آرماتور پیچشی چیست؟ و چه کاربردی در ساختمان سازی دارد؟

فرزانه

1403-01-07 15:28:46

category image: آرماتور پیچشی چیست؟ و چه کاربردی در ساختمان سازی دارد؟

میلگرد پیچشی نوعی میلگرد با برجستگی‌ مارپیچ است که به منظور افزایش مقاومت در برابر نیروهای پیچشی در سازه‌های بتنی به کار می‌رود. این میلگردها به اشکال مختلفی مانند آرماتورهای طولی، خاموت‌های قائم بسته و دورپیچ‌ها تولید می‌شوند. مزایای این نوع از میلگردها همچون افزایش مقاومت سازه، اتصال سریع و آسان و انعطاف‌پذیری بالا باعث کاربرد گسترده آن در صنعت ساخت‌وساز شده است. در این مقاله به تفصیل به شما می‌گوییم که میلگرد پیچشی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

 

میلگرد پیچشی چیست؟

میلگرد پیچشی در طرح‌‌های مختلف استوانه‌ای و مارپیچ ساخته می‌شود. این نوع از آرماتور، نه تنها باعث استحکام سازه می‌شوند، بلکه نصب آسانی دارند. از این‌رو، برای پروژه‌هایی که استحکام و دوام بالا مورد اهمیت است، گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شوند.

می‌توان گفت که میلگرد پیچشی به دلیل ساختار فشرده، در مقابل نیروهای فشاری و کششی عملکرد خوبی دارد. با استفاده از میلگرد پیچشی و اجرای صحیح آن، می‌توان سازه‌هایی مقاوم و با عمر طولانی ساخت.

قطر آرماتور پیچشی بر اساس نیازمندی‌های فونداسیون هر ساختمان مشخص خواهد شد و دقت در این مرحله، سبب ایجاد برش‌‌‌هایی متناسب با ارتفاع سازه می‌شود.

 

کاربرد میلگرد پیچشی

اگرچه، آرماتورهای پیچشی به ندرت در سازه‌ها به کار می‌روند، اما نباید از کاربرد اصلی آن‌ به عنوان تقویت‌کننده‌های اساسی در تیرها غافل شد. میلگردهای پیچشی به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی که دارند، در تقویت تیرها در برابر نیروهای پیچشی نقشی مهم دارند. برخی از مهم‌ترین کاربردهای این نوع میلگرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         فونداسیون: باعث ایجاد اتصالی قوی بین فوندانسیون و اسکلت سازه می‌شود.

·          اطراف نورگیرها: از ترک‌ خوردگی و جداشدن نورگیرها از سازه جلوگیری می‌کند.

·     محل اتصال تیر به پله، ستون‌ و دیوارها: مانع جداسازی تیرها از عناصر سازه می‌شوند.

وجود پیچش ماکزیمم در این نقاط، ضرورت استفاده از این میلگردها را دوچندان می‌کند. میلگردهای پیچشی در اندازه‌ها و درجات مختلف در بازار موجود هستند. با توجه به تنوع در اندازه‌ها و کیفیت، قیمت آنلاین میلگرد در فروشگاه فولادی آسن، به‌روز و متناسب با نیازهای مشتریان ارائه می‌شود. بنابراین با اطمینان بیشتری می‌توانید اقدام به خرید کنید.

 

دلایل استفاده از میلگرد پیچشی

از آنجا که میلگردهای پیچشی، مقاومت و طول عمر سازه را افزایش می‌دهند، استفاده از آن‌ها در ساخت‌وساز مزایای متعددی دارد که عبارتند از:

·      سایزبندی بر اساس قطر: میلگردهای مارپیچ بسته به نیاز پروژه در سایزها با قطرهای متنوع تولید می‌شوند.

·         برجستگی مارپیچ: وجود این برجستگی‌ها، چسبندگی میلگرد به بتن را بالا می‌برد.

·         قابلیت برش: به راحتی قابل برش هستند و می‌توان آن‌‌ها را با ارتفاع سازه تنظیم کرد.

·         تقویت‌کننده سازه: مانع از ترک‌خوردگی قسمت‌های مختلف سازه می‌شوند.

 

انواع آرماتور پیچشی

میلگردهای پیچشی با ساختار منحصر به فرد خود، نقشی کلیدی در ایجاد آرماتوربندی مقاوم در برابر نیروهای پیچشی ایفا می‌کنند. این دسته از میلگردها بر اساس محل استفاده و کاربرد در دو گروه اصلی جای می‌گیرند که عبارتند از:

·         میلگردهای طولی: نوعی میلگرد آجدار است که برای اتصال تیر فرعی به تیر بتنی استفاده می‌شود.

·         میلگردهای عرضی: نوع عرضی میلگرد به شکل دورپیچ یا خاموت در ستون‌ها قرار می‌گیرد.

 

نحوه اجرای میلگرد پیچشی

میلگردهای با آج‌های مارپیچ مناسب‌تر از میلگردهای با آج‌های مرکب برای آرماتور پیچشی هستند. در این بخش، مراحل اجرای میلگرد پیچشی شامل موارد زیر می‌شوند:

1.      در این مرحله، میلگردها به شکل دو سر خم یا مارپیچ خم می‌شوند.

2.      آرماتورها در محل اتصال تیر و دال یا بال تیر و ستون‌ها قرار داده می‌شوند.

