نکات طلایی درباره حمل و نقل میلگرد + انواع روشهای حمل میلگرد

فرزانه

1403-03-17 14:20:50

category image: نکات طلایی درباره حمل و نقل میلگرد + انواع روشهای حمل میلگرد

واقعیت این است که متاسفانه موضوع حمل و نقل میلگرد، خیلی کمتر از فاکتورهایی مانند وزن، کیفیت و قیمت آن مورد توجه قرار گرفته است؛ با این حال، اگر شما به دنبال خرید حرفه‌ای میلگرد باشید، یکی از مهمترین مواردی که باید به آن دقت کنید، فرایند انبارداری، بسته‌بندی و انتقال میلگردها از کارخانه به محل سازه و اجرای پروژه است.

در حقیقت، شرایط نگهداری میلگرد در انبار و سپس حمل و نقل میلگردها مستقیما روی هزینه و کیفیت نهایی ساختمان‌سازی تاثیر دارد. در این میان، هرکدام از روش‌های حمل و نقل میلگرد، هزینه متفاوتی دارد. آیا روش‌های حمل و نقل میلگردها را می‌شناسید؟ از چه ماشین‌هایی برای این کار استفاده می‌شود؟ مجله آسن قرار است به تمام این سوالات پاسخ دهد.

حمل و نقل میلگرد

دقیقا از زمانی که سفارش خرید میلگرد را ثبت می‌کنید، باید به فکر این باشید که چگونه و از چه روشی، بار خود را تحویل بگیرید؛ برای مثال، اگر بتوانید کوتاه‌ترین مسیر را شناسایی کنید، قطعا هزینه حمل و نقل کمتری خواهید پرداخت.

به طور کلی، حمل و نقل میلگرد، به دلیل ماهیت بسیار مهم و سنگین این بار، چالش‌های خاص خود را دارد. ایمنی در حمل و نقل، بارگیری و تخلیه اصولی و رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از جمله مهم‌ترین این چالش‌ها هستند. رانندگان ماهر و باتجربه، با تسلط بر فنون رانندگی با بارهای سنگین، نقش بسیار کلیدی در این مسیر دارند.

معرفی روشهای حمل میلگرد

خوب است بدانید که هرکدام از روش‌های حمل میلگرد برای سایز و وزن خاصی از میلگردها مناسب است؛ بنابراین برای حمل انواع میلگرد، باید متناسب‌ترین روش را انتخاب کرد. برای مثال، حمل و نقل ریلی در مقایسه با حمل و نقل جاده‌ای برای انتقال میلگردهای با طول و سایز بالا مناسب‌تر است. به طور کلی، میلگردها را با 4 روش ریلی، جاده‌ای، دریایی و ترکیبی جابه‌جا می‌کنند. در ادامه، با هرکدام از آنها آشنا می‌شوید.

حمل و نقل جاده‌ای

یکی از پرطرفدارترین روش‌های حمل و نقل میلگرد، حمل جاده‌ای است. در این روش، میلگردهای مختلف با کمک ماشین‌های سنگین‌بار و سبک‌بار از کارخانه تا محل سازه حمل می‌شوند. از جمله ماشین‌های سنگین بار می‌توان به انواع تریلی، کامیون و ... اشاره کرد. همچنین ماشین‌های نیسان، پیکان بار و مزدا هم جزو ماشین‌های سبک‌بار هستند. اینکه از چه ماشینی برای حمل میلگرد استفاده کنید، به وزن میلگرد کارخانه تولید کننده، سایز و طول آن بستگی دارد.

اگر مقدار تناژ میلگردها بالاست، می‌توانید از کامیون‌های بزرگ کمک بگیرید. بارهای با وزن محدود هم با کمک نیسان‌ها جابه‌جا می‌شوند. از جمله مزایای حمل جاده‌ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       دسترسی آسان
  •       انعطاف‌پذیری
  •       هزینه نسبتا مناسب
  •       قابلیت ردیابی
  •       سرعت مناسب

از جمله معایب این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •         محدودیت مسافت
  •          محدودیت تناژ
  •         خطرات جاده‌ای
  •          آلودگی هوا

حمل و نقل ریلی

حمل و نقل ریلی به عنوان گزینه‌ای ایده‌آل برای جابجایی حجم زیادی از میلگردها در مسافت‌های طولانی، نقشی کلیدی در زنجیره تامین صنعت ساختمان ایفا می‌کند. در این روش از قطارهای باری و راه آهن استفاده می‌شود. با این حال، در کشور ما حمل و نقل ریلی چندان مورد توجه قرار نگرفته است. از جمله مزایای حمل ریلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       ظرفیت بالا
  •       ایمنی بالا
  •       هزینه مناسب برای مسافت‌های طولانی

