میلگرد کلاف

فرزانه

1401-09-17 16:48:13

category image: میلگرد کلاف

 

میلگرد کلاف چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

از مهمترین سازه های مورد استفاده از ساخت و ساز و پروژه های ساختمانی میلگرد می باشد. افزایش مقاومت کششی در سازه های بتنی از ویژگی اصلی میلگرد محسوب می شود. با وجود اینکه بتن مقاومت بالایی در برابر نیروهای فشاری دارد، اما نسبت به نیروهایی کششی ناپایدار است. به این دلیل از میلگرد جهت جبران این ضعف استفاده می شود. میلگرد کلاف یکی از انواع میلگردها بوده که در صنعت و ساخت و ساز به وفور از آن استفاده می شود. در این مقاله سعی داریم به معرفی میلگرد کلاف، ویژگیها و کاربردهای آن بپردازیم.

میلگرد کلاف چیست؟

میلگرد کلاف یکی از انواع میلگردهای مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله ساختمان سازی می باشد. امروزه جهت استحکام بخشی بیشتر به ساختمان و افزایش مقاومت آن در برابر نیروهای چرخشی و کششی، از این وسیله کاربردی به همراه بتن استفاده می شود. میلگردها به صورت شاخه ای و کلاف تولید و روانه بازار می گردند. ما در این مقاله میلگرد کلاف را مورد بررسی قرار می دهیم. ظاهر این نوع میلگرد مانند کلاف های به هم پیچیده است.

میلگرد کلاف به دو صورت ساده و آجدار تولید و روانه بازار می گردد. این نوع میلگرد از سایز 5/5 تا 16 میلی متر ساخته می شود. البته بیشتر در محدوده 5/5 تا 12 میلی متر تولید می گردند. سایزهای بالاتر معمولاً با سفارش مشتری تولید می شوند. در ادامه انواع کلاف و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار می دهیم.

قیمت میلگرد کلاف با توجه به سایز و نوع آن تعیین و وارد بازار می شود. بطور کلی میلگرد کلاف آجدار نسبت به کلاف ساده گرانتر است. البته سایز میلگرد هم عامل تعیین کننده قیمت می باشد.

 

میلگرد کلاف

 

 

بررسی انواع کلاف و کاربردهای آن

میلگرد کلاف در دو نوع ساده و آجدار تولید و به بازار عرضه می گردد. همانگونه که از نام این دو بر می آید از لحاظ شکل ظاهری با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در ادامه به صورت جداگانه بررسی می کنیم.

کلاف ساده

میلگرد کلاف ساده در اندازه های 5/5 تا 16 میلی متر تولید می گردد. میلگردهایی که در اندازه های 5/5 تا 8 میلی متر ساخته می شوند با نام های مفتول یا وایر در بازار شناخته می شوند. در حالت کلی این نوع میلگرد تا سایز 12 میلی متر تولید می گردد. اندازه بزرگتر با سفارش مشتری صورت می پذیرد.

کلاف آجدار

میلگرد کلاف آجدار نوع دیگری از میلگرد است. به دلیل شکل ظاهری آن به این اسم معروف است. این میلگرد در دو استاندارد A2 و A3 تولید و به بازار عرضه می گردد. قیمت این نوع کلاف نسبت به کلاف ساده گران تر می باشد. عواملی مانند دسته، اندازه و شرکت تولید کننده در قیمت این نوع کلاف موثر می باشند.

 

 

میلگرد کلاف

 

 

انواع میلگرد از نظر شرایط آب و هوایی و مناطق مورد استفاده

میلگرد در انواع مختلف و جهت استفاده در شرایط مختلفی تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه انواع مختلف میلگرد و موارد استفاده از هر یک را مورد استفاده قرار می دهیم؛

  • میلگرد اروپایی: جهت ساخت این نوع میلگرد از آلیاژ منگنز استفاده می شود. به دلیل مقاومت پایین آن در مقابل زمین لرزه، جهت ساخت و ساز در مناطقی که زلزله خیز است و یا حالت یکپارچه دارند مناسب نیست.
  • میلگرد فولاد کربن: یکی از متداول ترین انواع میلگرد ها می باشد. این نوع میلگرد در بازار تحت عنوان نوار سیاه نیز به فروش می رسد. به دلیل مقاومت پایین آن در مقابل رطوبت و زنگ زدگی مناسب شرایط آب و هوایی مرطوب نمی باشد.
  • میلگرد اپوکسی: میلگردهای فولاد کربن را با پوششی از اپوکسی می پوشانند. این کار مقاومت میلگرد در برابر زنگ زدگی را به میزان 70 الی 1700 برابر افزایش می دهد. پوشش اپوکسی مورد استفاده نازک می باشد و در صورت آسیب یا خش دچار زنگ زدگی می گردد.
  • میلگرد گالوانیزه: همانگونه که از نام این میلگرد بر می آید از پوشش گالوانیزه در ساخت آن استفاده می شود. مقاومت این نوع میلگرد 40 برابر بیشتر از میلگرد فولاد کربن می باشد. گالوانیزه در برابر آسیب بسیار مقاوم است. همین موضوع سبب برتری آن نسبت به میلگرد اپوکسی شده است. قیمت  این نوع میلگرد نسبت به میلگرد فولاد کربن گران تر است.
  • میلگرد کامپوزیتی: به دلیل شباهت بسیار زیاد این نوع میلگرد به فیبر کربن مقاومت بسیار خوبی در برابر خمیدگی دارد. قابلیت ضد زنگ بودن و سبکی بالا از جمله ویژگی های این نوع میلگرد است.

