قیمت میلگرد به چه عواملی بستگی دارد؟

نغمه

1402-12-08 16:22:21

category image: قیمت میلگرد به چه عواملی بستگی دارد؟

در صنعت ساخت و ساز، عنصر میلگرد نقش بسیار مهمی دارد و برای فعالان در صنعت ساختمان سازی، قیمت میلگرد بسیار مهم است. قیمت میلگرد بر هزینه کلی پروژه تاثیر مستقیم دارد. از آنجایی که، میلگرد بخش جدایی ناپذیر در سازه‌های بتنی است، شناخت عوامل تاثیر گذار بر قیمت میلگرد برای مهندسان و کارفرمایان بسیار مهم است و می‌توانند با در نظر گرفتن این عوامل، خرید بهینه و مناسب‌تری داشته باشند.

در این مقاله به بررسی عوامل تاثیرگذار در قیمت میلگرد، فرمول محاسبه قیمت میلگرد و نکاتی برای خرید آن می‌پردازیم. 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد

بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد فرآیند پیچیده‌ای است. با داشتن اطلاعات کافی در مورد عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد و رعایت یکسری نکات در هنگام خرید میلگرد می‌توان خرید مناسب و بهتری داشت. قیمت میلگرد به عوامل زیادی بستگی دارد و هر کدام از این عوامل بسته به شرایط و مقتضیات بعضا متغییر هستند. در این قسمت به معرفی عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد می‌پردازیم.

  •                     عرضه و تقاضا

نرخ عرضه و تقاضا بر بازار میلگرد تاثیر مستقیم دارد. هر چه تقاضا بیشتر و عرضه میلگرد کمتر باشد، قیمت میلگرد بالاتر می‌رود. در نتیجه تولیدکنندگان فولاد، قیمت میلگرد را بر اساس میزان عرضه و تقاضا مشخص می‌کنند و می‌توان گفت میزان عرضه و تقاضا یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در قیمت میلگرد است.

  •                     قیمت مواد اولیه

مواد اولیه مورد استفاده برای تولید میلگرد، سنگ آهن و ضایعات فلزی است. قیمت این مواد اولیه تاثیر مستقیم بر قیمت میلگرد دارد. نوسانات فصلی و عملیات معدنی هر دو در قیمت سنگ آهن و در نتیجه در قیمت میلگرد دخیل و تاثیرگذار هستند.

  •                     نوسانات زمانی

قیمت میلگرد مانند بسیاری دیگر از اقلام در فصول مختلف سال متفاوت است. این تغییر قیمت به شرایط آب و هوایی، تعطیلات و... بستگی دارد. به عنوان مثال در فصول سرد سال حجم ساخت و سازها ممکن است کمتر شود و سبب کاهش قیمت میلگرد گردد.

  •                    هزینه حمل و نقل

هزینه حمل نقل همواره بر قیمت میلگرد تاثیرگذار است. روش انتخابی برای حمل میلگرد، مسافت و... از عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد است. معمولا برای کاهش هزینه‌ها، خریداران ترجیح می‌دهند خرید خود را از کارخانه انجام دهند تا میلگرد خریداری شده مستقیما از کارخانه ارسال شود.

  •                    مشخصات فنی (سایز و نوع میلگرد)

باید در نظر داشت هر چه وزن میلگرد افزایش یابد، قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. البته در بعضی مواقع میلگردهای سبک‌تر با وزن کمتر قیمت بیشتری دارند. به طور کلی قیمت میلگرد به نوع و سایز آن وابسته است.

  •  تغییر و نوسانات قیمت ارز

 بین قیمت ارز و قیمت میلگرد رابطه بسیار تنگاتنگی وجود دارد. قیمت ارز بر هزینه‌های تولید میلگرد بسیار تاثیر گذار است و بالطبع قیمت میلگرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

  •                     تورم جهانی و قیمت آهن در بازارهای جهانی

قیمت میلگرد در بازارهای جهانی اثر مستقیم بر قیمت میلگرد در کشور می‌گذارد. از آنجایی که ایران یکی از کشورهای مهم خاورمیانه در زمینه فلزات خصوصا میلگرد است، نوسانات قیمتی میلگرد در بازارهای جهان بر قیمت میلگرد در ایران نیز تاثیرگذار است.

