6 راه شناسایی میلگرد تقلبی از اصل که باید بدانید

فرزانه

1403-02-12 11:23:37

category image: 6 راه شناسایی میلگرد تقلبی از اصل که باید بدانید

از کارخانه ذوب آهن اصفهان گرفته تا کارخانه نیشابور، روزانه هزاران شاخه میلگرد تولید می‌شود که هرکدام از آنها از نظر کیفیت و مقاومت با هم متفاوت هستند. بازار تولید و فروش میلگرد آنقدر داغ است که بسیاری از کلاهبرداران و تولیدکنندگان میلگردهای فیک و بی‌کیفیت را هم وسوسه کرده است. آیا می‌دانید خریداران حرفه‌ای میلگرد به چه نکات طلایی دقت می‌کنند؟ آیا از نحوه تشخیص میلگرد تقلبی اطلاع دارید؟ این مقاله قرار است به روش‌های شناسایی میلگرد تقلبی از اصل بپردازد.  

اهمیت تشخیص میلگرد تقلبی از اصل

بسیاری از خریداران میلگرد، قبل از آنکه برای خرید اقدام کنند به دنبال بررسی قیمت میلگرد امروز هستند. این موضوع به دلیل نوسانات قیمتی تا حد زیادی مهم است؛ اما مهمتر از آن، تشخیص میلگرد تقلبی از اصل است؛ زیرا خرید میلگرد تقلبی و بی‌کیفیت، مساوی است با هدر رفتن سرمایه شما و یک خسارت بزرگ!!!

چرا می‌گوییم تشخیص میلگرد تقلبی مهم است؟

·         ایمنی سازه: میلگرد یکی از اجزای اصلی سازه‌های بتنی است و نقش مهمی در تحمل بارها و نیروهای وارده به ساختمان، پل، سد یا هر سازه بتنی دیگر دارد. استفاده از میلگرد تقلبی که مقاومت کافی ندارد، در نهایت منجر به شکست سازه و فرو ریختن آن می‌شود.

·         افزایش طول عمر سازه: بهتر است بدانید که میلگرد تقلبی در بلندمدت زنگ می‌زند و فرسوده می‌شود؛ این موضوع مقاومت و پایداری سازه را تا حد زیادی کاهش داده و طول عمر آن را کم می‌کند.

·         هدر رفتن سرمایه: خرید میلگرد تقلبی یعنی پرداخت پول برای چیزی که اصلا ارزش ندارد و نمی‌تواند نیازهای شما را برآورده کند. از طرفی میلگرد بی‌کیفیت، هزینه ساختمان‌سازی شما را افزایش می‌دهد.

·         مشکلات حقوقی: میلگردهای تقلبی در پروژه‌های ساختمانی نباید استفاده شوند، در صورتی که به دلیل میلگرد تقلبی در سازه مشکلی ایجاد شود، مهندسین ناظر تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.

روشهای شناسایی میلگرد تقلبی از اصل

به مهمترین بخش مقاله رسیدیم؛ یعنی روش‌های شناسایی میلگرد تقلبی از اصل! اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که بدانید، چطور انتخاب و خرید یک میلگرد فیک می‌تواند سرمایه و مقاومت سازه شما را نابود کند. خبر نگران‌کننده هم این است که هرچقدر زمان می‌گذرد، تولیدکنندگان میلگرد تقلبی، روش‌های خود را ارتقا می‌دهند تا خریداران را به آسانس فریب بدهند. با این حال، ما قرار است 6 روش تشخیص میلگرد تقلبی از فیک را با شما بررسی کنیم. در نهایت هم یک راه حل جذاب و آسان به شما معرفی می‌کنیم.

1- وزن میلگرد

همیشه هنگام خرید میلگرد ابتدا به وزن آن توجه کنید. میلگردهای با کیفیت که توسط تولیدکنندگان معروف تولید می‌شوند، دارای ویژگی‌های استاندارد مطابق با جدول اشتال هستند. این جدول، یکی از منابع ضروری برای محاسبه وزن میلگرد است. خوب است بدانید که وزن میلگردهای تقلبی و بی‌کیفیت، تفاوت قابل توجهی با مقادیر موجود در جدول اشتال دارد. با همین راه آسان می‌توانید میلگرد قلبی را به خوبی شناسایی کنید.

2- پلاک بندیل؛ پلاک شناسایی میلکرد

Tags for construction - Tags for Steel

به یاد داشته باشید که هر میلگرد اصلی را که خریداری کنید، دارای پلاک بندیل خواهد بود. پلاک بندیل یا پلاک شناسایی میلگرد، یکی از آسان‌ترین راه‌های تشخیص میلگرد تقلبی از روش‌های شناسایی میلگرد تقلبی از اصل است.

در حقیقت، پلاک بندیل میلگرد، تگ یا برچسبی است که به دور هر بندیل میلگرد پیچیده می‌شود و اطلاعات مهمی را در مورد آن بندیل به شما ارائه می‌دهد. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

·         نام یا نشان تجاری کارخانه تولید کننده: این به شما کمک می‌کند تا برند میلگرد را شناسایی کنید و از کیفیت و اعتبار آن مطمئن شوید.

