میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

نغمه

1403-03-30 12:59:04

category image: میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

انواع میلگرد سبک ‌و سنگین جزوی از فراورده­ های فولادی هستند که در صنعت ساخت‌وساز برای مقاوم‌سازی، تقویت و استحکام مورداستفاده قرار می­ گیرند. میلگرد همواره در کنار بتن به کار بسته می ­شود تا نقص بتن در تحمل فشار را پوشش دهد. برای سازندگان و خریدارانی که دائما در حال خرید هستند قیمت آنها اهمیت برخوردار است، یکی از عوامل مهم تعیین قیمت میلگردها وزن آنها است.

میلگردها بر اساس وزن در نوع سبک ‌و سنگین تولید می‌شوند. سؤالی که در این مرحله ممکن است افراد با آن مواجه شوند این است که میلگرد سبک چیست؟ یا اینکه تفاوت میلگرد سبک‌ و سنگین در چیزی است؟ برای رسیدن به پاسخ قطعی این پرسش‌ها کافی است که با ادامه این مطلب همراه ما شوید.

 

میلگرد سبک

 

میلگرد سبک چیست؟

برای تولید میلگرد به روش اصولی و استاندارد لازم بود تا استاندارد دقیقی برای این محصولات تعیین شود. در قوانین صنعت ساختمان‌سازی، استاندارد خاصی برای وزن، سایز و طول میلگردها تعریف شده که ما برای پاسخ به سؤال میلگرد سبک چیست، باید درباره قواعد استانداردهای وزنی میلگردها بیشتر بدانیم. در این راستا جدولی به نام جدول اشتال میلگرد در بین متخصصین شناخته شده است که تعیین می‌کند میلگرد استاندارد در سراسر دنیا باید با چه اصولی تولید شود. با توجه این جدول میلگردهایی که وزنی کمتر از وزن استاندارد دارند، میلگرد سبک نامیده می شوند.

علاوه بر این میلگردهای استاندارد باید قطری در محدوده 3 تا 32 میلی‌متر داشته باشند اما میلگردهایی که قطر آنها در حدود 8، 10 یا 12 میلی‌متر باشد در دسته میلگردهای سبک قرار می گیرند. نکته مهم در مورد میلگردهای سبک این است که طراحی آنها هم دارای استانداردهایی است که اگر این قواعد رعایت نشوند، محصول توان تحمل فشار ناشی از بار سازه را نخواهد داشت و در صورتی که برای ساخت ساختمانی استفاده شود می تواند فاجعه آفرین شود. کیفیت میلگرد سبک متغییر است و به ترکیب شیمیایی و خواص مکانیکی آنها بستگی دارد. در ایران تولید میلگردهای سبک توسط کارخانه های معروف از جمله کارخانه ظفر بناب و راد همدان به صورت عمده انجام می گیرد که میلگردهایی با کیفیت و بر اساس استاندارد بین المللی به تولید می رسانند. برای دریافت جدیدترین قیمت میلگرد ظفر بناب با کارشناسان فروش ما در تماس باشید.

کاربردهای میلگرد سبک

به دلیل ضعف در دانش تولید میلگردهای سبک، محصولات بی کیفیت و ضغیف در بازار ساخت وساز رایج است به همین دلیل اغلب کارشناسان این حوزه به میلگردهای سبک اعتماد ندارند. این در حالی است که اگر اصول استاندارد ساخت میلگرد رعایت شود، می توان محصولات با کیفیتی تولید کرد که کاربردهای زیادی دارد.

میلگرد سبک حاوی کربن کمتری است به همین دلیل انعطاف بیشتری دارد و برای بخش‌هایی از سازه که نیاز به خم‌کاری دارد راه‌گشا است. با توجه به این خاصیت میلگردهای سبک پس نباید از آنها در بتن استفاده کرد زیرا بتن به‌خودی‌خود شکننده و ضعیف است با به‌کاربردن این فولاد سبک در آن، به ایمنی سازه آسیب وارد می‌شود و خطر ریزش آن چندبرابر می‌شود. البته اگر میلگرد به صورت دقیق بر اساس استانداردها ساخته شده باشد می‌توان در بخش‌های مختلف از آن استفاده کرد بااین‌وجود متخصصین توصیه می‌کنند از میلگردهای سبک تنها برای تقویت آهن و حفاظ بنا استفاده کنید.

