هر آنچه که باید در مورد میلگرد کششی و فشاری بدانید

فرزانه

1402-11-25 18:31:57

category image: هر آنچه که باید در مورد میلگرد کششی و فشاری بدانید

 

میلگرد کششی و فشاری

میلگرد کششی و فشاری از جمله پرکاربردترین میلگردها در سازه ­های بتنی و صنعت ساختمان­ سازی هستند. استحکام سازه‌های بتنی اهمیت زیادی دارد و یکی از المانهایی مهمی که به استحکام سازه‌های بتنی کمک می‌کنند، میلگردها هستند. استفاده از آرماتور فولادی یا میلگرد در کنار بتن موجب افزایش ظرفیت باربری کششی و فشاری مقطع آن می­شود.

میلگردهای فشاری نوعی میلگرد هستند که پس از قرارگیری در المان­های بتنی مقاومت بتن را در برابر نیروهای فشاری افزایش می ­دهند. از میلگردهای کششی نیز جهت افزایش مقاومت کششی سازه­ های بتنی استفاده می­ شود. این میلگردها دارای کاربردهای متنوعی هستند و در مواردی با یکدیگر متفاوت هستند.

در این مقاله از مجله آسن هر آنچه که باید در مورد میلگرد کششی و فشاری بدانید را شرح داده ­ایم. در ادامه با ما همراه باشید و با میلگرد کششی و فشاری و تفاوت آن­ها با یکدیگر به طور کامل مطلع شوید.

آنچه در این مطلب می خوانید:  نمایش 

میلگرد کششی چیست؟

میلگرد کششی میلگردی است که در طی فرایند کشش تولید می‌شود. مقاومت کششی این میلگردها زیاد است و کاربردهای متعددی در بخش­های مختلف صنعتی دارند. قطر این میلگردها با توجه به نیاز خریداران قابل تغییر است و در تولید آن‌ها استانداردهای خاصی به کار گرفته می‌شود.

 یکی از تنش­هایی که به سازه­ ها وارد می­ شود تنش کششی است. بتن مورد استفاده در سازه­ها باید در برابر تنش کششی از مقاومت کافی برخوردار باشد. مقاومت کششی بتن بسیار کم است بنابراین از میلگردهای کششی به منظور افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می‌شود.

از آنجایی‌ که حداکثر نیروی کششی به قسمت پایینی تیر بتنی و بخش زیر تار خنثی (تار خنثی محوری است که در مرکز سطح تیر بتنی قرار گرفته است و تنش کششی و فشاری آن در زمان بارگذاری صفر است و دچار کشش یا فشار نمی‌شود) وارد می‌شود، برای حل این مشکل از میلگردهای کششی در سطح زیرین بتن و زیر تار خنثی استفاده می‌شود.

میلگردهای کششی در مقابل نیروهای وارده به آن­ها انعطاف‌پذیری مناسبی دارند که به وسیله آن از ریزش و آسیب سازه‌ها پیشگیری می­ کنند. همچنین انعطاف­ پذیری خوبی که این میلگردها دارند به طراحان و مهندسان عمران امکان اعمال تغییرات مختلف را در سازه‌ها داده است.

جنس میلگردهای کششی از فولاد است و یک پوشش محافظتی دارند که از خوردگی و زنگ ­زدگی این میلگردها جلوگیری می­ کند. میلگردهای کششی وزن سبکی دارند و استفاده از آن­ها در سازه ­ها به کاهش وزن سازه کمک می­کند.

این میلگردها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که شامل: میلگرد کششی صاف و میلگرد کششی آجدار است. میلگردهای آجدار کششی دارای آج‌هایی بر روی سطح خود هستند که این برجستگی­ها و آج‌ها به قرارگیری بهتر و تماس بیشتر میلگرد با بتن کمک می‌کنند و افزایش استحکام کششی میلگرد را در پی دارند. به طور کلی نوع آج و عمق قرارگیری میلگرد در بتن نقش مهمی بر میزان مقاومت کششی سازه دارد.

کاربردهای میلگرد کششی

میلگردهای کششی کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف دارند. استفاده از این میلگرد در سازه‌های بتنی و ساختمان‌سازی سبب افزایش استحکام کششی سازه‌ها می‌شود. در ساخت پل‌ها، پروژه‌های ساختمانی بلند که مقاومت در برابر تنش‌های کششی اهمیت خاصی دارد از این میلگردها استفاده زیادی می‌شود. در زیر به برخی از مهم‌ترین کاربردهای میلگرد کششی اشاره شده است:

  • ابزار و ادوات کشاورزی
  • ساخت موتورسیکلت
  • ماشین‌آلات کشاورزی
  • استفاده در صنایع تولید خوردرو
  • استفاده در ساختمان‌سازی
  • ساخت انواع لولا آهنی
  • تولید انواع پیچ و مهره
  • تولید قطعات فلزی
  • مبلمان فرفوژه
  • انواع شفت، بلبرینگ و غلاف
  • در ساخت پل­ها، ریل­ها، تونل­ها و سدها

از این میلگرد در ساختمان‌سازی و در تیرچه­ هایی که به شکل بلوک در سقف ساختمان قرار می ­گیرند استفاده می­ شود. انجام این کار در افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای کششی موثر است. در واقع این مسئله به دلیل افزایش ایمنی در مقابل زلزله اهمیت دارد.

