میلگرد ساده چیست و چه مشخصات و کاربردهایی دارد؟

فرزانه

1402-11-25 20:09:14

category image: میلگرد ساده چیست و چه مشخصات و کاربردهایی دارد؟

 

میلگرد ساده که در میان مهندسین عمران با استاندارد A1 نیز شناخته می‌شود، دارای سطحی کاملا صاف و بدون آج است. برای تولید این نوع از میلگرد از استاندارد ملی ISIRI 3232 استفاده می‌شود. برای اجرای بسیاری از پروژه‌های صنعتی و ساختمانی، به دلیل دوام بالا و قابلیت تحمل بارهای مکانیکی سنگین، پیمانکاران به سراغ استفاده از این محصول فولادی می‌روند. در این مطلب، قصد داریم تا شما را با انواع میلگرد ساده، مشخصات و کاربردهای این مصالح ساختمانی آشنا کنیم.

 

میلگرد ساده (A1) چیست؟

یکی از انواع میلگرد که کاربردی زیادی در صنایع مختلف دارد، میلگرد ساده یا داکتیل نام دارد که با نام میلگرد ساده نیز شناخته می‌شود. میلگرد A1 نوعی میلگرد بدون آج است که سطح صافی دارد. استحکام این نوع از محصولات فولادی در مقایسه با میلگردهای آج‌دار کمتر است و مطابق آیین‌نامه، این میلگردها را در رده مقاومتی F240 قرار می‌دهند. این میلگردها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی تولید شده و به بازار عرضه می‌شوند. شما می‌توانید با توجه به نیاز خود، با استعلام قیمت میلگرد ساده از آسن، اقدام به خرید میلگرد کنید.

مشخصات میلگرد ساده

میلگرد ساده یکی از کاربردی‌ترین مصالح ساختمانی است که به خاطر برخورداری از ویژگی‌هایی مانند تغییر شکل نسبی پلاستیکی در حدود ۲۵%، تنش جاری ۲۴۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی ۳۶۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع به عنوان میلگرد نرم یا خام نیز شناخته می‌شود. مقاومت کششی این محصول فولادی در مقایسه با میلگردهای آج‌دار کمتر است، اما قابلیت جوش‌پذیری بهتری دارد. از دیگر ویژگی‌های مهم میلگرد داکتیل می‌توان به قابلیت فرم‌پذیری بالا اشاره کرد. در جدول زیر مشخصات وزنی این انواع سایزهای این مقطع فولادی درج شده است.

 

سایز میلگرد وزن به ازای هر متر مطابق با جدول اشتال وزن شاخه ۱۲ متری مطابق با جدول اشتال
۸ ۳۹۵/۰ ۷۴۰/۴
۱۰ ۶۱۷/۰ ۴۰۴/۷
۱۲ ۸۸۸/۰ ۶۵۶/۱۰
۱۴ ۲۱۰/۱ ۵۲۰/۱۴
۱۶ ۵۸۰/۱ ۹۶۰/۱۸
۱۸ ۰۰۰/۲ ۰۰۰/۲۴
۲۰ ۶۷۰/۲ ۰۴۰/۳۲

انواع میلگرد ساده

به طور کلی، از میلگرد ساده برای جبران و افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می‌شود. سطح مقطع این میلگردها دارای قطرهای استانداردی هستند که در بازه ۶ تا ۲۰۰ میلی متر قرار تولید می شوند. معمولا برای تقسیم‌بندی انواع میلگردهای A1 به پارامترهای مختلفی مانند جنس، قطر، شکل ظاهری و … توجه می‌شود. به طور کلی، می‌توان میلگردهای داکتیل یا ساده را براساس جنس به ۶ دسته اصلی تقسیم کرد.

