بهترین میلگرد برای شناژ کدام است | مجله آسن

نغمه

1403-05-15 11:10:52

category image: بهترین میلگرد برای شناژ کدام است | مجله آسن

 

اگر در صنعت فولاد کار می‌کنید و یا به عنوان مهندس ناظر بر یک کارگاه ساختمانی نظارت دارید، قطعا با میلگرد شناژ آشنا هستید. این نوع میلگرد یکی از انواع میلگردهایی است که در فونداسیون سازه برای کنترل نیروهای وارده به سازه و افزایش استحکام بیشتر ساختمان استفاده می‌شود. در این بلاگ به صورت مفهومی در مورد بهترین میلگرد برای شناژ و کارایی آن صحبت خواهیم کرد.

میلگرد شناژ چیست؟

لغت شناژ در اصل از کلمه فرانسوی زنجیر گرفته شده که شکل پیوسته‌ای دارد. همانطور که در مقاله مربوط به تعریف شناژ گفتیم، شناژ به معنای اتصال تمام پایه‌های یک ساختمان است. از طرف دیگر، آرماتور شناژ به میلگردی که در پایه و فونداسیون استفاده شده گفته می‌شود.

به طور معمول همیشه از بهترین نوع میلگرد برای شناژ جهت تحمل بار سازه و افزایش مقاومت آن استفاده می‌کنند. میلگرد شناژ بخش مهمی از فونداسیون سازه است و یکی از اساسی ترین عناصر هر ساخت و ساز به حساب می‌آید.

در رابطه با خرید میلگرد و کسب اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت میلگرد درب کارخانه در سایزهای مختلف با همکاران فروش در مجموعه آسن تماس بگیرید و در نهایت خرید آگاهانه­ای انجام دهید.

 

 

کاربرد میلگرد شناژ چیست؟

مسلم است که هر سازه‌ای برای پایدار نگه داشتن ساختمان به میلگرد نیاز دارد. یکی از دلایل استفاده از میلگرد، استحکام ساختمان و جلوگیری از ترک خوردگی است. بعد از بتن ریزی متوجه می‌شویم که بتن استحکام کششی لازم را در برابر بار وارده ندارد و به راحتی می‌شکند. در اینجا آرماتور تقویت­کننده بتن است  و اینکه آن را در حالت فشرده و صابت نگه می­دارد.

در واقع مهمترین کاربرد میلگرد شناژ، اتصال پایه‌های عمودی به یکدیگر است. بعلاوه برای تشکیل پی ساختمان از بتن استفاده می‌شود. اما بتن از نظر استحکام کششی قوی نیست، بنابراین بکارگرفتن بهترین میلگرد برای شناژ می‌تواند این مشکل را حل کند. زمانی که نیروی کششی قوی مانند زلزله به سازه‌ای وارد شود، متوجه اهمیت انتخاب میلگرد خواهیم شد. در این مرحله، این میلگرد به راحتی اثرات نیروهای وارده را خنثی می‌کند. کارخانه میلگرد امیرکبیر یکی از تولید کنندگان برتر میلگرد در ایران است که محصولات آن از کیفیت بالایی برخوردارند. اصولاً میلگردهای این کارخانه جهت استفاده در شناژ بکار برده می­شوند. برای اینکه قیمت میلگرد امیرکبیر را به روز دریافت کنید با کارشناسان فروش مجموعه آسن از طریق شماره تلفن 88885720-021 در ارتباط باشید.

 

بهترین میلگرد برای شناژ کدام است؟

 

 

میلگرد مرغوب و دارای متریال با کیفیت دارای استحکام بسیار بالایی است که می‌تواند در برابر نیروهای کششی زمین مقاومت کند. میلگرد فولادی به شکل آرماتور، در سازه‌ها استفاده می‌شود. آرماتورها به دلیل استحکام بالایی که دارند می‌توانند در موقعیت­های مختلف، نسبت به سایر میلگردها دوام و تاب آوری بیشتری داشته باشند.