معایب:

  •          دسترسی محدود، به دلیل تعداد کم ایستگاه‌های قطار
  •          عدم انعطاف‌پذیری در زمان‌بندی حمل میلگرد
  •          هزینه‌های جانبی مانند هزینه بارگیری و تخلیه
  •          محدودیت در نوع بار

حمل و نقل دریایی

حمل و نقل از طریق دریا هم مانند روش ریلی، برای انتقال حجم زیاد میلگرد مناسب است. از این روش، بیشتر برای صادر کردن میلگرد به کشورهای دیگر استفاده می‌شود. در حمل دریایی، کانتینرها نقش بسیار مهمی دارند به همین دلیل، هزینه حمل میلگرد از این روش، بیشتر از روش‌های قبلی است. با این حال، خوب است بدانید که کانتینرها هم دارای ظرفیت و طول متفاوتی هستند و هرکدام ابعاد متفاوتی دارند.

کانتینر استاندارد

طول داخلی

ظرفیت

حداکثر ظرفیت بار

کانتینر 20 فوت استاندارد

تقریبا 6 متر

33 متر مکعب

28220 کیلوگرم

کانتینر 40 فوت استاندارد

تقریبا 12 متر

67 متر مکعب

26700 کیلوگرم

 

از جمله مزایای روش دریایی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •       ظرفیت فوق العاده بالا
  •       هزینه کم برای مسافت‌های طولانی
  •       قابلیت حمل و نقل بین المللی و صادرات

معایب:

  •          دسترسی محدود (بنادر در همه نقاط کشور وجود ندارند)
  •          زمان‌بر بودن
  •          مراحل پیچیده گمرکی و اداری

حمل و نقل ترکیبی

معمولا برای حمل و نقل بین المللی از روش حمل ترکیبی استفاده می‌شود. در این روش، بخشی از فرایند حمل و نقل، به صورت جاده‌ای و بخشی دیگر به صورت دریایی یا ریلی انجام می‌شود. بنابراین دو روش کلی برای حمل ترکیبی عبارت هستند از:

1.      جاده‌ای-ریلی

2.      جاده‌ای-دریایی

مزایای این روش:

  •        انعطاف‌پذیری و بهره‌مندی از مزایای هر دو روش
  •         دسترسی به نقاط دوردست
  •         کاهش هزینه‌ها

معایب:

  •          پیچیدگی و تشریفات گمرکی
  •          افزایش احتمال آسیب به میلگردها با افزایش تعداد مراحل حمل و نقل
  •          هزینه‌های جانبی مانند هزینه جابه‌جایی و تشریفات گمرکی

انواع وسایل نقلیه برای حمل و نقل میلگرد

در این بخش قصد داریم به معرفی انواع وسایل نقلیه برای جابه‌جایی و حمل میلگردها بپردازیم. هرکدام از این وسایل، برای وزن و سایز خاصی از میلگردها مناسب است.

حمل میلگرد با کامیون

رایج‌ترین وسیله نقلیه برای حمل و نقل میلگرد در مسافت‌های کوتاه و متوسط، کامیون است. کامیون‌های مختلفی مانند کامیون‌های تک، جفت و تریلی در تناژهای متنوع (معمولا 5 تا 20 تن) برای حمل میلگرد مورد استفاده قرار می‌گیرند. از کامیون بیشتر برای حمل میلگردهای به طول 6 متر استفاده می‌شود. در نهایت، پس از آنکه کامیون بار را به مقصد رساند، باید بارگیری با کمک جرثقیل انجام شود.

حمل میلگرد با نیسان

برای حمل میلگرد در داخل شهر با ابعاد و وزن مشخص، می‌توان از خودروهای نیسان که برای این منظور طراحی شده‌اند استفاده کرد. معمولاً میلگردهایی که توسط نیسان منتقل می‌شوند، دارای طولی برابر با ۶ متر هستند. با این حال، انتقال میلگردهایی با طول بیشتر از ۶ متر توسط نیسان نیز امکان‌پذیر است، ولی این عمل می‌تواند خطرآفرین و غیر قانونی باشد. 

حمل میلگرد با پیکان و مزدا

حمل میلگرد با ماشین‌های پیکان و مزدا، به دلیل عدم توانایی آنها در حمل بارهای سنگین، چندان رایج نیست. به همین دلیل از پیکان و مزدا بیشتر برای حمل ورقه‌های فولادی، لوله‌ها و ... استفاده می‌شود.  

عوامل موثر در بارگیری میلگرد

عوامل متعددی بر ایمنی، کارایی و بهینه‌سازی فرایند حمل میلگردها و بارگیری آنها تاثیر دارند. که در ادامه به آنها می‌پردازیم.