این ۶ دسته اصلی عبارتند از:

·        میلگرد اروپایی

·        میلگرد سیاه یا پرکربن

·        میلگرد با پوشش اپوکسی

·        میلگر گالوانیزه

·        میلگرد پلیمری

 

·        میلگرد استیل

کاربرد میلگرد ساده

همان‌طور که اشاره کردیم، امروزه برای اجرای بسیاری از پروژه‌های صنعتی و ساختمانی از میلگرد ساده استفاده می‌شود. یکی از دلایل کاربرد گسترده این نوع از میلگرد به خواص و ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن مربوط می‌شود. اجرای فرایندهای خم‌کاری، آهنگری و جوشکاری با استفاده از این محصولات فولادی ساده‌تر است. کاربرد گسترده این متریال در صنعت باعث شده است که قیمت آن در مقایسه با میلگردهای آجدار افزایش پیدا کند. در ادامه با برخی از مهم‌ترین کاربردهای این نوع از میلگرد در صنعت و ساختمان‌سازی آشنا می‌شویم.

کاربرد میلگرد A1 در ساختمان‌سازی

در بحث ساختمان‌سازی، از میلگردهای داکتیل بیشتر برای افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می‌شود. به عنوان مثال، می‌توان از این محصولات فولادی برای تقویت بتن آرمه فونداسیون یا برای ساخت دیوارهای دال استفاده کرد. همچنین از میلگردهای ساده برای تولید انواع میلگرد زیگزاگ، میلگرد بستر و میلگرد حرارتی نیز استفاده می‌شود که هر یک از آن‌ها در ساختمان‌سازی کاربرد گسترده‌ای دارند. البته توجه داشته باشید که برای تولید میلگردهای زیگزاگ، در برخی از موارد از میلگرد آجدار نیز استفاده می‌شود.

انواع مختلف میلگرد ساده در بتن

یکی از ویژگی‌های میلگرد ساده این است که می‌توان با توجه به نیاز، این متریال را در شکل‌های مختلفی تولید کرد. از متداول‌ترین اشکال تولید میلگردهای داکتیل می‌توان به تولید خرک، خاموت، راستا، ادکا، سنجاقی و رکابی اشاره کرد. از تمامی این اشکال می‌توان برای تقویت بتن استفاده کرد. در ادامه اشکال مختلف میلگرد ساده را به همراه کاربرد و وظایف شان بررسی می‌کنیم.

خاموت 

به طور کلی، به آن دسته از میلگردهایی که به صورت عرضی در پروژه‌های ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، میلگرد عرضی یا خاموت گفته می‌شود. خاموت یکی از اشکال بسیار کاربردی میلگرد داکتیل به شمار می‌آید که در ساختمان‌سازی به صورت گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا از خاموت برای افزایش مقاومت در برابر نیروی برشی، جلوگیری از بیرون‌زدگی آرماتور و همچنین برای پیش‌گیری از ایجاد ترک استفاده می‌شود.

راستا 

میلگردهای راستا که با نام میلگرد سیتکا نیز شناخته می‌شوند، از نظر شکل ظاهری، میلگردهای تک‌شاخه‌ای هستند که در دو بخش انتهایی خود دارای خم هستند. این میلگردها در ساخت سازه‌های مختلف یکی از اساسی‌ترین وظایف را برعهده دارند. در پروژه‌های ساختمانی مختلف از میلگرد ساده راستا برای افزایش مقاومت کششی بتن استفاده می‌شود. همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از اصلی‌ترین اهداف استفاده از میلگردهای داکتیل در پروژه‌های ساختمانی همین افزایش مقاومت کششی بتن است.

خرک 

یکی دیگر از المان‌ها و مصالحی که می‌توان به وسیله خم کردن میلگرد ساده آن را تولید کرد، خرک نام دارد. از میلگردهای خرک برای ساخت سازه استفاده نمی‌شود، بلکه بیشتر آن‌ها را برای پایدارسازی مش فوقانی و حفظ فاصله آن با مش تحتانی در فونداسیون به کار می‌برند. یک طرف میلگردهای خرک بر روی مش فوقانی و طرف دیگر آن بر روی مش تحتانی قرار می‌گیرد. به این صورت خرک می‌تواند فاصله موجود میان این دو مش را به درستی حفظ کند.

