرز، ستون) استفاده می‌شود. این نوع میلگرد متشکل است از دو آرماتور موازی که در دیوار بنایی قرار گرفته و بین آن‌ها را سیم مفتولی جوش می‌دهند.

جنس میلگرد بستر از فولاد ضد زنگ یا فولاد کربنی گالوانیزه است و در آن از مفتول‌های کنگره‌ای استفاده می‌شود. قطر مفتول‌ها بین ۴ میلی‌متر تا ۸ میلی‌متر بر حسب نوع پروژه در نظر گرفته می‌شود. میلگرد بستر در ساخت و ساز کاربردهای زیادی دارد که  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·   افزایش مقاومت و انسجام دیوارها

·   اتصال دیوارهای متقاطع به یکدیگر

·    افزایش طول دیوار

·    نیاز نداشتن به دوغاب

·   اتصال مکانیکی برای نمای سنگی و آجری

 

معرفی وال پست و انواع مدل‌های آن

وال پست یکی از اجزاء غیر سازه‌ای ساختمان است که در واقع نوعی چهارچوب و قاب است که باعث استحکام دیوار و اسکلت می‌شود و وظیفه پایدارسازی دیوار را دارد.

مقاومت دیوارها تاثیر مستقیم روی مقاومت سازه دارد. به طور ساده می‌توان گفت که وال پست، دیوار را به اسکلت ساختمان متصل کرده و بدین ترتیب در هنگام بار اضافی مثل زلزله، فشار وارد بر دیوار به اسکلت منتقل می‌شود.

وال پست انواع گوناگونی دارد که بر اساس نوع پروژه، طراحی و بودجه در نظر گرفته شده، می‌توان وال پست مناسب را برای سازه انتخاب کرد. در این بخش به معرفی انواع وال پست پرداخته‌ایم.

  •  وال پست با مقطع IPE :این نوع وال پست دارای اتصالات کشویی است که دیوار را از قاب جدا می‌کند و امکان حرکت دیوار را در صفحه خود ممکن می‌سازد تا لغزش دیوار بدون ریزش و خرابی ممکن شود.
  •  وال پست با مقطع باکس فولادی: وال پست با مقطع باکس فولادی یک تکیه‌گاه برای دیوار است که با اتصالات پیچی و جوشی و نبشی‌های کنترل کننده مقاومت دیوار را در هنگام بروز زلزله افزایش می‌دهد و باعث حرکت آزادانه دیوار می‌شود.
  • وال پست با مقطع نبشی وال پست با مقطع نبشی را به کمک دو ورق که با زاویه ۹۰ درجه نسبت به هم متصل شده‌اند، می‌سازند. وال پست با مقطع نبشی به عنوان وادار قائم نیز به کار می‌رود.
  • وال پست با مقطه ناودانی :در سازه‌هایی مثل بیمارستان که اهمیت بالایی دارند، از وال پست ناودانی ممتد استفاده می‌شود. در این نوع وال پست دیوار توسط یونولیت یا پشم سنگ از قاب جدا می‌شود و هنگام اعمال فشار نیروی‌های جانبی دیوار می‌تواند آزادانه حرکت کند.
  • وال پست مش: وال پست مش از توری فایبر گلاس تشکیل شده که با لایه‌های پلاستر گچ و سیمان از دو طرف روی دیوار نصب می‌شود. به این توری‌ها مش فایبرگلاس هم می‌گویند.

 

 تفاوت‌های میلگرد بستر و وال پست

 

نظر به اینکه میلگرد بستر و وال پست برای ایجاد یک هدف و منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند اما با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. با آگاهی و توجه به این تفاوت‌ها می‌توان گزینه مناسب برای هر پروژه را انتخاب کرد.

·       نحوه اجرای وال پست نسبت به میلگرد بستر مشکل‌تر است و نیاز به محاسبه و جزئیات بیشتری دارد.

·       توان وال پست در برابر نیروی خارجی و کششی بیشتر از میلگرد بستر است.

·       میلگرد بستر ارزان‌تر و مقرون به صرفه تر از وال پست است.

·       میلگرد بستر انعطاف پذیری بیشتر نسبت به وال پست دارد.

·       زمان اجرای میلگرد بستر کوتاه‌تر از وال پست است.

·       نصب و اجرای وال پست باید با جوشکاری و زیر نظر متخصص انجام شود.

·       میلگرد بستر مقاومت بیشتری در برابر ترک‌های ناشی از انبساط دارد.

·       برای ساخت وال پست باید از نبشی، قوطی، پروفیل، ناودانی و تسمه استفاده کرد در حالیکه میلگرد بستر از مفتول‌های فولادی ساخته می‌شود.

·       میلگرد بستر مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی دارد.

 

مزایای استفاده از میلگرد بستر و وال پست

یکی از راه‌های افزایش مقاومت دیوار در برابر بار اضافی، استفاده از میلگرد بستر در وال پست است. اجرای وال پست با میلگرد بستر به دو روش عمودی و افقی انجام می‌شود.

