6 روش تضمینی تشخیص میلگرد اصل از تقلبی

نغمه

1403-06-03 11:37:17

category image: 6 روش تضمینی تشخیص میلگرد اصل از تقلبی

میلگرد از جمله مهم‌ترین مصالح ساختمانی است که کیفیت آن می‌تواند روی کیفیت اسکلت کلیه ساختمان‌ها تاثیر بگذارد. متاسفانه از آنجایی که نمونه‌های تقلبی این محصول در بازار زیاد شده تاکید می‌شود متخصصان و پیمانکاران با روش تشخیص میلگرد اصل از تقلبی آشنا باشند. در غیراینصورت با خرید محصولاتی نامرغوب پروژه خود را دچار مشکلات فراوان خواهند کرد. در ادامه این مقاله راهکارهایی عالی برای تشخیص میلگرد اصل از تقلبی را ذکر می‌کنیم که با توجه به آن‌ها می‌توانید خریدی ایمن و مطمئن داشته باشید.

بهترین روش تشخیص میلگرد اصل چیست؟

به طور کلی میلگردهای استاندارد و با کیفیت ویژگی‌های خاصی دارند که آن‌ها را از محصولات تقلبی بازار متمایز می‌کند. این مشخصات عبارت‌اند از:

رنگ میلگرد

رنگ میلگردها یکی از مهم‌ترین نشانه‌های اصل بودن این نوع مصالح ساختمانی به شمار می‌آید. میلگردهای اصل اغلب مشکی هستند؛ البته ممکن است در اثر مجاورت با رطوبت (برای مثال باران) دچار زنگ‌زدگی شوند و رنگ آن‌ها از مشکی تیره به زرد تغییر کند؛ که در این صورت نیز هیچ خللی در کیفیت محصول نهایی ایجاد نمی‌شود. درواقع زنگ زدن فلزات امری طبیعی است و در کوتاه مدت نیز تاثیر منفی در کیفیت آن‌ها ندارد. اما اگر شما نسبت به این موضوع بسیار حساس هستید و اطمینان کافی از کیفیت میلگردهای زنگ‌زده ندارید، می‌توانید تنها به سراغ میلگردهای با رنگ مشکی بروید.  

گواهینامه کنترل کیفیت

گواهینامه کنترل کیفیت نیز نوعی روش برای تشخیص میلگرد اصل محسوب می‌شود. گواهینامه کنترل کیفیت (certificate) یک نوع گواهی مخصوص برای محصولات فولادی است که در آن اطلاعات مختلفی اعم از مشخصات عمومی و فنی میلگرد، آزمون‌های انجام شده روی این مصالح فولادی و غیره ثبت می‌شود. همه تولیدکنندگان میلگرد نیز موظف‌اند این گواهینامه را برای محصول خود صادر کنند، تا مشتریان از اصل بودن میلگرد آسوده خاطر باشد. کارخانه پردیس سلفچگان یکی از کارخانه­ های مشهور و معتبر تولید کننده میلگرد است که به همراه تمام محصولات تولیدی خود گواهینامه کنترل کیفیت صادر و ارائه می­ کند و این موضوع اصالت کالا را تضمین می کند. داده‌های ثبت شده در این گواهی عبارت‌اند از:

·         نام محصول

·         خواص مکانیکی و ترکیبات شیمیایی

·         استاندارد

·         مشخصه تجاری

·         وزن، طول و سایز

·         تاریخ صدور

·         شماره گواهینامه

·         روش تولید

·         وضعیت عملیات حرارتی

·         استانداردهای معادل

·         میزان تاشدگی

·         استحکام کششی

·         نتیجه ازدیاد طول و وزن

·         میزان جوش‌پذیری

 

قیمت میلگرد سلفچگان هر روز در وبسایت آسن آپدیت می شود.