 میلگرد سبک

 

میلگرد سنگین چیست؟

با توجه به مسئله‌ای که برای پاسخ به سؤال میلگرد سبک چیست، مطرح کردیم و با جدول استاندارد وزنی میلگردها آشنا شدید، به میلگردهایی که در محدوده بالاتر از وزن استاندارد در جدول اشتال باشند میلگرد سنگین می‌گوییم. طبیعتاً این میلگردها نسبت به میلگردهای سبک‌وزن بیشتری دارند، این گزاره ممکن است باعث شود که فکر کنید قیمت این نوع میلگرد از نوع سبک بیشتر است اما دقیقاً برعکس آن درست است. به عبارتی قیمت هر کیلوگرم میلگرد سبک در مقایسه با میلگرد سنگین بیشتر است زیرا تولید میلگرد سبک پیچیدگی بیشتری دارد.

ازآنجا که ساخت میلگرد سنگین پیچیدگی کمتری دارد و فناوری تولید آن مثل نوع دیگر دشوار نیست، در بازار میلگرد سنگین بیشتری یافت می‌شود. باوجود تولید ساده‌تر این محصول به نسبت میلگردهای سبک، در موقعیت‌های مختلف کاربرد بیشتری دارد و بسیار پرمصرف است. میلگرد سبک‌ و سنگین، هر دو دارای خواص خود هستند که این ویژگی‌ها تعیین می‌کنند که تا چه اندازه از هر کدام در سازه‌های مختلف استفاده شود. برای نمونه وزن هر آرماتور به می‌گوید که میلگردهای به‌کاررفته از کدام نوع میلگرد سبک‌وسنگین هستند. در نهایت باید یادآوری کنیم که صرفه اقتصادی استفاده از میلگردهای سبک نباید باعث شود که یک سازه ناایمن و غیراستاندارد بسازیم.

 

  درباره تفاوت میلگرد و آرماتور بیشتر بخوانید:

                                                     تفاوت میلگرد و آرماتور چیست؟                      

 

کاربردهای میلگرد سنگین

همان‌طور که گفتیم استفاده از میلگرد سنگین بسیار رایج است زیرا کاربرد این میلگردها بیشتر از نوع سبک است. میلگرد سنگین استاندارد تقریباً در تمامی بخش های بتنی و مقاومتی سازه نیاز است. میلگردهایی که در درون بتن کار گذاشته می شوند باید شکل آج دار باشند تا بتوانند چسبندگی لازم را با بتن برقرار کنند و از آنجا که بین میلگرد سبک‌وسنگین، تنها می توان از نوع سنگین استفاده کرد به همین دلیل میلگردهای سنگین را با فرم آج دار تولید می کنند.

وزن بیشتر میلگردهای سنگین باعث می شود تا آنها قطر و پهنای بشتری داشته باشند و این ویژگی آنها را برای سازه های سخت و سنگین که بار زیادی به ستون ها وارد می شود، مناسب می سازد. ستون ها و فونداسیون، عمده ترین بخش هایی هستند که بدون استفاده از میلگردهای سنگین معنا پیدا نمی کنند زیرا هر دو این بخش های ساختمان برای محکم سازی بنا طراحی می شوند. همچنین در هر قسمتی که از بتن استفاده شود می توان میلگردهای سنگین را هم مشاهده کرد زیرا یک بنای مستحکم با بتن ریزی استاندارد بدون به کار گیری میلگرد سنگین ممکن نیست. این میلگردها برای افزایش مقاومت کششی بتن و سازه استفاده می شوند تا بتوانند در برابر فشار مقاوم باشند و خرد نشوند یا فرو نریزند.

 

تفاوت میلگرد سبک و سنگین

تفاوت میلگرد سبک ‌و سنگین

پیش‌تر توضیح دادیم که علت نام‌گذاری این دو نوع میلگرد چه چیزی است و دلیل این تفاوت میلگرد سبک‌وسنگین، همان چیزی است که در پاسخ میلگرد سبک چیست به آن نیاز داریم. در بخش‌های قبلی از یک استاندارد جهانی و جدولی به نام اشتال صحبت کردیم که تعیین می‌کنند یک میلگرد اصولی و ایمن باید با چه قواعدی تولید شود. رعایت این قوانین برای جلوگیری از حوادث احتمالی ضروری است؛ به دلیل ویژگی‌های خاص میلگرد سبک تولید آن پیچیدگی‌های بیشتری دارد و در عین خال قیمت هر شاخه از آن به نسبت میلگرد سنگین بیشتر است.