 

انواع شناژ میلگرد کدام است؟

در صنعت ساختمان از انواع میلگردها برای مهاربندی به چهار صورت افقی، عمودی، مورب و مخفی استفاده می‌شود که هر کدام به انواع مختلفی از میلگرد نیاز دارند. به عنوان مثال شناژ افقی برای ساخت و ساز مقاوم در برابر زلزله نیاز به انتخاب بهترین نوع میلگرد از نوع آج دار و قلاب شماره 15 دارد که عرض آن حدود 35 سانتی متر است و شناژ عمودی برای ساختمان‌های آپارتمانی، از نوع شماره 20 است که در پایه باید بیش از 20 سانتی متر عرض داشته باشد. روش‌های زیر برای اجرای شناژ استفاده می‌شود.

1.   شناژ افقی

در سازه‌های مقاوم در برابر زلزله، معمولاً از شناژ افقی به صورت ضربدری یا به صورت خرپایی بین ستون‌های ساختمان برای کاهش لرزش بین ستون‌های اصلی سازه استفاده می‌شود که نیروهای وارده به ساختمان را به زمین بازگرداند.

در ساخت این نوع شناژ، از 6 میلگرد آج دار طولی و 15 قلاب دار استفاده شده که عرض آن نیز حدود 35 سانتی متر در نظر گرفته شده است. در برخی موارد، عرض میتواند تا 60 سانتی متر رشد کند. این بستگی به فاصله بین ستون‌های فونداسیون دارد.

توجه: خاموت مورد استفاده در بین بهترین میلگرد برای شناژ، باید بیش از 8 سانتی متر قطر داشته باشد. طول قلاب نیز حداقل 6 سانتی متر است.

2.   شناژ عمودی

شناژ عمودی یا شناژ قائم در بسیاری از ساختمان‌های آپارتمانی و چند طبقه استفاده می‌شود. ولی استفاده از این محصول در ساختمان‌ها همیشه لازم نیست. امروزه بسیاری از سازه‌ها وجود دارند که بدون شناژ عمودی ساخته شده‌اند. در صورت استفاده از نوع افقی این قطعه فولادی، از نوع عمودی آن هم می‌توان استفاده نمود.

استفاده از بهترین میلگرد برای شناژ قائم باعث دوام بیشتر سازه در برابر زلزله می‌شود و عموماً لازم است برای ساختمان‌های مقاوم در برابر زلزله استفاده شود. حداقل عرض شناژ عمودی 20 سانتی متر است و نباید کمتر از 25 سانتی متر باشد.

3.   شناژ مورب

شناژ مورب به صورت افقی گذاشته می‌شود، به طوری که یک چین دوگانه در محور پایه‌های پایین و بالایی ایجاد می‌کند. میلگردها در این نوع شناژ، از پشت به پایین پی کشیده می‌شوند و در تمام طول دسته به بالای پی ختم می‌شوند و اتصال بسیار اصولی و ساده‌ای را برای مهار کلاف تشکیل می‌دهند.

4.   شناژ مخفی

برای ایجاد یک شناژ مخفی، باید از دو میلگرد با سایز 16 استفاده شود. یکی از این میلگردها با در نظر گرفتن حداقل عرض در بالا و دیگری در پایین این قسمت قرار می‌گیرد. در این حالت اندازه حداقل عرض آن می‌تواند 10 سانتی متر باشد.

در بسیاری از موارد، مهندسان هدف استفاده از شناژ را برای کاهش نشست متقارن در پی در نظر می‌گیرند. اگرچه می‌توان گفت که استفاده از بهترین میلگرد برای شناژ ممکن است برای این منظور مفید باشد، اما در طول محاسبات مهندسی نشست پی منفرد بدون شناژ به طور قابل توجهی محدود است. اجازه دهید اضافه کنم که اگر به درستی به زمین متصل شده باشند، می‌توانید از میلگرد شناژ هم استفاده نکنید.

