محاسبه قیمت میلگرد چگونه انجام می‌ شود؟ | مجله آسن

فرزانه

1403-03-19 13:43:46

category image: محاسبه قیمت میلگرد چگونه انجام می‌ شود؟ | مجله آسن

آیا می‌دانید برای محاسبه قیمت میلگرد از چه روشهایی استفاده می‌شود؟ در حال حاضر اگر سری به بازار آهن‌آلات بزنید، میلگردهای متنوعی را مشاهده می‌کنید که قیمت متفاوتی دارند. دلیل تفاوت قیمت آنها چیست؟ به‌طورکلی قیمت میلگرد به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آنها قیمت جهانی میلگرد و شمش است، اما دلایل دیگری مانند وزن میلگرد نیز وجود دارد که اتفاقا اهمیت زیادی نیز دارد! اگر می‌خواهید قبل از خرید میلگرد، خودتان قیمت تمام میلگردهای موردنیاز پروژه ساختمانی را محاسبه کنید، این مقاله با ارائه دقیق‌ترین فرمول‌ محاسبه قیمت میلگرد، به شما کمک می‌کند.

چگونه قیمت میلگرد را محاسبه کنیم؟

قیمت میلگرد همیشه در بازار آهن‌آلات با نوسان زیادی همراه بوده است؛ ممکن است همین الان که مقاله را می‌خوانید قیمت آن در حال کاهش یا افزایش باشد؛ علت آن نیز متغیرهای زیادی مانند قیمت جهانی میلگرد است. اما مهمترین فاکتوری که روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد، وزن میلگرد است. به همین دلیل، فرمول محاسبه قیمت میلگرد، دقیقا براساس پارامتر وزن کار می‌کند. وزن میلگرد نیز با طول آن ارتباط مستقیمی دارد. این یعنی برای محاسبه قیمت، هم باید وزن میلگرد و هم طول آن را اندازه‌گیری کرد. در ادامه، به عوامل موثر بر قیمت میلگرد و همچنین نحوه محاسبه قیمت میلگرد خواهیم پرداخت.

 

 

عوامل تاثیرگذار بر قیمت میلگرد

عواملی مانند میزان عرضه و تقاضا، تورم مالی جهانی، قیمت متریال اولیه، مقررات و سیاست‌های دولتی و حتی هزینه حمل و نقل و قیمت بنزین و گازوئیل نیز می‌توانند روی قیمت کلی میلگرد تاثیر بگذارند. در مواردی کاهش یا افزایش صادرات و واردات نیز روی قیمت تاثیرگذارند. بااین‌حال، 3 عامل از همه مهمتر هستند، که عبارت‌اند از: قیمت جهانی میلگرد، قیمت شمش و وزن میلگرد! در ادامه به توضیح کامل آنها را می‌پردازیم.

  • قیمت جهانی میلگرد

هرچقدر تقاضا برای خرید میلگرد از طرف کشورهای خارجی بیشتر باشد، قیمت جهانی میلگرد بیشتر می‌شود. در حقیقت، قیمت جهانی میلگرد برابر است با قیمت صادراتی میلگرد! از آنجا که ایران توسط بازار جهانی تحریم شده است، قیمت جهانی یا صادراتی میلگرد در ایران بسیار پایین است.

  • قیمت شمش

 از آنجا که برای تولید میلگرد از شمش فولادی به عنوان متریال خام استفاده می‌شود، نوسانات قیمت شمش روی قیمت میلگرد نیز تاثیرگذار است.

  • وزن میلگرد مهمترین عامل موثر در کیفیت و قیمت میلگرد

به‌طورکلی وزن میلگرد مهمترین عامل تاثیرگذار روی قیمت آن است. وزن هر شاخه میلگرد به پارامترهایی مانند قطر اسمی میلگرد و آلیاژ به کار رفته در آن بستگی دارد. آلیاژها ترکیبی از عناصر مختلف مانند آهن، کربن، منگنز و ... هستند. نوع و نسبت این عناصر، چگالی میلگرد را تخت تاثیرقرار می‌دهد و در نتیجه بر وزن آن اثر می‌گذارد.

از طرفی وزن هر سایز میلگرد با توجه به قطر و آلیاژ آن، مطابق با استانداردها و جدول‌های وزنی میلگرد تعیین می‌شود. این جداول، مرجعی دقیق برای انتخاب میلگرد با وزن و ابعاد مناسب برای هر پروژه هستند.