  •                     سیاست های داخلی کشور

عواملی که بر روی ارزش پول کشور اثر می‌گذارند بر روی قیمت میلگرد نیز تاثیرگذار هستند. سیاست‌های اقتصادی نادرست باعث کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت میلگرد می‌شود.

  •                    مقدار صادرات و واردات

در حال حاضر با توجه به نرخ صعودی ارز و ریزش ارزش ریال، تمایل کشورهای دیگر به خرید میلگرد تولید شده در کشور ما افزایش پیدا می‌کند و افزایش صادرات باعث افزایش قیمت میلگرد می‌شود. از طرفی سیاست‌های دولت نیز برای واردات میلگرد نقش مهمی در تعیین قیمت میلگرد دارد.

قیمت میلگرد چگونه محاسبه می‌شود؟

محاسبه قیمت میلگرد بر اساس وزن میلگرد انجام می‌شود. عوامل زیادی در تعیین قیمت میلگرد تاثیرگذار هستند. اما به طور کلی قیمت میلگرد بر اساس وزن فولاد به کار گرفته شده در هر شاخه میلگرد محاسبه می‌شود. معمولا فروش میلگرد و اعلام قیمت میلگرد به صورت کیلویی ارائه می‌گردد.

برای محاسبه وزن یک شاخه میلگرد باید با استفاده از روش‌های موجود وزن یک متر میلگرد را به دست آورد و در ۱۲ ضرب کرد. زیرا هر شاخه میلگرد ۱۲ متر است. در این بخش دو فرمول برای محاسبه وزن یک شاخه میلگرد را شرح می‌دهیم.

    1.      در این فرمول w وزن میلگرد و D قطر میلگرد است.

162 /   =  wوزن یک متر میلگرد

    2.      و یا می‌توان از فرمول زیر استفاده کرد:

۱۰۰ / (۷.۸)×  (۳.۱۴)×(طول)×  (قطر میلگرد به توان ۲)= وزن یک متر میلگرد

در این فرمول ۷.۸ وزن فولاد در نظر گرفته شده است. و عدد به دست آمده از فرمول بالا را باید در ۱۲ ضرب کرده تا وزن یک شاخه میلگرد محاسبه شود.

به طور کلی برای محاسبه قیمت هر شاخه میلگرد به دو پارامتر وزن یک شاخه میلگرد و قیمت هر کیلو میلگرد نیاز است که با جایگذاری این دو پارامتر در فرمول زیر قیمت یک شاخه میلگرد محاسبه می‌گردد.

وزن یک شاخه میلگرد × قیمت یک کیلو میلگرد = قیمت هر شاخه میلگرد

بیشتر بخوانید: محاسبه وزن میلگرد

قیمت انواع مدل‌های میلگرد در وبسایت آسن

آسن به عنوان یکی از معتبرترین مراجع تامین میلگرد، میلگرد را به قیمت کارخانه و بدون واسطه با ضمانت کیفیت عرضه می‌کند. در زیر لیست انواع مدل میلگرد عرضه شده در این وبسایت به همراه قیمت را مشاهده می‌کنید. این قیمت ها مربوط به دیماه ۱۴۰۲ است.

     ·    میلگرد ذوب آهن اصفهان

میلگرد ذوب آهن اصفهان از با کیفیت‌ترین و پرطرفدارترین میلگردهای موجود در بازار است. این میلگرد کیفیت بسیار بالا و وزن استاندارد دارد.

میلگرد آجدار ذوب آهن اصفهان از سایز ۱۲ تا ۳۲ با استاندارد A3 عرضه می‌شود که نرخ حدودی آن به ازاء هر کیلوگرم حدود ۲۵۰۰۰۰ ریال است که حدودا  ۰.۵ دلار به ازای هر کیلوگرم محاسبه می‌شود. در حال حاضر می‌توان گفت ، میلگرد ذوب آهن اصفهان بهترین میلگرد در بازار ایران است.