این میلگردها همچنین کاربردهای مختلفی در صنعت خودروسازی و تولید قطعات خودرو دارند. استفاده از این میلگرد در ساخت قطعات خودروها، استحکام آن­ها را در مقابل تنش­های کششی بالاتر می­ برد و موجب افزایش ایمنی و مقاومت خودرو می‌شود.

میلگرد فشاری چیست؟

یکی از میلگردهای پرمصرف در ساختمان‌سازی، میلگرد فشاری است. از میلگردهایی که جهت افزایش مقاومت کششی استفاده می‌شوند برای بالا بردن مقاومت فشاری بتن نیز به کار برده می­شوند.

مقاومت بتن در مقابل فشار بسیار زیاد است اما در برخی مواقع ممکن است قابلیت تحمل برخی از نیروهای فشاری را نداشته باشد. برای حل این مشکل از میلگردهای فشاری به منظور افزایش مقاومت بتن استفاده می‌شود.

میلگردهای فشاری معمولا در محدوده تحت فشار بتن و نزدیک به سطوح آن جاگذاری می‌شوند. این میلگردها در قسمت بالای تار خنثی با توجه به استانداردهای که در این زمینه وجود دارد قرار می‌گیرند.

وجود این میلگردها از ایجاد فشار بر روی بخش­های مختلف سازه پیشگیری می­ کند و موجب می­ شود که در زمان اجرای پروژه صرفه­ جویی شده و پروسه ساخت­ و ساز با سرعت بیشتری انجام شود.

کاربردهای میلگرد فشاری

در پروسه ساختمان­ سازی از میلگردهای فشاری استفاده­ های زیادی می ­شود. با استفاده از این میلگردها ستون­ها را به فونداسیون ساختمان متصل می­ کنند و عملیات ساخت‌وساز را انجام می ­دهند. در این قسمت  به تعدادی از کاربردهای میلگرد فشاری اشاره شده است:

  • جهت اتصال ستون به ستون
  • برای اتصال تیر به تیر
  • وصل کردن ستون به تیر
  • جهت متصل کردن دال به ستون
  • برای اتصال راه­پله به دال
  • به منظور اتصال دال به دال
  • متصل کردن دال به ستون

این میلگردها در نقاطی از تیر کار گذاشته می ­شوند که میزان فشار به بتن بیشتر است. در این حالت استفاده از میلگردهای فشاری می تواند به افزایش استحکام ساختمان و بالا بردن مقاومت آن در برابر تنشهای فشاری کمک­ کند.

تفاوت میلگرد کششی و فشاری

برحسب نوع بارگذاری ممکن است یک آرماتور (به میلگردهایی که تغییراتی بر روی آن­ها جهت قرارگیری در بتن انجام شده است آرماتور گفته می­شود) کشش یا فشار پیدا کند. میلگردهای کششی و فشاری به لحاظ جنس یکی هستند و تفاوت اصلی این میلگردها زمانی است که تحت نیروهای فشاری یا کششی قرار می‌گیرند. در زیر مهمترین تفاوت‌های­ میلگرد کششی و فشاری شرح داده شده است:

  • محل قرارگیری

در میلگردهای کششی به دلیل اینکه حداکثر نیروهای کششی به قسمت زیر تیربتنی اعمال می‌شود آرماتور کششی در زیر تار خنثی قرار داده می­شود. در حالی که آرماتورهای فشاری در قسمت بالایی تار خنثی و در ناحیه تحت فشار جایگذاری می‌شوند.

  • تفاوت در نوع مقاومت

از میلگردهای کششی جهت بالا بردن مقاومت کششی بتن استفاده می­شود. در صورتی که میلگردهای فشاری به منظور افزایش مقاومت فشاری بتن به کار برده می­شوند. در واقع این دو میلگرد با توجه نوع مقاومتی که در زمان بارگذاری دارند با یکدیگر متفاوت هستند.

  • طول المان

طول المان در میلگردهای کششی و فشاری زمانی که تحت فشار بار قرار می‌گیرند متفاوت از هم تغییر می کند. طول المان در میلگردهای کششی زمانی که تحت بار کششی قرار می‌گیرند افزایش می­ یابد. در حالیکه در میلگردهای فشاری با اعمال بار فشاری طول المان کم می‌شود.

  • تفاوت در کمانش

کمانش (کمانش تغییر شکل جانبی ناگهانی در یک عضو سازه­ای است زمانی که تحت فشار قرار می­ گیرد) میلگرد کششی و فشاری یکسان نیست. میلگردهای کششی تحت بار کششی کمانش ندارند، در حالی که میلگردهای فشاری در صورت اعمال بار کششی کمانش پیدا می­کنند.