ادکا

در صورتی که در پروژه‌های ساختمانی نیاز باشد که تیر را به تیرچه متصل کنیم، باید به سراغ استفاده از میلگرد ادکا برویم. اما چرا برای اتصال تیر به تیرچه از میلگرد ادکا استفاده می‌شود؟ معمولا اتصال ایجادشده میان تیر و تیرچه بسیار ضعیف است و این احتمال وجود دارد که تیرچه به راحتی از روی تیر بلغزد. برای جلوگیری از بروز این مشکل از ادکا استفاده می‌شود.

میلگرد سنجاقی

میلگرد سنجاقی یکی از انواع میلگرد ساده عرضی به شمار می‌آید که استفاده از آن در پروژه‌های ساختمانی می‌تواند به افزایش مقاوکت سازه در برابر عواملی مانند زلزله یا وزش شدید باد کمک کند. مقدار کربن موجود در میلگردهای سنجاقی در مقایسه با سایر انواع میلگردها کمتر است. همین عامل باعث می‌شود که شکنندگی این میلگرد کاهش پیدا کند و به راحتی خم شود.

میلگرد رکابی

میلگرد رکابی یکی از انواع آرماتورهای مورد استفاده برای ساخت‌وساز به شمار می‌آید که برای تولید آن از فرایند خمکاری استفاده می‌شود. مهم‌ترین وظیفه میلگرد رکابی تنظیم و حفظ فاصله موجود میان دو شبکه مجزا از میلگردها در مراحل بتن‌ریزی است. این میلگرد‌ها از نظر شکل ظاهری شبیه به حرف U در زبان انگلیسی هستند.

کاربرد میلگرد ساده در صنعت

کاربرد میلگرد ساده در تولید سیم مفتول یکی از مواردی است که در حوزه صنعت به شدت مورد توجه قرار دارد. البته باید به این نکته اشاره کرد که جنس فولادی میلگرد A1 مورد استفاده برای تولید سیم مفتول در صنایع به طور کامل با فولاد مورد استفاده برای تولید میلگردهای داکتیل مناسب برای ساختمان‌سازی متفاوت است. برای تولید سیم مفتول در صنایع معمولا با توجه به نیاز بازار از گریدهای مختلف میلگردهای داکتیل یا A1 استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای این میلگرد می‌توان به استفاده از آن برای تولید الکترود در صنایع اشاره کرد.

روش تولید میلگرد ساده

برای تولید میلگرد ساده و بسیاری دیگر از مقاطع فولادی از شمش‌های فولاد استفاده می‌شود. در مرحله اول، شمش‌های فولادی را تا دمای ۱۰۰ تا ۱۱۰۰ درجه حرارت می‌دهند تا خاصیت شکل‌پذیری پیدا کنند. سپس این شمش‌های فولادی حرارت‌دیده روی رول‌ها قرار می‌گیرند و با استفاده از دستگاه‌های پیشرفته، قطر و عرض میلگردها را کاهش و طول آن‌ها را افزایش می‌دهند. پس از رسیدن ابعاد میلگردها به اندازه‌های استاندارد، میلگردها را با استفاده از قیچی‌های مخصوص برش می‌دهند و سپس آن‌ها را بسته‌بندی می‌کنند.

عوامل موثر بر تعیین قیمت میلگرد ساده

یکی از دغدغه‌های اصلی افرادی که در حوزه ساختمان‌سازی یا در صنایع مختلف فعالیت می‌کنند، کاهش هزینه ساخت و تولید است. به همین علت، این افراد تمایل دارند که با عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد ساده آشنا شوند. قیمت شمش فولادی، قیمت نفت، تورم، هزینه مربوط به مصرف انرژی، دستمزد کارگران نوسانات بازار ارز و … از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند به صورت مستقیم قیمت این میلگردها را تحت‌تاثیر قرار دهند.