 

نحوه محاسبه وزن یک شاخه میلگرد

برای محاسبه قیمت هر شاخه میلگرد باید ابتدا وزن آن را بدست آورد. وزن یک شاخه میلگرد به طول و قطر میلگرد بستگی دارد. فرمول زیر، وزن هر شاخه میلگرد را نشان می‌دهد:

 

 

   شما می‌توانید علاوه بر این فرمول، از راهنمای جدول اشتال میلگرد هم استفاده کنید.

 

نحوه محاسبه وزن یک متر میلگرد

هر شاخه میلگرد طولی برابر با 12 متر دارد. به همین دلیل برای محاسبه وزن یک متر میلگرد باید وزن شاخه را که در بخش قبلی بدست آوردیم تقسیم بر 12 کنیم. با این حال روش‌های دیگری نیز برای محاسبه وزن یک متر میلگرد وجود دارد که می‌توان به استفاده از جدول وزنی اشتال و جدول وزنی ارائه شده توسط کارخانه اشاره کرد. بااین‌حال جدول وزنی اشتال از همه رایج‌تر است.

به‌طورکلی، فرمول محاسبه وزن یک متر میلگرد به شرح زیر است:

محاسبه قیمت میلگرد

نحوه محاسبه قیمت یک شاخه میلگرد

برای بدست آوردن قیمت یک شاخه میلگرد باید وزن آن را محاسبه کنید. پس از محاسبه وزن، می‌توانید با ضرب کردن مقدار آن در قیمت هر کیلو میلگرد در بازار، وزن هر شاخه میلگرد را حساب کنید؛ بنابراین قیمت هر شاخه میلگرد برابر است با:

 

محاسبه قیمت میلگرد

برای مثال، فرض کنید می‌خواهید قیمت میلگرد ابرکوه را محاسبه کنید. برای این کار می‌توانید با مراجعه به کانال تلگرامی آسن، آخرین قیمت هر کیلو میلگرد را در بازار مشاهده کنید. با ضرب کردن قیمت هر کیلو میلگرد در وزن هر شاخه میلگرد ابرکوه (از روی جدول کارخانه) می‌توانید قیمت هر شاخه را محاسبه کنید.

تعیین قیمت میلگرد در بازار جهانی

قیمت میلگرد در ایران تا حد زیادی به قیمت میلگرد در بازار جهانی وابسته است. برای تعیین قیمت میلگرد در بازار جهانی همیشه فاکتورهای بسیار مختلفی تاثیرگذار هستند. خصوصا در کشورهای آسیایی، قیمت میلگرد معمولا وابسته به قیمت در چین و منطقه تجاری CIS است. از طرفی، هرچقدر قیمت مواد اولیه مانند شمش فولادی و انرژی‌های فسیلی مانند گاز بیشتر شود، قیمت میلگرد نیز بیشتر خواهد شد. به‌طورکلی قیمت میلگرد جهانی از روی پارامترهایی مانند عرضه و تقاضا، قیمت میلگرد در کشورهای صنعتی مانند چین، قیمت متریال اولیه و ... تعیین می‌شود.

قیمت به روز میلگرد در بازار

آیا به دنبال آخرین قیمت میلگرد در بازار هستید؟ یکی از میلرگردهای پرفروش در بازار میلگرد 18 است. بسیاری از افراد به دنبال قیمت میلگرد 18 در بازار هستند. برای اینکه بتوانید به جدیدترین قیمت میلگرد دسترسی داشته باشید باید به منابعی مراجعه کنید که مستقیما اطلاعات را از کارخانه‌های تولیدکننده بدون واسطه دریافت می‌کنند. درحال‌حاضر، یکی از بهترین کانال‌ها در حوزه آهن آلات، کانال تلگرامی آسن است که قیمت به روز میلگرد در بازار را به صورت دقیق و منطبق بر آخرین تغییرات ارائه می‌دهد. علاوه بر این، آسن به عنوان یک مجموعه تخصصی در زمینه آهن آلات، کلیه مشاوره‌های لازم در زمینه خرید و محاسبات میلگرد را نیز در اختیارتان قرار خواهد داد. 