3.     میلگردها یا آرماتورها به تیر و خاموت‌ها جوشکاری می‌شوند. در برخی موارد از بست برای اتصال آرماتورها استفاده می‌شود.

4.      محل اتصال و اطراف آرماتورها با بتن پر و سپس مراقبت‌های لازم برای عمل‌آوری مناسب بتن انجام می‌شود.

 

آرماتور پیچشی تیر بتن آرمه

آرماتور پیچشی تیر با ایجاد اتصالات محکم، از تیرهای بتنی در برابر نیروهای وارده محافظت کرده و پایداری و طول عمر سازه را افزایش می‌دهد. مقاومت کششی بتن در واقع، پایین‌ترین مقاومت فشاری آن است. اصولاً بتن دارای مقاومت فشاری قابل قبولی است، اما مقاومت کششی آن نسبت به فشاری کمتر است. به همین منظور از ایده بتن مسلح استفاده می‌شود تا مقاومت کششی بتن از این طریق افزایش یابد. این ترکیب بین بتن و میلگرد باعث می‌شود که ستون‌ها و سازه‌های بتنی محکم‌تر و بادوام‌تر باشند.

 

محاسبه آرماتور پیچشی تیر

با توجه به تحلیل دقیق سازه، می‌توان مقدار لنگر پیچشی موجود Tu را بدست آورید و طراحی را با توجه به آن انجام دهید. نرم‌افزارهایی مانند ETABS و نرم‌افزارهای مشابه آن می‌توانند محاسبات سازه‌ای برای تیرهای بتن آرمه را انجام دهند. مقدار Tcr در واقع لنگر پیچشی لازم برای ترک‌خوردگی مقطع بتن آرمه است. اگر این حالت رخ دهد، می‌توان ضریب ممان اینرسی پیچشی را با مقدار پایین ضرب کرد. در این صورت به دلیل کاهش سختی پیچشی عضو، از لنگر پیچشی به عضو پیچشی کاسته می‌شود.

علاوه بر روش‌ گفته شده، روش‌های دیگری نیز برای محاسبه میلگرد پیچشی وجود دارد که می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. روش تیرهای معادل که در آن تیر بتن به تیرهای معادل یا مقطع T  یا مستطیل تبدیل می‌شوند و یا روش جداول، از سایر روش محاسبه آرماتور پیچشی تیر به شمار می‌آیند. از این‌رو، توصیه می‌کنیم که محاسبات توسط مهندس مجرب و یا با استفاده از مراجع معتبر انجام شود.

 

روش تولید آرماتور پیچشی

روش‌های مختلفی برای تولید خاموت پیچشی وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شوند:

·         رولینگ: استفاده از ماشین رولینگ برای تبدیل بلوم یا بیلت به میلگرد پیچشی با فشار و دوران

·         کویلینگ: فرآیندی که در آن میلگرد مسطح تولید شده و سپس سرد می‌شود. به این ترتیب، خواص مکانیکی مورد نظر حاصل می‌شود.

·         فورج: در این روش، میلگرد پیچشی با نیروهای فشاری و داغی که به آن وارد می‌آید، تولید می‌شود. از این روش بیشتر برای تولید میلگردهای پیچشی با قطرها و ابعاد خیلی بزرگی استفاده می‌شود.

·         ریخته‌گری: در روش ریخته‌گری، میلگرد پیچشی را با ریختن در قالب‌های مناسب با ابعاد مختلف، تولید می‌کنند. بعد از قرارگیری در قالب، ماده به حالت مذاب در می‌آید. در این مرحله باید صبر کرد تا ماده خنک شود. پس از خنک شدن، میلگرد پیچشی تولید می‌شود.

این روشها از جمله روش‌های رایج در صنعت فولادسازی برای تولید میلگردهای پیچشی متفاوت هستند.

 

 

سوالات متداول

 

عوامل موثر بر هزینه نهایی اجرای پروژه آرماتور پیچی چیست؟

سایز قطر، اندازه طولی، درجات مختلف، میزان استحکام، قابلیت برش، نوع برجستگی مارپیچ و قیمت روز میلگرد از مهم‌ترین عوامل موثر بر هزینه نهایی استفاده از آرماتور پیچی در پروژه‌های ساختمان‌سازی به شمار می‌روند.

 

میلگردهای طولی و عرضی چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

هر یک از این میلگردها دارای ساختار منحصر به خود هستند. به همین دلیل کاربردها و محل استفاده هر یک از آن‌ها با دیگری متفاوت است. میلگردهای عرضی به شکل دورپیچ یا خاموت در ستون‌ها قرار می‌گیرند. در صورتی که میلگردهای طولی به منظور اتصال تیر فرعی به تیر بتنی استفاده می‌شوند.

 

آرماتور پیچی چیست و چرا استفاده از آن بسیار مهم و ضروری است؟

آرماتور پیچی در واقع به نوعی میلگرد با برجستگی مارپیچ گفته می‌شود که مهم‌ترین ویژگی‌های آن شامل افزایش مقاومت سازه، انعطاف‌پذیری بالا و اتصال سریع و راحت می‌شود. استفاده از آرماتورهای پیچشی در برخی از سازه‌ها به منظور تقویت تیرهای بخش‌های مختلف در برابر نیروهای پیچشی ضرورت دارد.

 

 

 

 

 

آخرین خبرها

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58