بهترین میلگرد در بازار برای ساختمان سازی کدام است؟ |مجله آسن

فرزانه

1403-02-29 23:37:20

category image: بهترین میلگرد در بازار برای ساختمان سازی کدام است؟ |مجله آسن

بهترین میلگرد در ساختمان سازی، به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد؛ از جمله اینکه نوع سازه مورد نظر شما چیست؛ کیفیت، سایز، وزن و درصد عناصر آلیاژی چقدر است؟ مهمتر از همه اینها، نوع برند تولیدکننده است. هر شرکت تولیدی برای تولید میلگرد از ابزارها و تکنولوژی متفاوتی استفاده می‌کند و همین موضوع روی کیفیت تاثیر زیادی دارد. بااین‌حال، اگر برای ساختمان خود، به دنبال بهترین میلگرد در بازار هستید؛ این مطلب را از دست ندهید. در این مقاله قرار است ویژگی‌های بهترین میلگردهای بازار را مورد بررسی قرار دهیم.

 

 

ویژگی‌های میلگرد خوب برای ساختمان سازی

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که یک میلگرد خوب و باکیفیت، باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ اگر شما هم به دنبال شناسایی بهترین انواع میلگرد بازار هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای این کار به 3 فاکتور مهم کیفیت، قیمت و برند تولیدکننده توجه کنید. برای این کار می‌توانید از کانال تلگرامی آسن، قیمت امروز میلگرد را بررسی کرده و سپس میلگردها را از نظر برند تولیدکننده و کیفیت مقایسه کنید.

بااین‌حال، یک میلگرد باکیفیت و مناسب باید حداقل این چند ویژگی مهم را داشته باشد:

§         ظاهر و بدنه میلگرد باید سالم و بدون آسیب و ترک‌خوردگی باشد.

§         سطح میلگرد نباید زنگ‌زده باشد.

§         روی بدنه میلگرد باید مشخصات آن و همچنین نام برند تولیدکننده حک شده باشد.

§         وزن هر شاخه میلگرد باید نزدیک به وزن میلگردهای با همان سایز در جدول اشتال باشد.

§         همچنین وزن میلگرد باید با وزنی که توسط خود کارخانه اعلام شده است، برابر باشد.

علاوه بر این، می‌توانید کیفیت میلگرد را از طریق آزمایشات تست و کنترل کیفیت بررسی کنید.

معرفی میلگردهای استاندارد برای ساختمان سازی

خبر خوب اینکه در حال حاضر، چندین غول بزرگ تولیدکننده میلگرد در ایران فعالیت می‌کنند؛ میلگردهای تولیدی در این کارخانه‌ها جزو میلگردهای استاندارد محسوب می‌شوند. از جمله این کارخانه‌ها می‌توان به «ذوب آهن اصفهان»، «هیربد» و «فولاد کویر کاشان» اشاره کرد.

میلگرد ذوب آهن اصفهان

کارخانه ذوب‌ آهن اصفهان، جزو قدیمی‌ترین و معروف‌ترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد در کشور است؛ به جرات می‌توان گفت، این کارخانه، بهترین میلگرد در ساختمان سازی را تولید می‌کند. تمام محصولات ذوب آهن اصفهان  قابلیت صادرات به کشورهای مهم دنیا را دارند و براساس استانداردهای جهانی تولید شده‌اند؛ به همین دلیل، قیمت میلگرد ذوب آهن، در مقایسه با دیگر میلگردهای ایرانی، نسبتا بالاتر است. شما می‌توانید آخرین تغییرات قیمت این میلگرد را در کانال آسن، ملاحظه کنید.

کارخانه ذوب آهن، سالهاست که گواهی ایزو 9001 را در زمینه محصولات و تولیدات شمش دریافت کرده است. همچنین، این میلگردهای ذوب آهن، همگی براساس استانداردهای رسمی روسیه تولید شده‌اند. این کارخانه محصولات خود را به سه گروه فولاد A1، فولاد A2 و فولاد A3 تقسیم کرده است:

·         فولاد A1: میلگردهای صاف با مقاومت تسلیم 2300 سانتی‌مترمربع

·         فولاد A2:  میلگردهای آحدار با مقاومت تسلیم 3 هزار سانتی‌متر مربع

·         فولاد A3: میلگردهای آجدار با مقاومت تسلیم 4 هزار سانتی‌متر مربع

یکی از پرفروش‌ترین میلگردهای ذوب آهن، میلگردهای A3 هستند. این میلگردها در سایزهای 12، 14، 18 و 20 تولید شده و به فروش می‌رسند. در این میان، میلگرد 18 فروش بیشتری دارد. به همین دلیل، قیمت میلگرد 18 ذوب آهن نیز نوسانات بیشتری داشته و رو به افزایش است.