                 ·   میلگرد پردیس آذربایجان

شرکت میلگرد پردیس آذربایجان یکی از بزرگترین تامین کنندگان میلگرد است که به تازگی فعالیت خود را آغاز کرده است.  این میلگرد کیفیت بسیار خوبی دارد. میلگرد پردیس آذربایجان از سایز ۸ تا سایز ۳۲ با کیفیت استانداردA2  در آسن عرضه می‌شود که تقریبا به ازای هر کیلوگرم معادل ۲۲۶۰۰۰تقریبا  نیم دلار  است.

                ·   میلگرد فایکو

میلگرد فایکو ساری یکی از پرفروش‌ترین و با کیفیت‌ترین میلگردهای بازار ایران است. در وبسایت آسن میلگرد فایکو از سایز ۱۰ تا ۳۲ با کیفیت استاندارد A3 ارائه می‌شود که قیمت حدودی آن ۲۳۱۰۰۰ ریال و تقریبا معادل ۰.۵ دلار می‌باشد.

آسن از مراجع معتبر در زمینه خرید و فروش و تامین آهن الات از جمله میلگردهای صنعتی و ساختمانی است که همواره تلاش می‌کند محصولات با بهترین کیفیت و قیمت مقرون به صرفه به مشتریان ارائه کند.

۵ نکته کاربردی برای خرید میلگرد با قیمت عالی

میلگرد  با هر وزن و مقداری جزو کالاهای گران‌قیمت محسوب می‌شود. باید برای خرید میلگرد آگاهی و اطلاعات کافی داشت تا از بروز ضرر و زیان جلوگیری شود. در این قسمت به نکات کاربردی برای خرید میلگرد اشاره می‌کنیم.

·        کیفیت میلگرد

مهم‌ترین نکته برای خرید میلگرد توجه به کیفیت و استاندارد بودن آن است. میلگرد تولیدی بعضی از کارخانه‌ها به دلیل استفاده از نوع شمش فولاد مصرفی و تفاوت در فرایند تولید، از کیفیت بالاتری برخوردارند. در حال حاضر در بازار ایران یکی از با کیفیت‌ترین میلگردها، میلگرد ذوب آهن اصفهان است.

·        وزن میلگرد

وزن میلگرد با توجه به کارخانه سازنده آن متفاوت است چرا که هر کارخانه تلرانس وزنی مشخصی را برای تولید میلگرد در نظر گرفته است. به طور کلی میلگرد با توجه به کیفیت و کاربرد آن، به دو دوسته سنگین و سبک تقسیم می‌شود.

میلگردهای سبک، وزن و کیفیت پایین‌تری نسبت به وزن استاندارد دارند. میلگردهای سنگین میلگردهای استاندارد هستند. میلگرد تولید شده در اکثر کارخانه‌ها از نوع سنگین هستند.

·        نوع میلگرد

باید در هنگام انتخاب و خرید میلگرد به نوع میلگرد دقت کنید. انواع میلگرد در دو نوع ساده و آجدار تولید می‌شوند. میلگرد آجدار دارای سه نوع a2، a3  a4 است. این اعداد نشان دهنده نوع آج روی میلگرد است. میلگردهای ساده هیچ گونه آج و شیاری روی خود ندارند و کاملا صاف هستند.

·        سایز میلگرد

روی میلگرد بعد از کلمه میلگرد عددی وجود دارد که نشان دهنده سایز میلگرد است و در اصل قطر میلگرد را مشخص می‌کند. مهندسین عمران باید با توجه به نیاز و پروژه مورد نظر، قطر و سایز میلگرد را انتخاب کنند.

·        قیمت میلگرد

قیمت میلگرد یکی از موارد مهم قابل تامل قبل از خرید میلگرد است که باید به آن توجه کرد. همیشه قیمت بالا نشانه کیفیت بالاتر نیست باید میلگرد را از کارخانه‌ای خریداری کرد که علاوه بر کیفیت قیمت مناسبی هم داشته باشد.

