راهنمای استفاده از جدول اشتال | مجله آسن

فرزانه

1401-06-23 14:40:39

category image: راهنمای استفاده از جدول اشتال | مجله آسن

جدول اشتال چیست؟

از مهمترین منابعی که در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده مهندسین عمران یا سویل قرار میگیرد جدول اشتال است. این جدول توسط یک خانم مهندس آلمانی در سال 1938 تهیه گردید. استفاده از جدول اشتال  با توجه به کارایی و نیاز اساسی مهندسان عمران، مجریان ساختمان و همچنین افراد فعال در بازار آهن و فولاد، جهت محاسبه وزن مقاطع و تعیین قیمت آن‌ها، باعث صرفه جویی در زمان، دقت بالا و خطای کمتر در محاسبه می‌شود.

در این کتاب مهمترین وپرکاربرد ترین پروفیل­ها، مواد اولیه، نوع اتصال، مقررات ساخت و سازهای فولادی و همچنین تمام پارامترهای استفاده شده در جداول با علامت های اختصاری جمع آوری شده است.

کاربرد جدول اشتال

طبق توضیحات گفته شده، کاربرد جدول اشتال برای مهندسین طراح و برای فعالان بازار آهن و فولاد به نوعی با هم تفاوت دارند. البته در میان فعالان بازار کسانی هستند که می ­توانند در زمینه خرید آهن آلات مناسب به متقاضیان مشاوره دهند، این مشاوره بر اساس تجربیات آنها در بکارگیری انواع محصولات فولادی نظیر میلگرد تیرآهن، نبشی و ... می باشد. اما یکی از کاربردهای جدول اشتال برای مهندسین طراح، درج شدن سطح مقطع محصولات، فاصله محورها، محور خمش و ممان اینرسی این محصولات می­باشد. در مبحث آنالیز تنش­های وارده بر سازه­ های فلزی این موارد به وفور مورد استفاده قرار می ­گیرد. اما برای فعالان بازار آهن و فولاد کافیست بدانند در مورد چه محصولی با چه مشخصات ابعادی صحبت می ­شود. با استفاده از این مشخصات ابعادی می ­توان وزن یک متر محصول فولادی را بدست آورد.

علائم اختصاری جدول اشتال

در کتاب جدول اشتال در بخش اول به صورت کلی علائم اختصاری  مانند سطح مقطع، گشتاور مقاوم، گشتا.ر ایستایی شعاع ایستایی و ...توضیح داده شده است. ما در اینجا مهمترین علائم اختصاری را نام می­بریم:

جدول اشتال میلگرد

میلگرد از مقاطع فولادی مهم در ساخت و استحکام هر سازه‌ای به حساب می‌آید. نکته مهمی که باید به آن اشده کنیم وزن میلگرد است که تاثیر بسزایی در کیفیت کار خواهد داشت.

به همین دلیل به مشتریان توصیه میشود جهت خرید میلگرد، به وزن محصول خریداری شده نیر دقت کنند. از اینرو یک مرجع بین المللی با عنوان جدول اشتال میلگرد جهت ارزیابی وزن استاندارد و دیگر مشخصات این محصول است گردآوری شده است. جدول اشتال میلگرد، شامل اطلاعات استاندارد موردنیاز صنعت ساختمان سازی طبق استاندارد DIN آلمان است.

انواع میلگرد ساده و آجدار، جز مقاطع ساده فولادی به حساب می‌آید. در جدول اشتال میلگرد آجدار و ساده، اطلاعاتی همچون قطر میلگرد، سطح مقطع آن، حجم یک شاخه میلگرد و وزن هر متر میلگرد قابل رویت است. به همین دلیل جدول وزنی میلگرد را بخشی از جدول اشتال میلگرد می توان در نظر گرفت.