 

عوامل موثر در انتخاب انواع میلگرد شناژ

علاوه بر شکل میلگرد، سبک‌های مختلفی از آرماتور با متریال‌های متنوع وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای ساخت ساختمان استفاده کنید. برای تعیین بهترین میلگرد برای شناژ بهتر است مهمترین فاکتورهای تمایز بین انواع آرماتور را بدانید:

1.   شکل و فرم میلگرد

اگرچه می‌توانید از میلگرد ساده در ساخت سازه استفاده کنید، اما باید بدانید که میلگرد ساده برای تقویت بتن مناسب نیست. زیرا مواد به خوبی به آن نمی‌چسبند و می‌توانند روی آن بلغزند. بنابراین میلگرد آج دار جایگزین بهتری برای آن است.

2.   انواع مواد پوشش دهنده آرماتور

انواع میلگرد با پوشش‌های مختلف در بازار موجود است. میلگرد اپوکسی یا بازالت با رنگ سبز و مقاوم در برابر خوردگی است. با این حال، خود پوشش اپوکسی قوی نیست و به راحتی خراشیده می‌شود.

3.   جنس میلگرد

میلگرد از فولاد گالوانیزه و ضد زنگ ساخته شده است. با اینکه فولاد گالوانیزه بسیار بادوام است، اما فولاد ضد زنگ دوام بیشتری را ارائه می‌دهد. هزینه خرید میلگرد ضد رنگ نسبت به سایر آرماتورها گرانتر است و در صورت استفاده از آن به عنوان بهترین میلگرد برای شناژ، هزینه‌ها افزایش می‌یابد.

4.   قطر و سایز میلگرد شناژ

بهترین میلگرد در بازار، در اندازه‌های مختلف به فروش می‌رسد. اندازه میلگرد با قطر میله تعیین می‌شود و سایز آرماتور با افزایش قطر آن محاسبه می‌شود. با بزرگتر شدن سازه، لازم است قطر آرماتور مورد استفاده نیز افزایش یابد.

حداقل قطر استاندارد برای میلگرد شناژ، 12 میلی متر است. به طور کلی میلگرد را نمی‌توان در گوشه نزدیک سطح بتن قرار داد؛ زیرا فولاد مستعد زنگ زدگی است. این مشکل در اثر آسیب بتن و ترک‌های زودرس ایجاد می‌شود.

 

بهترین کارخانه تولید کننده میلگرد شناژ در ایران

در مجموع بهترین میلگردها به عنوان اجزای کلیدی ساختمان‌ها نقش مهمی در بهبود عمر مفید، دوام و استحکام سازه‌ها دارند. استفاده از آرماتورهای با کیفیت و مطابق با استانداردها در طراحی و اجرای یک ساختمان، تاثیر مستقیمی بر ایمنی و پایداری سازه خواهد داشت. برخی از بهترین کارخانه‌های تولید کننده میلگرد شناژ به شرح زیر هستند:

1.      کارخانه ذوب آهن اصفهان

2.      کارخانه آریان فولاد

3.     کارخانه امیرکبیر

4.      کارخانه کویر کاشان

5.      میلگرد کارخانه ظفر بناب

بهترین میلگرد برای شناژ کدام است؟

طبق اطلاعیه انجمن نظام‌های مهندسی، برخی از مناطق زلزله خیز در پی نیاز به تقویت کافی دارند. در چنین نواحی، میلگرد عمودی باید بالای شناژ مرکزی قرار گیرد. علاوه بر این، میلگرد افقی نیز در بالا و زیر پی و دیوارهای بنایی یا بتنی نصب می‌شود.

بهترین میلگرد برای شناژ باید از نوع آج دار باشد و از مواد مقاوم در برابر خوردگی ساخته شود. استفاده از میلگرد بازالت و فولاد ضد زنگ انتخاب مناسبی است، اما استفاده از میلگرد گالوانیزه و استاندارد نیز مانعی ندارد.