·         نوع میلگرد: با این فاکتور می‌فهمید که میلگرد از چه نوع فولادی ساخته شده است و چه کاربردی دارد. به عنوان مثال، میلگرد A3 برای مصارف عمومی و میلگرد A4  برای مصارف خاص مانند مناطق زلزله‌خیز یا سازه‌های دریایی استفاده می‌شود.

·         قطر اسمی میلگرد: قطر اسمی نشان می‌دهد که میلگرد چه ضخامتی دارد. قطر اسمی میلگرد بر حسب میلی‌متر اندازه‌گیری می‌شود.

·         تعداد شاخه‌های میلگرد در هر بندیل: این پارامتر به شما می‌گوید که چند شاخه میلگرد در آن بندیل وجود دارد.

·         وزن هر بندیل: برای محاسبه وزن کل میلگردها خیلی مهم است.

·         شماره ذوب یا بهر:  شماره ذوب کمک می‌کند تا محصول را ردیابی کرده و از کیفیت و انطباق آن با استانداردها اطمینان حاصل کنید.

·         علامت استاندارد ملی ایران: اگر در پلاک، علامت استاندارد ملی ایران وجود داشته باشد، یعنی مطابق با این استاندارد تولید شده است.

3- علائم اختصاری حک شده روی میلگرد

Understanding Reinforcing Bar Markings | United Steel

هر برند تولیدکننده میلگرد با کیفیت، روی میلگردهای خود، علائم و نشانه‌های اختصاصی حک می‌کند؛ به همین دلیل از این روش می‌توانید برای تشخیص میلگرد تقلبی کمک بگیرید. از جمله این نشانه‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·         SA: میلگرد آجدار 500 (آجدار مرکب) ؛ تولید شده به روش آلیاژی

·         CT: میلگرد آجدار 400 (آجدار جناقی) ؛ تولید شده به روش ترمکس

·         CU: میلگرد آجدار 400 (آجدار جناقی) ؛ تولید شده به روش آلیاژی

·         T: میلگرد آجدار 360 (آجدار مارپیچ) ؛ تولید شده به روش ترمکس

علاوه بر این، حروف اختصاری می‌توانند نشان‌دهنده نام تجاری یا کارخانه تولیدکننده باشند، مانند حرف "E" برای کارخانه فولاد اصفهان یا "K" برای کارخانه فولاد خوزستان.

4- گواهینامه کنترل کیفیت

گواهی‌نامه کنترل کیفیت یکی از مدارک مهمی است که به شما کمک می‌کند تا از اصالت و کیفیت میلگرد اطمینان حاصل کنید. این گواهی‌نامه توسط آزمایشگاه‌های معتبر و سازمان‌های ذیصلاح صادر می‌شود و نشان می‌دهد که میلگرد مورد نظر مراحل کنترل کیفیت را با موفقیت پشت سر گذاشته و مطابق با استانداردهای مربوطه تولید شده است.

1نمونه‌های گواهینامه فنی و کنترل کیفیت کارخانه مهرکیان کاشان

 

اطلاعاتی که معمولاً در گواهی‌نامه کنترل کیفیت میلگرد درج می‌شوند عبارتند از:

·         نام و نشان تجاری کارخانه تولید کننده

·         نوع میلگرد

·         قطر اسمی میلگرد

·         روش تولید

·         وزن میلگرد

·         تاریخ صدور

·         ترکیبات شیمیایی

·         خواص مکانیکی

·         استاندارد تولید

·         تاریخ تولید

·         شماره ذوب یا بهر

·         نتایج آزمایشات انجام شده

·         نام آزمایشگاه یا سازمان صادر کننده گواهی‌نامه

نحوه بررسی گواهی‌نامه کنترل کیفیت:

·         از فروشنده گواهی‌نامه کنترل کیفیت میلگرد را درخواست کنید.

·         اطلاعات درج شده در گواهی‌نامه را با اطلاعات روی پلاک بندیل میلگرد و علائم اختصاری حک شده روی بدنه آن مقایسه کنید.

·         اطمینان حاصل کنید که گواهی‌نامه توسط آزمایشگاه یا سازمان معتبر و شناخته شده‌ای صادر شده است.

5- رنگ میلگرد

Amazon.com: NewRuleFX Steel Rebar Foam Rubber Action Prop with Metal  Bendable Core : Toys & Games

رنگ میلگرد اصل که از کارخانه‌ به تازگی بیرون می‌آید به رنگ مشکی و تیره است. البته میلگردها در مدت زمان کوتاهی در محیط مرطوب یا هوای بارانی ممکن است که زنگ بزنند و رنگ آنها کمی زرد شود. این موضوع کاملا طبیعی است و نشان‌دهنده تقلبی بودن یا بی‌کیفیت بودن میلگرد نیست؛ هرچند اگر میزان زنگ‌زدگی بیش از اندازه باشد یعنی کیفیت میلگرد کاهش پیدا کرده است.