استفاده از جدول وزن میلگرد، برای اطلاع از سایز و وزن هر سایز میلگرد اهمیت بالایی دارد. وزن میلگرد یکی از عوامل موثر بر قیمت و حتی تعیین کننده کیفیت آن است، بنابراین اولین چیزی که مصرف کننده پس از خرید این محصول باید به آن توجه کند وزن آن است. می توان گفت وزن میلگرد برابر با نیرویی است که می تواند تحمل کند؛ به‌همین‌دلیل، دانستن وزن این قسمت از سازه برای محاسبه وزن سیستم و توان آن توسط مهندسان پروژه بسیار حائز اهمیت است.

 

 

برای محاسبه وزن میلگرد با استفاده از جدول اشتال میلگرد می بایست تعداد و طول شاخه مقطع مورد نیاز را از روی نقشه استخراج کنید سپس با استفاده از حاصلضرب میزانی که به ازای هر متر آرماتور در جدول موجود است در طول و تعداد آرماتور، وزن آن را محاسبه کنید.

وزن انواع میلگرد

وزن میلگرد هم مانند سایر مقاطع فولادی به‌صورت کیلویی اعلام می‌شود. به همین دلیل معمولاً محاسبه وزن میلگرد به ازای هر شاخه و محاسبه قیمت کلی آن، بر عهده خریدار است. وزن هر شاخه میلگرد به عوامل مختلفی مثل گرید، سایز، آلیاژ و استاندارد به کار رفته در ساخت آن بستگی دارد.

آگاهی از روش‌های محاسبه وزن میلگرد اهمیت زیادی دارد؛ چرا که با دانستن آن‌ها می‌توانید وزن واقعی هر شاخه از میلگرد را با آن چه که فروشنده ادعا کرده مقایسه کنید. از طرف دیگر، به علت زلزله‌خیز بودن کشور ما، استفاده از مصالح با کیفیت و استحکام بالا در ساخت و ساز اهمیت زیادی دارد. نزدیک بودن وزن میلگرد به وزن استاندارد، از پارامترهای مهم در میزان مرغوبیت آن است.

وزن مخصوص میلگرد در کنار قیمت آهن، دو عامل مهم و اثرگذار برقیمت روز میلگرد هستند. میلگرد از نظر ظاهری به 2 دسته ساده و آجدار تقسیم می‌شود اما از نظر بسته‌بندی، دارای 2 نوع کلاف و شاخه‌ای است. قیمت میلگرد کلاف به‌صورت شاخه‌ای اعلام می‌شود؛ اما از آنجایی که وزن کل کلاف نیز معمولاً مشخص است، محاسبه قیمت هر کلاف به آسانی انجام می‌شود.

 

محاسبه وزن میلگرد

برای محاسبه وزن هر شاخه میلگرد، می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد:

 

در این مثال سایز یک شاخه میلگرد، برابربا ۸ است.

برای محاسبه وزن هر شاخه میلگرد ۱۲ متری، عدد مذکور را باید در عدد ۱۲ ضرب کرد. برای محاسبه شاخه‌های ۶ متری نیز باید این طول را در عدد ۱.۵۸ ضرب کرد. این محاسبات برای هر سایز میلگرد متفاوت است. به عنوان مثال، وزن میلگرد ۱۶، با رقم بدست آمده در بالا متفاوت است.

البته قابل ذکر است، بر اساس اطلاعات ذکر شده در استاندارد ملی ISNO 3132، این فرمول برای محاسبه وزن میلگرد ساده است. وزن میلگرد آجدار با اندکی تغییر همراه خواهد بود.

نحوه استفاده از جدول اشتال میلگرد

روش کار با جدول اشتال میلگرد، بر اساس آزمون و خطا است، به این صورت که ابتدا مساحت مقطع میلگرد محاسبه و با حرف A تعیین کنید. سپس با مقادیر عددی موجود در جدول اشتال میلگرد مقایسه کرده و کوچکترین عددی که بزرگتر و یا حتی برابر با مقدار محاسبه شده باشد، علامت بزنید و سایر مشخصات آن را مدنظر داشته باشید. اگر مشخصات با محصول شما مطابقت نداشت، باید مقادیر بالاتر را بررسی کنید.

 

 

 

 

 

آخرین خبرها

سقف وافل چیست + مشخصات و نحوه اجرا | مجله آسن

1403-05-06 11:07:33

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04