کمبود گاز و کاهش تولید آهن اسفنجی و فولاد

نغمه

1401-10-14 11:07:36

کمبود گاز و کاهش تولید آهن اسفنجی و فولاد

نگرانی ها نسبت به توقف تولید و تعطیلی کارخانجات زنجیره فولاد در پی قطعی احتمالی گاز

به دنبال افزایش نگرانی ها در زمینه احتمال کاهش تولید فولاد به علت کمبود گاز رئیس انجمن فولاد در نامه ای به مدیرعامل شرکت ملی گاز ضمن هشدار نسبت به توقف تولید آهن اسفنجی و تعطیلی کارخانجات زنجیره فولاد در پی کمبود گاز، در مورد اصلاح محدودیت ها پیشنهاداتی ارائه کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران طی نامه‌ای به مدیر عامل شرکت ملی گاز، با اشاره به تبعات کاهش تولید فولاد به علت کمبود گاز و محدودیت‌های شدید تأمین گاز زنجیره فولاد به ویژه در کارخانجات تولیدکننده آهن اسفنجی، خواستار اصلاح فوری این محدودیت‌ها در راستای کاهش آسیب وارده به تولید فولاد کشور شد.

کاهش تولید فولاد به علت کمبود گاز

مضمون نامه رئیس انجمن فولاد ایران

در این نامه آمده است: همانگونه که مستحضر هستید علی رغم درخواست‌های متعدد این انجمن در خصوص ایجاد هماهنگی بیشتر برای مدیریت کمبود گاز به عنوان یک محدودیت ملی و قول مساعد جنابعالی و همکاران در جلسات برگزار شده، متأسفانه ابلاغ محدودیت و قطعی گاز در کارخانجات فولادی بدون هماهنگی قبلی از ابتدای آذر ماه سال جاری آغاز شده که موجب کاهش جدی تولید و مختل شدن خطوط تولید کارخانجات و کاهش تولید فولاد به علت کمبود گاز گردیده است.

علاوه بر این با توجه به اینکه گاز در فرایند تولید فولاد نقش اساسی تکنولوژیکی دارد و همچون صنایع دیگر مانند کارخانجات سیمان و نیروگاه‌ها، امکان استفاده از سوخت جایگزین در این فرآیند میسر نیست، لذا قطعی یا اعمال محدودیت‌های شدید تأمین گاز طبیعی خصوصاً در کارخانجات احیا مستقیم فولاد به منزله توقف تولید آهن اسفنجی به عنوان ماده اولیه مورد نیاز کارخانجات فولاد سازی و طبعاً توقف تولید فولاد و تعطیلی کارخانجات زنجیره فولاد آن هم در شرایط ویژه و حساس اجتماعی فعلی کشور است که پیامدهای آن کاهش شدید درآمدهای داخلی و ارزی حوزه اقتصادی صنعت و معدن را در بر می‌گیرد.

رئیس انجمن فولاد در نامه خود پیشنهاد داده است: اعمال محدودیت‌های اجتناب ناپذیر می‌تواند به گونه‌ای اصلاح شود که هم محدودیت شرکت ملی گاز ایران در تأمین گاز کشور رعایت گردد و هم تولید فولاد کشور آسیب کمتری ببیند تا شاهد کاهش تولید فولاد به علت کمبود گاز نباشیم.به طور مثال امکان جابجایی سهمیه ابلاغی به کارخانجات مختلف در یک استان با موافقت صاحبان صنایع و هماهنگی بین این انجمن و شرکتهای گاز استانی مربوطه در جهت اعمال بهینه محدودیت‌ها به عنوان یک راهکار پیشنهاد می‌گردد.

کاهش ۶ میلیون تن تولید فولاد نسبت به برنامه در سال گذشته / عدم النفع ۵ تا ۶ میلیارد دلاری

به گزارش خبرنگار مهر، در سال‌های اخیر کمبود زیرساخت‌هایی همچون گاز در زمستان برای صنایع بزرگ و کوچک فولادی به یک معضل بزرگ تبدیل شده است، به نوعی که در سال‌های گذشته این کمبودها منجر به کاهش تولید آهن اسفنجی و تعطیلی بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط مقیاس واحدهای تولیدکننده فولادی و در نهایت باعث کاهش تولید فولاد به علت کمبود گاز شده است.

معاون اجرایی انجمن فولاد ایران؛ یعقوبی در رابطه با زیان وارده از جانب قطعی گاز در سال گذشته گفت: کل تولید سال گذشته نسبت به سال ۹۹ که آن هم قطعی‌هایی داشت حدود ۲.۲ میلیون تن کاهش پیدا کرد. در واقع در سال ۱۴۰۰ هدف گذاری ۳۴ میلیون تومان بود که به حدود ۲۷.۹ میلیون تن رسیدیم یعنی نسبت به هدف حدود ۶ میلیون تومان عدم النفع داشتیم.