6- شکل آج

بهتر است بدانید که میلگرد تقلبی ممکن است آج‌های نامنظم، نامتقارن و ناقص داشته باشد، در حالی که میلگرد اصل آج‌های منظم، متقارن و کامل دارد. این موضوع را می‌توانید هنگام خرید میلگرد به راحتی چک کنید.

ساده‌ترین روش برای تشخیص میلگرد تقلبی از اصل

در این مطلب به روش‌های شناسایی میلگرد تقلبی از اصل پرداختیم، اما ممکن است زمان یا فرصت کافی برای بررسی این 6 مورد را نداشته باشید؛ با این حال، بهتر است با ساده‌ترین روش تشخیص میلگرد تقلبی آشنا شوید. این روش چیزی نیست جز مراجعه به برندها و کارخانه‌های معروف و با سابقه! با این کار، می‌توانید تا حد زیادی مطمئن باشید که میلگرد مرغوب و اصل خریداری می‌کنید. یکی از بهترین میلگردهای باکیفیت در ایران، میلگرد پردیس سلفچگان است. شما می‌توانید اطلاعات قیمتی این میلگرد را به صورت لحظه‌ای در کانال تلگرامی آسن مشاهده کنید.

خرید میلگرد اصل از آسن

یکی از بهترین روش‌های خرید آسان و مطمئن میلگرد، مراجعه به سایت رسمی آسن است. این سایت به عنوان یکی از مراجع رسمی فروش آهن‌آلات و تامین‌کنندگان میلگرد در کشور، محصولات اورجینال را به شما معرفی می‌کند. علاوه بر این، شما می‌توانید قبل از خرید میلگرد از مشورت با کارشناسان آسن به صورت رایگان بهره‌مند شوید. کارشناسان این مجموعه در تمام روزهای هفته پاسخگوی شما خواهند بود.

سوالات متداول

 

1-               چگونه می‌توان از طریق ظاهر میلگرد تقلبی را از اصل تشخیص داد؟

شما می‌توانید از طریق بررسی و مقایسه رنگ میلگرد، وزن میلگرد و همچنین شکل آج، میلگرد اصل را شناسایی کنید.

2-                گواهی‌نامه کنترل کیفیت چه نقشی در تشخیص میلگرد تقلبی دارد؟

گواهی‌نامه کنترل کیفیت سندی معتبر است که توسط آزمایشگاه‌های معتبر صادر می‌شود و نشان می‌دهد که میلگرد مورد نظر مراحل کنترل کیفیت را با موفقیت پشت سر گذاشته و مطابق با استانداردهای مربوطه تولید شده است.

3-                از کجا می‌توان میلگرد اصل را با خیال راحت خریداری کرد؟

·         خرید از مراکز معتبر: میلگرد را فقط از فروشگاه‌های معتبر و دارای مجوز خریداری کنید. از خرید میلگرد از افراد ناشناس و دست‌فروشان خودداری کنید.

مشورت با کارشناسان: در صورت تردید در مورد اصالت میلگرد، از کارشناسان فنی و متخصصان مجرب در حوزه مصالح ساختمانی مشورت بخواهید. سایت آسن در این زمینه به شما کمک می کند.

آخرین خبرها

شناژ قائم چیست و چه کاربردی دارد؟ | مجله آسن

1403-02-29 01:55:55

راهنمای جامع انتخاب بهترین میلگرد برای تیرچه

1403-02-26 11:04:37

مهمترین تفاوت های اورلب و کوپلر کدامند؟

1403-02-24 10:16:11

جدول وزن میلگرد ظفر بناب | سایز 8، 10، 12، 14، 16، 18

1403-02-23 12:29:34

میلگرد نرمال چیست؟ کاربرد و ویژگی‌های میلگرد نرمال | مجله آسن

1403-02-22 13:29:59

6 علت شکستن میلگرد و راهکارهای برطرف کردن آن | مجله آسن

1403-02-19 11:36:20

منظور از کلاف بندی ساختمان چیست؟ | مجله آسن

1403-02-18 00:50:16

میلگرد رامکا چیست و چگونه در ساختمان سازی اجرا می‌شود؟

1403-02-17 00:24:59

میلگرد انتظار چیست؟ مشخصات و کاربرد میلگرد انتظار در ساخت و ساز

1403-02-15 13:27:38

سیم مفتول چیست؟ + معرفی انواع سیم مفتول | مجله آسن

1403-02-13 01:40:04

6 راه شناسایی میلگرد تقلبی از اصل که باید بدانید

1403-02-12 11:23:37

اورلب میلگرد چیست؟ محاسبه اورلب میلگرد فونداسیون چگونه انجام می‌شود؟

1403-02-10 13:35:00

مشخصات کامل میلگرد A4 + ویژگی ها و کاربرد میلگرد A4

1403-02-09 12:31:27

سیم آرماتوربندی چیست و چه کاربردی دارد؟ | مجله آسن

1403-02-08 01:25:13

همه چیزهایی که درباره استاندارد 3132 نمی‌دانید! مجله آسن

1403-02-06 00:36:10