  • تغییرات ایجاد شده در زمان بارگذاری

یکی دیگر از تفاوت­های میلگرد کششی و فشاری مربوط به تغییراتی است که در زمان بارگذاری در آن­ها ایجاد می­شود. میلگردهای کششی در بارگذاری احتمال قطع شدن دارند اما میلگردهای فشاری در بارگذاری لهیده می‌شوند.

همانطور که اشاره شد، میلگردهای کششی و فشاری زمانی که تحت بار قرار می‌گیرند متفاوت از یکدیگر عمل می‌کنند که این تفاوت­ها می‌تواند به دلیل محل قرارگیری میلگرد، نوع مقاومتی که ایجاد می‌کنند و… باشد.

خرید میلگرد کششی و فشاری

داشتن اطلاعات کافی در زمینه قیمت روز میلگردهای کششی و فشاری موجب می ­شود که خرید این محصولات به بهترین و ساده ­ترین شیوه ممکن انجام شود. قیمت میلگرد کششی و فشاری براساس فاکتورهای مختلفی همانند قیمت مواد اولیه، وضعیت بازار، میزان عرضه و تقاضا، روش تولید میلگرد، اندازه و سایز و… تعیین می­شود.

همچنین یکسری عوامل از قبیل نوسانات نرخ ارز و نوسانات قیمت فولاد بر روی قیمت­ نهایی این میلگردها تاثیرگذار هستند. شرکت آسن یکی از تامین‌کنندگان برتر انواع میلگرد و آهن ­آلات است که میلگردهای کششی و فشاری را بدون واسطه و با کمترین قیمت عرضه و در دسترس مصرف­ کنندگان قرار داده است.

این مجموعه جهت رفاه حال خریداران امکان خرید بصورت تلفنی و حضوری محصولات خود از جمله انواع میلگردهای آجدار کششی و فشاری را فراهم نموده است. این شرکت با بهره­ گیری از تیمی مجرب از کارشناسان، بستری امن و مطمئن را برای خرید انواع میلگرد و دیگرز مقاطع فولادی ایجاد کرده است. در وب سایت آسن روزانه قیمت کلیه محصولات فولادی آپدیت می­ شود تا اطلاعات درست و به روزی از قیمت محصولات در دسترس خریداران قرار گیرد.

جمع ­بندی

در این مقاله که توسط تیم محتوای مجموعه آسن گردآوری شده است به معرفی میلگرد کششی و فشاری پرداختیم و جزئیات مربوط به آن‌ها پرداخته شد. همانطور که در این مطلب به آن اشاره شد در صنعت و ساختمان­ سازی از این میلگردها به وفور استفاده می‌شود. میلگردهای کششی و فشاری کاربردها و ویژگی های خاص خود را دارند و از جنبه ­های مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تخصصی رایگان نیز می‌توانید از طریق شماره‌های درج شده با تیم حرفه­ ای مهندسین ما در تماس باشید.

سوالات متداول

در این بخش  به برخی از سوالات مهم و پرتکرار درباره میلگرد کششی و فشاری پرداخته‌ایم که به بهترین شیوه توسط متخصصین مجموعه پاسخ داده‌ شده است. سوالات عبارت‌اند از:

 

قیمت میلگردها در خرید عمده متفاوت است؟

قیمت میلگردها به صورت معمول ثابت است و مشخص است اما عزیزانی که قصد خرید به صورت عمده دارند، بهتر است با شماره‌های موجود در وبسایت تماس گرفته و با مشاورین مجموعه ارتباط گرفته و از قیمت عمده به صورت لحظه‌ای و آپدیت مطلع شوند.

آیا می‌توان میلگردهای فشاری و کششی را به جای یکدیگر استفاده کرد؟

خیر هر کدام از میلگردهای فشاری و کششی برای سطحی از سازه کاربردی و مناسب هستند که به صورت کامل در مقاله مورد بررسی قرار گرفته است. چنانچه تمایل به پیاده‌سازی استراتژی خاص هستید، بهتر است با مشاورین و مهندسین تخصصی سازه هماهنگ کنید.

حداکثر مقاومت میلگرد فشاری و کششی چقدر است؟

باتوجه به مدل میلگرد و قطر آن مقاومت آن متفاوت است. به طور کلی مقاومت میلگردهای فشاری و کششی بین ۳۸۰۰ کیلوگرم تا ۶۰۰۰ کیلوگرم است.

مهم‌ترین کاربرد میلگردها چیست؟

این آرماتورها از مهم‌ترین تجهیزاتی هستند که در سازه‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. کاربرد اصلی این آرماتورها در ساختمان سازی است و بهترین عملکردی که دارند مربوط به افزایش استحکام سازه و جلوگیری از فاجعه و گسیختگی است.

آخرین خبرها

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58