وی افزود: بنابراین طبق قیمت‌های جهانی سال گذشته حدود ۵ الی ۶ میلیون تومان زیان یا عدم النفع  به علت کاهش تولید فولاد به علت کمبود گاز به صنعت فولاد وارد شد.

زمستان سال گذشته کشور با ناترازی گسترده تولید و مصرف گاز رو به رو شد و به گفته وزیر نفت بین ۲۰۰ الی ۲۵۰ میلیون متر مکعب کسری گاز طبیعی در کشور وجود داشت. هرچند این ناترازی موجب قطعی گاز خانگی نشد ولی تبعات زیادی بر صنایع بزرگ مثل فولاد و پتروشیمی‌ها داشت.

در این رابطه وحید یعقوبی معاون اجرایی انجمن فولاد ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: ما برای توسعه صنعت فولاد نیازمند واحدهای تولید آهن اسفنجی هستیم که نیاز مستقیم به گاز دارد و تأمین آن یک نیاز بزرگ و چالش اساسی در هدف گذاری صنعت فولاد است.

یعقوبی ادامه داد: در زمستان گذشته به خاطر اینکه برخی واحدها مثل فولاد مبارکه استراتژیک بود تولید کاهش پیدا نکرد ولی از طرفی واحدهای جدیدی که در سال‌های گذشته به مدار آمده بودند و بیشتر بر واحدهای احیای تولید آهن اسفنجی تأثیر بسزایی گذاشت.

وی افزود: برای همین در واحدهای فولاد ما شاهد قطعی کمتری بودیم اما باید توجه داشت فرایند تولید فولاد هیچ جایگزینی برای گاز طبیعی ندارد. مثلاً در تولید نیروگاه‌ها می‌شود گاز مایع را جایگزین گاز طبیعی کرد اما در فرایند تولید آهن اسفنجی به فولاد چون به روش مستقیم است جایگزین دیگری ندارد و گاز برای این صنعت به شدت حیاتی است.

معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد در مورد تأثیر قطعی گاز و برق بر قیمت فولاد در بازارهای داخلی گفت: به طور کلی کاهش عرضه موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود؛ به عنوان مثال به واسطه کاهش تولید فولاد به علت کمبود گاز و عدم عرضه در تابستان سال گذشته شاهد جهش بزرگی بودیم، زیرا در تابستان سال گذشته به واسطه مصوبه شورای امنیت ملی فولادی‌ها فقط ۱۰ درصد از ظرفیت شأن را می‌توانستند استفاده کنند و پس از آن که ما درخواست اصلاح این مصوبه را دادیم تا زمانی که این مصوبه اصلاح شود تنها ۲۰ درصد از ظرفیت تولید محقق گشت و این کاهش عرضه موجب بالا رفتن شدید قیمت‌ها در تابستان سال گذشته شد.

تأثیر کاهش تولید زمستانه فولادی‌ها بر بازار سرمایه

 

افزایش ۲۰ درصدی قیمت در سال گذشته به علت قطعی گاز / مدیریت خوب وزارت نیرو در تابستان امسال

یعقوبی تصریح کرد: البته امسال وضعیت خیلی بهتر بود و با هماهنگی وزارت نیرو، وزارت صمت و انجمن فولاد محدودیت‌ها فقط به صنایع سیمان و فولاد محول نگشت و تقسیم شد. مدیریت وزارت نیرو هم خیلی خوب بود و به طور کلی فکر می‌کنم تابستان امسال بیش از ۳۰ درصد کاهش تولید نداشته باشیم.

وی در خصوص تأثیر قطعی گاز در زمستان سال گذشته بر وضعیت تولید و عرضه، گفت: در زمستان به دلیل اینکه کارخانه‌ها پیش بینی می‌کردند دچار محدودیت گازی شوند برنامه ریزی کردند تا تعمیراتشان را در آن زمان انجام دهند و این موجب شد عرضه و تولید آهن اسفنجی با اختلاف زیادی مواجه نشود. البته همین مساله موجب افزایش ۲۰ درصدی قیمت شد.

تأثیر کاهش تولید زمستانه فولادی‌ها بر بازار سرمایه

یعقوبی با اشاره به تأثیر کاهش تولید فولاد به علت کمبود گاز بر بازار سرمایه گفت: فولاد صنعتی است که ۱۲ درصد به صورت مستقیم و ۲۰ درصد با زنجیره اش بازار سرمایه کشور را در اختیار دارد. سهامداران شرکت‌ها با محاسباتی سهام این شرکت‌ها را می‌خرند و کاهش تولید آنها تأثیر مستقیمی بر سودآوری و ارزش سهام مردم دارد.

وی ادامه داد: برخی صنایع فولاد در شمال کشور سال گذشته ۵۳ روز فقط قطعی گاز داشتند و طبیعتاً این مساله موجب می‌شود که سهام آنها نسبت به سایر سهام‌ها افت کند و این ریسک فعالیت در این بازار را هم بالا می‌برد.

 

 

 

آخرین خبرها

سقف وافل چیست + مشخصات و نحوه اجرا | مجله آسن

1403-05-06 11:07:33

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04