میلگرد کارخانه هیربد

یکی دیگر از نمونه‌های بهترین میلگرد در ساختمان سازی، میلگرد هیربد است. کارخانه هیربد یکی از بزرگترین مجموعه‌های تولیدی مقاطع فولادی در کشور است که میلگردهای خود را براساس آنالیزهای مختلف A2، A3 و A4 تولید می‌کند. قیمت میلگرد هیربد به فاکتورهای مختلفی مثل سایز و وضعیت کلی بازار بستگی دارد.

خوب است بدانید که برند «هیربد» از سال 91 آغاز به کار کرده است؛ به همین دلیل، سابقه طولانی در این زمینه دارد. به همین دلیل، بعضی از میلگردهای این کارخانه دچار نوسانات قیمتی شدید و حتی در مواردی افزایش قیمت شده‌اند. برای مثال میلگردهای 18 هیربد و 20 هیربد، جزو این دسته از میلگردها هستند که گرانتر شده‌اند.

آخرین وضعیت قیمت میلگرد هیربد را در کانال تلگرامی آسن دنبال کنید

میلگرد فولاد کویر کاشان

کارخانه کویر کاشان، از آن دسته تولیدکننده‌هایی است که محصولاتش به کیفیت بالا و مقاومت زیاد شهرت دارند. برای مثال، میلگردهای فولاد کویر، دارای قابلیت جوشکاری مناسب و مقاومت بسیار بالا در سازه‌های بزرگ هستند. این ویژگی‌ها باعث شده است که محصولات این کارخانه به عنوان بهترین میلگرد برای ساختمان سازی شناخته شوند.

 

 

بهترین میلگرد در بازار برای ساختمان سازی

انتخاب بهترین میلگرد در ساختمان سازی همیشه با چالش‌های جدی همراه بوده‌ است؛ به همین دلیل، اغلب این کار توسط مهندسان با تجربه انجام می‌شود. اما در این بخش قصد داریم میلگردهای مناسب و باکیفیت را براساس جنس و گرید به شما معرفی کنیم تا بتوانید انتخاب آگاهانه‌تری برای خرید داشته باشید.

براساس جنس

میلگردها را می‌توان براساس جنس آنها در انواع فولاد کربن یا میلگرد سیاه، میلگردهای ضد زنگ، اروپایی، اپوکسی، گالوانیزه و کامپوزیتی دسته‌بندی کرد.

میلگرد سیاه (با فولاد کربن)

یکی از اقتصادی‌ترین میلگردهای بازار، میلگرد سیاه است. این میلگرد از نظر مقاومت در برابر نیروهای کششی، امتحان خود را به خوبی پس داده است. با این حال، نمی‌توان به مقاومت آن در برابر رطوبت اعتماد کرد؛ زیرا این میلگرد غالبا در محیط مرطوب زنگ می‌زند. به همین دلیل بهتر است از آن در استان‌ها و شهرهای شمالی و مرطوب استفاده نکنید.

میلگردهای ضد زنگ

میلگردهایی که از جنس استیل هستند، مقاومت عالی و فوق‌العاده در برابر رطوبت از خود نشان می‌دهند. این میلگردها نه تنها در برابر رطوبت، بلکه در برابر حرارت بالا و مواد شیمیایی خورنده نیز عملکرد قابل قبولی دارند. شاید به همین دلیل است که این میلگردها قیمت بالاتری نسبت به مدل‌های دیگر بازار دارند. میلگردهای فولادی ضد زنگ به دلیل مزایای ویژه خود، در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی استفاده می‌شوند.  

میلگرد اروپایی

در ترکیبات شیمیایی میلگرد اروپایی معمولا درصد زیادی منگنز دیده می‌شود. علاوه بر منگنز، از کربن، سیلیکون و ... نیز در آلیاژ این میلگرد استفاده شده است. نکته مهم، صادرات میلگردهای اروپایی به بسیاری از کشورهای دنیا است. این میلگردها یکی از بهترین پیشنهادها برای مناطق زلزله‌خیز هستند؛ زیرا مقاومت خوبی در برابر نیروهای برشی و کششی دارند.

میلگرد اپوکسی

اگر میلگرد سیاه را با لایه اپوکسی بپوشانیم، میلگرد اپوکسی خواهیم داشت. این میلگرد برخلاف میلگردهای سیاه از مقاومت خوبی در برابر خوردگی و رطوبت برخوردار است و به همین دلیل، کاربرد بیشتری نسبت به آن دارد. از میلگردهای اپوکسی بیشتر در محیط‌های مرطوب با صنایع نفت و گاز و مرتبط با مواد خورنده استفاده می‌شود.

میلگرد گالوانیزه

گالوانیزه نیز یکی از پوشش‌های مقاوم در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی است و به همین دلیل از این پوشش در میلگردهای مختلف استفاده می‌شود. خوب است بدانید که این مدل میلگرد، بیشتر از 40 برابر میلگردهای اپوکسی، دوام و طول عمر دارد. از این میلگرد در ستون، دال‌های بتنی و ... استفاده می‌شود.