 

عمده‌ترین تفاوت میلگرد سبک‌ و سنگین را می‌توان از روی نام‌گذاری آنها متوجه شد، یعنی تفاوت وزنی که بین آنها وجود دارد. وزن میلگردهایی که در ساخت یک سازه استفاده می‌شوند اگر منطبق بر استانداردها نباشد قطعاً منجر به آسیب جدی به آن ساختمان می‌شود بنابراین لازم است تا از تفاوت آنها به صورت دقیق آگاهی یابید. در ادامه مهم‌ترین تفاوت‌های میلگرد سبک‌وسنگین را جمع‌آوری کرده ایم:

  • قیمت میلگرد سبک به صورت کیلویی از میلگرد سنگین بیشتر است اما در حالت فروش شاخه‌ای میلگرد سنگین به دلیل وزن بیشتر، گران‌تر است.
  • فرایند تولید میلگرد سبک پیچیده‌تر از نوع سنگین است. برای ساخت میلگرد سبک از فرم دهی و قالب‌ریزی ویژه‌ای نیاز است.
  • میلگرد سبک‌وسنگین در نوع گرید هم با یکدیگر متفاوت هستند. گرید A1 و A2 مختص میلگرد سبک و گرید A3 و A4 مربوط به میلگرد سنگین است.
  • تفاوت میلگرد سبک‌وسنگین به مقدار سایز آنها هم مربوط می‌شود. میلگردهای سبک در سایز 8 و 10 و 12 ساخته می شوند ولی میلگردهای سنگین از سایز 14 تا 32 تولید می شوند.
  • کاربردهای متنوعی که هر دو میلگرد دارند نیز می‌تواند جزئی از دلایل تفاوت دو میلگرد سبک‌وسنگین باشد.

میلگرد سبک بهتر است یا سنگین؟

در جواب سؤال میلگرد سبک چیست؟ توانستیم شما را با تمامی ویژگی‌های منحصربه‌فرد میلگرد سبک‌ و سنگین آشنا کنیم. پیش‌تر توضیح دادیم که میلگرد سبک‌وزن کمتر و قیمت بیشتری در مقایسه کیلوگرم نسبت به میلگرد سنگین دارد همین ویژگی‌های خاص و تفاوت میلگرد سبک‌وسنگین باعث می‌شود که در مورد صرفه اقتصادی آنها هم سؤال ایجاد شود.

این مسئله کاملاً به ساختمان و سازه‌ای که برای ساختش به میلگرد نیاز است بستگی دارد. وقتی معمار سازه مقدار خاصی وزن، خمش و... را برای کل آن بنا در نظر گرفته باید با بررسی برخی فاکتورها مانند وزن، سایز و طول بین میلگرد سبک‌ و سنگین گزینه‌ای را که ایمن‌تر و اصولی‌تر است را انتخاب نمایید.

 

جمع‌بندی

در این مطلب تعریف دقیق میلگرد سبک‌ و سنگین را بررسی کردیم و دریافتیم که عامل اصلی نام‌گذاری و تفاوت میلگرد سبک ‌و سنگین وزن آن‌ها است. وزن میلگرد سبک کمتر است به همین دلیل کاربرد آن هم در مواردی مانند تقویت آهن است. توضیح دادیم که میلگرد سنگین علاوه بر وزن بیشتر، کربن زیادتر را در ترکیب خود دارد که باعث افزایش مقاومت آن می شود در نتیحه همواره برای پوشش نقص بتن در سازه از آن استفاده می شود.

در مقاله تلاش نمودیم تا به صورت مفصل به سؤال میلگرد سبک چیست پاسخ دهیم و در کنار آن، تفاوت‌های دو نوع میلگرد سبک‌ و سنگین را هم بررسی نمودیم. اگر همچنان سؤالی در مورد میلگردها دارید می‌تواند پرسش خود را در بخش نظرات مطرح کنید.

آخرین خبرها

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58

علامت میلگرد آجدار در نقشه به چه معناست؟ | مجله آسن

1403-03-26 01:39:48

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا چگونه است؟

1403-03-24 01:00:34

معرفی انواع سقف در ساختمان و مزایا و معایب هر کدام | مجله آسن

1403-03-22 18:43:39

کوچکترین و بزرگترین سایز میلگرد

1403-03-22 00:16:26

فولاد کربن چیست و چه نقشی در صنعت دارد؟ | مجله آسن

1403-03-21 12:38:27

محاسبه قیمت میلگرد چگونه انجام می‌ شود؟ | مجله آسن

1403-03-19 13:43:46

نکات طلایی درباره حمل و نقل میلگرد + انواع روشهای حمل میلگرد

1403-03-17 14:20:50

تفاوت بین فولاد و چدن چیست؟ بررسی مشخصات هر کدام | مجله آسن

1403-03-17 00:46:59

حداقل و حداکثر تعداد میلگرد در هر ستون چقدر است؟ | مجله آسن

1403-03-13 10:41:52