در واقع استفاده از میلگرد شناژ به طراحی و پیاده سازی مناسب بستگی دارد. ضمناً برای محاسبه هزینه و قیمت‌ها باید نظر کارشناسان را جویا شوید و به بودجه خود توجه کنید.

جمع بندی

استفاده از بهترین میلگرد برای شناژ الزامی نیست، اما باعث افزایش حفاظت سازه در برابر زلزله می‌شود. به یاد داشته باشید که قرار دادن میلگرد در شناژ تا حدود زیادی بستگی به فونداسیون استفاده شده دارد. حتماً به کد ساختمان محلی خود مراجعه کنید که حداقل و حداکثر الزامات استفاده از میلگرد را مشخص می‌کند.

همچنین به یاد داشته باشید که از آرماتور زیاد یا کم استفاده نکنید. آرماتور بیش از حد می‌تواند از ته نشینی و فشرده شدن صحیح بتن جلوگیری کند. آرماتور بسیار کم نیز می‌تواند باعث فروریختن سازه شود. برای کسب بهترین نتیجه، باید قوانین مهندسی را به درستی رعایت کنید.

سوالات متداول

 

1-      هدف استفاده از میلگرد شناژ چیست؟

هدف اصلی استفاده از آرماتور، کنترل نیروهای وارد بر سازه است. به عبارت دیگر، این تجهیزات عمدتاً برای افزایش مقاومت سازه در برابر نیروهای بالقوه استفاده می‌شوند.

2-      بهترین میلگرد برای شناژ چیست؟

مطلوب ترین آرماتور برای شناژ افقی، میلگرد آج دار سایز 6 و با 15 قلاب است. در حالی که برای شناژ عمودی یا مستقیم حداقل قطر 12 میلی متری مناسب است. بهترین میلگرد برای شناژ مخفی نیز سایز شانزده است.

3-      کاربرد شناژ در ساخت و ساز چیست؟

شناژ یکی از اجزای ضروری پی نواری در ساخت و ساز ساختمان است که وظیفه اتصال پی با فونداسیون عمودی و ایجاد ارتباط بین آن‌ها را بر عهده دارد. برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان ما در مجموعه آسن تماس بگیرید.

 

 

آخرین خبرها

تیرچه پاشنه بتنی چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟

1403-06-26 11:00:53

نقش آرماتور در ساختمان چیست؟ آشنایی با انواع آرماتوربندی در ساختمان

1403-06-24 11:00:31

بهترین روش‌های تضمینی مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش سوزی

1403-06-21 11:04:14

سازه فلزی و کاهش هزینه ساخت ‌و ساز | مجله آسن

1403-06-17 11:01:02

معرفی بهترین رنگ برای فلزات + مشخصات انواع رنگ فلز |مجله آسن

1403-06-14 11:01:39

افزایش قیمت دلار و دردسرهای افزایش قیمت میلگرد و مصالح

1403-06-13 11:01:55

نحوه اجرای ستون بتنی در ساختمان چگونه است؟ | مجله آسن

1403-06-10 00:00:13

اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟ | مجله آسن

1403-06-07 11:01:27

مشخصات فنی میلگرد از لحاظ مکانیکی و شیمیایی کدامند؟

1403-06-05 23:01:17

6 روش تضمینی تشخیص میلگرد اصل از تقلبی

1403-06-03 11:00:58

سازه نگهبان مهار متقابل یا استرات چیست؟

1403-05-31 11:02:31

حواله میلگرد چیست و خرید حواله میلگرد چگونه است؟

1403-05-29 11:00:36

میلگرد رابیتس کاری چیست و چه تفاوتی با میلگرد معمولی دارد؟

1403-05-24 11:00:13

اسپیسر میلگرد چیست و چه کاربرد و ویژگی هایی دارد؟

1403-05-21 11:00:24

ارزیابی عمر مفید ساختمان بتنی | عوامل موثر در عمر ساختمان

1403-05-20 23:00:54