علائم حک شده روی بدنه میلگرد

کارخانه‌های تولیدکننده متناسب با مشخصات میلگردهای خود علائم خاصی را روی آن‌ها حک می‌کنند. این علائم نشان‌دهنده یک ویژگی خاص در میلگرد هستند و افراد می‌توانند از آن‌ها به عنوان یک روش تشخیص میلگرد اصل از نقلبی استفاده کنند.. اغلب علائمی که روی میلگردها حک می‌شوند عبارت‌اند از:

·         سایز

·         برند اختصاصی کارخانه تولید کننده

·         JU: میلگرد آجدار ۳۴۰ نوع آج: آجدار مارپیچ، روش تولید: آلیاژی

·         T: میلگرد آجدار ۳۶۰ نوع آج: آجدار مارپیچ، روش تولید ترمکس (خنک کاری)

·         CU: میلگرد آجدار ۴۰۰ نوع آج: آجدار جناقی، روش تولید: آلیاژی

·         CT: میلگرد آجدار ۴۰۰ نوع آج: آجدار جناقی، روش تولید: ترمکس (خنک کاری)

به خاطر داشته باشید تمامی این علائم باید به صورت برجسته و با دستگاه‌های مخصوص روی میلگرد ثبت شوند تا قابل اعتماد باشند؛ زیرا نشانه‌های اختصاری حک شده به صورت دستی خود به معنی تقلبی بودن محصول هستند.

قیمت میلگرد

نشانه دیگری که می‌تواند اصل یا تقلبی بودن میلگرد را مشخص کند، قیمت میلگرد است. به طور معمول هزینه خرید میلگرد براساس یک مصوبه دولتی تعیین می‌شود، حال ممکن است کارخانه‌ای بسته به نوع برند و متریالی که به کار برده قیمتی (کمی) بالاتر یا پایین‌تر از حد نصاب برای محصول خود در نظر بگیرد. به عنوان مثال قیمت میلگرد امیرکبیر، و قیمت میلگرد هیربد کمی با یکدیگر متفاوت‌اند. اما هزینه بسیار بالا یا پایین‌تر از حد معمول می‌تواند نشانه‌ای واضح بر تقلبی بودن میلگردها باشد.

وزن میلگرد

شاخص مهم دیگر برای تشخیص میلگرد اصل از تقلبی، وزن است. قبل از هرچیزی باید بدانید کارخانه‌های تولیدی، وزن این نوع محصول فولادی را متناسب با استانداردهای جدول اشتال در نظر می‌گیرند؛ البته ممکن است وزن میلگرد تولید شده در یک کارخانه با کارخانه دیگر متفاوت باشد، با این حال اگر هردو تولیدکننده محصولی اصل به بازار عرضه کنند با وجود اختلاف وزنی، در محدوده استاندارد قرار دارند.

وزن میلگرد براساس پارامترهای مختلفی چون میزان گرید، قطر و غیره تعیین می‌‌شود و هرچه مقدار آن بیشتر باشد، هزینه بالاتری هم دارد. درمجموع میلگردهای اصل دارای وزن و قیمت بیشتری نسبت به میلگردهای تقلبی هستند. بنابراین بالا بودن وزن یک میلگرد نشان از کیفیت و مرغوبیت آن دارد. در این میان عده‌ای از افراد هم که برای کاهش هزینه‌های خود به سراغ میلگردها سبک‌تر می‌روند، اشتباه بزرگی می‌کنند؛ زیرا وزن کم نشانه تقلبی بودن میلگرد است.

پلاک شناسایی میلگرد

همه میلگردها دارای یک پلاک شناسایی فلزی هستند که روی آن‌ اطلاعات مهمی چون نوع میلگرد، علامت استاندارد ملّی ایران، نام یا نشانه تجارتی کارخانه سازنده، شماره ذوب یا بهر، نشانه تأییدیه کنترل کیفیت، نمره میلگرد، وزن و شماره بسته، سایز، طول، تاریخ و ساعت تولید و بارکد استعلام ثبت شده است. این اطلاعات می‌توانند نشانه اصل یا تقلبی بودن میلگردها باشند، البته برای اطمینان از اصل بودن محصول باید اطلاعات پلاک شناسایی را با علامت اختصاری حک شده روی آن تطبیق بدهید. (اگر نتیجه به دست آمده یکسان بود محصول اصل و اگر اطلاعات متضاد بودند، محصول تقلبی است)