میلگرد کامپوزیتی (FRP)

میلگردهای کامپوزیتی یکی از بهترین میلگردهای بازار هستند که مقاومت خوبی در برابر نیروهای کششی و خراش دارند. این میلگردها وزن کمی دارند و به راحتی جابه‌جا می‌شوند. از این میلگردها به دلیل مقاومت شدید، در ساختمان‌های بلند، پل‌ها و سازه‌های دریایی استفاده می‌شود. نکته جالب اینکه میلگردهای FRP در فضاهای بیمارستانی مثل اتاق سی تی اسکن برای عکس‌برداری و MRI کاربرد دارند.

براساس گرید

برای تولید میلگردها از استانداردهای مختلفی استفاده می‌شود؛ از جمله این استانداردها می‌توان به استاندارد ISNO3132 و همچنین استاندارد روسیه GOST 5781 اشاره کرد. علاوه بر این، استانداردهای BS4449 و استاندارد DIN 488:86 آلمان نیز شهرت زیادی دارند. در این شرایط، استاندارد روسیه در ایران کاربرد و شهرت بیشتری دارد. در این بخش به معرفی میلگردهای برتر از نظر گرید خواهیم پرداخت.

 

 

میلگرد A1

اگر برای خمکاری یا جوشکاری به دنبال خرید یا استفاده از یک نوع میلگرد هستید، پیشنهاد می‌کنیم از میلگرد A1 استفاده کنید. این میلگرد بهترین پیشنهاد برای خمکاری و جوشکاری است. از طرفی، مقاومت پایینی در برابر دیگر انواع میلگرد دارد. خوب است بدانید که این میلگرد ساده و بدون آج است و به همین دلیل احتمال دارد در آینده با بتن چسبندگی قوی نداشته باشد. از این میلگرد بیشتر در کاربردهای خودروسازی، ساخت پل‌ها و بزرگراه‌ها و استفاده می‌شود.

میلگرد A2، A3 و A4

میلگردهای آجدار A2، A3 و A4، همگی از نوع میلگرد آجدار هستند. این میلگردها چسبندگی مناسبی با بتن دارند. از بین این سه گرید، میلگردهای A1، بیشتر در تیرها و ساخت خاموت‌ها کاربرد دارند. در مقابل، میلگردها A4 نیز جزو پیشنهادهای عالی برای مناطق کویری است.

 

جمع‌بندی

در پایان خوب است بدانید که انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان سازی، به افرادی نیاز دارد که تخصص و تجربه کافی در این زمینه را داشته باشند. شما می‌توانید از طریق کارشناسان آسن، در زمینه انتخاب و خرید میلگردهای مناسب، تمام مشاوره‌ها و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. این مطلب چطور بود؟ آیا به تمام سوالات شما درباره بهترین میلگردهای بازار پاسخ داد؟ نظر خود را برایمان زیر همین پست کامنت کنید.

 

 

سوالات متداول

 

1.      ویژگی‌های بهترین میلگرد برای ساختمان‌سازی چیست؟

میلگردهای باکیفیت در بازار، دارای وزن مناسب و منطبق با جدول اشتال، بدنه سالم و بدون خراش و زنگ‌زدگی و همچنین علائم اختصاری و مشخصات حک شده روی بدنه هستند.

2.      میلگردها براساس جنس به چه انواعی دسته‌بندی می‌شوند؟

میلگردها براساس جنس به میلگردهای اپوکسی، گالوانیزه، میلگرد سیاه و اروپایی تقسیم می‌شوند.

3.      انواع میلگرد براساس گرید چیست؟

میلگردها براساس گرید  به میلگردهای A1، A2، A3 و A4 تقسیم می‌شوند.

آخرین خبرها

سقف وافل چیست + مشخصات و نحوه اجرا | مجله آسن

1403-05-06 11:07:33

لیستوفر میلگرد چیست؟ | جدول لیستوفر میلگرد چگونه تهیه می شود؟

1403-04-31 23:54:36

نورد سرد چیست؟ فرایند انجام نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-25 01:52:45

نبشی چیست؟ معرفی انواع نبشی و کابردهای آن | مجله آسن

1403-04-25 01:34:34

سقف کرومیت چیست + نکات مهم اجرایی سقف تیرچه کرومیت

1403-04-24 18:13:56

خمیدگی تیرآهن چگونه رخ می‌دهد؟

1403-04-22 18:23:16

ورق ضد سایش چیست؟ کاربردهای ورق ضد سایش در صنایع

1403-04-20 11:21:07

نورد گرم چیست؟ تفاوت نورد گرم و نورد سرد چیست؟ | مجله آسن

1403-04-18 09:54:23

کارخانه های تولید کننده میلگرد شمال

1403-04-16 01:49:16

معرفی کارخانه‌های میلگرد تبریز | مجله آسن

1403-04-11 11:31:50

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04