وزن میلگردها

 اولین قدم از فرایند حمل میلگردها، محاسبه دقیق وزن میلگردها است. این کار به شما کمک می‌کند که وسیله نقلیه مناسب را برای حمل تناژ مورد نظرتان انتخاب کنید. برای تناژهای بالا، به ماشین‌های سنگین بار یا روش‌های جایگزین مانند حمل و نقل ریلی نیاز است، در حالی که برای تناژهای کم، نیسان‌های مخصوص حمل میلگرد کفایت می‌کنند.

مسافت حمل بار

مسافت بین مبدا و مقصد، فاکتور تعیین‌کننده دیگری است. برای مسافت‌های طولانی، ماشین‌های باربری بزرگ یا حمل و نقل ریلی ضروری هستند. در جابجایی به مناطق دریایی یا صادرات، روش ترکیبی جاده‌ای-دریایی می‌تواند گزینه مناسبی باشد. حفاظت از میلگردها در برابر باد، باران و سایر خطرات در مسافت‌های طولانی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ظرفیت بار

 با شناخت ظرفیت هر وسیله نقلیه باربری، می‌توانید بهترین انتخاب را برای حمل میلگردتان انجام دهید. تناسب تناژ میلگرد با ظرفیت وسیله نقلیه، امنیت و کارایی حمل و نقل را تضمین می‌کند.

تعرفه حمل بار

تعرفه حمل انواع بار به طور کلی رابطه‌ای مستقیم با وزن و مسافت دارد. گاهی اوقات به دلیل رقابت بین باربری‌ها، فقط مسافت و نوع وسیله نقلیه ملاک تعیین تعرفه قرار می‌گیرد و وزن میلگرد اهمیت چندانی پیدا نمی‌کند. با این حال، انتخاب وسیله نقلیه مناسب با تناژ میلگرد، می‌تواند هزینه حمل و نقل را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

مراحل حمل میلگرد

پس از اتمام خرید میلگرد و پرداخت هزینه‌ها، مراحل حمل و نقل آغاز خواهد شد. اولین گام، هماهنگی با شرکت‌های حمل و نقل است. خرید از فروشندگان و تولیدکنندگان مورد اعتماد، اطمینان از دریافت بهترین نرخ‌های حمل و نقل را به دنبال دارد، زیرا آن‌ها با شرکت‌های حمل و نقل معتبر همکاری می‌کنند.

پس از توافق با شرکت حمل و نقل، بار میلگرد بر اساس کد حواله کالا، از انبار آزاد و به وسیله نقلیه حمل بار بارگیری می‌شود و رسید باسکول صادر می‌گردد. در مرحله پایانی، بار میلگرد بر اساس اطلاعات مندرج در بارنامه در محل مورد نظر تخلیه خواهد شد. گفتنی که یکی از بهترین کارخانه‌های تولیدکننده میلگرد، صنایع فولاد هیربد است. به همین دلیل، حمل و نقل میلگرد هیربد، هزینه کاملا مقرون به صرفه دارد.

چه عواملی در هزینه های حمل میلگرد موثرند؟

از جمله عوامل موثر در هزینه‌های حمل میلگرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •          مسافت: هرچقدر که مسافت محل انبار میلگرد نسبت به محل پروژه طولانی تر باشد، هزینه افزایش پیدا می‌کند. به عنوان مثال اگر محل اجرای پروژه اطراف استان یزد یا شهرهای نزدیک به آن باشد خرید میلگرد و حمل آن از کارخانه سرمد ابرکوه برای مجری پروژه بسیار مقرون به صرفه تر خواهد بود. در عین حال که قیمت میلگرد ابرکوه نیز برای خریداران همیشه به صرفه بوده است.
  •          تناژ: تا حد امکان باید از ظرفیت کامل وسیله نقلیه استفاده کرد تا هزینه حمل ونقل به ازای هر واحد به حداقل برسد.
  •          نوع میلگرد: میلگردهای با ابعاد و وزن بیشتر، هزینه حمل بیشتری دارند.
  •          شرایط آب و هوایی: در شرایط جوی نامناسب، ممکن است هزینه حمل میلگرد افزایش یابد.
  •          هزینه بیمه: برای جبران خسارات احتمالی،باید میلگردها را به طور کامل تحت پوشش بیمه قرار داد.
  •          قوانین و مقررات: در برخی موارد، ممکن است قوانین و مقررات خاصی برای حمل و نقل میلگرد مانند محدودیت تناژ، زمان حمل و نقل و مسیرهای مجاز وجود داشته باشد که می‌تواند بر هزینه‌ها تاثیر بگذارد.

