اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟ | مجله آسن

نغمه

1403-06-07 10:27:03

category image: اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟ | مجله آسن

نوع اسکلت ساختمان‌های امروزی اهمیت زیادی دارد؛ زیرا سازه ساختمان‌ها برتمامی بخش‌های آن‌ها از جمله هزینه، ایمنی، مقاومت، طول عمر و غیره‌شان تاثیر می‌گذارد. این موضوع باعث شده مهندسان و سازندگان ساختمان‌ها در انتخاب نوع سازه، با تردید‌های فراوانی روبرو شوند؛ زیرا هردو اسکلت فلزی و بتنی دارای مزایا و معایب متعددی هستند که انتخاب را برای آن‌ها سخت می‌کند. حال ما قصد داریم در این مقاله با مقایسه اسکلت فلزی و اسکلت بتنی انتخاب را برای شما مهندسان عزیز راحت‌تر کنیم. بعد از مطالعه محتوای این مقاله به سادگی می‌توانید بین سازه بتنی و فلزی یک انتخاب قاطع داشته باشید.

مقایسه اسکلت فلزی و اسکلت بتنی از نظر ویژگی‌ها

پیش از بررسی ویژگی‌های هر اسکلت، باید به معرفی آن‌ها بپردازیم.

اسکلت فلزی

اسکلت اصلی سازه‌های فلزی از فولاد است. در این ساختمان‌ها با استفاده از فولاد ستون‌های مقاومی را ایجاد و اسکلت ساختمان را روی آن بنا می‌کنند. سازه‌های فلزی ماندگاری بالایی دارند و مقاومت آن‌ها در برابر سوانح طبیعی مانند زلزله، طوفان، باد و باران شدید، سیل و غیره بسیار بالاست.

اسکلت بتنی

برخلاف ساختمان‌های فلزی، مصالح اصلی سازه‌های بتنی شن، ماسه، سیمان و میلگرد (برای اطلاع از قیمت میلگرد امروز می‌توانید به کانال تلگرام آسن مراجعه کنید) است. در این سازه‌ها ابتدا فوندانسیون اصلی را با ستون و میلگرد ساده بنا و سپس طرح و نمای ساختمان را مشخص می‌کنند.

حال که به خوبی با هر دو سازه آشنا شدید وقت آن رسیده تا به مقایسه اسکلت فلزی و اسکلت بتنی بپردازیم.

میزان مقاومت در برابر آتش

به صورت کلی مقاومت اسکلت‌های بتنی در برابر آتش بیشتر است؛ زیرا اسکلت‌های فلزی در مقابل آتش گرم می‌شوند و مقاومت خود را از دست می‌دهند. البته راهکارهایی برای افزایش مقاومت ساختمان‌های فلزی در برابر آتش به وجود آمده که اجرای آن‌ها مستلزم هزینه بسیار بالاست. به همین دلیل متخصصان اغلب برای افزایش مقاومت ساختمان در برابر آتش، اسکلت بتنی را پیشنهاد می‌کنند.

سادگی در اجرا

اجرای اسکلت‌های فلزی در مقایسه با اسکلت‌های بتنی سخت‌تر است، زیرا عملیات برش، حمل‌ونقل و جوش آن‌ها به تخصص بالایی نیاز دارد. سازه‌های بتنی این ویژگی را ندارند و سادگی اجرای آن‌ها یک مزیت مهم محسوب می‌شود.

مقاومت در برابر زلزله

مقایسه اسکلت فلزی و اسکلت بتنی از نظر مقاومت نیز در ساختمان‌سازی اهمیت بالایی دارد، زیرا اغلب مقاومت سازه‌های فلزی در برابر زلزله بالاتر است. طراحان می‌توانند با طراحی خاص ساختمان‌های بتنی، میزان مقاومت آن‌ها را هم در برابر زلزله افزایش دهند که البته این مقاوم‌سازی همیشه انجام نمی‌شود. با این اوصاف می‌توان گفت مقاومت اسکلت فلزی در برابر زلزله از سازه‌های بتنی بیشتر است.