میلگرد ساده؛ یکی از کاربردی‌ترین متریال‌ها در ساختمان‌سازی و صنایع

میلگرد داکتیل یکی از کاربردی‌ترین متریال‌های فولادی است که از آن برای افزایش مقاومت و استحکام سازه، جلوگیری از ایجاد ترک در بخش‌های مختلف ساختمان، تولید بلوک‌های بتنی و … استفاده می‌شود. همچنین در صنایع مختلف برای تولید سیم مفتول و الکترود از این میلگردها استفاده می‌کنند. از مهم‌ترین ویژگی‌های میلگرد ساده می‌توان به قابلیت شکل‌پذیری آن اشاره کرد.

 

سوالات متداول

 

 

 

1-    میلگردهای داکتیل در چه ابعاد استانداردی تولید می‌شوند؟

معمولا میلگردهای داکتیل را در قطرهای استانداردی بین ۶ تا ۲۰۰ میلی متر تولید می‌کنند.

 

2-    خاصیت جوش‌پذیری میلگردهای داکتیل بیشتر است یا میلگردهای آجدار؟

قابلیت جوشکاری میلگردهای داکتیل یا A1 بسیار بالا است و می‌توان برای جوشکاری آن‌ها از انواع فرایندها مانند جوشکاری CO2، جوشکاری برق و ... استفاده کرد.

 

3-    تنش تسلیم میلگرد ساده چقدر است؟

تنش تسلیم میلگرد داکتیل یا همان A1 برابر با ۲۴۰ مگاپاسکال است.

 

4-    برترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد A1 در ایران کدام مجموعه‌ها هستند؟

از برترین تولیدکنندگان میلگرد A1 در ایران می‌توان به ذوب آهن اصفهان و فولاد کویر کاشان اشاره کرد.

 

 

آخرین خبرها

راهنمای جامع انتخاب بهترین میلگرد برای تیرچه

1403-02-26 11:04:37

مهمترین تفاوت های اورلب و کوپلر کدامند؟

1403-02-24 10:16:11

جدول وزن میلگرد ظفر بناب | سایز 8، 10، 12، 14، 16، 18

1403-02-23 12:29:34

میلگرد نرمال چیست؟ کاربرد و ویژگی‌های میلگرد نرمال | مجله آسن

1403-02-22 13:29:59

6 علت شکستن میلگرد و راهکارهای برطرف کردن آن | مجله آسن

1403-02-19 11:36:20

منظور از کلاف بندی ساختمان چیست؟ | مجله آسن

1403-02-18 00:50:16

میلگرد رامکا چیست و چگونه در ساختمان سازی اجرا می‌شود؟

1403-02-17 00:24:59

میلگرد انتظار چیست؟ مشخصات و کاربرد میلگرد انتظار در ساخت و ساز

1403-02-15 13:27:38

سیم مفتول چیست؟ + معرفی انواع سیم مفتول | مجله آسن

1403-02-13 01:40:04

6 راه شناسایی میلگرد تقلبی از اصل که باید بدانید

1403-02-12 11:23:37

اورلب میلگرد چیست؟ محاسبه اورلب میلگرد فونداسیون چگونه انجام می‌شود؟

1403-02-10 13:35:00

مشخصات کامل میلگرد A4 + ویژگی ها و کاربرد میلگرد A4

1403-02-09 12:31:27

سیم آرماتور بندی چیست و چه کاربردی دارد؟ | مجله آسن

1403-02-08 01:25:13

همه چیزهایی که درباره استاندارد 3132 نمی‌دانید! مجله آسن

1403-02-06 00:36:10

فونداسیون چیست و انواع فونداسیون (پی) در ساختمان کدامند؟ | مجله آسن

1403-02-05 14:33:37