اصطلاحات رایج در باربری میلگرد

اگر برای خرید میلگرد اقدام کنید، احتمالا با برخی اصطلاحات عجیب برخورد می‌کنید که از جمله آنها می‌توان به بارنامه، بیجک یا برگه باسکول اشاره کرد.

بارنامه

بارنامه میلگرد سندی رسمی و قانونی است که مشخصات بار، شرایط حمل و نقل و تعهدات طرفین حمل و نقل، را به طور کامل شرح می‌دهد. این سند توسط فرستنده (صاحب بار) صادر شده و به گیرنده (مالک نهایی بار) و شرکت حمل و نقل یا راننده ماشین حمل میلگرد، ارائه می‌شود. راننده کامیون باید در مسیرهای بین شهری، برگ بارنامه را به پلیس راه ارائه کند. داخل بارنامه، اطلاعاتی مانند مشخصات فرستنده، گیرنده و بار وجود دارد. علاوه بر این، در بارنامه، اطلاعات مربوط به حمل و نقل مانند مبدا، مقصد، تاریخ و زمان حرکت به همراه شرایط و تعهدات درج شده است.

بیجک

بیجک، در حقیقت همان بارنامه است؛ اما فقط برای بارهای کوچک و حمل و نقل‌های غیر رسمی صادر می‌شود. در بیجک، اطلاعاتی مانند نام شرکت باربری، جنس کالا و تعداد، وزن و اطلاعات فرستنده و گیرنده درج می‌شود.

برگه باسکول

برگه باسکول میلگرد سندی است که وزن دقیق میلگردها را در زمان بارگیری یا تخلیه، به طور رسمی و قانونی اعلام می‌کند. این سند توسط متصدی باسکول صادر می‌شود و به فرستنده (صاحب بار)، گیرنده (مالک نهایی بار) و شرکت حمل و نقل ارائه می‌شود.

  •          اطلاعات موجود در برگه باسکول میلگرد:
  •          مشخصات فرستنده و گیرنده
  •          مشخصات بار
  •          تاریخ و زمان
  •          وزن دقیق
  •          نام و آدرس باسکول
  •          مهر و امضای متصدی باسکول

جمع‌بندی؛ کدام روش بهتر است؟

در این مقاله سعی کردیم تمام روش‌های حمل و نقل میلگرد را مورد بررسی قرار دهیم؛ با این حال، اینکه کدام روش بهتر است به ظرفیت بار شما و مسافت مورد نظر بستگی دارد. علاوه بر این، میزان بودجه شما نیز تاثیر زیادی در انتخاب روش حمل میلگرد دارد. از آنجا که قیمت آنلاین میلگرد دائما در حال نوسان است، پیشنهاد می‌کتیم قبل از افزایش قیمت، بهترین روش حمل و نقل را شناسایی کنید.

 

سوالات متداول

 

 

1-    چه روش‌هایی برای حمل و نقل میلگرد وجود دارد؟

برای حمل و نقل میلگرد، می‌توان از روش‌های دریایی، جاده‌ای یا ریلی استفاده کرد.

 

2-    چه عواملی در هزینه حمل و نقل میلگرد تاثیرگذار هستند؟

از جمله عوامل موثر در هزینه حمل و نقل میلگرد می‌توان به مسافت، تناژ، نوع میلگرد، شرایط حمل و نقل و هزینه‌های جانبی اشاره کرد.

 

3-   برای حمل و نقل میلگرد به چه مدارکی نیاز است؟

برای حمل و نقل میلگرد، به بارنامه، فاکتور حمل میلگرد، بیمه نامه و مجوزهای لازم مانند مجوز حمل و نقل بین المللی نیاز دارید.

آخرین خبرها

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58

علامت میلگرد آجدار در نقشه به چه معناست؟ | مجله آسن

1403-03-26 01:39:48

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا چگونه است؟

1403-03-24 01:00:34

معرفی انواع سقف در ساختمان و مزایا و معایب هر کدام | مجله آسن

1403-03-22 18:43:39

کوچکترین و بزرگترین سایز میلگرد

1403-03-22 00:16:26

فولاد کربن چیست و چه نقشی در صنعت دارد؟ | مجله آسن

1403-03-21 12:38:27

محاسبه قیمت میلگرد چگونه انجام می‌ شود؟ | مجله آسن

1403-03-19 13:43:46

نکات طلایی درباره حمل و نقل میلگرد + انواع روشهای حمل میلگرد

1403-03-17 14:20:50

تفاوت بین فولاد و چدن چیست؟ بررسی مشخصات هر کدام | مجله آسن

1403-03-17 00:46:59

حداقل و حداکثر تعداد میلگرد در هر ستون چقدر است؟ | مجله آسن

1403-03-13 10:41:52