هزینه‌های ساخت و ساز

هزینه ساخت اسکلت فلزی و بتنی وابسته به عوامل گوناگونی است. به صورت کلی در طراحی مناسب اسکلت‌ فلزی تا 30 درصد فولاد بیشتری نسبت به سازه‌های بتنی مصرف می‌شود و از آنجایی که قیمت تجهیزات فلزی مانند میلگرد روزانه تغییر می‌کند و حتی هزینه خرید آن‌ها از شرکت‌های مختلف نیز متفاوت است در مجموع (مثلا قیمت میلگرد امیرکبیر با قیمت میلگرد هیربد کاملا فرق دارد) سازه فلزی هزینه ساخت بالاتری نسبت به سازه‌های بتنی دارند. اما این درصورتی است که نقشه‌کش از طراحی مناسبی برای اسکلت‌بندی ساختمان استفاده کند  در غیراینصورت ممکن است هزینه‌های اجرای سازه فلزی حتی از از اسکلت‌های بتنی کمتر محاسبه شود.

این موضوع را هم در نظر داشته باشید که سازه‌های بتنی را براساس پیشرفت ساختمان اجرا می‌کنند و حتی می‌توان بعد از اتمام هر سقف یک وام مسکن نیز برای ساختمان بتنی تهیه کرد. با این اوصاف هزینه‌های اسکلت بتنی بسیار مقرون‌به‌صرفه‌تر از فلزی تمام می‌شود.  

طول عمر

باید بدانید مهندسان از همان ابتدای طراحی و ساخت اسکلت بتنی، طول عمر این سازه را معین می‌کنند؛ به عنوان مثال میزان ماندگاری یک ساختمان بتنی می‌تواند 50 تا 60 سال باشد. بتن بعد از گذشت زمان تعیین شده، دچار فرسایش می‌شود و در مقابل سوانح طبیعی مانند باد، باران و زلزله مقاومت خود را از دست می‌دهد. در مقابل اسکلت فلزی عمر محدودی ندارند و گذشت زمان نیز تغییری در استحکام و ماندگاری آن ایجاد نمی‌کند. طول عمر و ماندگاری عالی اسکلت فلزی یکی از بزرگ‌ترین مزیت‌های آن محسوب می‌شود.

ارزش اسقاط

اسکلت فلزی از نظر اسقاط نیز ارزش بالاتری نسبت به اسکلت بتنی دارد و از طرفی هزینه تخریب آن کمتر از سازه‌های بتنی است.

زمان اجرا

در مقایسه اسکلت فلزی و اسکلت بتنی برای انتخاب نوع سازه، زمان اجرا نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند. به صورت کلی سازه‌های‌های فلزی زمان اجرای کوتاه‌تری نسبت به اسکلت بتنی دارند، به خصوص اگر به صورت آماده از کارخانه تهیه شوند این زمان کوتاه‌تر هم خواهد شد. اما سازه‌های بتنی به دلیل اجرای طبقه به طبقه و رعایت زمان گیرش اولیه، سرعت ساخت پایینی دارند.

در نهایت اسکلت فلزی برای ساختمان مناسب‌تر است یا بتنی؟

با تمام این توضیحات، سوال مهم و همیشگی این است که کدام سازه‌ها برای ساختمان‌ها مناسب‌ترند؟ پاسخ این سوال قطعی نیست، یعنی درهر پروژه ساختمانی با توجه به عوامل گوناگونی چون شرایط خاک، اهمیت عمر ساختمان، هزینه‌های ساخت‌وساز، میزان اهمیت سرعت اجرای ساختمان و غیره نوع اسکلت تعیین می‌شود. در نهایت همه مهندسان باید اسکلتی را اجرا کنند که از هر جهت مزایای بیشتری برای آن‌ها داشته باشد.

سخن آخر

در این مقاله سعی کردیم با مقایسه اسکلت فلزی و اسکلت بتنی پاسخ مناسبی برای سوال اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟ پیدا کنیم. همانطور که متوجه شدید تعیین نوع اسکلت ساختمان‌ها ساده نیست و با توجه به پارامترهای مختلفی انجام می‌شود. میلگرد یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد نیاز برای اسکلت‌سازی ساختمان‌ها است که در هر دو سازه فلزی و بتنی کاربرد دارد. شما می‌توانید با تهیه این محصول از شرکت بازرگانی آسن هزینه‌های ساخت‌وساز خود را کاهش دهید، زیرا این مجموعه یکی از بهترین تامین‌کننده‌های آهن‌الات کشور است و محصولات خود را با قیمتی بسیار مناسب به مشتریان ارائه می‌کند.