 

میلگرد کلاف

 

موارد مصرف میلگرد کلاف

میلگرد کلاف موارد مصرف مختلفی دارد. بیشترین مصرف این نوع سازه در صنعت ساختمان می باشد. در ادامه کاربردهای این محصول را با هم بررسی می کنیم؛

مصارف ساختمانی

میلگرد کلاف در صنعت ساختمان سازی جهت استحکام بخشی بیشتر به سازه مورد استفاده قرار می گیرد. بتن یکی از اصلی ترین محصولات مورد استفاده در ساختمان سازی می باشد. بتن مقاومت بسیار بالایی در مقابل ضربه دارد و از استحکام بسیار بالایی برخوردار است. اما بتن یک عیب بسیار بزرگتر دارد و آن هم مقاومت پایین آن در مقابل نیروهای کششی و چرخشی می باشد. به محض وارد آمدن هر گونه نیروی کششی و چرخشی بلافاصله از هم می پاشد. جهت برطرف کردن این مشکل از میلگرد استفاده می شود. میلگرد علاوه بر اینکه مقاومت بتن را در مقابل نیروهای کششی و چرخشی افزایش می دهد، سبب افزایش استحکام ساختمان نیز می گردد.

ساخت انواع المان 

میلگرد کلاف علاوه بر اینکه در صنعت ساختمان جهت افزایش استحکام مورد استفاده قرار می گیرد. در ساخت المان های  بسیاری از جمله خرپا، تیرچه، سیم بکسل، زنجیرهای فلزی و سیم خاردار نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

الکترودسازی و جوشکاری

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مفید کلاف استفاده از این محصول در صنعت ساخت الکترود و صنعت جوشکاری می باشد.

صنایع فنرسازی

صنعت تولید فنر یکی دیگر از صنایعی است که از این وسیله کاربردی در آن استفاده می شود. فنر علاوه بر اینکه باید خاصیت کشسانی مناسبی داشته باشد، باید در مقابل کشش نیز مقاومت خوبی داشته باشد و کشش سبب خراب شدن آن نگردد. مقاومت کشسانی فنر باید به گونه ای باشد که پس از کشش و بازگشت به حالت اولیه تغییری در ظاهر آن ایجاد نگردد.

دیگر کاربردها

میلگرد کلاف علاوه بر استفاده ای که در صنایع نام برده دارد کاربردهای بسیار دیگری از قبیل ساخت توری حصاری، فولاد زیردستی، فولاد تبدیلی، فنس، پیچ، گابیون، پرچ، مفتول خوش تراش و میخ نیز دارد.

شرایط نگهداری

همانگونه که می دانید فلز در مواجهه با عوامل رطوبت زا دچار زنگ زدگی می شود. به همین دلیل هنگام انبار کردن میلگرد از خرک های چوبی استفاده می گردد تا از تماس مستقیم این میلگردها با خاک و عوامل رطوبت زا جلوگیری گردد. مورد دیگر که سبب زنگ زدگی میلگرد در زمان انبار کردن می شود استفاده از پوشش نایلونی می باشد. پوشش نایلونی نه تنها از میلگرد در مقابل زنگ زدگی حفاظت نمی کند بلکه بیشتر سبب زنگ زدن آن می گردد. همچنین حمل و نقل میلگرد نیز باید با احتیاط صورت پذیرد چرا که ممکن است دچار آسیب گردد.

 

توجه به این نکته از الزامات در ساخت و ساز است:

در ساختمان سازی از میلگرد سایز 16 به عنوان کلاف عرضی برای ساخت خرپا جهت آرماتوربندی فونداسیون استفاده می شود. کلاف عرضی بصورت تکیه گاه عمل کرده، مانع ایجاد سر و صدا هنگام تردد و لرزش می شود . نیروی فشاری که توسط بارها به سقف وارد می شوند، توسط کلاف عرضی بصورت یکنواخت روی سقف پراکنده می شوند. همچنین باعث می شود در مکانهایی که یک بار واحد وجود دارد از پیچش تیرها جلوگیری شود.

 

جمع بندی 

از میلگرد کلاف، جهت استحکام بیشتر ساختمان و افزایش مقاومت سازه های بتنی در برابر نیروهای کششی استفاده می شود. این نوع میلگرد بصورت ساده و آجدار در سایزهای 5/6 تا 16 تولید می شود. در ساخت انواع دیگر سازه ها، ساختمان سازی، ساخت فنر و موارد دیگر از این نوع میلگرد استفاده می شود. نگهداری آنها جهت جلوگیری از زنگ زدگی یا صدمه دیدن با دقت و شرایط خاصی انجام میگرد.

آخرین خبرها

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58