 

 

صادرات میلگرد از آسن به کشورهای همسایه

آسن در کنار خریدوفروش و ارائه مشاوره‌های تخصصی در زمینه آهن آلات، بهترین میلگردهای باکیفیت تولیدشده در ایران را نیز به کشورهای همسایه مانند عراق و ترکیه صادر می‌کند. این شرکت به عنوان یک مرکز تامین‌کننده آهن آلات دارای سیستم حمل و نقل ایمن و سریع است تا صادرات میلگرد در بهترین کیفیت و استاندارد جهانی انجام شود. آسن با کارخانه‌های تولیدی معتبر مانند کارخانه میلگرد هیربد، ذوب آهن اصفهان و ... در ارتباط بوده و قیمت میلگرد را مطابق با تغییرات روز منتشر می‌کند.

جمع بندی

در این مقاله به بررسی کامل محاسبه قیمت میلگرد و همچنین نکات مربوط به آن بپردازیم. در پایان جا دارداین نکته اشاره کنیم که تحلیل نوسانات قیمت میلگرد کار چندان آسانی نیست و به همین دلیل، بهترین کار مشورت با کارشناسان با تجربه در این زمینه است. شما می‌توانید هرگونه سوال و ابهام درباره خرید و قیمت میلگرد را از طریق راه‌های ارتباطی سایت آسن با کارشناسان مجموعه در میان بگذارید.

 

سوالات متداول

 

 

1-    چه عواملی بر قیمت میلگرد تاثیر می‌گذارند؟

قیمت میلگرد به عوامل مختلفی از جمله قیمت جهانی فولاد، قیمت مواد اولیه (ذغال سنگ و قراضه آهن)، نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، هزینه‌های حمل و نقل، قوانین و مقررات دولتی و سلامت اقتصادی کشور بستگی دارد.

 

2-    چگونه می‌توان از قیمت روز میلگرد مطلع شد؟

برای اطلاع از قیمت روز میلگرد می‌توانید به وب‌سایت‌های مختلفی مانند آهن ملل، آهن پخش، اصفهان آهن، سیوان لند و ... مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با عضویت در کانال‌های تلگرامی یا تماس با کارشناسان فروش شرکت‌های معتبر آهن و فولاد از آخرین قیمت‌ها مطلع شوید.

 

3-    فرمول محاسبه قیمت میلگرد چگونه است؟

محاسبه قیمت میلگرد به طور کلی بر اساس وزن آن انجام می‌شود. برای این کار، ابتدا باید وزن میلگرد را با استفاده از جداول وزن میلگرد یا فرمول‌های مربوطه محاسبه کرد و سپس با ضرب وزن میلگرد در قیمت روز هر کیلوگرم میلگرد، قیمت نهایی را به دست آورد.

 

 

 

آخرین خبرها

فولاد کم کربن چیست و چگونه ساخته می‌شود؟ | مجله آسن

1403-04-09 10:13:45

سازه نگهبان خرپایی چیست؟ 4 نکته مهم در اجرای سازه نگهبان خرپایی

1403-04-06 12:08:54

نورد چیست و چگونه در مقاطع فولادی اجرا می‌شود؟

1403-04-03 10:43:13

معرفی بهترین تیرآهن برای ستون | مجله آسن

1403-04-02 00:32:38

میلگرد سبک چیست و چه فرقی با میلگرد سنگین دارد؟ | مجله آسن

1403-03-30 12:59:04

کاربرد انواع سایز میلگرد در صنعت ساختمان سازی | مجله آسن

1403-03-27 01:45:58

علامت میلگرد آجدار در نقشه به چه معناست؟ | مجله آسن

1403-03-26 01:39:48

نحوه خرید میلگرد از بورس کالا چگونه است؟

1403-03-24 01:00:34

معرفی انواع سقف در ساختمان و مزایا و معایب هر کدام | مجله آسن

1403-03-22 18:43:39

کوچکترین و بزرگترین سایز میلگرد

1403-03-22 00:16:26

فولاد کربن چیست و چه نقشی در صنعت دارد؟ | مجله آسن

1403-03-21 12:38:27

محاسبه قیمت میلگرد چگونه انجام می‌ شود؟ | مجله آسن

1403-03-19 13:43:46

نکات طلایی درباره حمل و نقل میلگرد + انواع روشهای حمل میلگرد

1403-03-17 14:20:50

تفاوت بین فولاد و چدن چیست؟ بررسی مشخصات هر کدام | مجله آسن

1403-03-17 00:46:59

حداقل و حداکثر تعداد میلگرد در هر ستون چقدر است؟ | مجله آسن

1403-03-13 10:41:52