میلگرد بستر افقی از میلگردهای کلافی با قطر ۴ میلی‌متر ساخته می‌شود. در این روش دو میلگرد به صورت موازی به روش نردبانی به هم وصل می‌شوند و در زمان ساخت دیوار در میان دیوار قرار داده می‌شوند.

یکی از مزایای استفاده از میلگرد بستر، هزینه پایین و مقرون به صرفه آن است. از دیگر مزایا می‌توان به نحوه اجرای راحت‌تر میلگرد بستر و زمان اجرای کوتاه‌تر آن اشاره کرد.

 

۵ نکته مهم در اجرای میلگرد بستر و وال پست

در بسیاری از مواقع گران تمام شدن هزینه‌های وال پست، سبب می‌شود تا برای مقاوم سازی سازه از میلگرد بستر استفاده شود. برای دریافت نتیجه بهتر در اجرای میلگرد بستر در وال پست، بهتر است یکسری نکات و اصول را رعایت کرد.

·             ملات مورد استفاده برای پوشاندن میلگرد بسترحداکثر می‌تواند ۱۶ میلی‌متر باشد.

·            فاصله کارگذاری میلگرد بستر در وال پست باید ۴۰ سانتی‌متر باشد.

·            استفاده از میلگرد آجدار باعث اجرای بهتر و انسجام بیشتر بین ملات‌ها می‌شود.

·            قطر مفتول‌های میگلرد بستری که در وال پست استفاده می‌شود باید ۴ میلی‌متر باشد.

·            میلگردهای مورد استفاده باید دارای پوشش گالوانیزه باشند تا در برابر رطوبت مقاوم باشند و دچار زنگ زدگی نشوند.

 

قیمت میلگرد بستر در وبسایت آسن

میلگرد بستر یکی از آیتم‌های غیر سازه‌ای و مهم در ساخت و ساز است. این میلگرد داخل صفحه دیوارها به همراه وال پست در طول دیوار نصب می‌شود تا مقاومت دیوار و سازه را افزایش دهد.

جنس و کیفیت میلگرد بستر بسیار اهمیت زیادی در مقاومت ساختمان دارد. این میلگرد با تنوع قیمت کیفیت‌های مختلف تولید و عرضه می‌شود. برای خرید بهترین میلگرد بستر می‌توان به دو صورت تلفنی و حضوری اقدام کرد.

باتوجه‌ به بعد مسافت و به دلیل صرفه‌جویی در زمان توصیه می‌شود میلگرد بستر را از سایت های معتبر خریداری کنید. با تماس تلفنی و ارتباط با کارشناسان فروش ما می‌توانید از قیمت میلگرد امروز مطلع شده و خرید مناسب و به صرفه تری داشته باشید. وبسایت آسن انواع میلگرد و آهن آلات را با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت عرضه می‌کند.

 

جمع‌بندی

اجرای میلگرد بستر و وال پست هر دو روش‌هایی برای افزایش مقاومت سازه در برابر بار اضافی وارده مانند زلزله است. میلگرد بستر اجرای راحت و هزینه کمتری نسبت به وال پست دارد و در زمان کوتاه‌تری قابل اجرا است.

مهندسان و متخصصان بر اساس نوع پروژه، طراحی و بودجه یکی از این روش‌ها را انتخاب می‌کنند. هر کدام از این روش‌ها مراحل اجرای متفاوت و معایب و مزایای خاص خود را دارند که باید بر حسب شرایط سنجیده شوند.

 

سوالات متداول

 

در این بخش به پاسخ دادن و بررسی پرتکرارترین سوالات کاربران می‌پردازیم. با بررسی این سوالات دید بهتری به میلگرد بستر و تفاوت آن با وال پست خواهید داشت. سوالات عبارت‌اند از:

 

1.  اجرای میلگرد بستر در دیوارهای بازشو چگونه است؟

اجرای این آرماتور در دیوارهای بازشو یا دیوارهایی که کاربرد دو طرفه دارند سبب بهتر شدن مقاومت خمشی دیوار می‌شود.

 

2. نحوه اجرای میلگرد بستر در دیوارهای بلوکی چگونه است؟

در دیوارهای بلوکی که ملات ماسه سیمان دارند از میلگرد بستر نردبانی یا مورب استفاده می‌شود. اگر دیوار ملات نازک، داشته باشد می‌توان از بست‌های فلزی منقطع یا پیوسته استفاده کرد.

 

3. در هنگام خرید میلگرد به چه نکاتی باید توجه کرد؟

بعد از انتخاب سایز و نوع میلگرد باید به یکسری نکات در خرید میلگرد توجه کرد. اولین نکته خرید میلگلرد باکیفیت از برندهای معتبر است. نکته دیگری که باید در نظر گرفته شود بعد مسافت است.

 

4. باید توجه کنید که در صورتی که فاصله شما با فروشگاهی که میلگرد را خریداری می‌کنید زیاد باشد، هزینه حمل و نقل میلگرد زیاد می‌شود.

 

5.  چطور از قیمت روز میلگرد مطلع شویم؟

برای اطلاع از قیمت روز میلگرد می‌توانید به وبسایت آسن مراجعه کنید و قیمت به روز میلگرد کارخانه‌های مختلف را مشاهده و مقایسه کنید.

 

آخرین خبرها

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58