·        مسافت

در خرید میلگرد باید بعد مسافت را هم در نظر گرفت. زیرا حمل و نقل میلگرد تا محل مورد نظر ، هزینه نسبتا زیادی را شامل می‌شود. باید در هنگام خرید به بعد مسافت و فاصله توجه کرد و می‌توان از کارشناسان مشاوره گرفت تا بهترین و نزدیکترین گزینه را معرفی کنند.

در خرید میلگرد در تناژ بالا به صرفه‌ترین حالت خرید از کارخانه است. اما اگر خرید میلگرد در حجم کمتری باشد می‌توان از تولیدکنندگان اصلی و فروشگاه‌ها و وبسایت‌های معتبر خریداری کرد.

جمع بندی

میلگرد در ساخت و ساز و صنعت کاربرد بسیاری دارد. قیمت میلگرد بر قیمت تمام شده پروژه‌های بسیاری تاثیر گذار است. عوامل زیادی بر قیمت میلگرد تاثیرگذار هستند که مهم‌ترین آن‌ها عبارت است از قیمت مواد اولیه، عرضه و تقاضا، صادرات و واردات، تورم جهانی، هزینه حمل و نقل و...

مهندسین و متخصصین با توجه به نیاز و پروژه‌ای که مد نظر است، بهترین و مناسب‌ترین میلگرد را از نظر کیفیت، نوع و قیمت انتخاب می‌کنند. برای اطلاع  از قیمت میلگرد و خرید آن می‌توانید به وبسایت آسن مراجعه کنید و با شماره‌های درج شده تماس بگیرید تا کارشناسان مجموعه آسن به صورت تخصصی شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

سوالات متداول

در این بخش از این مقاله به بررسی رایج‌ترین و پرتکرارترین سوالات کاربران پرداخته‌ایم. این سوالات عبارت‌اند از:

1. انواع مختلف میلگرد چیست؟

میلگرد در طول و قطر مختلف طراحی و عرضه می‌شود. میلگرد برای تقویت سازه‌های بتنی طراحی شده است. بهتر است با توجه به نیاز و پروژه مورد نظر، نوع میلگرد و سایز آن را انتخاب کرد. انواع مختلف میلگرد عبارت‌اند از:

میلگرد ساده «Simple reber» که فاقد آج و هرگونه شیار است و سطح صاف و صیقلی دارد و میلگرد آجدار «Ribbed reber» که به سه دسته A2، A3 و A4 تقسیم می‌شود .  

2. نحوه نگهداری از میلگرد چگونه است؟

رایج‌ترین آسیبی که ممکن است میلگرد ببیند، زنگ زدن است. میلگرد فولادی سریعا با اکسیژن واکنش نشان می‌دهد و اگر در معرض هوا باشد و بدون پوشش نگهداری شود، زنگ می‌زند. میلگرد زنگ زده مقاومت پایینی دارد و احتمال دارد شکسته شود.

برای نگهداری میلگرد باید آن‌را با گونی پلاستیکی پوشاند و زیر آن تخته چوب قرار داد تا رطوبت زمین به آن نفوذ نکند.

3. راه تشخیص میلگرد اصل چیست؟

اولین راه شناسایی میلگرد اصل، این است که شناسنامه میلگرد را(مانند پلاکی به بندیل متصل شده است)  با فاکتور خرید تطابق داد. اگر میلگرد به صورت شاخه‌ای خریداری شده باید به علائمی که روی میلگرد حک شده دقت کرد. علائم نشان دهنده نام کارخانه و مشخصات مهم محصول هستند.

4.بهترین کارخانه‌های تولید میلگرد کدامند؟

می‌توان گفت کارخانه ذوب آهن اصفهان بهترین کارخانه تولید کننده میلگرد ایران است. کارخانه‌های کویر کاشان، فایکو، پردیس آذربایجان، صبا فولاد زاگرس، فولاد نیشابور، فولاد خلیج فارس و فولاد سرمد ابرکوه هم از تولیدکنندگان خوب میلگرد هستند.

آخرین خبرها

سقف وافل چیست + مشخصات و نحوه اجرا | مجله آسن

1403-05-06 11:07:33

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04