نتیجه‌گیری

هرچند که نکات ذکر شده در این مقاله بهترین روش تشخیص میلگرد اصل از تقلبی هستند، اما کلاهبرداران هرروزه راهکارهای جدیدتری برای عدم شناسایی میلگردهای تقلبی پیدا می‌کنند. از این رو تشخیص یک محصولی اصلی از فیک آن کار راحتی نیست و اگر در این زمینه متخصص نباشید، به سادگی از پس انجام آن برنمی‌آیید. به همین خاطر توصیه می‌شود از شرکت‌های معتبر در این زمینه خرید خود را انجام دهید. شرکت بازرگانی آسن یکی از بهترین مجموعه‌های تامین کننده میلگرد در ایران است که سال‌های زیادی در این زمینه فعالیت داشته و بهترین محصولات اصل را در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد. شما می‌توانید با اطمینان خاطر و بدون هیچ نگرانی از بابت اصل یا تقلبی بودن میلگردها این شرکت، از آن خرید کنید. همچنین کانال لحظه‌ای قیمت میلگرد این شرکت، یک کانال تلگرام است که به راحتی می‌توانید تغییرات قیمتی میلگرد را در آن مشاهده نمایید. شما عزیزان می‌توانید برای مشاوره و خرید میلگرد از آسن، با شماره تماس 88885720-021 تماس حاصل بگیرید.

سوالات متداول

 

1- روش تشخیص میلگرد اصل از تقلبی چیست؟

راهکارهای مختلفی در این زمینه وجود دارد، اما مواردی از قبیل وزن، قیمت، رنگ، پلاک شناسایی میلگرد، علائم حک شده روی بدنه و گواهی کنترل کیفیت میلگردها بهترین روش در این زمینه هستند.

2- آیا وزن بالا به معنی کیفیت بیشتر میلگرد است؟

بلکه هرچه میلگرد وزن بالاتری داشته باشد، کیفیت بیشتری هم دارد. در واقع وزن بالا می‌تواند نشانه‌ای از اصل بودن میلگردها هم باشد.

3- یک میلگرد اصل چه رنگی دارد؟

میلگردهای اصلی مشکی و به طور کلی تیره هستند.

4- اگر میلگرد زنگ بزند یعنی تقلبی است؟

خیر، زنگ زدگی میلگردها نشانه تقلبی بودن آن‌ها نیست، زیرا به صورت کلی فلز ضد زنگی نیستند. با این وجود اگر زمان زیادی از زنگ زدگی‌شان گذشته باشد، احتمالا کیفیت‌شان نیز کاهش یافته است. با این حال این موضوع آن‌ها را در دسته محصولات بی‌کیفیت و تقلبی قرار نمی‌دهد.

آخرین خبرها

تیرچه پاشنه بتنی چیست و چه کاربردی در ساختمان دارد؟

1403-06-26 11:00:53

نقش آرماتور در ساختمان چیست؟ آشنایی با انواع آرماتوربندی در ساختمان

1403-06-24 11:00:31

بهترین روش‌های تضمینی مقاوم سازی ساختمان در برابر آتش سوزی

1403-06-21 11:04:14

سازه فلزی و کاهش هزینه ساخت ‌و ساز | مجله آسن

1403-06-17 11:01:02

معرفی بهترین رنگ برای فلزات + مشخصات انواع رنگ فلز |مجله آسن

1403-06-14 11:01:39

افزایش قیمت دلار و دردسرهای افزایش قیمت میلگرد و مصالح

1403-06-13 11:01:55

نحوه اجرای ستون بتنی در ساختمان چگونه است؟ | مجله آسن

1403-06-10 00:00:13

اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟ | مجله آسن

1403-06-07 11:01:27

مشخصات فنی میلگرد از لحاظ مکانیکی و شیمیایی کدامند؟

1403-06-05 23:01:17

6 روش تضمینی تشخیص میلگرد اصل از تقلبی

1403-06-03 11:00:58

سازه نگهبان مهار متقابل یا استرات چیست؟

1403-05-31 11:02:31

حواله میلگرد چیست و خرید حواله میلگرد چگونه است؟

1403-05-29 11:00:36

میلگرد رابیتس کاری چیست و چه تفاوتی با میلگرد معمولی دارد؟

1403-05-24 11:00:13

اسپیسر میلگرد چیست و چه کاربرد و ویژگی هایی دارد؟

1403-05-21 11:00:24

ارزیابی عمر مفید ساختمان بتنی | عوامل موثر در عمر ساختمان

1403-05-20 23:00:54