تلفن88885720-021 سریع‌ترین راه ارتباطی با شرکت آسن است، همچنین شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت میلگرد این مجموعه به کانال تلگرام آن مراجعه کنید. کانال لحظه‌ای قیمت میلگرد تمامی نوسانات قیمتی این محصول را اطلاع‌رسانی می‌کند.

سوالات متداول

1-      طول عمر اسکلت فلزی بیشتر است یا بتنی؟

اسکلت‌های بتنی طول عمر معینی دارند و میزان ماندگاری آن‌ها در همان ابتدای ساخت مشخص می‌شود. اما اسکلت‌های فلزی اینطور نیستند و گذشت زمان تاثیر منفی بر طول عمر آن‌ها نمی‌گذارد.

2-      برای پاسخ به سوال اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی باید به مقایسه چه مسائلی بپردازیم؟

برای پاسخ به این سوال باید به مقایسه اسکلت فلزی و اسکلت بتنی از نظر هزینه‌ها، ارزش اسقاط، میزان استحکام و زمان و سرعت اجرا بپردازیم.

3-      اگر تنها ملاک تعیین اسکلت یک ساختمان هزینه باشد کدام سازه مناسب‌تر است؟

اسکلت‌های بتنی با توجه به پیشرفت مرحله‌ای و امکان تهیه وامی که دارند، با هزینه‌ اقتصادی‌تری نسبت به سازه‌های فلزی اجرا می‌شوند.

4-      ارزش اسقاط اسکلت فلزی بیشتر است یا بتنی؟

اسکلت‌های فلزی نه تنها ارزش اسقاط بیشتری دارند بلکه با هزینه معقول‌تری نسبت به سازه بتنی تخریب می‌شوند.

5-      بالاخره کدام سازه مناسب‌تر است؟

پاسخ دقیق و یکسانی برای این سوال وجود ندارد و مهندسان هر پروژه باید متناسب با شرایط زمین و غیره نوع اسکلت ساختمان را انتخاب نمایند.

آخرین خبرها

تیرچه پاشنه بتنی چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟

1403-06-26 11:00:53

نقش آرماتور در ساختمان چیست؟ آشنایی با انواع آرماتوربندی در ساختمان

1403-06-24 11:00:31

بهترین روش‌های تضمینی مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش سوزی

1403-06-21 11:04:14

سازه فلزی و کاهش هزینه ساخت ‌و ساز | مجله آسن

1403-06-17 11:01:02

معرفی بهترین رنگ برای فلزات + مشخصات انواع رنگ فلز |مجله آسن

1403-06-14 11:01:39

افزایش قیمت دلار و دردسرهای افزایش قیمت میلگرد و مصالح

1403-06-13 11:01:55

نحوه اجرای ستون بتنی در ساختمان چگونه است؟ | مجله آسن

1403-06-10 00:00:13

اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟ | مجله آسن

1403-06-07 11:01:27

مشخصات فنی میلگرد از لحاظ مکانیکی و شیمیایی کدامند؟

1403-06-05 23:01:17

6 روش تضمینی تشخیص میلگرد اصل از تقلبی

1403-06-03 11:00:58

سازه نگهبان مهار متقابل یا استرات چیست؟

1403-05-31 11:02:31

حواله میلگرد چیست و خرید حواله میلگرد چگونه است؟

1403-05-29 11:00:36

میلگرد رابیتس کاری چیست و چه تفاوتی با میلگرد معمولی دارد؟

1403-05-24 11:00:13

اسپیسر میلگرد چیست و چه کاربرد و ویژگی هایی دارد؟

1403-05-21 11:00:24

ارزیابی عمر مفید ساختمان بتنی | عوامل موثر در عمر ساختمان

1403-05-20 23:00:54